Vegatopia Forum

Dierentuinen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Dierentuinen
« Reactie #260 Gepost op: 16 september 2005, 01:35:14 »
 :heehee:

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #261 Gepost op: 16 september 2005, 01:35:39 »
Je bent wel een flauwerd hoor.
Het hardt de kindertjes wel goed af. Daar hebben ze wat aan in hun latere leven en de maatschappij ook.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dierentuinen
« Reactie #262 Gepost op: 16 september 2005, 23:24:38 »
Ik vind het best goed geschreven, Dragonfly. To the point, niet prekerig en het vangt de aandacht. :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #263 Gepost op: 16 september 2005, 23:51:27 »
:P
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Dierentuinen
« Reactie #264 Gepost op: 27 september 2005, 21:33:50 »
Chinese wetenschappers gaan het paargedrag van pandaberen bestuderen met behulp van satellieten. Ze willen op die manier uitvinden hoe ze het dier voor uitsterven kunnen behoeden. Er zijn naar schatting nog maar 1600 panda's in het wild. De beren planten zich maar moeizaam voort. Naar schatting is tachtig procent van de vrouwtjes en maar liefst negentig procent van de mannetjes onvruchtbaar. De panda's leven diep in de mistige bergregio's in de provincie Sichuan. Dat maakt het moeilijk ze te bestuderen. Met de satellieten zijn de schuwe dieren te volgen zonder dat ze het door hebben.

KI is blijkbaar toch zo gek nog niet. :P

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #265 Gepost op: 28 september 2005, 01:13:52 »
Ik vraag me ook erg af of pandaberen zonder de mens ook zouden uitsterven. Als dat zo is, dan moet je ook niet proberen het dier te redden als de natuur het niet wilt... maar wnf zal dan vast alles doen om het dier niet te laten uitsterven.
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #266 Gepost op: 28 september 2005, 01:28:26 »
Ja, want anders krijgen ze niet genoeg centjes van de mensen. Lullig als je voornaamst richtpunt bezwijkt. Overigens, de natuur 'wil' helemaal niets. Dus naar de afwezigheid van de mening van de natuur hoef je niet te luisteren. Het gaat nu vooral om wat kunnen de beertjes nog aan geld genereren voor een park. Ik ben wel benieuwd hoe zulke grote aantallen pandaknuffelbeertjes steriel zijn. Ik ben aan het vermoeden dat er een bestrijdingsmiddelenoorzaak moet zijn.

Nog een reactie gekregen op je bericht naar de Kinderbescherming?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Dierentuinen
« Reactie #267 Gepost op: 28 september 2005, 07:52:56 »
Naar schatting is tachtig procent van de vrouwtjes en maar liefst negentig procent van de mannetjes onvruchtbaar.
en hoe komt dat? is dat een gevolg van iets wat mensen hebben gedaan, of zouden panda's altijd al vruchtbaarheidsproblemen hebben gehad?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #268 Gepost op: 28 september 2005, 08:13:17 »
Nog een reactie gekregen op je bericht naar de Kinderbescherming?

Oja, dat hun instantie niet zulke dingen gaan natrekken, maar dat je dit eerst aan een kinderrechter moet voorleggen of een andere bepaalde instantie.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Dierentuinen
« Reactie #269 Gepost op: 28 september 2005, 10:34:23 »
Het is enerzijds wel schattig, hoor, Dragonfly, dit soort mailtjes. Maar aan de andere kant zit jij waarschijnlijk een stuk beter in je tijd dan mensen die bij de Kinderbescherming werken.
Hoeveel serieuze mailtjes zouden ze niet ontvangen die beantwoordt moeten worden? Het is geen postzegelverzamelaarsvereniging waar je mailtje heen gaat. Je kunt op je klompen aanvoelen dat ze niets met dit mailtje van jou kunnen/doen. Voel je dat niet aan: dan is het ernstiger. Behalve schattig is het dus ook een vorm van lastig vallen van mensen die met heel serieuze zaken bezig zijn die niets met jouw grieven te maken hebben.
Had ik je mailtje daar, op die plek binnen gekregen had ik het Gedelete en gelijk Blokkeren afzenders aangeklikt. Behalve kinderen beschermen moet je jezelf als werknemer die met belangrijke zaken bezig is,namelijk ook beschermen.
Ik ken mensen die overstroomd worden met mailtjes en als ze niet uitkijken nauwelijks aan het belangrijker werk toekomen. Bij de schifting ter zake/niet ter zake worden natuurlijk fouten gemaakt. Dat is wel vervelend. Met dit soort mailtjes werk je dat in de hand.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2005, 10:35:48 door Lovelocker »
de tuin: dat ben ik

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #270 Gepost op: 28 september 2005, 19:27:23 »
Nou... circus Benelux staat bekent om zijn uitbuiting van de kinderen. Door deze dwingen op te treden. Mijn mail is serieus hoor.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #271 Gepost op: 30 november 2005, 17:02:28 »
Actiegroep CircusLeed roept 2006 uit tot het jaar van circusacties

Amsterdam, 30 november 2005 – Naar aanleiding van het uitroepen van 2006 tot het ‘jaar van het circus’ door het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, roept actiegroep CircusLeed het jaar 2006 uit tot het ‘jaar van de circusacties’.  Actiegroep CircusLeed doet dit om aandacht te vragen voor het dierenleed dat zich achter de schermen van het circus afspeelt.

De dieren in het circus krijgen een hoop stress te verduren. Het lange reizen, de gedwongen kunstjes, het gebrek aan bewegingsvrijheid en het niet kunnen uiten van natuurlijk gedrag veroorzaakt de aanleiding dat de circusdieren last krijgen van stereotype gedrag. Dit gedrag is te herkennen aan dieren die constant rondjes of heen en weer lopen (veelal bij katachtigen), heen en weer zwaaien met het hoofd of lichaam (vooral olifanten) of bijvoorbeeld apathisch zijn.

Dieren in circussen zitten 80% van de tijd opgesloten. Dat betekent dat de dieren alleen de ruimte krijgen om eventjes voor de voorstelling de benen te strekken. De rest van de beweging krijgen ze tijdens de voorstelling. Olifanten die normaal in het wild wel tot 50 kilometer lopen halen amper een halve kilometer in het circus. De olifant, een sociaal dier, staat bij sommige circussen zelfs helemaal alleen. Dit is een reden dat olifantenexperts pleiten voor het stoppen van het gebruik van olifanten in circussen. Circussen geven als reactie dat ze de dieren wel op een grasveld laten lopen als er eentje in de buurt is. Bij observaties bij diverse circussen is gebleken dat ondanks dat er ruimte is om dieren meer ruimte te geven dat de dieren daar niet te vinden zijn.

Ook de behandeling van de dieren om ze kunstjes te laten doen is iets wat reden te meer is om dieren uit circussen te laten. Olifanten staan vaak aan de ketting buiten de voorstelling om en worden gedwongen om op te treden en kunstjes te vertonen die tegen hun natuurlijke gedrag in gaan. In diverse circussen gebruiken ze daarvoor olifantenhaken. Deze worden gebruikt door de haak in de huid van de olifant te zetten op gevoelige plekken. Dit vindt de olifant niet prettig en hij zal daarom gehoorzamen. Tijdens voorstellingen verbergen ze de olifantenhaken vaak door versieringen over de haak heen te doen of ze gebruiken andere voorwerpen die lijken op olifantenhaken, omdat olifanten al vanaf jongs af aan geleerd is te vrezen voor stokken en zwepen. Maar ook andere dieren worden op deze manier gedwongen om op te treden. Een manier die ook gebruikt wordt is de beloningmethode. Dieren krijgen een lange tijd geen eten en drinken, maar alleen als ze hebben meegewerkt krijgen ze een beloning in de vorm van voedsel. Deze methoden zijn geestelijke en fysieke mishandelingen van het dier.

Actiegroep CircusLeed doet een oproep aan alle dierenorganisaties en dierenactivisten om 2006 te zien als jaar van acties tegen dierencircussen. Schrijf protestbrieven naar de overheid, gemeenten, kranten of sponsors van dierencircussen om ze te laten weten hoe je over dierencircussen denkt of ga bij een circus demonstreren om de bezoekers op de hoogte te stellen van het dierenleed. Iedereen kan het op zijn eigen manier doen, zolang dit binnen democratische grenzen blijft.

In december 2005 zal actiegroep Circusleed al een voorproefje geven van hoe het jaar 2006 eruit zal zien. Wij zullen aanwezig zijn bij diverse kerst- en wintercircussen in Nederland. De data en plaatsen zullen binnenkort bekend worden gemaakt op de website www.circusleed.nl Op 1 januari 2006 zal het officiële startschot worden gegeven van deze website. De website zal dan informatie en beelden bevatten van diverse circussen en hoe de dieren erbij staan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Dierentuinen
« Reactie #272 Gepost op: 30 november 2005, 17:16:27 »
Circussen geven als reactie dat ze de dieren wel op een grasveld laten lopen als er eentje in de buurt is. Bij observaties bij diverse circussen is gebleken dat ondanks dat er ruimte is om dieren meer ruimte te geven dat de dieren daar niet te vinden zijn.

Ik heb van de zomer nog circusolifanten (drie of vier stuks) op een veldje zien lopen.
Hoewel lopen, zoveel moeite deden ze niet. En niet omdat ze aan de ketting stonden of zo.
Ik moet er nog foto's van hebben.

Ik zie dan ook meer in een zwarte lijst. Als je alles over één kam scheert neemt toch niemand deze acties serieus.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #273 Gepost op: 30 november 2005, 17:25:55 »
Ik heb van de zomer nog circusolifanten (drie of vier stuks) op een veldje zien lopen.
Hoewel lopen, zoveel moeite deden ze niet. En niet omdat ze aan de ketting stonden of zo.
Ik moet er nog foto's van hebben.

Ik zie dan ook meer in een zwarte lijst. Als je alles over één kam scheert neemt toch niemand deze acties serieus.

Misschien dat ze zoveel staan dat ze niet meer weten hoe ze moeten lopen :P
Nee, je ziet heus weleens olifanten op een veldje staan hoor. In Den Haag mochten de olifanten van Renz ook even iets meer ruimte (publiekstrekker). Echter, als dat 1 keer gebeurd is het veel. Ga maar eens circussen volgen en observeren. Dan zie je de dieren niet op veldjes staan. We krijgen overigens goede reacties hoor.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #274 Gepost op: 30 november 2005, 17:28:03 »
Ik moet er nog foto's van hebben.

Graag zie ik deze tegemoet... en hoe heette dat circus?
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #275 Gepost op: 30 november 2005, 17:31:00 »
Als ik het allemaal goed onthouden heb volgens de straatposter, is er rond nieuwjaar weer een circus op het Malieveld hiero. Volgens mij staat op het Malieveld om de zoveel weken een circus, lijkt het wel, trouwens...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #276 Gepost op: 30 november 2005, 17:33:42 »
Als ik het allemaal goed onthouden heb volgens de straatposter, is er rond nieuwjaar weer een circus op het Malieveld hiero. Volgens mij staat op het Malieveld om de zoveel weken een circus, lijkt het wel, trouwens...

Ja.. Groot Russisch Staatscircus staat daar. En wij staan daar ook :P
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Dierentuinen
« Reactie #277 Gepost op: 30 november 2005, 17:37:36 »
Ik moet er nog foto's van hebben.

Graag zie ik deze tegemoet... en hoe heette dat circus?

Geen idee. Was dus wel in Ierland. Met wat geluk kan ik aan de hand van de datum van de foto's nog achterhalen om welk circus dat gaat.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dierentuinen
« Reactie #278 Gepost op: 30 november 2005, 17:39:33 »
Geen idee. Was dus wel in Ierland. Met wat geluk kan ik aan de hand van de datum van de foto's nog achterhalen om welk circus dat gaat.

ok.. en anders geef je de datum enzo aan mij.. Vraag ik het even aan mijn ierse collega's :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Aiko

Re:Dierentuinen
« Reactie #279 Gepost op: 30 november 2005, 17:41:27 »
Ojee, anti-circus globalisme...?