Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #60 Gepost op: 27 mei 2005, 09:51:36 »
Alsof jij als veganist geen stereotyp gedrag vertoont :puh2:
Aangeleerd he. Zo blijkt maar eens hoe slecht dat is!
:bonk:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #61 Gepost op: 27 mei 2005, 10:10:11 »
???

Dus als een dier stereotyp gedrag vertoond vind je het acceptabel?

Ik begrijp hier uit dat jij per definitie alle gedrag die dieren in dierentuinen vertonen, stereotyp vindt?
Ik ben tegen dieren in dierentuinen :) Maar over het gedrag denk ik dat vele mensen te snel denken dat het dier het leuk vind, dat het dier het uit zich zelf doet, dat het dier normaal doet, maar er moet wel kritisch worden gekeken en dieren in de dierentuinen (elk gevangenschap) zijn vatbaarder voor het vertonen van afwijkend gedrag. Leuk een leeuw die constant heen en weer loopt of een olifant die 1 voet regelmatig omhoog tilt of een dier wat obsessief met eten of uitwerpselen speelt, maar dat kan allemaal afwijkend zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #62 Gepost op: 27 mei 2005, 10:15:10 »
een dier wat obsessief met eten of uitwerpselen speelt, maar dat kan allemaal afwijkend zijn.
Hee, jij hebt ook de Sade gelezen!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #63 Gepost op: 27 mei 2005, 10:16:16 »
Sade???? Nee ken ik niet.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #64 Gepost op: 27 mei 2005, 10:25:30 »
Ik wel, en het is te merken ook :smeerie:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Iknik

  • *****
  • 1.241
    • Ikniks blog
Re:Dierentuinen
« Reactie #65 Gepost op: 27 mei 2005, 11:10:38 »
Ik kan het toch niet laten...

Zo zorg je dat dieren zich anders gaan gedragen en niet hun natuurlijke gedrag uiten
Nou en?
Een wetenschapper die niets van kunst weet is een filistijn, maar het omgekeerde is blijkbaar volkomen acceptabel.
Frank Close

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #66 Gepost op: 27 mei 2005, 11:29:07 »
???

Dus als een dier stereotyp gedrag vertoond vind je het acceptabel?

Ik begrijp hier uit dat jij per definitie alle gedrag die dieren in dierentuinen vertonen, stereotyp vindt?
Ik ben tegen dieren in dierentuinen :) Maar over het gedrag denk ik dat vele mensen te snel denken dat het dier het leuk vind, dat het dier het uit zich zelf doet, dat het dier normaal doet, maar er moet wel kritisch worden gekeken en dieren in de dierentuinen (elk gevangenschap) zijn vatbaarder voor het vertonen van afwijkend gedrag. Leuk een leeuw die constant heen en weer loopt of een olifant die 1 voet regelmatig omhoog tilt of een dier wat obsessief met eten of uitwerpselen speelt, maar dat kan allemaal afwijkend zijn.
Stereotiep gedrag is fout, mee eens. Aangeleerd gedrag, echt wat anders, is prima mee te leven. Zie de mensheid.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Dierentuinen
« Reactie #67 Gepost op: 27 mei 2005, 14:09:24 »
Uit het Rotterdams Dagblad van gisteren:

De dreigende bezuinigingen leggen de dagelijkse gang van zaken in Diergaarde Blijdorp allesbehalve stil. De Rotterdamse dierentuin meldde gisteren een ware geboortegolf, waarbij de meeste aandacht uitging naar de komst van drie gezonde Visaya-wrattenzwijntjes. "Deze dieren zijn zeldzamer dan panda's," aldus de zegsman. De Filipijnse diersoort is vrijwel uitgestorven in het land van herkomst. De geboorte van het trio is daarom van groot belang voor het voortbestaan van de soort.
blijdorp wil de dieren gebruiken voor het Europese fokprogramma. De acht Visaya-wrattenzwijnen zijn sinds november in Rotterdam. Deze zomer komt daar nog een paartje bij, dat wat langer in de dierentuin van Poznan in Polen moest blijven.


Het blijkt juist dat alleen dieren die zich goed voelen zich voortplanten. Blijdorp heeft in de loop der jaren van meerdere diersoorten het eerst in gevangenschap geboren jong mogen verwelkomen, dus dat is een goed teken!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #68 Gepost op: 13 juni 2005, 11:05:52 »
www.animalfreedom.org/paginas/column/dierentuinen.html
---------------

Jammer genoeg kwam ik tot de ontdekking dat Max Havelaar een actie heeft voor 25% korting op dierentuinen. Momenteel in een mailwisseling met ze. Net als vele anderen die aan het mailen zijn met ze.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dierentuinen
« Reactie #69 Gepost op: 13 juni 2005, 11:08:58 »
 :whack:

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #70 Gepost op: 13 juni 2005, 11:21:57 »
 :angry7:
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Dierentuinen
« Reactie #71 Gepost op: 13 juni 2005, 12:31:11 »
Ik vind dit een rare link hoor Dragonfly, waarom zou Max Havelaar dit niet moeten doen? Omdat ze voorstander zijn van eerlijke lonen in ontwikkelingslanden, moeten ze van jou ook tegen dierentuinen in Nederland zijn? Dat is niet echt een logisch verband. Ik zie geen enkele reden waarom ze tegen dierentuinen moeten zijn, vanuit Max Havelaar perspectief.
Of schrijf jij elke instantie in NL aan als ze een actie hebben voor korting op dierentuinen? Elk damesblad, elk kindertijdschrift, de Etos, de AH, de Supers etc?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #72 Gepost op: 13 juni 2005, 12:58:25 »
Ik vind dit een rare link hoor Dragonfly,
De link stond los van max havelaar. Dat was gewoon ter informatie. Gaat over het 'surplus' in dierentuinen en wat er mee gebeurd.

Citaat
waarom zou Max Havelaar dit niet moeten doen?
Omdat ze beter korting kunnen geven op de max havelaar producten :p
Ze niets met dieren van doen hebben dus waarom dan 25 korting voor dierentuinen?
Ze voor eerlijke handel zijn en dierentuinen geen eerlijke handel is, omdat ze dieren te weinig ruimte geven, dieren verhandelen, zorgen dat men het goed acht dat dieren opgesloten moeten zijn, dat ze overtollige dieren doden of ter eten geven aan leeuwen en tijgers, etc. (zie ook de link daarover)

Citaat
Omdat ze voorstander zijn van eerlijke lonen in ontwikkelingslanden, moeten ze van jou ook tegen dierentuinen in Nederland zijn? Dat is niet echt een logisch verband. Ik zie geen enkele reden waarom ze tegen dierentuinen moeten zijn, vanuit Max Havelaar perspectief.
Ik probeer ze te laten nadenken over dierentuinen. Ook eens kritisch kijken. Ik vind het raar als zo een instantie niet ook over de oneerlijke handel van dieren nadenkt. Ze proberen een goed geheel te zijn in de samenleving (voorbeeldfunctie), dus waarom alleen kritisch kijken naar de handel.

Citaat
Of schrijf jij elke instantie in NL aan als ze een actie hebben voor korting op dierentuinen? Elk damesblad, elk kindertijdschrift, de Etos, de AH, de Supers etc?
Als ik daar vanaf weet, ja, dan stuur ik daar wel een mail over.

Een mail terug gehad van max havelaar. Een standaard mail die andere ook hebben gekregen, waar ze niet in gaan op de punten die ik had opgesoms wat er 'mis' is met dierentuinen. Dat vind ik niet erg netjes, maar blijkbaar krijgen ze momenteel genoeg mailtjes van anderen :)
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2005, 12:59:05 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #73 Gepost op: 13 juni 2005, 13:30:26 »
Ik ben het wel eens met draakje. Hij geeft aan dat er meer problemen zijn met houden van dieren in dierentuinen. Ook al vind ik het zelf sterk  overtrokken, hij brengt een principiële organisatie als Max Havelaar onder ogen dat je wellicht ook andere akties kunt promoten. Max Havelaar is gewend om vanuit principes te denken en daarom is het ook zinvol. Etos, AH en anderen hebben het niet zo sterk op principes.
Inhoudelijk blijf ik het hem oneens over de diervriendelijkheid in dierentuinen. Zijn recht om er anders over te denken staat echter voorop.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Dierentuinen
« Reactie #74 Gepost op: 13 juni 2005, 16:25:37 »
Ik ben het hier dus echt mee oneens Willem. Principes hebben is geen "all-in" pakket: als je voor eerlijke lonen in de derde wereld bent, ben je niet automatisch tegen dierentuinen, tegen auto's, tegen vliegtuigen, tegen Tivall, tegen de bezetting van China van Tibet en noem maar een aantal andere dingen op. Ik vind het ook erg vervelend als mensen mij in dit soort fuik-redeneringen proberen te sluizen: je bent vegetarier dus je moet ook... en hier volgen dan meestal goede doelen waar ik me voor in zou moeten zetten, omdat ik het immers ook voor beesten doe.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #75 Gepost op: 13 juni 2005, 16:27:15 »
goede doelen waar ik me voor in zou moeten zetten, omdat ik het immers ook voor beesten doe.
Uh. Als vegetarier doe je helemaal niks. Voor de beesten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Dierentuinen
« Reactie #76 Gepost op: 13 juni 2005, 16:37:29 »
Als ik daar vanaf weet, ja, dan stuur ik daar wel een mail over.

Een mail terug gehad van max havelaar. Een standaard mail die andere ook hebben gekregen, waar ze niet in gaan op de punten die ik had opgesoms wat er 'mis' is met dierentuinen. Dat vind ik niet erg netjes, maar blijkbaar krijgen ze momenteel genoeg mailtjes van anderen :)

OK, als je iedereen die iets met dierentuinen doet (hou de libelle, de viva, de donald duck etc. in de gaten!) dan valt Max Havelaar bij jou in hetzelfde patroon. Ik blijf echter wel vinden dat ze er weinig mee te maken hebben, omdat ze niets tegen dierentuinen hebben en zelfs niets hebben tegen dieren laten werken voor de mens. Max Havelaar heeft onder andere honing in haar assortiment, wat verwacht je daar dan van?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #77 Gepost op: 13 juni 2005, 16:38:10 »
Ik ben het hier dus echt mee oneens Willem. Principes hebben is geen "all-in" pakket: als je voor eerlijke lonen in de derde wereld bent, ben je niet automatisch tegen dierentuinen, tegen auto's, tegen vliegtuigen, tegen Tivall, tegen de bezetting van China van Tibet en noem maar een aantal andere dingen op. Ik vind het ook erg vervelend als mensen mij in dit soort fuik-redeneringen proberen te sluizen: je bent vegetarier dus je moet ook... en hier volgen dan meestal goede doelen waar ik me voor in zou moeten zetten, omdat ik het immers ook voor beesten doe.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. In mijn blijkbaar niet zo adequate bijdrage bedoelde ik te zeggen dat ik het wel kan billijken als Draakje contact heeft met een organisatie om iets van zijn principes door te laten klinken. Hij zou er meer succes bij kunnen hebben dan bij een instelling die nog commerciëler is. Je hebt wel gelijk dat je anderen enigszins in de val laat lopen. Maar van hem uit gezien is het meer een doelgroep bepaling. Als Max Havelaar dan reageert is het vanwege die fuik ook wel zo netjes om niet door te 'zeuren'.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Dierentuinen
« Reactie #78 Gepost op: 13 juni 2005, 16:42:13 »
Maar wat had je dan verwacht, hoe ze reageren?

"O, sorry, meneer R., daar hebben we helemaal niet bij stil gestaan. Weet je wat, we laten meteen de hele actie stopzetten, jammer van al die tijd en al dat geld wat we er nu al ingestoken hebben en ook erg jammer van al die consumenten die nu al koffie hebben ingeslagen en hard zegeltjes aan het sparen zijn, maar dit kan echt niet. Bedankt voor uw opmerkzaamheid meneer R., en nogmaals onze verontschuldigingen".

Zoiets? ???
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2005, 16:44:52 door Kiwi »

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Dierentuinen
« Reactie #79 Gepost op: 13 juni 2005, 16:47:57 »
goede doelen waar ik me voor in zou moeten zetten, omdat ik het immers ook voor beesten doe.
Uh. Als vegetarier doe je helemaal niks. Voor de beesten.
Vind ik ook :)
Maar mensen vinden nog wel eens dat ik mijn vegetarier zijn door moet trekken naar andere aspecten van mijn leven: Als ik weiger om spullen te gebruiken van uitgebuite dieren, moet ik ook weigeren spullen te gebruiken van uitgebuite mensen. Dus moet ik de meeste confectiekleding weigeren, bijvoorbeeld. En moet ik ook de leefomgeving van de dieren die ik niet uitbuit beschermen. Dus moet ik nooit meer vliegen, bijvoorbeeld. Ik wordt daar altijd chagrijnig van. Ik vind het ook onzin dat Max Havelaar omdat ze opkomen voor uitgebuite mensen, DUS ook op moeten komen voor uitgebuite dieren.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light