Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Artemis

  • Superplientje
  • ***
  • 395
Re:Brood
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2004, 17:47:45 »
Lang leve de broodbak machine!! alleen niet lang leve het bio meel van de natuurwinkel (rijst absoluut niet!! idd geen enkel merk)

Huh? Ik heb meestal 85% gebuild meel en ik heb wel eens gehad dat 's zomers de boel overstoomde, niet leuk. :(

Sindsdien maak ik niet meer het grootste brood, das toch overdreven voor ons. :)
:witch2:

Misstries

Re:Brood
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2004, 20:10:49 »
Ow..hihi nou het ligt dan misschien aan mijn bakkunst of broodmachine. Ik heb het vaak geprobeerd met gebuild, volkoren wit noem maar op..steeds met erbarmelijk resultaat...But I'm no quitter..dus steeds weer proberen. Sommige broden waren eetbaarder dan andere maar met het meel uit Rotterdam is het nooit meer mislukt, vandaar mijn fanmail...en ze verkopen geweldige broodbakmixen www.3kleur.nl daar kun je zien wat ze hebben. Maar Artemis..hoe doe je het dan, want ik begin deerlijk aan mijzelf te twijfelen...

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #42 Gepost op: 27 april 2005, 14:37:19 »
Hallo!

Mijn collega Rui komt met de opmerking dat ie van een vriendin heeft gehoord dat in brood ook bepaalde dierlijke bestanddelen kunnen zitten.

Verder blijft het vaag; hij heeft geen idee wat het zou kunnen zijn, of in wat soort brood het zou moeten zitten. En die vriendin trouwens ook niet.

Dus ik vermoed; Broodje aap. Maar toch even voor de zekerheid; hebben jullie ervaringsdeskundigen  ;D daar wel eens iets over gehoord?

Elsbeth

Re:Brood
« Reactie #43 Gepost op: 27 april 2005, 14:41:21 »
Nee dat klopt, er is hier op de website wel meer info over te vinden, moet je even bij 'zoeken' wat dingen intypen. Volgens mij gaat het om het broodverbetermiddel. Ik weet iig dat het Allison brood van AH biologisch en helemaal zonder dierlijke ingredienten is, dus dat kan je als veganist eten (mocht je dat zijn).

Aiko

Re:Brood
« Reactie #44 Gepost op: 27 april 2005, 14:44:18 »
Volgens mij ontkom je er vrijwel niet aan zonder zeer kritische te zijn dat in welk (voorbereid) eten dan ook je binnenkrijgt er wel stoffen zitten die dierlijk van oorsprong zijn, of bewerkt zijn met stoffen van dierlijke oorsprong.

Offline Bee

  • ***
  • 259
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #45 Gepost op: 27 april 2005, 14:46:41 »
Oei, valt dat even tegen!

Ik ben officieel geen veganist, maar probeer wel zoveel mogelijk op dat soort dingen te letten. Dit is dus weer een openbaring, thnx!

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #46 Gepost op: 27 april 2005, 14:57:20 »
Hier kun je er nog meer over vinden.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #47 Gepost op: 27 april 2005, 18:24:23 »
je hebt nu ook O'mega brood met visvetzuren, dus het wordt wel gebruikt. Maar daarbij wordt het geloof ik duidelijk vermeld omdat ze mensen om die reden het brood willen laten kopen (en eten)
Za Zemiata!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #48 Gepost op: 27 april 2005, 18:39:39 »
Oei, valt dat even tegen!

Ik ben officieel geen veganist, maar probeer wel zoveel mogelijk op dat soort dingen te letten. Dit is dus weer een openbaring, thnx!

Kijk in de supermarkt naar allison brood of oerbrood. Dat is goed brood.
Stem op de Partij voor de Dieren

braaky34

Re:Brood
« Reactie #49 Gepost op: 01 juni 2005, 19:14:09 »


 8) hallo vegatariche mensen en veganischtise,


Ik ben laast naar de biologische winkel geweest en zag daar ook broden staan. ik heb toen gevraagd waarom ze ook broden verkochten en het bleek dus dat daar broodverdikingsmidel inzat ofwel hulpstof e 472e.
Ik heb even op google gekeken en daar stond dat het soms plantaardig is of soms slachtafel weet iemand in welk brood geen plantaardig broodverdikingsmiddel inzit ?

Bedankt,

                   Ik vertrouw jullie tips

sokkie1234

Re:Brood
« Reactie #50 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:18:32 »
Ik had dit gestuurd naar het voorlichtingsbureau brood:

Vraag:

Hallo, Mijn vraag was bestaat er ook brood voor veganisten? Want ik heb gelezen dat broodverbetermiddels dierlijk zijn ...ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden


En dat antwoord daarop was:

Ter verbetering van de kwaliteit van brood wordt gebruik gemaakt van broodverbetermiddelen. Broodverbetermiddel kan bestaan uit melkbestanddelen, tarwegluten, sojameel, moutmeel, suikers, oliën en vetten, emulgatoren, meelverbetermiddelen en enzymen.
Vrijwel alle in Nederland gebakken broden bevatten broodverbetermiddel. Broodverbetermiddelen hebben een belangrijke functie in het broodbereidingsproces en verbeteren de eigenschappen van het eindproduct brood: bijv. malshouding, volume, korstkleur en kruimstructuur.
In Nederland zijn de oliën en vetten in broodverbetermiddelen vrijwel altijd plantaardig, maar er wordt bijvoorbeeld ook weipoeder gebruikt en weipoeder bevat een kleine hoeveelheid melkvet. Daarnaast kunnen de gebruikte emulgatoren gemaakt zijn op basis van dierlijk vet (ca. 0.03%). Dat is dan meestal rundvet. Wij hebben nergens in onze dossiers kunnen terugvinden dat er ook varkensvet gebruikt wordt. Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet).
U kunt dus het beste bij uw bakker navragen of hij broodverbetermiddel gebruikt en voor welke broden en of hij wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische levenswijze.
Ik vertrouw erop u voldoende geïnformeerd te hebben.


Maar ik dacht ook toen ik dit las ik heb nog nooit op een brood zien staan of het geschikt is voor vegetariers..beetje vaag




 



Kiwi

Re:Brood
« Reactie #51 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:23:27 »
Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs (i.v.m. dierlijk vet).
...
Maar ik dacht ook toen ik dit las ik heb nog nooit op een brood zien staan of het geschikt is voor vegetariers..beetje vaag

Het staat ook niet op het brood, maar op het broodverbetermiddel wat de bakker gebruikt, begrijp ik uit bovenstaand antwoord van het voorlichtingsbureau. Dus de bakker zou kunnen kijken of het broodverbetermiddel wat hij gebruikt vegetarisch is (en dus ook het daarmee gebakken brood).

daltonhoeksteen

Re:Brood
« Reactie #52 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:30:05 »
Het middel wat ze gebruiken is  volgens food info.net "meestal" plantaardig.Maar als je weet hoe de bedrijfen die die desbetrefende stoffen leveren werken is dat dus niet echt veel belovend.
Meestal hebben ze een inkoper in dienst die de markt af speurt naar goed koopen grond stoffen en als daar een keertje wat goed koop slacht afval bij zit gebruiken ze dat.net zoals je bij de New York pizza zomaar ineens het kappers afval in je pizza kan tegen komen!..(waarom?god mag het weten..)

Voor Albert Hein(of de des betrefende bakker) is het volgens mij moeilijk te achter halen omdat dit dus per levering verschilt (de samenstelling).En zouden ze dus per levering moeten gaan na vragen of het veg. is...

beter kan je het volgens mij gewoon niet eten(van uit mijn perspectief dan..)die e-nummers enzo..

Wel blijfen mailen nat. he  ;D naar ze
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 21:38:41 door daltonhoeksteen »

hillela

Re:Brood
« Reactie #53 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:56:21 »
hallo,
Met belangstelling lees ik deze topic.  Sinds een half jaartje ben ik er achter dat onze bakker, alles op natuurbasis bakt, ook de broodverbeteraar.
Ik heb in de buurt ook nagevraagd (andere bakkers) wat voor emulgators er gebruikt worden. sommige hadden geen zin om moeite te doen..anderen zeiden bij voorbaat dat ze het niet wisten..
Nu kunnen ze van E471, 3 keuzes maken.
Varkensvet
rundvet
palmvet of olie
Je kan dus de fabrikanten van de produkten benaderen. als je daar een aderes van kan vinden, want ik wil wel vaker iets uitzoeken en dan is er niets te vinden.
Onze bakker bakt dan met een natuur emulgator, palmvet of olie.
Hopelijk spreken ze de waarheid. Daar moet je dan van uit gaan.
Eigenlijk lijkt het me dat de meeste bakkers toch 'vooral in deze tijd' altijd palmvet of olie zouden moeten gebruiken.
Special biobrood is erg duur..
een alternatief:
Pita's. kan je altijd eten. en inderdaad turksbrood..(niet duur allemaal)
Of zelf bakken..
bij de lidle zijn er ook ciabatta broodjes, kan je ook nemen. Gewoon op het etiket kijken..
Helaas heb je een probleem als je 'anders eet'.. Op een andere topic heb ik me al voorgesteld, mijn man is joods en wij eten geen varkens ,en andere niet -eetbare dieren.
Maar omdat wij brood en melk niet samen voegen, kunnen wij ook geen brood eten waar rundvet inzit, daarom dus brood met palmvet/olie. als wij rundvet in brood zouden hebben kunnen wij er dus geen kaas op doen. snap je..
je kan brood bij een kosjere bakker halen. Ligt eraan waar je woont..of bestellen in Almere brengen het bij je thuis. maar ja, moet je wel in de buurt wonen..

Offline maud

  • ***
  • 373
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #54 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:56:49 »
Maar ik dacht ook toen ik dit las ik heb nog nooit op een brood zien staan of het geschikt is voor vegetariers..beetje vaag

Nee hoor helemaal niet zo vaag.

Citaat
Tegenwoordig zetten fabrikanten op de grondstoffen of deze "geschikt" zijn voor consumptie voor vegetariërs.

Het staat dus niet op de zak brood in de winkel, maar op de zak van de grondstof, vandaar dat je het even aan de bakker moet vragen ;)

Citaat
U kunt dus het beste bij uw bakker navragen of hij broodverbetermiddel gebruikt en voor welke broden en of hij wil verifiëren op de zak of bij zijn grondstoffenleverancier of deze geschikt zijn voor mensen met een vegetarische levenswijze.

daltonhoeksteen

Re:Brood
« Reactie #55 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:32:28 »

een alternatief:
Pita's. kan je altijd eten. en inderdaad turksbrood


Met uitzondering van de veganisten onder ons..Turks brood word volgens mij zoms(net als crossaints)met ei besprenkeld....(of ingesmeerd hoe u wilt....)en vast geen scharrel eieren...
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 23:47:09 door daltonhoeksteen »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #56 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:37:20 »
En pita's kan je denk ook niet altijd eten. Goed op de ingredienten letten dus.. want sommige gooien ze ook wel weer rare dingen doorheen (zag weleens wat enummers staan).  Maar meestal is het standaard recept.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2005, 23:38:53 door Dr@iko »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:Brood
« Reactie #57 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:49:15 »
En pita's kan je denk ook niet altijd eten.

Dat klopt, ik zag vandaag grote Egyptische pita's van Bolletje liggen met volgens mij een melkbestanddeel erin. :-\

hillela

Re:Brood
« Reactie #58 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:53:21 »
En pita's kan je denk ook niet altijd eten. Goed op de ingredienten letten dus.. want sommige gooien ze ook wel weer rare dingen doorheen (zag weleens wat enummers staan).  Maar meestal is het standaard recept.
Ik heb 'mijn' pita's even bekeken en die komen van de lidl, geen E nrs.gewoon water, tarwebloem, gist, suiker en zout.
Ze kosten maar €0.65 per 10 natuurlijk.

 Groetjes,hillela
ik ga een weekje weg dus kan niet reageren.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #59 Gepost op: 13 augustus 2005, 00:03:23 »
ja lidl heeft niks verder erin. Maar mijn moeder had laatst pita's van bolletje. Daar zat melk idd. Maar volgens mij ook wat enummers? Dus ik denk niet dat het altijd goed is.
Dus er zullen nog wel meer te vinden zijn met vage dingen erin...
Stem op de Partij voor de Dieren