Dat sponzige supermarktbrood van € 0,99 is eigenlijk duurder dan goed brood: je eet er meer van en dus gebruik je meer beleg.
Even een grove berekening van wat mijn brood kost:
Ik koop meel per 25 kilo, kost een euro of 20, en 5 kilo speltmeel, een euro of 8. Bij de supermarkt koop ik witte bloem, € 0,35 per kilo, ongeveer een derde van wat ik gebruik is bloem, dus op deze hoeveelheden is dat 10 kilo, dus totaal ook nog eens zo'n € 3,50. Ik moet naar de molen rijden en terug, laten we zeggen € 0,19 per kilometer, 32 kilometer (16 enkele reis), ongeveer € 6,08. Ik probeer dat trouwens altijd te doen als ik toch die kant op moet. Nog voor een euro of 15 zonnepitten, lijnzaad, pompoenpitten. Dan ben ik voor in totaal ruim 40 kilo ingredienten aan directe kosten bij benadering € 52,58 kwijt. Gist gebruik ik niet, ik maak zuurdesem.
Ik bak eens in de drie dagen anderhalf brood, ongeveer (ik weeg niet af, het enige dat ik meet zijn de hoeveelheden water en zout, de rest is op gevoel) een ons of 8 aan ingredienten per keer, dus per anderhalf brood ongeveer € 1,05. Daar komt bij de olie voor het invetten van de vormen, het zout, het water, de afschrijving van de vormen en de oven, en de energie. De oven staat een uur aan, als we rekenen dat hij dan de hele tijd op vol vermogen staat (staat hij niet, maar doe eens gek), dan verbruikt hij 2 kWh. Wat kost dat? € 0,40? Maar ik doe er ook wel eens een ovenschotel bij, zodat de oven maar een keer aan hoeft.
Dan heb ik de kosten van het afwassen van de spullen die ik gebruik nog niet gerekend, dus ik denk, dat als ik alles mee zou rekenen, dat ik dan op € 1,50 per anderhalf brood uit kom. Omgerekend voor kwaliteitsbrood zonder enge toevoegingen € 1,00 per brood. Ik kan heel simpel bezuinigen, dan vervang ik het speltmeel door supermarktbloem, dan bespaar ik ongeveer een duppie per brood.
Het is stevig brood, met veel smaak en bite, dus je hebt weinig beleg nodig. Wij zijn met z'n tweeën, we zijn grote eters, maar toch hebben we aan een half brood per dag genoeg. Even ter vergelijking: van dat brood van Hartog hebben we net niet genoeg aan een halfje per dag. En het blijft minder lang vers.
Ik bespaar me de moeite van op mijn fiets helemaal naar Hartog rijden, en de afschrijving van mijn fiets en mijn regenpak. Hartog is volgens mij de dichtstbijzijnde bakker waar ik enigszins fatsoenlijk (volgens mijn normen dan) brood kan kopen. Ze hebben in ieder geval geen vieze toevoegingen als gebrande mout nodig om het brood donker te maken om het beter te laten lijken.
Brood bakken kost me minder tijd dan brood kopen, zelfs als je de incidentele rit naar de molen meerekent.