Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Brood
« Reactie #140 Gepost op: 19 augustus 2010, 02:20:46 »
Ik wil ook een middag-/avondbakker.
 :)

Bakker Hartog in de Ruyschstraat is een middagbakker die ook nog hemels brood en andere lekkernijen maakt.

Nee, dat werkt niet voor mij. (Ik heb het even uitgeprobeerd.) Mijn werkdag is tot 6 uur, en dan sluiten ze. Laatst had ik wat eerder tijd om erlangs te gaan, nl. om 5 uur, en toen was (niet geheel onverwacht) al het brood al op. Ik heb er wel een stolletje gekocht met een spannend soort spijs erin (gehakte gemengde noten denk ik), maar dat smaakte iets te veel naar de plastic zak waar-ie in zat.
Nee, ik heb echt een látemiddagbakker nodig.
Maar. Ik kocht laatst brood bij Marqt en dat vond ik eigenlijk wel erg lekker! En toen ik de volgende dag om 6 uur terugging, was er nog volop keus. Vermoedelijk is hiermee mijn eindmiddagbeginavondbroodkoopqueeste al beëindigd. Op dagen dat ik niet de hele dag werk, kan ik natuurlijk buurten bij Hartog of Annee voor de afwisseling. :P
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood
« Reactie #141 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:01:19 »
Het grote verschil met Marqt (of: een van de grote verschillen met Marqt) is dat het gewone brood van Hartog goedkoop is. En bij Marqt niet.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #142 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:36:01 »
Nou, het brood van Hartog is minder duur, volgens mij nog steeds duurder dan van de Dirk of Aldi ofzo, ik denk dat er volkstammen zijn voor wie Hartog ontbaalbaar is helaas.
Ik weet eigenlijk niet hoe duur het brood van Marqt is. Ik vind het vooral víes (terwijl ik Marqt verder toch leuk vind). Maar ik ben een broodzeur. En Calimero's probleem is opgelost, mooi!
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood
« Reactie #143 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:11:05 »
Wat kost een goed brood tegenwoordig in Nederland? Ik betaal hier in Hildesheim iets tussen de 2,65 en 2,90 voor een brood (dat dan ook echt lekker is).
Gemüse ist mein Fleisch

Re:Brood
« Reactie #144 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:24:11 »
Wat kost een goed brood tegenwoordig in Nederland? Ik betaal hier in Hildesheim iets tussen de 2,65 en 2,90 voor een brood (dat dan ook echt lekker is).

Dat betaal je hier voor wat beter fabrieksbrood. Qua lekkerheid en kwaliteit kan het nog niet in de schaduw staan van Nederlands supermarktbrood.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Brood
« Reactie #145 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:49:54 »
Het meergranenbrood bij Marqt was 2,95 en ik vond het van dat brood dat je ook bij een lunchroom zou krijgen (alhoewel Selly daar wsl anders over denkt. ;))
Bij AH koop ik wel eens halfjes en die variëren tussen de 0,70 ofzoiets (Allinson) en 1,24 geloof ik (Biologisch meergranen). Er zal ook nog wel iets duurder brood zijn, en ook wat goedkoper (Zaanse snijder rond de 60 ct?).
Het noten-vruchtenbrood van Marqt vond ik trouwens ook lekker!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood
« Reactie #146 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:59:51 »
Een heel volkoren van Hartog kost nog geen anderhalve euro. 1,30 ofzo, staat me bij.
(Al het andere daar is wel duur, ik denk af en toe met afgrijzen terug aan mijn kerstbroodkoopactie deze winter)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #147 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:21:43 »
Een heel bruin brood bij Dirk is 99 cent. Dus voor mensen die echt op t geld moeten letten, is bv 1,30 voor een halfje echt veel.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood
« Reactie #148 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:31:19 »
Die 1,30 is voor een heel.
Ja, het is duurder dan een smerig brood van de Dirk. Maar wat toont dat aan? Alles is duurder dan een smerig brood van de Dirk, maar daarmee is toch niet alles duur?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #149 Gepost op: 19 augustus 2010, 18:59:45 »
Die 1,30 is voor een heel.
Ja, het is duurder dan een smerig brood van de Dirk. Maar wat toont dat aan? Alles is duurder dan een smerig brood van de Dirk, maar daarmee is toch niet alles duur?

Nee maar ik vind het altijd zo sneu voor mensen die geen geld hebben voor Hartogbrood. Een heel is trouwens 1,90, niet 1,30 bij Hartog (althans dat moet ik ervoor betalen  :))
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #150 Gepost op: 19 augustus 2010, 19:24:43 »
Dan is zelf bakken een optie. Lekker en goedkoop.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood
« Reactie #151 Gepost op: 19 augustus 2010, 19:37:04 »
Tsja, zelfs voor 1,90 denk ik: als je dat wil, kun je het betalen. Je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die zo weinig geld hebben dat ze echt alleen maar brood van de Dirk kunnen kopen. Dat ze van die 90 cent die ze overhouden iets anders willen kopen is hun goed recht, maar ik vind dat niet zielig.
En dan is zelf bakken ook nog een optie.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #152 Gepost op: 19 augustus 2010, 21:05:54 »
Inderdaad denk ik dat veel mensen wel uiteindelijk het kunnen betalen, hoewel moeilijk als je in de bijstand zit, of als je in de schuldsanering zit (maar goed, je bent meestal toch ook zelf aan die schuld gekomen) dan wordt het lastig.
Hoe duur is zelf bakken eigenlijk? Met goed meel, energiekosten, afschrijving oven, is dat toch ook niet zo goedkoop?
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2010, 21:13:52 door Selly »
,,,,فلافل

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re:Brood
« Reactie #153 Gepost op: 19 augustus 2010, 21:40:07 »
Hoe duur is zelf bakken eigenlijk? Met goed meel, energiekosten, afschrijving oven, is dat toch ook niet zo goedkoop?

Ik heb ooit een berekening op i-net gevonden, maar kan die niet meer terug vinden.

Ik vrees dat dit soort berekeningen, als je het een beetje precies wil doen,  razend moeilijk zijn.
Er zijn grote verschillen afhankelijk van hoe je precies te werk gaat (50 kg balen meel inkopen of pondspakjes, lekker meel of goedkoop meel, biologisch?, broodmachine of oven?).
Daarnaast zijn een deel van de kosten m.i. niet in geld uit te drukken. (Hoeveel euro zijn de geur en smaak van vers brood waard? Wat kost de wachtrij in de winkel. Fietsen naar de winkel: kosten of baten) etc. etc..

Volgens mij moet je alleen zelf brood gaan bakken als je het leuk vind om te doen.
En je moet er wat tijd voor wil nemen (na een tijdje "oefenen" valt dat best wel mee) en als je vindt dat jouw eigengebakken lekker is (na een tijdje oefenen).

Vroeger, in een studentenhuis, bakten we een tijd zelf brood. Meestal vond ik dat juist een prettige break tijdens het studeren.  Maar we hebben er nooit aan gerekend. Dus het kon blijkbaar wel min of meer uit.

Nu ben ik aan het experimenteren met "no knead" brood. Kost nauwelijks tijd. En als ik straks snap hoe de timer van de oven werkt nog minder.  :). Wel een lange doorlooptijd (ruim 20 uur), dus even goed plannen.

Update: nog even wat d/t's aangepast  :-[  
En eh, niet helemaal on topic. Sorry.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2010, 21:52:33 door RvO »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #154 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:14:44 »
Allinson Meergranen bij AH voor 1,49.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #155 Gepost op: 20 augustus 2010, 08:53:23 »
Dat sponzige supermarktbrood van € 0,99 is eigenlijk duurder dan goed brood: je eet er meer van en dus gebruik je meer beleg.

Even een grove berekening van wat mijn brood kost:
Ik koop meel per 25 kilo, kost een euro of 20, en 5 kilo speltmeel, een euro of 8. Bij de supermarkt koop ik witte bloem, € 0,35 per kilo, ongeveer een derde van wat ik gebruik is bloem, dus op deze hoeveelheden is dat 10 kilo, dus totaal ook nog eens zo'n  € 3,50. Ik moet naar de molen rijden en terug, laten we zeggen € 0,19 per kilometer, 32 kilometer (16 enkele reis), ongeveer € 6,08. Ik probeer dat trouwens altijd te doen als ik toch die kant op moet. Nog voor een euro of 15 zonnepitten, lijnzaad, pompoenpitten. Dan ben ik voor in totaal ruim 40 kilo ingredienten aan directe kosten bij benadering € 52,58 kwijt. Gist gebruik ik niet, ik maak zuurdesem.
Ik bak eens in de drie dagen anderhalf brood, ongeveer (ik weeg niet af, het enige dat ik meet zijn de hoeveelheden water en zout, de rest is op gevoel) een ons of 8 aan ingredienten per keer, dus per anderhalf brood ongeveer € 1,05. Daar komt bij de olie voor het invetten van de vormen, het zout, het water, de afschrijving van de vormen en de oven, en de energie. De oven staat een uur aan, als we rekenen dat hij dan de hele tijd op vol vermogen staat (staat hij niet, maar doe eens gek), dan verbruikt hij 2 kWh. Wat kost dat? € 0,40? Maar ik doe er ook wel eens een ovenschotel bij, zodat de oven maar een keer aan hoeft.
Dan heb ik de kosten van het afwassen van de spullen die ik gebruik nog niet gerekend, dus ik denk, dat als ik alles mee zou rekenen, dat ik dan op € 1,50 per anderhalf brood uit kom. Omgerekend voor kwaliteitsbrood zonder enge toevoegingen € 1,00 per brood. Ik kan heel simpel bezuinigen, dan vervang ik het speltmeel door supermarktbloem, dan bespaar ik ongeveer een duppie per brood.
Het is stevig brood, met veel smaak en bite, dus je hebt weinig beleg nodig. Wij zijn met z'n tweeën, we zijn grote eters, maar toch hebben we aan een half brood per dag genoeg. Even ter vergelijking: van dat brood van Hartog hebben we net niet genoeg aan een halfje per dag. En het blijft minder lang vers.
Ik bespaar me de moeite van op mijn fiets helemaal naar Hartog rijden, en de afschrijving van mijn fiets en mijn regenpak. Hartog is volgens mij de dichtstbijzijnde bakker waar ik enigszins fatsoenlijk (volgens mijn normen dan) brood kan kopen. Ze hebben in ieder geval geen vieze toevoegingen als gebrande mout nodig om het brood donker te maken om het beter te laten lijken.
Brood bakken kost me minder tijd dan brood kopen, zelfs als je de incidentele rit naar de molen meerekent.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #156 Gepost op: 20 augustus 2010, 11:34:53 »
Bij mij pakt het iets duurder uit, ik koop 2,5 of 5 kilo, maar dan met slechts fietskosten ipv benzine.
En ik heb een broodbakmachine van 50 euro, en hij doet het kneden en rijzen dus dat kost stroom.

Maar goed, ik heb hem voor de allergie en niet voor de kosten.

Over dat brood van 1,90 of 90 cent: van dat wattige kruimelbrood eet je inderdaad meer, maar mijn nichtje met drie kinderen moet echt wel op het geld letten. Met minstens een brood per dag scheelt dat ook minstens een euro per dag. Dat kan veel zijn als je met moeite rond komt.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Brood
« Reactie #157 Gepost op: 20 augustus 2010, 11:49:58 »
In eerste instantie (toen ik student was) ben ik voor de kosten gaan bakken, goed brood is nou eenmaal erg prijzig. Sponsbrood kon ik wel betalen, maar dat wilde ik niet.
Nu ben ik gewoon niet anders gewend, en gezien de kwaliteit van mijn brood en de voldoening die ik er uit haal loont het de moeite. Ik zou diep ongelukkig worden als ik dagelijks sponsbrood moest eten.

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re:Brood
« Reactie #158 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:33:26 »
Ik heb mijn broodbakmachine maar weer eens uit de kast gehaald na alle verhalen over eendenveren en varkensharen, en nu kijk ik er net naar, en is mijn brood ingezakt :( het was mijn eerste poging zonder een kant en klare mix :( Dus blijkbaar of te veel water, of teveel gist...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #159 Gepost op: 23 augustus 2010, 21:46:49 »
Of je had er niet naar moeten kijken. ;)
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!