Vegatopia Forum

Wat zijn nu weer vleesvervangers?

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2005, 14:12:17 »
Dat wordt dan vast gemaakt van zegmaargrasmelk. Bestaat dat niet los?

Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #41 Gepost op: 31 mei 2005, 14:15:01 »
Jamaar, Nikita heeft dus nooit vlees gegeten, of althans is niet met vleeseten opgegroeid, en voor haar is een vegadingest dus geen vlees-vervanger. Dus!

Dan nog kun je recepten tegenkomen waarvan je het vlees wilt vervangen door een vega-product. Dus!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2005, 14:18:53 »
Klopt, kan. Maar misschien is ze wel net zo'n freak als ik en dondert ze vleesrecepten zo de oudpapierbak in. ;)
Ik maak tenminste eigenlijk nooit recepten na die oorspronkelijk met vlees waren. Er zijn al zó enorm veel vegarecepten te vinden, dat dat echt niet nodig is. Maar da's dan weer typisch zoiets waarvan ik me kan voorstellen dat je het misschien weer wel doet als je gewend bent geweest om vlees te eten.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2005, 14:22:19 »
Niet alleen omdat ik gewend was om vlees te eten, maar ook omdat het voor G. dan net lijkt of hij nog wel eens vlees eet. Is hij ook weer blij. ;)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2005, 14:29:46 »
Ik maak recepten met vlees na omdat ze me lekker lijken, niet omdat ik ooit gewend was om vlees te eten, maar gewoon omdat het recept me heel erg lekker lijkt, op dat beetje vlees na dan.
Als ik bijv. lees "hartige bananentaart" dan trekt dat mijn aandacht. En als er dan ook wat kipfilet in blijkt te zitten, dan vervang ik dat door quorn, maar das niet het hoogtepunt van het recept, zeg maar. En zo gaat dat met meer recepten.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #45 Gepost op: 31 mei 2005, 14:30:04 »
Niet alleen omdat ik gewend was om vlees te eten, maar ook omdat het voor G. dan net lijkt of hij nog wel eens vlees eet. Is hij ook weer blij. ;)

Ja klopt, ik at ook veel vaker vegameuk (vond ik de leukste van alle bovengenoemde alternatieven, trouwens) toen ik nog een vleeseetvriendje had dan nu.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 14:30:44 door calamaro »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #46 Gepost op: 31 mei 2005, 14:45:47 »
Ik vind vleesvervanger ook een stom woord, klinkt alsof je éigenlijk vlees zou moeten eten, maar als je dan toch zo eigenwijs bent om dat niet te doen, nou dan moet je wel een speciale vervanger van dit hoogwaardige goedje.



In een ander verband heb ik dezelfde tegenzin. Ik zit nogal eens in een vergadering waar bordjes voor de personen staan. Bij de mannen Jansen, de Vries enz. Bij de vrouwen staat mw.Pietersen, mw.de Jong enz. Blijkbaar is de man de norm. Bij het woord vleesvervanger heb ik dat ook. Het vlees is de norm het andere is een mindere variant.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #47 Gepost op: 31 mei 2005, 14:47:50 »
Het vlees is de norm  

Inderdaad ja, voor het overgrote deel van de wereldbevolking is dat ook zo!! En dan kun je het met allerlei mooie benamingen wel proberen te ontkennen, maar dat verandert niets aan het feit.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2005, 14:56:13 »
Het vlees is de norm  

Inderdaad ja, voor het overgrote deel van de wereldbevolking is dat ook zo!! En dan kun je het met allerlei mooie benamingen wel proberen te ontkennen, maar dat verandert niets aan het feit.
Afgezien van het gegeven dat dit niet zo is: het geldt alleen voor de westerse wereld. Elders is het luxe.
Ik geef ook aan hoe ík het beleef. Misschien beleef jij het wel als norm, ik niet. Daarom noem ik ook het onschuldige voorbeeld van de naambordjes waar mannen alleen met hun achternaam op staan en vrouwen met de letters van mevrouw er voor. Als je iets wilt veranderen heeft dat ook gevolgen voor je woordgebruik en je stijl van optreden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2005, 15:07:47 »
Afgezien van het gegeven dat dit niet zo is: het geldt alleen voor de westerse wereld. Elders is het luxe.


Ik ben nu (op Oceanië na, maar daar komt dit jaar nog verandering in) op alle continenten geweest, en ik moest overal m'n best doen om GEEN vlees in m'n maaltijd te krijgen. Dus zelfs in het arme Zimbabwe of in de armste gebieden van China, in het boeddhistische Tibet... overal was vlees de norm! En dan kan het wel luxe zijn voor de bevolking, maar ze vinden wel dat er vlees bij de maaltijd hoort. Ik zou ook liever zien dat het anders is, maar zo is het nu eenmaal. en dat verander je niet door vegameuk opeens vegameuk te noemen, dat verandert pas als niet alleen de vegetariërs dat doen maar ook de vleeseters.
En die bedoelen dat dan waarschijnlijk negatief, dus dan schiet je er nog niks mee op.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #50 Gepost op: 31 mei 2005, 15:10:51 »
Dus zelfs in het arme Zimbabwe of in de armste gebieden van China, in het boeddhistische Tibet... overal was vlees de norm! En dan kan het wel luxe zijn voor de bevolking, maar ze vinden wel dat er vlees bij de maaltijd hoort.
In de maaltijd voor de rijke westerse toerist?

Overigens is men in Tibet geen vegetarier, dat kunnen ze zich onder de omstandigheden daar (weinig bebouwbare grond) niet veroorloven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #51 Gepost op: 31 mei 2005, 15:18:12 »
In de maaltijd voor de rijke westerse toerist?

 :nooo: Nee hoor, over het algemeen eten we gewoon in eethuisjes waar de lokale bevolking ook eet.

nikita1979

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2005, 15:32:58 »
Jamaar, Nikita heeft dus nooit vlees gegeten, of althans is niet met vleeseten opgegroeid, en voor haar is een vegadingest dus geen vlees-vervanger. Dus!

jij begrijp mij, calamaro
ik heb inderdaad nog nooit vlees gegeten, mijn moeder ook niet en daarom (vind zij ook) willen wij het woord vleesvervanger niet gebruiken omdat we ook niet zo denken. en inderdaad recepten op vlees baisis gaan bij mij de prullenbak in, omdat het puur gevoelsmatig is. als ik pasta eet, krijg ik niet het gevoel, o er MOET tofu in anders smaakt het niet, nee we denken gewoon he wat zal ik eens door de pasta doen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #53 Gepost op: 31 mei 2005, 15:54:44 »
Afgezien van het gegeven dat dit niet zo is: het geldt alleen voor de westerse wereld. Elders is het luxe.


Ik ben nu (op Oceanië na, maar daar komt dit jaar nog verandering in) op alle continenten geweest, en ik moest overal m'n best doen om GEEN vlees in m'n maaltijd te krijgen. Dus zelfs in het arme Zimbabwe of in de armste gebieden van China, in het boeddhistische Tibet... overal was vlees de norm! En dan kan het wel luxe zijn voor de bevolking, maar ze vinden wel dat er vlees bij de maaltijd hoort. Ik zou ook liever zien dat het anders is, maar zo is het nu eenmaal. en dat verander je niet door vegameuk opeens vegameuk te noemen, dat verandert pas als niet alleen de vegetariërs dat doen maar ook de vleeseters.
En die bedoelen dat dan waarschijnlijk negatief, dus dan schiet je er nog niks mee op.

Ja, dat is zo. De norm waar je blijkbaar aan moet voldoen. Ik keek meer naar gewoonte, of mogelijkheden. Maar dat is tegelijk ook het punt. Waarom moet dat zo blijven.

Overigens heten die dingen elders plant proteins, vegetarian proteins, Pflanzliche produkte'wie Fisch', wie Wurst, protein végétale in het Zweeds kan ik zelfs geen verzamelbegrip terugvinden.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

engeltje

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #54 Gepost op: 31 mei 2005, 16:42:05 »
gewoon, plantaardig (of eigenlijk dierAARDIG ;D) voedsel. Klaar, duidelijk.

FF terugkomend op die naambordjes. In het bedrijftsleven is de vrouw pas later "toegevoegd" dan de man. Als je vroeger he, Pietersen riep, kwam MENEER pietersen. Later kwam daar ineens MEVROUW Pietersen bij.
Zo is het ook met vegetarisch eten (iig in het westen). Vegetariërs zijn in opkomst, dus er zijn er nu meer dan vroeger. Met andere woorden, het vlees wordt (steeds meer) vervangen voor een ander produkt. Zelfs als je geen vleesvervangers eet, maar gewoon meer groenten, dan nog vervang je het vlees door groenten.


Ik denk trouwens dat zolang je gerechten eet waarbij de norm vlees is (en ook wel zal blijven), het woord vleesvervanger gebruikt zal worden. Pas met de puur vegetarische produkten zal het woord vleesvervanger niet gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 16:43:45 door engeltje »

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #55 Gepost op: 31 mei 2005, 16:50:11 »
gewoon, plantaardig (of eigenlijk dierAARDIG ;D) voedsel. Klaar, duidelijk.

Dat dekt ook niet helemaal de lading. Vleesvervangers als Valess of Quorn bijvoorbeeld zijn niet 100% plantaardig.

engeltje

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #56 Gepost op: 31 mei 2005, 16:55:15 »
gewoon, plantaardig (of eigenlijk dierAARDIG ;D) voedsel. Klaar, duidelijk.

Dat dekt ook niet helemaal de lading. Vleesvervangers als Valess of Quorn bijvoorbeeld zijn niet 100% plantaardig.
je hebt gelijk, had ff niet aan valess gedacht. (van quorn wist ik niet, maar dat geloof ik je wel.)

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #57 Gepost op: 31 mei 2005, 16:57:55 »
 :yawnee:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #58 Gepost op: 31 mei 2005, 17:10:08 »
In de maaltijd voor de rijke westerse toerist?
:nooo: Nee hoor, over het algemeen eten we gewoon in eethuisjes waar de lokale bevolking ook eet.
Hmmm, er is toch daadwerkelijk een groot deel van de wereldbevolking die het zonder vlees moet stellen in het dagelijks dieet. Toevallig net overal bij nomaden geweest? ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Tamara

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #59 Gepost op: 31 mei 2005, 17:38:01 »
Ja maar.........
Ik vind het zelf ook maar een beetje onzin om idere dag een (daar komt ie weer: Vleesvervanger te eten)
Dieren in de natuur hebben ook niet idere dag een gevarieerde maaltijd op tafel, soms is er heel veel droogte en is het voedsel schaars, dan is er gewoon niets, en daar moeten ze het dan maar mee doen, hoe kut dat dan ook voor ze is.
Wij hebben gewoon last van Luxe.
Idere dag hier een beetje van, iedere dag daar een beetje van, eigenlijk heel overdreven allemaal.

En ik eet heus geen vleesvervangers ter vervanging van Vitamines, maar meer met het idee, van iets lekkers erbij hebben, en vegaschnitzels en worstjes zijn lekker, alleen aardappels met groente en een beetje jus is ook maar een saaie kale bende :P
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 17:38:51 door Magic Aura »