Vegatopia Forum

B-vitaminen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
B-vitaminen
« Gepost op: 29 mei 2005, 14:44:45 »
ik heb een vraagje:

de vriendin van mijn broer (die uit Broek) is een paar maanden geleden vegetarier geworden, en kreeg de laatste tijd wat gezondsheidsklachten, waaronder hoofdpijn
vorige week heeft de dokter daarom haar bloed getest, en haar verteld dat ze tekort heeft aan b-vitaminen, en haar een b-complex voorgeschreven
verder heeft hij haar aangeraden om vleesvervangersvan albert heijn te gebruiken, en in de bieb en op internet te zoeken naar informatie (ik heb haar ook aangeraden om zich hier aan te melden)

maar wat ik me nu afvraag, welke vitamine kan dat zijn? ze gebruikt niet veel zuivel, dus ik heb haar aangeraden om sowieso eens uit te zoeken of ze B12 moet bijslikken, maar in haar pillen zit maar 1 microgram, en ze is pas kort vegetarier, dus een b-12 tekort lijkt mij niet zo logisch
in die pillen zit wel ongeveer 1000% van de adh van B! en B2, maar  waar zitten die in, dat zij ze niet binnenkrijgt? en waar moet ze op gaan letten?
Supercalifragilisticexpialidocious!


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:B-vitaminen
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2005, 15:17:48 »
Persoonlijk zou ik haar aanraden om een multi vitaminen en mineralensupplement te nemen, want ze zal dan vast niet alleen een tekort op de B hebben.

Met een tekort aan B-vitaminen zal de arts wrschnlk (bijna) alle B's bedoelen. Als ze alleen een B12-tekort had, zou ze immers alleen dat hoeven bij te slikken.

Eet ze soms niet zo veel? Dan is het altijd een stuk moeilijker om alles binnen te krijgen. Misschien is een bezoekje aan een dietist verstandig.


Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:B-vitaminen
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2005, 15:19:34 »
Eet ze soms niet zo veel? Dan is het altijd een stuk moeilijker om alles binnen te krijgen. Misschien is een bezoekje aan een dietist verstandig.
in vergelijking met mij is ze echt een mini-eter, maar dat kan ook aan mijn porties liggen natuurlijk
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:B-vitaminen
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2005, 16:00:38 »
Bedankt voor de links, Hiziki! Ik ben vorige week ook maar eens begonnen met B12 (voor de zekerheid) want ik wist niet zeker waar het allemaal in zat en of ik voldoende binnen krijg, maar zo te lezen hoef ik me niet zo heel veel zorgen te maken. Voor de zekerheid blijf ik het gewoon bijslikken, maar dat hoeft iig niet dagelijks.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:B-vitaminen
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2005, 16:01:54 »
oja, dank je

(sorry, was een beetje afgeleid door de info, zodat ik vergat je te bedanken  :-[)
Supercalifragilisticexpialidocious!

smikkeltje

Re:B-vitaminen
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2005, 17:04:49 »
kan het eigenlijk kwaad om teveel vitamine B binnen te krijgen? ik slik van die hooggedoseerde vitamine B-complex pillen, en daar zit veel meer dan de ADH in. ik voel me wel een stuk beter (minder vaak ziek, zwak en misselijk) sinds ik dit slik maar ik vraag me wel af of het op de lange termijn niet slecht is ofzo?

Ayla

Re:B-vitaminen
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2005, 20:37:27 »
Vitamine B is wateroplosbaar, dus het overschot dat je binnenkrijgt plas je gewoon weer uit.  Is niet schadelijk dus, lijkt me..

lena

Re:B-vitaminen
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2005, 10:39:53 »
Dat het wateroplosbaar is en dus niet schadelijk is niet helemaal waar. Vitamine B6 kan wel degelijk schadelijk zijn in doses hoger dan 25mg/dag (dat zijn doses die je niet met je voeding binnen kunt krijgen).

Zie hier.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2005, 10:42:45 door Sander »

smikkeltje

Re:B-vitaminen
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2005, 11:49:19 »
ik zie het, dat geldt blijkbaar ook voor vitamine b3. wel raar dat die pillen die ik heb (van de hema) hogere doseringen bevatten dan volgens het voedingscentrum verantwoord zijn  :-\

Miriam

Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2006, 14:59:16 »
Maakt niemand zich zorgen over gebrek aan de andere b-vitamines? Die zitten dan wel in groenten en brood, maar in veeel kleinere hoeveelheden dan in bijv. een stukje vlees of vis... Dan moet je echt immense hoeveelheden brood en groenten eten om aan de ADH te komen... of zie ik iets verkeerd? (ik maak me zorgen omdat bij mijn lief zijn bloed getest is op vitaminen en hij een ernstig vitamine B gebrek blijkt te hebben, terwijl hij vlees eten, en veel meer brood dan ik, dus waarschijnlijk heb ik dat tekort ook)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vragen over vitamine B12
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2006, 21:16:52 »
Het kan ook zijn dat jouw vriend die vitamines minder goed opneemt. En wat voor brood eet hij? In wit brood zitten bijna geen vitamines, volkoren is het beste.

Een simpele manier om genoeg binnen te krijgen is het slikken van een multivitaminen en mineralen supplement. Ook makkelijk is het drinken van een glaasje gefortificeerde vruchtensap.


anjer

Re:B-vitaminen
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2006, 23:11:58 »
eet gevarierd

Harry

Re:B-vitaminen
« Reactie #13 Gepost op: 13 april 2006, 08:19:48 »
eet gevarierd
Dan kom je vitamine e tekort. ;)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2006, 08:20:04 door Meneer De Uil »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:B-vitaminen
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2006, 13:48:16 »
 ;D

Veppie

Re:B-vitaminen
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2006, 11:54:49 »
eet gevarierd

Helemaal mee eens. Ik ben sinds mijn twaalfde vegetariër en ik heb nooit, maar dan ook nooit, ergens een tekort van gehad. Gewoon afwisselend eten.