Vegatopia Forum

Brood

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

femke

Re:Brood
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2003, 08:54:36 »
Blijkbaar wel ja, zie brief AH en brief voorlichtingsbureau brood enkele posts terug.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Brood
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2003, 09:16:43 »
Blijkbaar wel ja, zie brief AH en brief voorlichtingsbureau brood enkele posts terug.
Ik ga er toch van uit dat als het niet in de ingredientenlijst staat het ook niet gebruikt wordt. Dat antwoord van het voorlichtingsbureau brood zegt alleen dat het in het meeste brood gebruikt wordt, niet dat dat zonder vermelding mag of gebeurt. En die vrouw van AH heeft het gewoon nog niet uitgezocht.

Op het Allinsonbrood van AH staat trouwens wel "koemelkvrij". Da's al iets.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

femke

Re:Brood
« Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2003, 10:18:15 »
Het dierlijk vet valt dan op de ingedientenlijst denk ik onder emulgatoren, en staat dus niet apart vermeld. Maar idd zittenn die volgens mij niet in allisonbrood, vandaar dat ik dat nog weer specifiek aan AH vroeg. Nou ja, we wachten het antwoord maar even af...

willem1940

Re:Brood
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2003, 10:18:33 »
Ik denk dat AH het heus wel goed gaat uitzoeken nu.
Het zal echt wel even duren voordat de rook optrekt over verouderde en nieuwste vermeldingsplicht-regels.
Winkeliers zitten maar 1 trede hoger in de informatie-stroom dan de gewone consument en kunnen dus voorlopig nagenoeg even gemakkelijk onwetend worden gehouden.

femke

Re:Brood
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2003, 10:23:11 »
Dat is op zich waar ja. Nou staat AH er wel bekend om dat ze juist wel erg evel macht hebben over een leveranciers (lees: ze knijpen hun leveranciers af), dus tegen AH durven ze misschien niet te liegen  ;)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Brood
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2003, 19:19:55 »
Citaat
Het dierlijk vet valt dan op de ingedientenlijst denk ik onder emulgatoren, en staat dus niet apart vermeld.

Nou ben ik niet zo'n chemicus, maar volgens mij is een vet per definitie geen emulgator.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Brood
« Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2003, 19:40:29 »
Citaat
Het dierlijk vet valt dan op de ingedientenlijst denk ik onder emulgatoren, en staat dus niet apart vermeld.
Nou ben ik niet zo'n chemicus, maar volgens mij is een vet per definitie geen emulgator.
Nee, maar de emulgatoren worden wel van de vetzuren (mogelijk dierlijke) vetten gemaakt. De emulgatoren in het gebied E470-480, die je op broodverpakkingen tegenkomt, zijn esters en zouten van vetzuren.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

femke

Re:Brood
« Reactie #27 Gepost op: 18 juli 2003, 11:50:45 »
"antwoord" van AH:

Geachte mevrouw x,
>
>Wij kunnen uw vraag op de manier waarop deze gesteld is helaas niet
>beantwoorden.
>
>Albert Heijn verkoopt merkproducten en eigenmerk producten.
>Helaas hebben wij geen lijsten van dieetproducten.
>Wanneer u allergisch bent voor een bepaalde stof, en op de verpakking staat
>niet vermeld of deze stof in het betreffende product is verwerkt, dan kunt
>u hiervoor terecht bij de fabrikant van het product.
>Indien het een eigenmerk product is [het AH huismerk] kunnen wij voor u
>uitzoeken of een bepaalde stof in het product is
>verwerkt. U kunt aangeven om welk product(en) het gaat en voor welke
>stof(fen) u allergisch bent.
>Er kunnen maximaal 5 producten worden uitgezocht.
>Zodra wij antwoord hebben op uw vraag geven we dit zo spoedig mogelijk aan
>u door.
>
>>Met vriendelijke groet,
>Albert Heijn Klantenservice

 ??? Ik vroeg gewoon of hun allison brood of AH biol. brood dan ook dierlijke stoffen bevatte (of iets in die trant). Vraag dus maar weer opnieuw gesteld.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2004, 20:15:13 door Christiaan »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2003, 11:56:20 »
AH biobrood bevat geen dierlijke stoffen is mij verteld door andere veganisten, dus die zullen het vast ook gevraagd hebben.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2003, 13:56:31 »

 ??? Ik vroeg gewoon of hun allison brood of AH biol. brood dan ook dierlijke stoffen bevatte (of iets in die trant). Vraag dus maar weer opnieuw gesteld.

Misschien omdat ze meerdere soorten biobrood hebben (of is dat niet zo?) Ik ben heel benieuwd naar het antwoord.
,,,,فلافل

femke

Re:Brood
« Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2003, 08:56:38 »
Dit antwoord kreeg ik vandaag:

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

AH biol. Allinson hf en AH Allinson volk hf  bevatten geen stoffen van
dierlijke herkomst
AH Zaanse snijder. meergr. , AH Zaanse volk  en AH mrgr pompoenpit
bevatten wel stoffen van dierlijke herkomst.

Ik vertrouw u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice


Ik mocht dus maar vijf produkten opgeven die ze dan uit zou zoeken. Het stomme is alleen dat ik ze niet meer vertrouw... Ik geloof het gewoon niet helemaal, nu opeens met zoŽn zeker antwoord komen, terwijl het eerst niet nagezocht kon worden. En ik snap ook niet dat er dan maar twee broden vega zijn, die gewoon bij dezelfde bakker gemaakt worden. Kan Žie dan niet dat diervrije emulgatoren/ deegmengsel voor alle broden gebruiken?  ???

Bovendien vind ik de Allison van de AH helemaal niet lekker  :( Heel soppig is Žie...

Zal nu ophouden met klagen hoor  :)


« Laatst bewerkt op: 22 maart 2004, 20:15:33 door Christiaan »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Brood
« Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2003, 09:02:17 »
En ik snap ook niet dat er dan maar twee broden vega zijn, die gewoon bij dezelfde bakker gemaakt worden. Kan Žie dan niet dat diervrije emulgatoren/ deegmengsel voor alle broden gebruiken?  ???
Ik denk dat je zelf al je vraag beantwoordt:
Citaat
Bovendien vind ik de Allison van de AH helemaal niet lekker  :( Heel soppig is Žie...
Je went eraan...
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2003, 09:57:13 »
Citaat
Zitten er koemelkbestanddelen in AH Biologisch brood?
Geen van de biologische broden bevatten koemelkbestanddelen of kippeneiwit. Uitzondering hierop zijn de croissant en melkwit van AH Biologisch.

Zit er broodverbetermiddel in AH Biologisch brood?
Het AH Biologische Allinson bevat geen broodverbetermiddel en geen vet. Vloertarwe en meergranenbrood bevatten wel broodverbetermiddel. Dit is samengesteld uit biologische tarwebloem, raapolie en ascorbinezuur (vitamine C).

uit hun FAQ over AH biologisch
Stem op de Partij voor de Dieren

femke

Re:Brood
« Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2003, 11:35:15 »
Ok  :D, ik hoef dus niet alleen maar allison te eten! Maar waarom zeggen ze dat dan niet gewoon? Ik vroeg eerst of de broden van AH biol. vega waren, en daar kon ze toen niet op antwoorden. Toen moest ik vijf broden specificeren. Ik heb van ah biol. alleen de allison gevraagd, omdat ik geen ander biol. brood van ah kende.

Ik denk dat die andere twee biologische broden waar ze het over hebben, dat dat van die luxe broden zijn met zoŽn papieren zak met doorkijkvenster. Wel fijn dat die blijkbaar wel vega zijn  :)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Brood
« Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2003, 11:41:24 »
Ik denk dat die andere twee biologische broden waar ze het over hebben, dat dat van die luxe broden zijn met zoŽn papieren zak met doorkijkvenster. Wel fijn dat die blijkbaar wel vega zijn  :)

ehm is er dan ook nog biobrood in normale verpakking? In de AH hier is er alleen met doorkijkvenster.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Brood
« Reactie #35 Gepost op: 22 juli 2003, 11:57:10 »
maar bij ons is er ook nog brood met doorkijkvenster dat dan weer niet biologisch is. Hoe zit het daar dan mee? Snap er niets meer van ...
,,,,فلافل

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood
« Reactie #36 Gepost op: 22 juli 2003, 11:59:40 »
Toen ik nog brood kocht (toen ik nog een loser was), kocht ik van AH ovenvers het maisbrood (pain du madeleine?? ennieweejs, het gele brood) of het biologisch meergranenbrood. Ik had toendertijd de info (na vele meeltjes) van AH dattie vegan waren.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

femke

Re:Brood
« Reactie #37 Gepost op: 22 juli 2003, 12:26:27 »
Ik denk dat die andere twee biologische broden waar ze het over hebben, dat dat van die luxe broden zijn met zoŽn papieren zak met doorkijkvenster. Wel fijn dat die blijkbaar wel vega zijn  :)

ehm is er dan ook nog biobrood in normale verpakking? In de AH hier is er alleen met doorkijkvenster.

Ja, er is brood van Ah biologisch in een gewone plastic zak bij de andere normale broden, dat is Ah allison biologisch.

@ Selly en Apraxia: de andere (niet biologische) broden in doorkijkvenster zijn waarschijnlijk niet vega... Maar zeker weten doen we het dus niet.

In ieder geval dus wel vega:
AH Allison en Allison biologisch

Volgens FAQ AH biologisch ook vega:
AH biologisch vloertarwe
AH biologisch meergranenbrood
(in papieren doorkijkzak, ovenvers)

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2003, 12:29:05 door femke »

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Brood
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2004, 14:02:16 »
Citaat
Beste Annemieke,

Bedankt voor uw reactie via www.oerbrood.nl

Uw vraag wat er in het broodverbetermiddel zit kunnen wij niet in z'n
algemeenheid beantwoorden. Als u ons uw vraag wat specifieker kan
beschrijven willen wij u graag beantwoorden.

Op voorhand kunnen we wel alvast stellen dat alle Oerbroden 100 %
plantaardig zijn en dat er nagenoeg geen emulgatoren of e nummers in ons
brood worden verwerkt. Bestanddelen van dierlijke herkomst komen dus
niet voor in het Oerbrood.  

Graag willen wij u ons boekje "Alles over Oerbrood" toesturen, waarin
veel informatie over ons Oerbrood staat opgenomen. Hiervoor ontvangen
wij graag uw adres, wat wij eenmalig voor dit doel zullen gebruiken.

In vertrouwen u naar behoren geïnformeerd te hebben, verblijven wij

V.O.F. Oerbrood

Misstries

Re:Brood
« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2004, 15:25:41 »
Lang leve de broodbak machine!! alleen niet lang leve het bio meel van de natuurwinkel (rijst absoluut niet!! idd geen enkel merk)

Lang leve de molen in Rotterdam, die geweldig meel verkoopt.
Geweldig, heerlijk brood zonder enige rare toevoeging.
Dus iedereen wiens moeder het vertikt om bio brood te kopen....vraag een broodbakmachine voor je verjaardag :D en reis zo nu en dan eens naar Rotterdam.