Vegatopia Forum

Voeding baby en peuter grootste 'zorgenkind'

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Gepost op: 07 juni 2005, 16:22:35 »

Uitgegeven: 7 juni 2005 10:49
Laatst gewijzigd: 7 juni 2005 11:39

ZOETERMEER - Moeders maken zich er vaker dan vaders zorgen over of hun baby of peuter wel de juiste voedingsstoffen (vitamines en mineralen) binnenkrijgt. Die verantwoordelijkheid drukt zwaar op vrouwen (28 procent), terwijl mannen zich er beduidend relaxter over voelen (11 procent). Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van kindervoedingfabrikant Nutricia dat dinsdag is gepresenteerd.

Voeding blijkt de grootste zorg van ouders met jonge kinderen. Een op de vier ouders vraagt zich geregeld af of hun baby of peuter wel voldoende eet. Pas daarna komen onderwerpen als voldoende slaap/rust, genoeg regelmaat en voldoende frisse lucht.

"Ondanks hun zorgen over voeding vinden de meeste ouders dat zij het wel goed doen. Bijna driekwart (73 procent) geeft aan dat hun baby of peuter wel elke dag de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt", zegt een woordvoerder van Nutricia.

Ongeveer 84 procent van de ouders weet dat het eten van groente en fruit hun kinderen de beste bescherming biedt tegen ziektes en de weerstand verhoogt. Volgens R. Van Berlo, lid van de adviescommissie van het Voedingsstoffen Inname Onderzoek (VIO), dat in 2002 werd uitgevoerd door TNO, krijgen kinderen rond hun eerste jaar te weinig of maar net voldoende onverzadigde vetten binnen. "Maar juist wel weer erg veel eiwitten en calcium."

Kinderen van rond achttien maanden blijken nogal eens onvoldoende ijzer te krijgen. "Het binnenkrijgen van een uitgebalanceerde hoeveelheid van al deze stoffen speelt een belangrijke rol bij de gezonde groei en ontwikkeling van een baby en peuter", zegt Van Berlo.

Danielle

Re:Voeding baby en peuter grootste 'zorgenkind'
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2005, 01:06:34 »
Interessant artikel!

Ik geloof best dat het waar is, want ik probeer serieus mijn baby aan de (kruiden)thee zonder suiker te krijgen, terwijl ik nu al van andere moeders dingen hoor als 'hij lust alleen maar appelsap'. Sommige hapjes lust mijn dochter ook grager dan andere.
Omdat ze geen vlees krijgt, wat een grote bron van ijzer is, probeer ik rond haar brood en warm eten ook iets van fruit of vruchtensap te geven. En melk (borstvoeding) tussen deze maaltijden door, niet zoals standaard wordt aangeraden 'melk bij brood' en 'toetje na'.
Ik moet toegeven dat dit wat meer gedoe geeft dan als je gewoon nergens op let.

Wat ook zo is, is dat eten leuk moet blijven voor een baby en jonge peuter, omdat zij nog niet kunnen snappen wat het nut van de hapjes is, en ze anders eten als iets negatiefs gaan zien. Als dat eenmaal gebeurd is dan hoeft het voor hen niet meer.
De aangeboren voorkeur is dan ook nog zoet, zout en vet, dus bepaald niet de groente. Vandaar dat met de groente vaak als eerste de problemen komen.

Mijn idee erover is dan: wil je niet? dan niet, maar dan ook niet wat anders. Warm eten niet op, dan later op de avond weer proberen en niet dan maar een toetje of koekje geven. Veel ouders doen dat wel omdat ze niet willen dat hun kind tekort komt.
Het is lastig, zeker als je zelf wel wat neemt, wat zij niet mag. Bijvoorbeeld ik eet een koekje. Dat heeft mijn 8 maanden oude wijsneus prima door, maar ik kan haar niets meegeven omdat ze haar boterham nog moet opeten. Wel zielig, snapt ze niks van, maar later kan ik uitleggen dat 'mama de boterham wel op heeft'.
Aande andere kant moet je een koekje weer niet als beloning zien voor het opeten van iets gezonds (lees: niet-lekkers)
Tja...

Iemand nog tips? Goede of slechte ervaringen ergens mee?

Offline Wup

• 138
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2005, 01:53:02 »
Daniëlle, Ik ben het voor een groot deel met je eens. Ik heb dit gedoe met mijn 4 jarige jongste. Hij lust niks. Prima. Zit aan tafel en eet niks. Jammer dan. Gistereen had hij het geloof ik een beetje door: tis heel lekker! zegt ie. En eet die drie hapjes die ik op zijn bordje heb gelegd.
Ik doe niet aan toetjes dus die enkele keer dát er een toetje is is het feest. (Ik ben gestopt met toetjes omdat de kids het warme eten niet aten en vervolgens 3 toetjes wilden, dacht het dus niet)
Maar jouw jongste is nog veel jonger. Dan kun je niet te lang een consequentie doorvoeren, die zijn ze kwijt.Zet een bepaalde tijd voor het warme eten/ brood eten. Niet op? weghalen.  Daarna de normale gang van zaken. Dus de normale tussendoortjes, fruitjes etc. Jij wel zij niet zal ze echt niet snappen. Niet bij het avondeten nog een uitgedroogde boterham voorzetten. Wel het normale avondeten. En niet omkopen met toetjes. Dat leert hen enkel (volgens deskundigen) dat het normale eten niet lekker is.
Voor elk eten staat een normale tijd. Daarna niets. En natuurlijk niet volproppen met fristi en koekjes tussendoor (maar dat doe je al niet) En daarna volgt het volgende normale eten. Volhouden! Is de enige manier. Trap niet in de val van: maar ze/hij eet enkel dit of dat. Want dan ben je al aan het aanpassen. ;)
Liefs, Wup
Dit jaar wil ik helderheid!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2005, 10:51:04 »
Ik kende een meisje dat toen ze anderhalf was dagelijks een flesje cola moest hebben. "ze wil niks anders' ...  ::)

Monica

« Reactie #4 Gepost op: 08 juni 2005, 13:39:02 »
Even een tip wat betreft peuters en kleuters die vegetarisch eten (en daardoor meestal gezonder en met minder vet). Ze hebben op die leeftijd wel wat meer vet nodig dan wanneer ze wat ouder zijn.
Als ze te weinig vet krijgen uit zich dat vaak in zeer regelmatige diarree.
Ik heb dat met mijn oudste zoon gehad. Die had destijds koemelkeiwitallergie en kreeg soja. Hij kreeg toen te weinig vet binnen met die diarree tot gevolg. Ik kreeg toen het advies meer vet aan zijn voeding toe te voegen, bv. wat mayonaise, eens wat vaker frietjes of een schaaltje chips.
Hij vond dit wel lekker in het begin, maar werd al snel intolerant voor mayonaise en de chips (naturel) hoefde hij na een paar weken niet meer. Hij had liever een dropje zei hij dan.
Ik zou nu trouwens voor gezondere varianten hebben gekozen zoals pindakaas of notenmelk.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 08 juni 2005, 21:04:02 »
Avocado's worden ook vaak aangeraden.

Offline Kim

• 114
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2005, 13:52:31 »
Weten jullie of dat zich perse uit in diarree wanneer zeg maar een grens aan te kort vet is overschreden? Of kan het ook zo zijn dat bij een beetje te kort aan vet de ontlasting steeds aan de zachte kant is? Dit valt me namelijk op bij mijn zoontje van bijna 3; zijn ontlasting is nooit stevig geweest maar diarree heeft hij nog nooit gehad.
Maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij te weinig vet binnen zou krijgen.

Danielle

« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2005, 00:40:25 »
Avocado's worden ook vaak aangeraden.
Ik geef Sonja ook gemalen noten. Heel fijn, door het prakje heen.
Wordt afgeraden, maar de pitten in brood zijn nog groter!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
  • Geslacht: Man
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2005, 08:34:40 »
Uitgegeven: 7 juni 2005 10:49
Laatst gewijzigd: 7 juni 2005 11:39

...
"Ondanks hun zorgen over voeding vinden de meeste ouders dat zij het wel goed doen. Bijna driekwart (73 procent) geeft aan dat hun baby of peuter wel elke dag de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt", zegt een woordvoerder van Nutricia.

Interessant.  Maar dan vraag ik me af hoeveel procent van de ouders hun baby's en peuters ook werkelijk gezond eten geven en hoeveel er zijn die enkel denken dat ze dat doen.

En als veel ouders zo veel belang hechten aan gezonde voeding voor hun jonge kinderen, waarom blijkt dit in de praktijk vaak niet meer zo belangrijk te zijn eens hun kinderen de peuterleeftijd gepasseerd zijn.  Hebben veel ouders gewoon geen idee wat gezonde voeding is of trekken ze er zich niets meer van aan?
Ik heb in ieder geval de indruk dat een aanzienlijk deel van de kinderen helemaal geen gezonde voeding krijgt.

Offline Mariek

• 3.972
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2005, 09:23:57 »
Ik kende een meisje dat toen ze anderhalf was dagelijks een flesje cola moest hebben. "ze wil niks anders' ...  ::)

Ik zag eens een docu over een jongetje dat niks lustte, alleen chocolade en melk. Hij at dan ook alleen maar chocolade en melk... Hij was vrij mollig en had bijna geen (melk!)tanden meer in zijn mond.
Met zijn moeder deed hij een speciale eet-cursus in het ziekenhuis, zaten die tien kinderen met een bordje frietjes (mijn verwen-voer) voor zich, waar ze naar keken alsof het spruitjes waren.

Ik lustte vroeger heel weinig. Ik weigerde gewoon om veel dingen (bami, bietjes, rode kool) te eten. Dan at ik wel een boterham met kaas. Eerst maakten mijn ouders daar veel problemen van, maar dat had toch geen effect, dus dan maar weer brood met kaas.
Koekjes, snoep, chips en dergelijke werden nooit als beloning gebruikt, hoewel ik denk dat dat bij mij wel geholpen zou hebben ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline dorinka

• 741
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2005, 10:06:00 »
ik heb eens een onderzoek gelezen over kinderen die als beloning voor het doen van A , B kregen. hun waardering voor A ging alleen maar naar beneden en ze wilden het steeds minder uit zichzelf doen, de waardering voor B ging ietsje omhoog maar niet veel. (moraal : volgens mij  moet je uitkijken met kinderen belonen voor het eten van dingen omdat ze het niet persee meer gaan eten daardoor)
Zo.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2005, 12:11:05 »

Ik zag eens een docu over een jongetje dat niks lustte, alleen chocolade en melk. Hij at dan ook alleen maar chocolade en melk... Hij was vrij mollig en had bijna geen (melk!)tanden meer in zijn mond.

Deze at geloof ik wel normaal, maar ze wilde dagelijks dat flesje anders werd ze vervelend.
Zij had op haar 10e trouwens tieten en een kont.

Over toetjes: persoonlijk vind ik ze onzin, maar als je kind niet zo goed eet, dan levert een bakje vla of yoghurt met bijvoorbeeld vruchtjes nog wel wat eiwitten en vitamines etc.

Danielle

« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2005, 17:34:16 »
Over toetjes: persoonlijk vind ik ze onzin, maar als je kind niet zo goed eet, dan levert een bakje vla of yoghurt met bijvoorbeeld vruchtjes nog wel wat eiwitten en vitamines etc.

Maar kinderen in de groei hebben wel veel calcium nodig voor hun botten, die ook hard groeien. In melkproducten zit veel meer calcium dan in groente en noten.

Nog wat anders: babyvoeding wordt vaak tot pap gekookt. Wat zou er dan nog overblijven van de vitamines?

Mijn meissie krijgt meestal door mij gemaakte prakjes, waarbij ik de groentes echt niet stuk kook. Maar dan kokhalst ze van de harde stukjes en de stukjes komen er in z'n geheel weer uit.
Wat is nou erger?

Monica

« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2005, 18:48:42 »
Mijn beide zoons hadden koemelkeiwitallergie (en daarbij trouwens nog allerlei andere intoleranties) en zij kregen vooral sojamelk. De jongste heeft het eerste jaar Nutrilon Pepti gehad (soort van voorverteerde koemelk, maar minder allergeen dan soja. Borstvoeding is natuurlijk beter, maar helaas lukte dit niet). En als toetje gaf ik sojavla. En ik bakte regelmatig pannenkoeken met sojamelk. Ze groeiden goed en ik heb niet het idee dat ze een calciumtekort hebben opgelopen. Ze zijn allebei erg lang en hebben een sterk gebit. Lijkt me dus in orde. Maar ik heb er destijds wel slapeloze nachten van gehad omdat hun voeding zo'n probleem was met al die intoleranties. Dat is trouwens opgeknapt door behandelingen van een homeopatisch arts.

Nog even over jouw vraag over babyvoeding. Die groente moet echt zachtgekookt zijn, anders kunnen ze het eerst niet goed verteren. En ik dacht dat het vooral de vitamine C is die met koken minder wordt. Andere voedingsstoffen kunnen door koken juist beter opneembaar worden. En de vitamine C krijgen ze ook als je ze fruit geeft.
Nog een tip met appel. Dit kun je goed fijn raspen op een nootmuskaatrasp of heel even de kook erover en dan met de staafmixer fijnmixen.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2005, 21:04:02 »

Maar kinderen in de groei hebben wel veel calcium nodig voor hun botten, die ook hard groeien. In melkproducten zit veel meer calcium dan in groente en noten.

Nog wat anders: babyvoeding wordt vaak tot pap gekookt. Wat zou er dan nog overblijven van de vitamines?

Mijn meissie krijgt meestal door mij gemaakte prakjes, waarbij ik de groentes echt niet stuk kook. Maar dan kokhalst ze van de harde stukjes en de stukjes komen er in z'n geheel weer uit.
Wat is nou erger?

Voor heel kleine kinderen zal het misschien wat moeilijker zijn om alles binnen te krijgen. Ze hebben ong. 0,5 gram per dag nodig (van 1-3 jaar), maar dan zou ik persoonlijk eerder yoghurt enzo geven dan kant en klare toetjes waar veel suiker in is verwerkt. Ik weet niet zo goed hoeveel peuters eten, maar als ze 2 bekers zuivel per dag binnenkrijgen, zitten ze al aan die 0,5 gram. Dan zou je dat toch niet perse bij het avondeten hoeven te geven? Het lijkt me dat ze dan meer van het avondeten kunnen eten, waar als het goed is ook veel voedingsstoffen inzitten, maar dan vooral andere dan calcium.

Kotsen lijkt mij veel erger dan stukgekookte groente, maar als je het nou gewoon kookt en er vervolgens de staafmixer doorheen haalt?
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2005, 21:15:18 door Hizikigrrrl »

Monica

« Reactie #15 Gepost op: 11 juni 2005, 07:48:33 »
Dat van die staafmixer (met hakmolen is helemaal handig) was ik er vergeten bij te zetten. Maar zo deed ik dat dus ook. En soms maakte ik een voorraadje van bv. wortelen en dat vroor ik in ijsblokbakjes in. Heb je meteen een portie bij de hand voor als je het druk hebt.
Ik heb zelden gebruik gemaakt van Olvarit. Alleen als we een dagje weggingen.

Danielle

« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2005, 16:40:43 »
Zou het dan voor de ijzeropname goed zijn om een half tabletje vitamine C te malen en door het eten te doen?

Ik overweeg ook om te stoppen met de borstvoeding. Omdat in de opvolgmelk meer ijzer zit dan in borstvoeding.

Maar ze vindt het nog zo lekker... Het is het enige wat ze àltijd wel wil en ook haar troost bij uitstek...

Danielle

« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2005, 16:44:08 »
O ja, nog vergeten te zeggen:

Dat ijsblokjessysteem hanteer ik ook. Verschillende soorten gekookte en gepureerde (biologische) groente, aardappelen, pasta, bonen en tofu. Stel ik elke dag weer een andere maaltijd van samen, door verschillende blokjes te combineren met eventueel nog wat kruiden, kaas, gemalen noten, boter of fruit erdoor.

Monica

« Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2005, 18:49:20 »
Ga lekker door met borstvoeding Daniëlle. Er is volgens mij niets beters dan dat.
IJzer kun je ook uit andere bijvoeding halen. Bv. door in het fruithapje geweekte gedroogde abrikoosjes en gedroogde pruimen  te doen, en in tahoe zit veel ijzer.
Ik pak er nu even een lijstje bij en ik typ alleen die dingen waarvan ik denk dat jij er wat aan hebt (zeewier en tarwezemelen zijn bv. nu nog niet geschikt):

geweekte gedroogde perziken, pruimen, rozijnen. Pompoen, sesamzaad (tahin op de boterham), amandelen (kun je heerlijke melk van maken en in bv. vruchtenhapjes verwerken, als je het recept wilt, laat het me maar weten), tahoe, melasse, spinazie, gierst en peulvruchten.

Monica

« Reactie #19 Gepost op: 12 juni 2005, 18:52:46 »
Als je baby fruit krijgt is het denk ik niet nodig om vitamine C tabletjes toe te voegen. En de hoeveelheid vit. C in zo'n tabletje is vaak wel erg hoog. Wat niet nodig is wordt dan wel uitgeplast, maar bij zo'n kleintje vind ik het toch eng.