Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Dierentuinen
« Reactie #40 Gepost op: 24 mei 2005, 20:09:16 »
Toevallig ben ik twee weken geleden in Emmen naar de dierentuin geweest en ik werd er treurig van. Ben altijd voor de educatieve factor geweest (Kiwi haalt het al aan, het lijkt mij ook veel indrukwekkender voor je neus in levende lijve, dan dat je het van een tvschermpje haalt), maar hier werd ik wel treurig van.
Willem meent geen stress symptomen te hebben gezien, maar ik meen die wel te heben waargenomen.  
Bij de prairiehonden ontdekte mijn moeder een jongetje van een jaar of tien, wat stenen stond te gooien naar ze. Bah.
Dieren uitzetten in de natuur vanuit gtevangenschap brengt inderdaad een risico met zich mee. Een situatie zoals met Hannes lijkt me inderdaad gevaarlijk. Maar wat als je dmv drie generaties fokprogramma in een dierentuin steeds een stapje verder richting vrijheid zou kunnen gaan? Dat je de dieren geleidelijk aan steeds wilder op laat groeien, totdat ze uiteindelijk weer als soort kunnen terugkeren in een natuurpark oid? Ik denk dat het best een mogelijkheid is, met dank aan steeds betere natuurbehoudspogingen, wildparken en dierentuinen. Maar wellicht ben ik te positief ingesteld in dat opzicht...

Sin chile, no tiene chiste!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2005, 20:51:55 »

Citaat
.
Ja, het gaat niet om dat een dier er niet om geeft (omdat die het niet kent), maar dat gevangenschap verkeerd is.

Citaat

Gevangenschap is relatief. Oplsuiten (oei alweer een typfout, ik heb wat met die s) zonder het dier ruimte te geven, zonder soorteigen gedrag te kunnen hebben, of uitgebuit worden voor het velletje, worsten e.d. dan heb je het over extreem afhankelijk maken en zelfs onderdrukken. Dan zou je gelijk hebben. Maar in het dierenpark hebben de dieren ruimte, kunnen ze 'zichzelf' zijn en krijgen ze alleen maar dingen zonder iets te hoeven teruggeven. Je kunt het 't beste vergelijken met een huisdier die het getroffen heeft met het baasje. Het dier ervaart het niet als gevangenschap (bij die eerste beschrijving wel degelijk). Je kunt het waarnemen door een dier te observeren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Dierentuinen
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2005, 21:06:24 »
Willem, aangezien een flink aantal dieren toch echt jagers zijn, hoe zie je dat zichzelf zijn voor je?
Daarnaast zijn het in Emmen geen kleine hokken a la Artis, maar je zult moeten toegeven dat de Siberische tijger niet echt een lekker sprintje kan trekken...?
Jammer, je ziet wel dat er moeite gedaan wordt om het diervriendelijker te maken, maar de locatie leent zich niet voor echte ruimte ben ik bang..
Sin chile, no tiene chiste!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2005, 21:32:20 »
Willem, aangezien een flink aantal dieren toch echt jagers zijn, hoe zie je dat zichzelf zijn voor je?
Daarnaast zijn het in Emmen geen kleine hokken a la Artis, maar je zult moeten toegeven dat de Siberische tijger niet echt een lekker sprintje kan trekken...?
Jammer, je ziet wel dat er moeite gedaan wordt om het diervriendelijker te maken, maar de locatie leent zich niet voor echte ruimte ben ik bang..
Jagers zijn jagers omdat ze op die manier voedsel verwerven. Dat kunnen ze inderdaad niet in een dierentuin. Daar zijn wel oplossingen voor bedacht om de beesten niet dood te laten gaan van verveling. Een sprintje trekken heb ik ze niet zien doen nee. Daar heb je wel een punt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #44 Gepost op: 25 mei 2005, 19:38:29 »
Zeldzame schildpad geruild tegen Mercedes

Een Albanese visser heeft een vers gevangen schildpad onlangs geruild tegen een Mercedes. Tot groot ongenoegen van Albanese biologen, aangezien zij denken dat het betreffende dier een zeldzaam exemplaar was.

De visser trof het dier, dat 806 kilogram woog, aan in zijn netten toen hij in de Ionische zee viste. Een Italiaanse visser bood de man een 'vrijwel nieuwe' Mercedes aan voor de schildpad en de Albanees ging overstag.

De directeur van het Albanese Natuurhistorisch Museum, Idriz Haxhiu, is niet bepaald blij met de deal van de visser. Volgens hem was de schildpad mogelijk een 'dermochelys coriacea', oftewel een lederschilpad. "Het is een erg zeldzame zeeschildpad en het zou iets geweldigs zijn geweest voor Albanië", aldus de directeur.

Het dier is nu vermoedelijk overgebracht naar een dierentuin in Rome.
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Dierentuinen
« Reactie #45 Gepost op: 25 mei 2005, 19:52:07 »
Maar vaak zie ik wel tijgers ontzettend verveeld ergens zitten op een rots. Dan word ik toch wel heel verdrietig.

Tijgers in het wild doen overdag meestal ook niet veel meer dan een beetje lusteloos rondhangen en slapen.

ja maar op een neprots met mensen die naar je kijken en geen zebra in zicht lijkt me het toch wel wat saaier.

daar denkt die zebra anders over hoor ;)

Maar ff zonder gekheid. Dieren verzorgen (ook bedreigde) kost klauwen vol geld. Als je dan toch die dieren hebt, waarom zou je dan geen mensen laten komen die je betalen? Dierenpark bij ons in de buurt is ook begonnen als opvangtehuis voor "afgeschreven en afgekeurde" dieren, maar de toenmalige eigenaar kwam gewoon niet meer rond. Nou, wandelpaadje ertussen en geld vragen maar.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #46 Gepost op: 25 mei 2005, 19:54:45 »
Er is een verschil tussen geld vragen ter donatie en waar 100% naar de verzorging gaat en parken waar ze dieren hebben gehaald om geld te verdienen.
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Dierentuinen
« Reactie #47 Gepost op: 25 mei 2005, 19:59:37 »
Er is een verschil tussen geld vragen ter donatie en waar 100% naar de verzorging gaat en parken waar ze dieren hebben gehaald om geld te verdienen.
dat is helemaal waar, maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je met de dieren die je hebt niet genoeg binnenhaalt. Als je dan kan kiezen tussen het "halen" van een (zoveelste) zebraatje of een aap die veel bezoekers trekt, kan ik wel begrijpen dat de aap gekozen wordt.

Let wel, ik heb het nu over dieren uit een fokprogramma, erg bedreigde dieren of dieren uit een rampgebied, niet gewoon een gezond, onbedreigd exemplaar wegvangen uit z'n omgeving.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #48 Gepost op: 25 mei 2005, 20:07:08 »
En dat doen ze bij dierentuinen/parken. Dieren uit fokprogramma's kopen of uit de natuur.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.155
Re:Dierentuinen
« Reactie #49 Gepost op: 25 mei 2005, 23:17:46 »
Het probleem van dierentuinen is dat dieren niet zo graag bekeken willen worden. Geef ze veel ruimte, en ze zullen ver weg van de hekken blijven en geen bezoeker die iets te zien krijgt. Waardoor de dierentuin geen inkomsten meer krijgt. Daarom is de ruimte altijd een compromis: de beesten mogen wel wat ruimt hebben, maar mogen zich niet kunnen onttrekken aan het zicht van de bezoekers.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #50 Gepost op: 26 mei 2005, 15:42:43 »
Het probleem van dierentuinen is dat dieren niet zo graag bekeken willen worden. Geef ze veel ruimte, en ze zullen ver weg van de hekken blijven en geen bezoeker die iets te zien krijgt. Waardoor de dierentuin geen inkomsten meer krijgt. Daarom is de ruimte altijd een compromis: de beesten mogen wel wat ruimt hebben, maar mogen zich niet kunnen onttrekken aan het zicht van de bezoekers.
Emmen ken ik goed, daar is het helemaal natuurlijk. Dieren kunnen veel ruimte gebruiken. voor een indruk: http://www.panoview.nl/7976/469a/
De graffen die je op het rondomplaaje ziet komen zeer dicht bij de mensen. Ik heb ze wel eens over de kop geaaid.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Tamara

Re:Dierentuinen
« Reactie #51 Gepost op: 26 mei 2005, 19:28:43 »
Ja, maar Willem, dat is aangeleerd gedrag.
In de natuur waar weinig mensen zijn komen ze echt niet gauw bij je hoor.
Je gaat dit soort praktijken toch niet lopen goedpraten he? >:( ;) :)
Helemaal natuurlijk is helemaal niet waar. :P ;)
.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2005, 19:28:58 door Magic Aura »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #52 Gepost op: 26 mei 2005, 20:52:55 »
De dierentuinen in Nld zijn alle goed bezig. Dat is een verschil van dag en nacht met tig jaar geleden over het geheel genomen. Nu nog de consequentie trekken dat je sommige dieren niet goed kunt houden. Ik noemde het jachtluipaard al. Grote roofvogels lijkt mij ook niet. En mensapen natuurlijk.
Ze doen verder een hoop goed werk. Ik weet niet hoe dieren het beleven: maar altijd veilig, altijd warm, altijd eten...is misschien niet onprettig. Tegenstanders denken misschien te snel in knuffeldieren i.p.v. in dieren. Het is overal struggle voor life, ook in mijn paradijselijk ogend uitzicht. Dit is zo'n discussie die je waarschijnlijk nooit wint.
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #53 Gepost op: 27 mei 2005, 00:44:48 »
Ja, maar Willem, dat is aangeleerd gedrag.
In de natuur waar weinig mensen zijn komen ze echt niet gauw bij je hoor.
Je gaat dit soort praktijken toch niet lopen goedpraten he? >:( ;) :)
Helemaal natuurlijk is helemaal niet waar. :P ;)
.
en wat is er tegen aangeleerd gedrag? Zo'n beest voelt zich toch prima?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #54 Gepost op: 27 mei 2005, 01:09:28 »
en wat is er tegen aangeleerd gedrag? Zo'n beest voelt zich toch prima?
Tegen aangeleerd gedrag is heel wat hoor. Zo zorg je dat dieren zich anders gaan gedragen en niet hun natuurlijke gedrag uiten, maar obsessief en herhalend gedrag gaan vertonen.
Of het beest zich dan goed voelt is maar de vraag. We denken te vaak dat het wel leuk is wat een dier in gevangenschap doet, maar als je er vaker naar zou kijken en een dier vaker dat doet, dan moet je toch denken aan afwijkend gedrag.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #55 Gepost op: 27 mei 2005, 09:07:16 »
en wat is er tegen aangeleerd gedrag? Zo'n beest voelt zich toch prima?
Tegen aangeleerd gedrag is heel wat hoor. Zo zorg je dat dieren zich anders gaan gedragen en niet hun natuurlijke gedrag uiten, maar obsessief en herhalend gedrag gaan vertonen.
Of het beest zich dan goed voelt is maar de vraag. We denken te vaak dat het wel leuk is wat een dier in gevangenschap doet, maar als je er vaker naar zou kijken en een dier vaker dat doet, dan moet je toch denken aan afwijkend gedrag.
Dat zijn twee heel verschillende zaken. Het ene kun je vergelijken met een school waarbij de kinderen worden vrijgelaten en ontdekkend kunnen leren, het andere is een tuchtschool waar je niks mag en alles moet. Het eerste soort aangeleerd gedrag is voor mij bij dieren ook acceptabel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #56 Gepost op: 27 mei 2005, 09:36:42 »
 ???

Dus als een dier stereotyp gedrag vertoond vind je het acceptabel? Ik zie niet de vergelijking met die kinderen...
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #57 Gepost op: 27 mei 2005, 09:46:16 »
Dus als een dier stereotyp gedrag vertoond
Alsof jij als veganist geen stereotyp gedrag vertoont :puh2:
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:Dierentuinen
« Reactie #58 Gepost op: 27 mei 2005, 09:46:28 »
???

Dus als een dier stereotyp gedrag vertoond vind je het acceptabel?

Ik begrijp hier uit dat jij per definitie alle gedrag die dieren in dierentuinen vertonen, stereotyp vindt?
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2005, 09:47:06 door Esp@ña »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.917
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dierentuinen
« Reactie #59 Gepost op: 27 mei 2005, 09:47:19 »
Alsof jij als veganist geen stereotyp gedrag vertoont :puh2:

Aangeleerd he. Zo blijkt maar eens hoe slecht dat is!