Vegatopia Forum

Veganistische sausjes maken

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tamara

Veganistische sausjes maken
« Gepost op: 28 mei 2005, 20:07:22 »
Ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon niks vinden over dit onderwerp.

Ik wil de kaas laten staan, ik ben hard op weg om (weer) Veganist te worden, en dit maal moet het lukken!!
De vorig keer is het niet gelukt om dat ik het moeilijk vond om de Kaas te laten staan, ik ben er namelijk hardstikke gek op.
Maar mijn geweten laat mij niet met rust.
Ik voel me schuldig als ik Kaas eet, vanwege de melkindustrie (het misbruiken van dieren)en het doden van de kalfjes.
Ik wil hier niet meer schuldig aan zijn.


Mijn vader wil ook wel de kaas laten staan, maar voorziet eventuele probelemen bij het vervangen van bijvoorbeeld de kaassaus bij de Brocolli, zijn angst is Kale groente, en eerlijk gezegd lijkt mij dat ook niet zo lekker.

Heeft er iemand mischien tips voor mij hoe ik lekkere sausjes kan maken voor over de groente?



Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2005, 20:38:44 »
Een bloemkoolpapje (uit het Margrietkookboek  van 1978): 2 dl (soja)melk of bloemkoolnat en 2 eetlepels maizena. Maizena oplossen in een eetlepel koud water, melk of vocht laten koken, maizenapapje erdoor roeren en klaar. Beetje nootmuskaat en zout erdoor voor de smaak.
Met andere groenten zou je kunnen experimenteren met verschillende kruiden.

Ik eet trouwens altijd 'kale' groente. Ik maak nooit sausjes, alleen misschien als ik gekookte aardappels eet, daar doe ik dan een kaassausje over. Maar da's ook maar 5 keer in 't jaar ofzo.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2005, 20:40:25 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Aiko

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2005, 20:51:09 »
Geen saus, maar alternatieven: kun je de groenten niet gewoon ergens in een roergerecht verwerken? Of maak anders een prakje met aardappelen, hoef je ook geen saus bij en net zo lekker (en gezonder hè!).

Leintje

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2005, 20:59:48 »
He Magic Aura,

Broccoli is in ieder geval ook heel lekker (en niet helemaal kaal), met geraspte citroenschil eroverheen (biologisch, dan heb je ook niet het probleem van het gif). Na het afgieten, met een fijne rasp wat van het gele laagje eroverheen raspen. Als het lekker citroenig ruikt dan is het genoeg  ;D. Voordeel (voor sommige mensen: maakt de broccoli minder bitter en frisser van smaak.)

Verder een "light" sausje wat lekker is over allerlei groene groentes, van sperzibonen tot andijvie: peterselie en een (of meer) tomaatje(s) pureren (wat soms een beetje problemen geeft met de peterselie, die wil zich nog wel eens om de mesjes van de blender vlechten, dus kijk uit voor ontploffende blenders...), met verse geraspte gember en eventueel nog wat citroensap en (appel)dixap. De verhoudingen kan je naar smaak varieren. Heb je direct ook nog even een stoot ijzer te pakken! Het sausje trouwens wel dun, maar dat mag de pret niet drukken.

Verder kan je van pompoen ook goede sausjes maken, beetje koken en blenderen en dan iets er mee doen. Vraag me alleen niet wat want dat heb ik nog nooit gedaan, misschien iets  kerrie-achtigs ermee maken....

Oftewel... lekker een beetje gaan experimenteren met ingredienten en smaken, kom je vast tot geweldige mengseltjes (even laten weten... ;) )

Groetjes,
Marjolein

Leintje

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2005, 21:02:24 »
ohja, bij dat tomaten-peterselie-sausje kan je er ook nog sesamzaadjes doorheen doen.... vooral lekker bij de sperzibonen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2005, 21:06:58 »
oh ik eet groenten bijna nooit met een sausje  :-\ maar als je dat eenmaal gewend bent..
met yofu naturel kan je een goede dip maken samen met bieslook of mosterd of uitjes voor bij gekookte aardappelen.
je kan ook vegan jus maken met juspoeder van de natuurwinkel

,,,,فلافل

Tamara

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2005, 23:44:32 »
Alvast bedankt voor de tips!
Ik ga het proberen en zal zeker even vermelden hoe het heeft gesmaakt.

Ik zat trouwens aan kruidenboter te denken.
Zou dat ook kunnen?
Bijvoorbeeld over de spercieboontjes?
Ik las daar laatst nog iets over op dit Forum, want de meeste kruidenboters zijn niet Veganistisch.
Er zitten vaak melkbestanddelen in.
Maar het punt is, mijn vader lust dat niet.

Ach, het is gewoon een kwestie van de groente koken en daarna mijn portie apart op een bordje gooien, dan kan ieder voor zichzelf beslissen of hij/zij nou wel of geen sausje wil.

En inderdaad, zonder sausje kan natuurlijk ook, maar ik ben nie het type mens dat perse een sausje op haar worteltjes wil, het gaat mij vooral om de spercie-bonen, de bloemkool, en de broccoli.

Spruitjes maak ik gewoon zo klaar:

Koken, als ze gaar zijn even warm maken met een klontje boter in de koekenpan en een beetje nootmuskaat, en dat is hardstikke lekker.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2005, 11:04:13 »
Pindasaus is ook bij bijna alles lekker (bijvoorbeeld bij spruitjes).
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2005, 12:44:34 »
Kruidenboter maak je makkelijk zelf van je favo margerine/halvarine waar je, wanneer dat zacht is, verse kruiden doorheenroert of heel simpel een pakje kruidenboterkruiden. Daarna weer laten opstijven in de koelkast en voila!

« Laatst bewerkt op: 29 mei 2005, 12:44:54 door Hizikigrrrl »

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2005, 13:05:50 »
ik eet eigenlijk nooit een sausje op mn groente, alleen wat zout of kruidenzout. ik vind het wel lekker om rauwe groente (bloemkool, wortel, bleekselderij, enz) te dippen in een fris yoghurt-achtige dressing. deze zou je denk ik makkelijk zelf kunnen maken met soja-yoghurt, knoflook en verse kruiden... en tomatenketchup is ook best lekker

Monica

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2005, 15:50:34 »
Een scheutje lekkere olie (koudgeperste sesamolie bv.) en een beetje vers citroensap over gekookte groente. Vooral erg lekker op sperzieboontjes, broccolie, bloemkool en dat soort groente. Bij bladgroente vind ik het minder passen.
Een zgn. melksausje kun je ook maken met groentenat als basis en dan later een klontje margarine erdoor en/of een scheutje sojaroom.

Leintje

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2005, 21:05:12 »
nog een lekker(e) bloemkoolsaus(je; meer een complete maaltijd):

Uitje fruiten met kerrie, vega-gehakt erbij, als dat allemaal goed is: wat meel erdoor en dat even meebakken, paar lepeltjes tomatenpuree erdoor en dan verdunnen met water tot een redelijk dikke smurrie. Eventueel op smaak brengen met wat bouillonpoeder of zout of nog wat kerrie, of nog wat tomatenpuree, wat je maar mist. Zorg er wel voor dat het niet te dun wordt, want meel toevoegen leidt tot klontjes en gaat dus niet... eventueel arrowroot gebruiken om het verder in te dikken, echt superspul.
De bloemkool beetgaar koken en in ovenschaal mikken met de saus eroverheen en daaroverheen weer kaas; even laten gratineren en voila, geweldige bloemkool! Ook zonder kaas heel lekker, dan hoeft het niet in de oven maar misschien de bloemkool wel wat langer koken.

En jaaaa, pindasaus is overal wel lekker bij :)
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2005, 21:06:35 door Leintje »

Toeps

Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2005, 16:10:27 »
Ik plemp gewoon bijna overal appelmoes overheen. *schaam*

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2005, 12:26:18 »
- basilicummoes (eigenlijk pesto zonder kaas)
- gistvlokken (heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar schijnt een goeie kaasvervanger te zijn in sausjes)
- sojaroom met een kruidenblokje erdoor

"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Veganistische sausjes maken
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2005, 13:12:10 »
- basilicummoes (eigenlijk pesto zonder kaas)
- gistvlokken (heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar schijnt een goeie kaasvervanger te zijn in sausjes)
- sojaroom met een kruidenblokje erdoor


Gistvlokken: prima smaakje. Als je Tartex kent, daar zit het smaakje het dichtst in de buurt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken