Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dierentuinen
« Reactie #80 Gepost op: 13 juni 2005, 16:49:58 »
Max Havelaar heeft onder andere honing in haar assortiment, wat verwacht je daar dan van?

En koffie, terwijl dat verslavend en slecht voor de gezondheid kan zijn.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #81 Gepost op: 13 juni 2005, 16:52:31 »
Maar wat had je dan verwacht, hoe ze reageren?

"O, sorry, meneer R., daar hebben we helemaal niet bij stil gestaan. Weet je wat, we laten meteen de hele actie stopzetten, jammer van al die tijd en al dat geld wat we er nu al ingestoken hebben en ook erg jammer van al die consumenten die nu al koffie hebben ingeslagen en hard zegeltjes aan het sparen zijn, maar dit kan echt niet. Bedankt voor uw opmerkzaamheid meneer R., en nogmaals onze verontschuldigingen".

Zoiets? ???
Nee, gewoon uitleg over de gekozen principes. Als jij daar naar gevraagd wordt is het ook 'normaal' dat je vertelt waarom je iets doet. Het verschil zal waarschijnlijk zijn dat iemand als Draakje het daarbij niet laat en op zijn manier vasthoudend is. Terwijl je een antwoord geven ook respectvol kan benaderen. Het is toch niet verkeerd dat je mensen van een organisatie wijst op evt. onbedoeld doorwerken op iets dat niet past bij hun eigen principes? Verdrijven onderdruking en uitbuiting is het uitgangspunt van Max Havelaar en dit wil Draakje ook graag toepassen op het houden van dieren. Maar nogmaals: ik ben het inhoudelijk niet met hem eens. Maar ik kan het me best voorstellen dat hij juist Max Havelaar kiest om een mail te sturen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Dierentuinen
« Reactie #82 Gepost op: 13 juni 2005, 17:00:24 »
Hij kiest niet juist Max Havelaar om een mail te sturen, hij stuurt iedereen die zo'n actie zou organiseren een mail. :P

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #83 Gepost op: 13 juni 2005, 17:11:50 »
Hij kiest niet juist Max Havelaar om een mail te sturen, hij stuurt iedereen die zo'n actie zou organiseren een mail. :P
Misschien is dat wel zo, ja.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #84 Gepost op: 13 juni 2005, 17:17:00 »
Ja, daar ben ik het wel mee eens. In mijn blijkbaar niet zo adequate bijdrage bedoelde ik te zeggen dat ik het wel kan billijken als Draakje contact heeft met een organisatie om iets van zijn principes door te laten klinken. Hij zou er meer succes bij kunnen hebben dan bij een instelling die nog commerciëler is. Je hebt wel gelijk dat je anderen enigszins in de val laat lopen. Maar van hem uit gezien is het meer een doelgroep bepaling. Als Max Havelaar dan reageert is het vanwege die fuik ook wel zo netjes om niet door te 'zeuren'.

Ik denk dat veel mensen die max havelaar kopen juist ook kritisch staan tegenover dierentuinen. En dat het ook mensen zijn iig die kritischer kijken op handelen van mensen. Daarom juist stuur ik een email met dingen die ze blijkbaar nog niet weten. En ik heb wat suggesties gedaan die waarschijnlijk beter passen als actie.
Ik vind het ook wel raar als men zo om mensen denkt, maar niet aan andere dingen op de wereld. Dat vond ik een beetje jammer van Max Havelaar.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #85 Gepost op: 13 juni 2005, 17:18:41 »
Maar mensen vinden nog wel eens dat ik mijn vegetarier zijn door moet trekken naar andere aspecten van mijn leven: Als ik weiger om spullen te gebruiken van uitgebuite dieren, moet ik ook weigeren spullen te gebruiken van uitgebuite mensen. Dus moet ik de meeste confectiekleding weigeren, bijvoorbeeld. En moet ik ook de leefomgeving van de dieren die ik niet uitbuit beschermen. Dus moet ik nooit meer vliegen, bijvoorbeeld. Ik wordt daar altijd chagrijnig van. Ik vind het ook onzin dat Max Havelaar omdat ze opkomen voor uitgebuite mensen, DUS ook op moeten komen voor uitgebuite dieren.

Persoonlijk vind ik het ook nodig om het door te trekken naar mensen. Ik probeer nu alles van de goede merken te kopen. Mijn laatste kleding aankopen zijn allemaal geen sweatshop kleding en fair trade. Het lijkt soms zelfs moeilijk om ook goed voor de mensen te zijn dan voor dieren goed te doen. hoe vreemd eigenlijk.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #86 Gepost op: 13 juni 2005, 17:19:59 »
Hij kiest niet juist Max Havelaar om een mail te sturen, hij stuurt iedereen die zo'n actie zou organiseren een mail. :P
Ik heb ook kranten gemaild als ze weer een bericht plaatsen over dierentuinen en hun geboorten. En de avro en hun dierentuin programma's etc.
Max Havelaar is echt niet de enige  :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #87 Gepost op: 13 juni 2005, 17:48:38 »
Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor het niet beantwoorden van mailtjes, ook die van mijzelf  ::)
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #88 Gepost op: 13 juni 2005, 18:01:55 »
Ik begin steeds meer begrip te krijgen voor het niet beantwoorden van mailtjes, ook die van mijzelf  ::)

Ik stuur ook weleens mailtjes over het niet beantwoorden van mailtjes. Vooral LNV is erg selectief in beantwoorden van mijn mailtjes  :smeerie:

 ::) ;D
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #89 Gepost op: 13 juni 2005, 18:37:04 »
Maar mensen vinden nog wel eens dat ik mijn vegetarier zijn door moet trekken naar andere aspecten van mijn leven: Als ik weiger om spullen te gebruiken van uitgebuite dieren, moet ik ook weigeren spullen te gebruiken van uitgebuite mensen. Dus moet ik de meeste confectiekleding weigeren, bijvoorbeeld. En moet ik ook de leefomgeving van de dieren die ik niet uitbuit beschermen. Dus moet ik nooit meer vliegen, bijvoorbeeld. Ik wordt daar altijd chagrijnig van. Ik vind het ook onzin dat Max Havelaar omdat ze opkomen voor uitgebuite mensen, DUS ook op moeten komen voor uitgebuite dieren.

Persoonlijk vind ik het ook nodig om het door te trekken naar mensen. Ik probeer nu alles van de goede merken te kopen. Mijn laatste kleding aankopen zijn allemaal geen sweatshop kleding en fair trade. Het lijkt soms zelfs moeilijk om ook goed voor de mensen te zijn dan voor dieren goed te doen. hoe vreemd eigenlijk.


Hoe begrijpelijk ook, ik vind dat je wel voorzichtig moet zijn in het zo doordrammen en de mensen de maat willen nemen. Even wijzen op het doortrekken van het principe van uitbuiten is prima, daar een oordeel over uitspreken is wat minder, laat staan de goede bedoelingen van mensen in twijfel trekken. En helemaal als je uitleg hebt gekregen daarover gaan zeuren. Het kan nl. ook zijn dat mensen een andere keuze hebben gemaakt. Denk aan jouw autorijden en ongewilde slachtoffers maken. In deze draad zie je ook goede argumenten om niet tegen dierentuinen te zijn. Daar kun je ook naar kijken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #90 Gepost op: 13 juni 2005, 19:02:00 »
Hoe begrijpelijk ook, ik vind dat je wel voorzichtig moet zijn in het zo doordrammen en de mensen de maat willen nemen. Even wijzen op het doortrekken van het principe van uitbuiten is prima, daar een oordeel over uitspreken is wat minder, laat staan de goede bedoelingen van mensen in twijfel trekken. En helemaal als je uitleg hebt gekregen daarover gaan zeuren. Het kan nl. ook zijn dat mensen een andere keuze hebben gemaakt. Denk aan jouw autorijden en ongewilde slachtoffers maken. In deze draad zie je ook goede argumenten om niet tegen dierentuinen te zijn. Daar kun je ook naar kijken.

Je quote nu iets wat ergens anders over gaat. Namelijk dat ik voor mezelf ook vind dat ik ook om mensen moet geven door zoveel mogelijk fairtrade enzo te kopen.
Stem op de Partij voor de Dieren

sanop001

Re:Dierentuinen
« Reactie #91 Gepost op: 14 juni 2005, 01:24:52 »
Ik heb ook een protestmail gestuurd naar Max Havelaar. Ik koop altijd hun bananen vanwege de betere werkomstandigheden van mensen en dan wordt ik steeds geconfronteerd
met die spaaractie voor dierentuinen. Laten ze een spaaractie organiseren voor een bezoek aan Stichting AAP of zoiets,
maar niet voor instellingen die hun dieren gevangen houden en overtollige dieren euthaniseren.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #92 Gepost op: 14 juni 2005, 17:46:32 »
Je hoeft toch niet mee te doen aan die spaaractie? En wat anderen mensen willen moeten zij weten. Maar goed: ik ben niet principieel tegen het houden van dieren in gevangenschap. Ik vind trouwens dat er goede redenen zijn, waarom je dat juist niet moet doen met apen, en zeker niet gestoorde... Ik heb mijn bedenkingen bij de Stichting Aap
de tuin: dat ben ik

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #93 Gepost op: 14 juni 2005, 18:06:43 »
Ik heb mijn bedenkingen bij de Stichting Aap

Kan en wil je dat verduidelijken?

Re:Dierentuinen
« Reactie #94 Gepost op: 14 juni 2005, 18:13:20 »
Ik denk dat veel mensen die max havelaar kopen juist ook kritisch staan tegenover dierentuinen.

Het lijkt me niet dat Max niet zou weten wat hun doelgroep beweegt. Max Havelaar heeft natuurlijk helemaal geen behoefte om juist die mensen over te halen hun produkten te kopen, die al deel uitmaken van hun klantenbestand.

De enige logische consequentie die jij, als klant van hun, kunt trekken als je het niet met ze eens bent: Boycot Max Havelaar! En dan nog moet je in je achterhoofd houden dat Max zulke verliezen heus wel heeft ingecalculeerd. Ik zou het heel goed begrijpen als Max dat alternatieve sfeertje een beetje probeert af te schudden.
Wat niet wegneemt dat deze actie toch wel een beetje ongelukkig is gekozen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #95 Gepost op: 14 juni 2005, 19:22:30 »
Ik snap dat ze waarschijnlijk ook wel een andere doelgroep willen aanspreken. Maar ze konden ook kiezen voor pretparken. Dan hadden ze 2 groepen te vriend gehouden. Want als je toch redelijk wat klanten hebt die kritisch kijken naar dierentuinen, dan wil je die ook niet voor de kop stoten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #96 Gepost op: 14 juni 2005, 19:58:46 »
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2005, 20:05:52 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Tamara

Re:Dierentuinen
« Reactie #97 Gepost op: 14 juni 2005, 23:06:42 »
Citaat
Ik heb ook een protestmail gestuurd naar Max Havelaar. Ik koop altijd hun bananen vanwege de betere werkomstandigheden van mensen en dan wordt ik steeds geconfronteerd
met die spaaractie voor dierentuinen. Laten ze een spaaractie organiseren voor een bezoek aan Stichting AAP of zoiets,
maar niet voor instellingen die hun dieren gevangen houden en overtollige dieren euthaniseren.


 :) :thumbsup:

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Dierentuinen
« Reactie #98 Gepost op: 14 juni 2005, 23:19:16 »
Idem dito.

Het is toch niet moeilijk een andere actie te verzinnen.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #99 Gepost op: 15 juni 2005, 00:56:22 »
weblog marianne:
Citaat
Beetje gek nieuws: Max Havelaar, een zeer lovenswaardig initiatief om producten te promoten die Oké zijn, heeft een wel heel gekke aktie. Je kunt nu bij Max Havelaar produkten sparen voor  25% korting op dagjes naar allerlei dierentuinen. Een lid van de Partij voor de Dieren die belde met Max Havelaar om te vragen of dat nu wel erg fair is omdat heel veel dieren het helemaal niet zo Oké hebben achter de tralies in dierenparken, werd weggehoond door een medewerkster van de Fair Trade organisatie. Misschien goed als er wat meer telefoontjes en mailtjes gaan naar info@maxhavelaar.nl om ze erop te wijzen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen zich niet zou moeten beperken tot de leef- en arbeidsomstandigheden van alleen mensen…
Stem op de Partij voor de Dieren