Vegatopia Forum

Wat zijn nu weer vleesvervangers?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tamara

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2005, 22:19:27 »
 :O

En een broodje hamburger noemen we voortaan:

Een broodje dood ;D

Tamara

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2005, 22:28:24 »
Mischien is Green Alternatives een goede benaming voor Vegetarische producten?
Zo blijft het woord alternatieven bestaan, en groen is vaak de kleur die gebruikt wordt om de producten te onderscheiden van echt Vlees.
Of bestaat die benaming al?
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2005, 22:28:59 door Magic Aura »

nikita1979

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2005, 23:29:57 »
[Mischien is Green Alternatives een goede benaming voor Vegetarische producten?
Citaat

huh nu moet ik spontaan aan eten denken wat gemaakt is van gras, hihi :O :O

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2005, 23:50:41 »
Gras is lekker!  :D Een grasburger krijg je dan, gras melk, etc. :)

Overigens vind ik 'green alternatives' wel goed klinken voor een merk (maar dan niet het meervoud, dus green alternative). Misschien iets als 'greenies'. Iets korter, maar wel de inhoud 'groen' :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2005, 23:57:15 »
Gras is lekker!  :D Een grasburger krijg je dan, gras melk, etc. :)
Sorry hoor :shutup:, maar sorry :eh:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #25 Gepost op: 31 mei 2005, 01:14:15 »
 ;D
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #26 Gepost op: 31 mei 2005, 06:39:15 »
De laatste keer dat ik gras heb gegeten, was ik nog een kleuter. Ik vond het niets. Maar het lijkt mij nog best lekker ook nog, een grasburger, nu ik er zo aan denk.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2005, 07:13:46 »
Gras is lekker!  :D Een grasburger krijg je dan, gras melk, etc. :)

Graskaas en grasboter bestaan al! ;D

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2005, 10:28:08 »

Citaat
Weet je waar ik een beetje zat van wordt...het woord "vleesvervanger"  >:( >:(


Dus noemen ze de Vegaproducten een vervangmiddel ter vervanging van vlees, dus vleesvervangers.

Je ergert je natuurlijk aan het woord vlees.




Het is niet het woord vlees dat raar is, het is het hele woord 'vleesvervanger' dat niet deugt.
Vlees is bij menig vleeseter het hoofdgerecht en diezelfde persoon denkt goed voedsel binnen te krijgen. Maar het enige goede eraan is dat de eiwitten en B12 in de goede samenstelling door het lichaam worden opgenomen. Maar dat geldt alleen voor de beste en de magerste soorten. Omdat bijvoorbeeld een knakworst en kroket van vlees is gemaakt denken veel mensen dat deze ook hoogwaardig zijn. Díe dingen zou je eigenlijk vleesvervangers moeten noemen.

Daarnaast denken veel mensen dat de maaltijd af is als er maar een goed stuk vlees op het bord ligt. Ook dit is niet waar: je mist de groente. Kortom de suggestie die in het woord vlees ligt kan niet worden waargemaakt. Daarom is vlees eigenlijk een slechte vervanger van goed gevarieerd voedsel. En dat wil ik eigenlijk in de supermarkt niet aangeboden krijgen met die benaming.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2005, 10:37:47 »
Vlees is bij menig vleeseter het hoofdgerecht en diezelfde persoon denkt goed voedsel binnen te krijgen.

Nee hoor, vlees is bij de meeste vleeseters gewoon een deel van de maaltijd, en niet per se het hoofdbestanddeel. Als ik vroeger (toen ik nog wel vlees at) aan mijn moeder vroeg wat ze zouden eten kreeg ik altijd de soort groenten als antwoord. In restaurants bestel je inderdaad een soort vlees, daar zijn de groenten ondergeschikt, maar ik denk dat het bij de meeste vleeseters nog steeds zo is dat zij bepaalde groenten eten met een stukje vlees erbij. En daar is een vega-alternatief gewoon een vervanger van, dus vleesvervanger is helemaal niet zo'n gekke benaming. De meeste mensen denken echt niet in termen van goed voedsel, of welke gezonde stoffen in hun stukje vlees zitten, ze willen gewoon lekker eten, en ze gaan er van uit dat wanneer ze de heilige drie-eenheid op hun bord hebben liggen dat ook wel gezond zal zijn. En of die heilige drie-eenheid nu gevormd wordt met vlees of met een vleesvervanger maakt dan niets uit.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2005, 10:38:05 door Kiwi »

nikita1979

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2005, 11:29:22 »
geweldig deze discussie.

maar wat ikzeggen wil is dat de "normale"vleeseter denkt dat je de vegashit inplaats van vlees eet en dat is, bij mij dan, niet het geval. Het is gewoon extra....
daarom dat woord vleesVERVANGER is fout, dan gaan we het gewoon GREENIE ofzo noemen

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2005, 11:37:22 »
maar wat ikzeggen wil is dat de "normale"vleeseter denkt dat je de vegashit inplaats van vlees eet

Als ik aardappelen-groenten-"vlees" eet, eet ik wel degelijk een vleesvervanger als vervanging van vlees. De tofu-roerbakreepjes door de rijst eet ik als vervanging van het nasivlees. En het tofugehakt in bijvoorbeeld pastagerechten, tortilla's of gevulde paprika's eet ik in plaats van echt gehakt, dus als vervanging van vlees. Dus ik eet die vegashit over het algemeen in plaats van vlees!!
Natuurlijk eet ik ook wel eens dagen geen vleesvervanger, maar dat neemt niet weg dat deze producten wel degelijk bedoeld zijn om vlees te vervangen.

En vleesvervangers als 'extra'... nee, want ik eet vaak juist bewust een vleesvervanger om op een makkelijke manier aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamnines en mineralen te komen, wat niet zo makkelijk zou lukken zonder die vleesvervangers (denk aan eiwit, ijzer, B12 e.d.)

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2005, 11:45:09 »
Ja, bij mij is vleesvervanger ook meestal letterlijk een vervanger van vlees, als in een recept ham wordt gebruikt, haal ik vegaham, wordt er kipfilet gebruikt, haal ik quorn. In oosterse gerechten vaak van die roerbaktofu.
Soms ook gewoon extra, omdat ik het lekker vind. Maar toch voornamelijk als vervanger en zoals Kiwi zegt voor de vitamientjes......

nikita1979

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #33 Gepost op: 31 mei 2005, 11:59:34 »
natuurlijk eet je het om de vitaminen en omdat het lekker is....alleen voor mij voelt het niet aan als vervanging. IK bedoel het gevoelsmatig...... ;)

engeltje

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2005, 12:31:01 »
zonder vlees (of vervanger) ontbreekt er gewoon iets bij het eten (vind ik dan), al is het maar de jus als je aardappelen hebt. Ook met spagettie ofzo. Als je die met alleen de saus maakt is het niet compleet, en hier is vlees (of quorn gehakt) echt niet het hoofdbestanddeel.

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2005, 12:36:17 »
Ook met spagettie ofzo. Als je die met alleen de saus maakt is het niet compleet, en hier is vlees (of quorn gehakt) echt niet het hoofdbestanddeel.

Je kunt ook een lekkere spaghettisaus met alleen groenten maken hoor, dat vind ik nu weer niet zo'n probleem. Alleen als je gewend bent om altijd bolognaisesaus te eten (gehakt + tomatensaus) dan mis je het gehakt wel ja als je dat klakkeloos weglaat zonder vervanging.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2005, 13:51:21 »
....alleen voor mij voelt het niet aan als vervanging. IK bedoel het gevoelsmatig...... ;)
Dat heb ik precies zo. Maar dat komt ws omdat ik al meer dan 30 jaar geen dieren meer op mijn bord heb.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #37 Gepost op: 31 mei 2005, 14:04:23 »
Maar dat komt ws omdat ik al meer dan 30 jaar geen dieren meer op mijn bord heb.

Ja, duh! Ik al 23 jaar niet meer, maar dat heeft er niets mee te maken. Ik bedoel namelijk ook niet te zeggen dat ik naar echt vlees verlang ofzo, alleen dat die producten die ik dan wel eet voor mij een vervanging zijn van wat de meerderheid van de mensen in Nederland op hun bord hebben liggen naast de groenten en aardappels.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #38 Gepost op: 31 mei 2005, 14:06:36 »
Maar dat komt ws omdat ik al meer dan 30 jaar geen dieren meer op mijn bord heb.

Ja, duh! Ik al 23 jaar niet meer, maar dat heeft er niets mee te maken. Ik bedoel namelijk ook niet te zeggen dat ik naar echt vlees verlang ofzo, alleen dat die producten die ik dan wel eet voor mij een vervanging zijn van wat de meerderheid van de mensen in Nederland op hun bord hebben liggen naast de groenten en aardappels.
groente en aardappels met iets er naast heb ik al in jaren niet gegeten. Daar komt het ook van denk ik.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Wat zijn nu weer vleesvervangers?
« Reactie #39 Gepost op: 31 mei 2005, 14:09:28 »
Jamaar, Nikita heeft dus nooit vlees gegeten, of althans is niet met vleeseten opgegroeid, en voor haar is een vegadingest dus geen vlees-vervanger. Dus!
Ik vind vleesvervanger ook een stom woord, klinkt alsof je éigenlijk vlees zou moeten eten, maar als je dan toch zo eigenwijs bent om dat niet te doen, nou dan moet je wel een speciale vervanger van dit hoogwaardige goedje.

Gras is lekker!  :D Een grasburger krijg je dan, gras melk, etc. :)

Graskaas en grasboter bestaan al! ;D

Dat wordt dan vast gemaakt van zegmaargrasmelk. Bestaat dat niet los?
Ik wil vega bananenschuimpjes.