Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #60 Gepost op: 13 augustus 2005, 00:06:45 »
Ik heb vandaag pita's bij de Aldi gekocht, die zijn ook 100% vegan.

sokkie1234

Re:Brood
« Reactie #61 Gepost op: 15 augustus 2005, 20:25:46 »
hhey

Bij ekoplaza is alle brood geschikt voor veganisten. Dit stuurde ik:

 Hallo
Ik had een vraag:Hebben jullie ook geschikt brood voor veganisten dus zonder dierlijke broodverbetermiddelen zoals rundvet.
Ik hoop snel wat te horen.


En hun antwoorden dit:
 Ons brood is niet bereid met dierlijke vetten of andere dierlijke producten.
Het is dus  geschikt voor veganisten
Met vriendelijke groet

EkoPlaza Alkmaar


En bijde ekoplaza verkopen ze ook seitan..het is daar best prijzig maar je krijgt waar voor je geld ;D





« Laatst bewerkt op: 28 november 2005, 14:48:55 door J@n »

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #62 Gepost op: 15 augustus 2005, 21:54:58 »
Heb niet alles doorgelezen maar bij de Aldi en Lidl in Duitsland, geen idee of misschien sommige in Nederland dat ook heeft, maar die hebben vegan brood, heb in ieder geval niks fouts erin kunnen vinden, geen E-nummers of rare woorden, en best veel soorten. Een paar soorten roggebrood, toastbrood, van dat witachtige brood dacht 2 soorten ofzo en nog goedkoop ook.

Offline Sharon

  • **
  • 56
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #63 Gepost op: 28 november 2005, 13:59:34 »
Waarom naar de AH mailen met alleen de vraag of de E nummers in brood dierlijk zijn?
Aangezien er ook in hun banket/koekjes en andere producten E471 bijvoorbeeld voorkomt...
Is het niet handiger om een antwoord te krijgen op de volgende vraagsteling?
Allerlei E nummers kunnen dierlijk zijn, veel mensen willen dit niet eten maar het is erg lastig te achterhalen en een eerlijk antwoord te krijgen.
Ik wil weten welke E nummers bij jullie nu dierlijk zijn. Mocht er een wisseling inzitten, dat het de ene keer dierlijk is en de andere keer niet, dan dit gaarne ook vermelden. Wegens allergie is dit erg noodzakelijk om te weten!!
Ik specificeer me dus op dit moment dus niet naar een bepaald product zoals brood, banket of AH kant en klare maaltijden, maar puur op de door jullie gebruikte E nummers.
Alvast bedankt voor het uitzoeken.

Ik ga het in ieder geval zo eens proberen. Want ik heb ook al eens zo'n vaag mailtje gehad over dieetproducten en 5 soorten die je maar mag opgeven.
Ik houd jullie op de hoogte

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #64 Gepost op: 28 november 2005, 14:01:24 »
Is het niet handiger om een antwoord te krijgen op de volgende vraagsteling?
Allerlei E nummers kunnen dierlijk zijn, veel mensen willen dit niet eten maar het is erg lastig te achterhalen en een eerlijk antwoord te krijgen.
Ik wil weten welke E nummers bij jullie nu dierlijk zijn.

Ik denk niet dat ze daarop antwoorden. Ze hebben nu eenmaal de regel dat ze maar een aantal producten per vraag uitzoeken. Daar houdt hun service op. Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik denk dat je toch echt per paar producten het moet vragen.
,,,,فلافل

Re:Brood
« Reactie #65 Gepost op: 28 november 2005, 14:16:09 »

Daarnaast is er ook een praktisch probleem.
AH koopt ook producten in voor gebruik onder hun eigen naam, en daarom is het dus gewoon helemaal niet mogelijk om een algemeen antwoord per E-nummer te geven.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #66 Gepost op: 28 november 2005, 14:19:00 »
Ja al hun huismerkproducten worden in allerlei fabrieken gemaakt, daarom duurt het ook vaak lang voordat je antwoord krijgt. Maar ik vind wel dat AH voor zo'n dure winkel een slechte consumentenservice heeft.
,,,,فلافل

spacewolf

Re:Brood
« Reactie #67 Gepost op: 24 december 2005, 00:00:25 »
Ik weet gewoon niet wat ik hoor  :o
In brood zitten dierlijke bestandsdelen  ???.
Het moet niet gekker worden.

Ik zal wel gewoon dezelfde brood als anders blijven eten, heb het soms al moeilijk genoeg, bijna overal zit wel iets dierlijks in.

Ik zou wel willen weten wat voor hoeveelheid er nou in zit.
Er zou ZEKER op de verpakking moeten staan dat er dierlijk vet in zit.

nootjenoedels

Re:Brood
« Reactie #68 Gepost op: 21 december 2006, 19:11:05 »
Tegenwoordig verkopen bijna alle supermarkten bij ons in de buurt geen oerbrood meer. Daarvoor in de plaats verkopen ze nu molenaarsbrood, helaas dus niet vegan:

Contactnr.   : 149096
Onderwerp   : E-nummers Molenaarsbrood


Geachte mevrouw,

Hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen om ons te informeren.
Wij stellen uw reactie zeer op prijs, omdat het ons de gelegenheid biedt de
kwaliteit van onze C1000 producten en diensten verder te optimaliseren.

Alle Molenaars broden bevatten E920 (L-cysteïne) dit een meelverbeter middel en
is dierlijk ( wordt gemaakt van eendeveren). De leverancier is wel voornemens om
dit te vervangen voor een plantaardige variant. Hij kon niet aangeven per
wanneer helaas.

Wij hebben uw reactie tevens in ons registratie systeem vastgelegd.

Met vriendelijke groet,


(naam verwijderd)
Hoofd C1000 Consumentenservice

Kluizenaar

Re:Brood
« Reactie #69 Gepost op: 25 mei 2009, 20:37:54 »
Ik vraag me af of wij niet worden voorgelogen worden door de klantenservice, om ons maar snel weg te moffelen in verband met gezeur. Weet iemand nu hoe het nu tegenwoordig zit bij de AH. Eventueel een lijstje van welke broden met dierlijk vet zijn gereedgemaakt?

In ieder geval e-mailde ik ooit de klantenservice van Plus, waarin zij konden meedelen dat alle broden met de nummers E471 en E472 alleen verwerkt waren met plantaardige vetten:

woensdag 18 februari 2009

-----------------------
Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw reactie via onze internetsite.

Wij kunnen u mededelen dat E471 en E472 die binnen ons brood worden verwerkt op basis zijn van plantaardig vet.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wij hopen u binnenkort weer als tevreden klant bij één van onze PLUS Supermarkten te mogen verwelkomen.

Met vriendelijke groet,

Namens de PLUS consumentenservice

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #70 Gepost op: 25 mei 2009, 20:47:50 »
Weet iemand nu hoe het nu tegenwoordig zit bij de AH. Eventueel een lijstje van welke broden met dierlijk vet zijn gereedgemaakt?


Het is al jaren niet erg duidelijk, en bovendien kan het tussentijds ook weer veranderen. De laatste stand van zaken was geloof ik dat het Allison brood (of het Allison biologisch brood) oke is. Het heeft geen zin ze te mailen met 'welk brood van julie is veggie' als je het wilt weten moeten je 1 (of meer) broodsoorten met naam noemen en dan vragen of die veggie zijn. Een alternatief is naar de biowinkel gaan, maar dat is ander soort brood en duurder, dus dat moet je maar net lekker vinden of kunnen betalen. Of zelf bakken maar dat is ook nogal wat.
Edit: of naar de Plus gaan  :)
,,,,فلافل

Schanulleke

Re:Brood
« Reactie #71 Gepost op: 25 mei 2009, 21:36:58 »
Of zelf bakken maar dat is ook nogal wat.

Ik vind zelf brood bakken ronduit ideaal.Ik heb een half jaar geleden een broodbakmachine gekocht en het zelf brood bakken is me enorm meegevallen! Ik dacht dat het veel werk zou zijn en dat het lang zou duren, maar dat valt reuze mee. In het begin gebruikte ik een standaardprogramma van bijna drie uur, maar daar ben ik definitief vanaf gestapt toen ik i.v.m. tijdgebrek eens noodgedwongen een snelprogramma van 58 minuten moest gebruiken. Het brood rees minder en was dus compacter, dat beviel me wel. En het was ook nog eens een stuk sneller. Vanaf dat moment gebruik ik alleen nog een snelprogramma. In de biowinkel zijn tig soorten meel te koop die ik meestal fifty-fifty meng met gewoon wit meel, dat bespaart in kosten. Het enige wat er dan nog bij moet is zout, water en droge gist. De gist die ik gebruik is vegan (staat op de verpakking) en is van het merk Doves Farm. Ik haal het bij de C1000. (Zoek bij de dieet- en Zonnaturaprodukten.) Water, meel, zout en gist in het apparaat, programma instellen en voila: 58 minuten later heb je supervers brood dat gegarandeerd vegan is. :thumbsup:

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #72 Gepost op: 25 mei 2009, 22:10:48 »
Ik bak bijna elk weekend een brood, maar dat duurt dan inderdaad 3 uur en 40 minuten. Ik zal ook eens een snelprogramma proberen, als dat zo goed werkt!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #73 Gepost op: 26 mei 2009, 00:04:32 »
ik vind het juist te compact  :-[ maar ik ben ook gewoon een zeikerd wat brood betreft...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Kluizenaar

Re:Brood
« Reactie #74 Gepost op: 26 mei 2009, 13:21:38 »
Het is al jaren niet erg duidelijk, en bovendien kan het tussentijds ook weer veranderen. De laatste stand van zaken was geloof ik dat het Allison brood (of het Allison biologisch brood) oke is. Het heeft geen zin ze te mailen met 'welk brood van julie is veggie' als je het wilt weten moeten je 1 (of meer) broodsoorten met naam noemen en dan vragen of die veggie zijn. Een alternatief is naar de biowinkel gaan, maar dat is ander soort brood en duurder, dus dat moet je maar net lekker vinden of kunnen betalen. Of zelf bakken maar dat is ook nogal wat.
Edit: of naar de Plus gaan  :)

Vandaag ontving ik een algemeen antwoord van de klantenservice van AH met een twijfelende uitzondering van 'wel is het mogelijk'. Dus het moet maar denk ik per brood gevraagd worden:

Geachte heer ****,

In het algemeen worden er geen dierlijke stoffen in brood verwerkt. Alle emulgatoren zijn van plantaardige afkomst. Wel is het mogelijk dat er in het E-nummer een drager zit, die wel van dierlijke afkomst is. Helaas is dit niet in kaart te brengen. Voor meer informatie over emulgatoren en dieal dan wel of niet een dierlijke oorsprong hebben, wil ik u graag verwijzen naar www.food-info.net. Dit is een informatieve site van de universiteitvan wageningen speciaal voor consumenten.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Kluizenaar

Re:Brood
« Reactie #75 Gepost op: 26 mei 2009, 13:31:20 »
Dit is trouwens het antwoord van Bakkersland. In plaats van dat we informeren bij detailhandels, is het soms ook mogelijk om direct bij de producent het een en ander na te vragen. Die winkels komen tenslotte daar uiteindelijk terecht. Bakkersland produceert bijvoorbeeld broden voor de AH. Ook van hen ontving ik het antwoord (van 2 verschillende medewerkers) dat zij alleen plantaardige vetten gebruiken:

Geachte meneer ****,
 
Naar aanleiding van Uw vraag bij de consumentenservice kan ik u mededelen dat in de producten die door Bakkersland worden geproduceerd geen dierlijke bestandsdelen aanwezig zijn. E-nummers als bijvoorbeeld E471 en E482 zijn voornamelijk afkomstig van palm- en raapzaad.
 
Ik hoop U hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
 
Met vriendelijke groet,
 
Kwaliteitsdienst Bakkersland BV
tel. 073-5990874
------------
Beste heer ****,
 
Bij deze wil ik een antwoord geven op uw vraag m.b.t. dierlijke bestanddelen in brood.
Ons brood bevat geen dierlijke bestanddelen. De Enummers zijn ook van plantaardige afkomst.
Wel bevatten de bollen en witbrood melk.
 
 
Met vriendelijk groet,
 
Kwaliteitsdienst Bakkersland BV
tel. 073-5990812

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #76 Gepost op: 31 mei 2009, 14:01:05 »
Vandaag heb ik ook brood gebakken op het snelprogramma (1:40 uur i.p.v. de gebruikelijke 3:40 uur). Het brood was klein en compact, iets hoger dan de helft van de normale hoogte, maar de smaak was prima. Dit is wel voor herhaling vatbaar dus! :D
Mijn broodbakmachine heeft ook nog twee ultrasnelle programma's (58 minuten), misschien moet ik die een volgende keer maar eens proberen...

liban

Re:Brood
« Reactie #77 Gepost op: 24 april 2010, 22:56:06 »
ik vraag jullie dat alle brood van ah zit in wat verkens vet,
ik ben echt interst als zo is ,

bedank jullie recatie

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #78 Gepost op: 24 april 2010, 23:05:41 »
In sommige broodsoorten wordt inderdaad slachtafval verwerkt, maar niet in allemaal.
Broden van Albert Heijn waar dat niet in zit zijn o.a. Allinson, alle soorten biologisch brood, Sallands, Goois, Twents, Brabants, Veneziaans, Zaanse snijder en Pain de cereal.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #79 Gepost op: 25 april 2010, 09:16:16 »
In sommige broodsoorten wordt inderdaad slachtafval verwerkt, maar niet in allemaal.
Broden van Albert Heijn waar dat niet in zit zijn o.a. Allinson, alle soorten biologisch brood, Sallands, Goois, Twents, Brabants, Veneziaans, Zaanse snijder en Pain de cereal.

Hé Kiwi, hoe ben je daar achter gekomen? Ik kwam niet verder dan Allison en de biologische versies.
Wanneer je AH benadert, krijg je:"Daar kunnen wij geen mededelingen over doen."
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.