Vegatopia Forum

Chinees eten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Chinees eten
« Gepost op: 12 mei 2003, 17:46:33 »
Een maand geleden ben ik met kennissen wezen eten in een vegetarisch Chinees restaurant. Dit was een gigantische afknapper. Het eten was smakeloos maar bovenal baggervet. De rillingen lopen nog over mijn rug. Voor de kennissen een bevestiging dat vegetarisch eten gewoon vies is, voor mij een uitdaging om ze een vegetarische Chinese maaltijd voor te schotelen die ze wél lekker vinden.

Vroeger had ik al een heerlijk biefstuk/kipfiletrecept, dat ik ook deze keer ga bereiden, maar dan met quorn, tofu of (indien dat mogelijk is) seitan.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie voor mij (en anderen) SIMPEL te bereiden chinese gerechten? Het liefst met EKO-producten.

Hier is in ieder geval mijn recept:

Citaat
Quorn/tofu/seitan in zwartebonensaus voor 4 pers.

Ingrediënten:

3 el zwarte bonen uit pot (merk Machandel, Natuurwinkel), rest niet weggooien!
1 middelgrote ui
1 kleine rode paprika
1 kleine groene paprika
2 tl maizena
1 1/4 dl bouillon
2 tl sojasaus
1 tl rietsuiker of 1 tl gerstemoutstroop
2 el olie
1 teen knoflook, geperst (mag meer)
1/4 tl gemalen zwarte peper
400 gr quorn, tofu of seitan

- Spoel de bonen goed af onder de kraan. Laat ze uitlekken en pureer  
  ze.
- Snij de ui in parten
- Halveer de paprika's, verwijder de zaadlijsten en snij ze in smalle
  reepjes.
- Roer de maizena glad met de bouillon, sojasaus en de suiker
- Verhit 1 el olie in een wok.
- Roerbak knoflook, peper, ui en paprika ca. 1 minuut op hoog vuur.
- Neem de groente uit de wok
- Giet de rest van de olie in de wok.
- Roerbak de Quorn, tofu of seitan op hoog vuur.
- Voeg gepureerde bonen, bouillon en groente toe
- Breng aan de kook.
- Voeg evt. op het laatst nog wat hele zwarte bonen toe

Heerlijk met nasi (graag nog simpel recept), bami (idem) of rijst.
Van leven ga je dood

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Chinees eten
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2003, 19:52:26 »
Een maand geleden ben ik met kennissen wezen eten in een vegetarisch Chinees restaurant. Dit was een gigantische afknapper.

Welk restaurant was dat?
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees eten
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2003, 19:56:33 »
Chinees Vegetarisch Restaurant Yuan in Lelystad. Daarnaast was de serveerster ook niet echt smaakvol, nl. nogal zweterig type.
Van leven ga je dood

overanalizing

Re:Chinees eten
« Reactie #3 Gepost op: 12 mei 2003, 20:10:44 »
Ik zou zeker okra en paksoi serveren, te vinden in de toko.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees eten
« Reactie #4 Gepost op: 12 mei 2003, 21:43:20 »
Hmmm, okra heb ik ooit eens uit een blikje gegeten. Nog een suggestie om het (snel en simpel) klaar te maken?
Van leven ga je dood

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinees eten
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2003, 22:50:26 »
Gefrituurde glasmie? En dat severen met een zoetzuur sausje met verse ananas, gedroogde chinese paddestoelen (of bamboe als je niet van paddestoelen houdt), wortel, paprika, sugar snaps en waterkastanjes?
Of aubergines in een soort tamarinde achtige saus, dat is mijn favoriete gerecht bij de Chinees waar ik wel eens komen (Sichuan Kitchen op de Warmoesstraat in Amsterdam, niet te verwarren met de Maleisier 4 Season die ook in die straat zit, ook niet te verwarren met het Chinese sterrenretaurant op de Reguliersdwars).
,,,,فلافل

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Chinees eten
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2003, 14:53:09 »
Chinees Vegetarisch Restaurant Yuan in Lelystad.

En dat was vroeger zo goed! Schijnt, want ik moet het nog steeds een keer uitchecken.

Al heb ik daar nu natuurlijk niet meer z'n sterke behoefte aan als eerst. Weet iemand toevallig waar en waarom het is misgegaan met Yuan?
“it's strange how life makes sense in time...”

willem1940

Re:Chinees eten
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2003, 03:51:43 »
Okra's heten in de meeste Islamitische winkels Bamya, kant en klaar in gewone conservenblikken, voorgekookt met een stukje tomaat. Rare bloemknoppen, beetje slijmerig, maar niet onsmakelijk.
Ik heb ze het liefste zo koud uit het blik op een schoteltje als extra bij ander eten; ook apart als bier/borrelhapje valt er wel aan te wennen.
Zoals bij veel groentenconserven vind ik de Turkse merken / inleg het lekkerst; op de Turkse etiketten staat als naam zowel Okra als Bamya te lezen.

Offline Helena

  • ***
  • 159
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees eten
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2003, 10:39:38 »
Dank je wel voor de info. Maareh... dat je dat allemaal weet om 10 voor 4 's-morgens, pffft  ;)
Van leven ga je dood

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Chinees eten
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2003, 16:00:40 »
Zoete knoflookaubergine!
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

willem1940

Re:Chinees eten
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2003, 16:47:54 »
Dank je wel voor de info. Maareh... dat je dat allemaal weet om 10 voor 4 's-morgens, pffft  ;)

Dingen die ooit indruk op mij maakten sinds mijn 2e jaar weet ik altijd zolang ik niet slaap. ETEN had altijd mijn interesse  ::)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chinees eten
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2003, 19:36:30 »
Heeft iemand een recept voor die heerlijke tomatensoep die ze altijd bij de Chinees hebben?

En een recept voor Foe Yong Hai (sp).

Beiden niet te tomaterig aub :).

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Chinees eten
« Reactie #12 Gepost op: 24 juni 2003, 12:30:00 »
Zoete knoflookaubergine!

Recept?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Chinees eten
« Reactie #13 Gepost op: 24 juni 2003, 13:14:12 »
De knoflookaubergines uit het workshopkookboekje, maar de limoensap vervangen door sherry, en een extra teentje knoflook gebruiken.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Viz

  • ***
  • 395
Chinees eten imiteren
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2005, 22:53:32 »
Khad het in de baaldraad gezet, maar waarschijnlijk past het hier beter:

'...Zelf probeer ik ook wel eens wat van bami te maken, maar krijg toch nooit die chinese smaak... Weet iemand hoe dat te realiseren valt, of is het gewoon een kwestie van veel smaakstoffen en zout en olie gebruiken?... Ik vond het op z'n tijd nl best lekker.
In de supermarkt ben ik ook nog nooit iets tegengekomen wat hun satesaus ook maar iets benaderd... Ook zelf maken is geen succes. Tips hiervoor?'
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinees eten imiteren
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2005, 23:11:35 »
Mie. Beetgaar koken, op hoog vuur roerbakken in sesamolie, veel knoflook toevoegen, preitoevoegen en wat wortel en op hoog vuur roerbakken. Da's een lekker recept voor miehoen (van die dunne). Van die dikkere mie, ik weet niet zo goed hoe dat bij een standaardchinees maakt. Beetje gembersaus toevoegen misschien ook een idee.
Satehsaus? Da's Indonesisch. Ik weet niet, als ik van pindakaas een sausje maak, dan is ie t zelfde als bij de Indonesische toko, alleen iets lekkerder. Veel (verse) laos toevoegen, pepertje, (eventueel stukkie madame jeanette voor Surinaamse satehsaus, Surinamers maken de pindasaus wat wateriger, maar da's een kwestie van meer water toevoegen.) en ik mik er ook citroen bij.
In toko's heb je (had je? nou ja zal nog wel bestaan) zakjes spul voor pindasaus, probeer dat eens.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2005, 12:49:33 door Selly »
,,,,فلافل

Offline Viz

  • ***
  • 395
Re:Chinees eten
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2005, 09:15:09 »
Oei, Surinaamse satesaus is zooo heet, daar waagde ik me in Suriname niet meer aan... Ook omdat er altijd trassie in zat trouwens..
Zo'n zakje uit de xenos/toko heb ik al wel eens geprobeerd, maar was ook niet zo'n succes... Ik kom ook eigenlijk nooit in een toko, vind het daar meestal ook niet zo schoon en hygienisch eruit zien...
« Laatst bewerkt op: 30 april 2005, 09:16:46 door Viz »
'fish are friends, not food!'

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Chinees eten
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2005, 12:50:19 »
maar wat lukt er dan niet aan de satehsaus? Te dik, dun, rare smaak, weinig smaak?
,,,,فلافل

sireylithy

Re:Chinees eten imiteren
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2005, 22:37:40 »
Khad het in de baaldraad gezet, maar waarschijnlijk past het hier beter:

'...Zelf probeer ik ook wel eens wat van bami te maken, maar krijg toch nooit die chinese smaak... Weet iemand hoe dat te realiseren valt, of is het gewoon een kwestie van veel smaakstoffen en zout en olie gebruiken?... Ik vond het op z'n tijd nl best lekker.
In de supermarkt ben ik ook nog nooit iets tegengekomen wat hun satesaus ook maar iets benaderd... Ook zelf maken is geen succes. Tips hiervoor?'

ik weet alleen de vegetarische sate saus.
pindakaas;
suiker;
sambal;
azijn;
tomatenpuree;
zout;
olie;
bloem.

dat was het

wolfje191

Re:Chinees eten
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2011, 18:34:18 »
Hoi Helena,

Ik weet niet wat er mis is gegaan toen jij er was. Maar zoals jij het omschrijft komt het mij niet bekent voor.
Ikzelf ben een vaste klant. Maar ook mijn vrienden en famlilie eten hier wel (ondanks dat het vleeseters zijn.)

Ik heb de datum gezien van je bericht, misschien is het tijd om het nog een kans te geven?