Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #320 Gepost op: 30 december 2005, 10:03:02 »
Nee hoor.. als ze hun agressie al niet in toom kunnen houden tegen ons, wat dan van de dieren?
Logisch toch. Dat is gewoon onze conclusie. Daarnaast mishandelen ze hun dieren sowieso geestelijk door ze niet de ruimte te bieden die ze zeker nodig hebben etc.

Gisteren met man in gesprek.. was circusfan.. deze gast kwam met dat de zeeleeuw een groot bassin had.. de man nodigde me uit om te kijken.. dus ik mee. Nou het bassin voor de dieren was erg klein dus en dat noemde die hartstikke groot  :o
Het was 3 bij 5 meter ongeveer. En iets meer dan een meter hoog. Denk iets van 1,25 m hoog.  Dat is echt niet veel voor een zeeleeuw.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #321 Gepost op: 30 december 2005, 12:36:06 »
Nee hoor.. als ze hun agressie al niet in toom kunnen houden tegen ons, wat dan van de dieren?
Ons zijn geen dieren. De dieren voerden geen acties. Nou ja: laat iemand anders het alsjeblieft uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2005, 12:38:20 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #322 Gepost op: 30 december 2005, 12:38:12 »
Met veel respect...deze uitspraak slaat nergens op. Actievoerders slaan en al dan niet goed voor dieren zijn, zijn twee verschillende zaken.

Het is natuurlijk wel verschillend; er is geen één op één relatie, maar een beetje houtsnijden doet het in mijn ogen wel.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #323 Gepost op: 30 december 2005, 12:51:57 »
Er zijn ook actievoerders die slaan, dus actievoerders zijn niet goed voor dieren? Zo'n soort logica. Kijk: plantjesmensen, daar kunnen wij het over eens worden... :P Ik kan ook een beroemde veganist opvoeren die heel goed voor dieren is, maaruh...klein detail.......

Nou: ik weet niet wat Poek doet. Maar als ik ga actievoeren tegen misbruik van katten, ga ik wel twintig meter van Dragonfly c.s. staan.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2005, 12:54:42 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #324 Gepost op: 30 december 2005, 17:14:09 »
ik reageer hier in 2006 wel op.. nu moet ik snel bus pakken want moet richting winterswijk
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #325 Gepost op: 30 december 2005, 18:01:31 »
Ik weet niet of het zin heeft: het landt geloof ik niet. Ik heb aldoor iets van: "hij doet het toch maar!" Maar je mist ook iets, denk ik vaak in je manier van redeneren. Alle koeien zijn vee, dus vee is koeien en dat soort conclusies.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2005, 21:34:56 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Monie

Re:Dierentuinen
« Reactie #326 Gepost op: 31 december 2005, 15:44:49 »
Ik denk wel dat hij het snapt maar dat hij het gewoon anders voelt dan jij. Jij voelt het toch ook anders dan hij? Ik heb wel respect voor Draakje dat hij dit soort acties voert. Zolang het vreedzaam gaat (vanuit de kant van de actievoerders dan  ;) ) vind ik het  goed.  Jammer dat jullie zo'n agressieve reactie kregen, Draakje.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #327 Gepost op: 01 januari 2006, 09:46:42 »
Het is maar 1 zinnetje en ik was daar niet...dus ik heb weinig recht van spreken. Ik wil alleen nog eens aangeven dat van die ongenuanceerde uitspraken de goede zaak niet helpen.
Actievoerders slaan in het heetst van de strijd en dierenverzorging zijn 2 verschillende dingen. Er zijn mensen die fantastisch zorgen voor dieren, maar niet goed voor mensen zijn en vice versa, enz. enz. enz.
Mensen zijn nogal veelzijdig en kunnen heel allerlei (m.i. enigszins tegenstrijdig) gedrag combineren. Dat is mijn thema dan weer qua onbegrip hebben en niet begrepen worden.
Laatst die jager die enkele malen aangereden wild uit hun lijden heeft verlost. Die man vindt zichzelf een groot dierenliefhebber. Hij was ook duidelijk dol op zijn hond. Het kan zijn dat hij zijn vrouw slaat(het zou mij van deze man overigens verbazen), omdat ze de haas heeft verprutst.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2006, 09:51:29 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #328 Gepost op: 01 januari 2006, 10:27:38 »
Ik geloof er eigenlijk ook niets van.
Dàt zei ik niet. Maar ik vind het te nadrukkelijk vermeld. Ik weet dat het doel van geweldloos protest is om de brutaliteit van de andere partij te laten zien (vgl. Gandhi), maar om daar zo expliciet de aandacht op te vestigen komt juist over alsof er aan elk feitje vastgeklampt wordt om toch maar een moreel overwicht te krijgen. Daarbij komt dat de vergelijking tussen de circusdieren en de activisten niet helemaal onbetwistbaar is, én dat de feiten door de activisten worden gerapporteerd.

Ik zou het veel beter geslikt hebben als al die dramatische verhalende delen er niet in gezeten hadden en er alleen een losse opmerking had gestaan over "toenemende spanning waarna er van de kant van de circusmedewerkers een paar rake klappen vielen. Gelukkig hoefde er van de activisten niemand naar het ziekenhuis" (of er moesten natuurlijk wel twee activisten een paar hechtingen krijgen). Dat is droger, én veel subtieler, terwijl wel bijna hetzelfde wordt gesuggereerd.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Dierentuinen
« Reactie #329 Gepost op: 01 januari 2006, 10:29:00 »
moet richting winterswijk
:o

Ook even genieten van het unieke landschap daar he!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2006, 10:30:41 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #330 Gepost op: 16 augustus 2006, 01:07:01 »
Ook even genieten van het unieke landschap daar he!
Sommige stukjes zijn daar wel mooi. ALs je dan met een trein langs denderd en in de verte een hertje ziet lopen enzo. Maar ook veel bio-industrie daar jammer genoeg. Maar ook mooie stukjes.


Oh even een update vanuit de circusacties :)

Ik heb al heel wat aandacht gevestigd op de circusdieren. Vorig jaar 0%.. nu is het echt enorm veel aandacht opeens :)
Allemaal dankzij actiegroep circusleed en de coalitie wilde dieren de tent uit natuurlijk ook :)

Ik heb ook een supercool olifantenpak gekocht :)
Zie de foto's:
http://www.circusleed.nl/forum/viewtopic.php?t=103

Overigens ook maar weer eens de leugens van circus aangetoont. Herman Renz roept dat ze geen olifanthaken gebruiken, maar ondertussen wel gebruiken. Jammer voor hun dat we bewijzen hebben. Zie:
http://www.circusleed.nl/forum/viewtopic.php?t=104

Grappig iig dat circusfans en circusmensen zelf nu roepen dat onze foto's gemanipuleerd zijn. Tuuuuurliiijjjjk.... mogen ze best geloven. Jammer voor hun hebben we gewoon harde bewijzen en daag ik ze met gerust hart uit om te bewijzen door een expert er naar te laten kijken ofzo of ze echt zijn of niet.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2006, 01:08:03 door Draakje »
Stem op de Partij voor de Dieren

wendy

Re:Dierentuinen
« Reactie #331 Gepost op: 22 augustus 2006, 14:06:10 »
Dierentuinen zijn al jaren een discussiepunt voor mij...
Ik ben wel eens in Emmen geweest maar met dubbele gevoelens...
Aan de ene kant vindt ik dat bepaalde dieren daar mooie ruimtes hebben maar als ik dan kijk naar de olifanten en tijgers... nee die vindt ik echt te klein voor hun!
Ik ben zowieso tegen het opsluiten van (wilde)dieren....

ik zag een keer een intervieuw met de eigenaar van Emmen en hij had zelfs gemengde gevoelens erbij!
dat verbaasde me wel dat hij daarover eerlijk was, en opzich ben ik er wel blij om dat hij het zich dus ook wel realiseerd en niet alleen geldflappen ziet...

Ik ben op t  moment zwanger en zit ook nog in twijfel of ik straks met mn kleine wel of niet naar de dierentuin zal gaan...(circus is in elk geval uitgesloten!!)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #332 Gepost op: 22 augustus 2006, 17:00:36 »
En dan steekt Emmen al jaren heel gunstig af. De olifanten zijn maar af en toe in hun hok. Vanwege het weer of verzorging. Voor de rest van de tijd hebben ze twee voetbalvelden om te lopen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #333 Gepost op: 23 augustus 2006, 00:41:02 »
Emmen is natuurlijk wel de betere van de dierentuinen. Toch heb ik ook wat negatieve dingen gehoord. Zoals dat ze in Emmen ook een olifanthaak hebben voor de olifant. Dat vind ik toch een minpunt. Het zou er zijn omdat de dieren het gewend waren (komen 1 of meerderen begreep ik uit thailand e.d. waar ze altijd met geweld getraind zijn). Stomme reden.. die dieren zijn er juist angstig voor. Maar goed.. wie weet houden ze die niet in zicht. Dierentuinen moet ik nog eens verder onderzoeken.

Wat betreft circussen betreft. Ik kom binnenkort wel met leuk nieuwtje ;)

Ook ga ik dinsdag 29 augustus protest houden in Maastricht. Voor wie wil komen... :) graag!
En voor Willem, en ook over een tijdje staat Herman Renz weer in Assen. Daar komt ook weer een (groot) protest.
Overigens staan er nu 2 circusjes in Assen. 2 wat kleinere. Beiden ZONDER DIEREN!!
Eentje is meestal wel met dieren, maar die heeft gekozen voor een show zonder dieren nu.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #334 Gepost op: 23 augustus 2006, 06:27:25 »
Ik wilde dat de dierentuinen allemaal een keuze zouden maken voor bepaalde dieren wel en bepaalde dieren niet, zodat er meer ruimte voor ze is.
Ben wel overtuigd van de ambassadeurfunctie van dieren in een dierentuin. Ik merk al om mij heen hoe weinig mensen gemiddeld van dieren en planten weten...en ik vrees dat als je nooit een leeuw hebt gezien of een boa constrictor dat je niet snel druk kunt maken over het uitsterven in landen van oorsprong.
Eergisteren nog op Marktplaats: vraagt iemand wilgentakken voor zijn vogels. Hij of zij weet niet hoe een wilg er uit ziet. Daar schrik ik eigenlijk wel van.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2006, 06:28:33 door lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #335 Gepost op: 23 augustus 2006, 10:57:19 »

Overigens staan er nu 2 circusjes in Assen. 2 wat kleinere. Beiden ZONDER DIEREN!!
Eentje is meestal wel met dieren, maar die heeft gekozen voor een show zonder dieren nu.
Ik heb gezien dat ze er zijn. Ik kom er anders nooit. Niet mét en niet zónder dieren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #336 Gepost op: 23 augustus 2006, 11:25:27 »
Ben wel overtuigd van de ambassadeurfunctie van dieren in een dierentuin. Ik merk al om mij heen hoe weinig mensen gemiddeld van dieren en planten weten...en ik vrees dat als je nooit een leeuw hebt gezien of een boa constrictor dat je niet snel druk kunt maken over het uitsterven in landen van oorsprong.

Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig gewoon verplicht uitstapjes moet maken de natuur in met mensen die er veel van afweten. Wel personen die met enthusiasme kunnen vertellen. Ik ging vroeger ook met een kennis van mijn vader de waterleidingduinen in.. nou dat vond ik super. Die man wist een hoop te vertellen.
Naar een dierentuin gaan is voor mij niet meer geweest dan aapjes kijken e.d. en met de basisschool ook wel veel geweest in dierentuinen, maar de meeste kinderen waren al snel te vinden in de speeltuin. Plus dat de tijd die men per dier kijkt en leest is gewoon te kort om iets te kunnen leren. Ik denk niet dat dieren veel bijdrage om mensen bewust te maken en interesse te laten krijgen voor natuur en dieren. Hoewel er ook wel uitzonderingen zijn natuurlijk.

Maar dieren in de dierentuin.. je leert jammer genoeg de kinderen ook dat het houden van dieren in gevangenschap en een onnatuurlijke omgeving goed is.
Stem op de Partij voor de Dieren

Sasje

Re:Dierentuinen
« Reactie #337 Gepost op: 29 augustus 2006, 15:56:14 »
Als ik ooit kinderen krijg, wil ik ze leren dat dieren niet in hokken horen te leven maar in het wild. Helaas ben ik in mijn omgeving (familie / partner) de enige die er zo stellig over denkt. Mijn vriend heeft zoiets van: je gaat toch wel lekker naar de dierentuin met je kind? dat is toch leuk.. en ik denk dat mijn (schoon) ouders er ook zo over denken. En ik vond de dierentuin ook altijd geweldig als kind. Naar het circus zal ik sowieso niet gaan. Maar wat voor alternatieven heb je als je je kinderen iets over dieren wilt bijbrengen? Je neemt ze ook niet even mee op safari in Afrika.. en plaatjes dat is toch niet hetzelfde. En wie weet willen opa en oma wel een keer met de kleine naar de dierentuin, moet je daar dan ook iets van zeggen? ik vind het maar een moeilijk onderwerp en ik heb nog niet eens kinderen. Ik denk dat dat best lastig wordt in de toekomst!

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #338 Gepost op: 29 augustus 2006, 21:00:13 »
Je loopt het gevaar even niet een leuke moeder te zijn. Dat je zelf niet gaat, oke, maar als vriend/man of opa en oma of school willen gaan, om dan spelbreker te zijn....lijkt mij niet goed.
Een moslimkind dat de Sinterklaasviering niet mag bijwonen, het Jehova-kind dat geen kerstboom ziet...het zijn al gauw kleinen traumaatjes. Lijkt mij als niet-ouder. Ik heb een vriendin. Zij en haar man zijn vegetarier, maar het dochtertje wilde al gauw vlees eten. Dat hebben ze niet verboden. Ze at het buitenshuis en ze haalden zelfs wel vleeswaren voor haar. Dat vind ik toch knap en beter dan verbieden en dwingen.
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #339 Gepost op: 30 augustus 2006, 02:51:39 »
Als ouder van een kind bepaal je tot dat ze zelf keuzes gaan maken wat goed voor ze is. Jij geeft de basis voor hun ontwikkeling. Als je het niet goed vind dat dieren in hokken zitten.. waarom zou je dan je kinderen mee laten nemen naar iets wat je niet juist vind?
Stel dat je het niet ok vind dat je kind op jonge leeftijd enge films ziet, maar een andere ouder laat dat wel zien aan haar kind. Jouw kind gaat daar naar kinderfeestje toe waar ze die soort films gaan vertonen. Moet je dat dan ook toelaten?

Ik vind het wel leuk wat iemand die ik ken doet met haar kinderen. Als die een uitje met school hebben bijvoorbeeld naar een dierentuin, dan vind ze dat niet ok dat het kind dan daar ook naar toe gaat. In plaats daarvan gaan ze naar een dierenopvangcentrum om daar dieren te bekijken enzo. Een ander optie is dan om naar iets te gaan wat het kind erg leuk vind.
Stem op de Partij voor de Dieren