Vegatopia Forum

Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05

Offline Christiaan

• 10.293
Re:Mythes rond zuivel - TROS Radar 25-4-05
« Reactie #160 Gepost op: 07 juni 2005, 12:01:58 »
O ja, die website zal je ook wel devoot volgen, ja.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Miezemiez

« Reactie #161 Gepost op: 07 juni 2005, 12:02:26 »
Citaat
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar ik geloof inderdaad niet dat zuivelgebruik zo verschrikkelijk schadelijk is als hier wordt gesteld.

maar is het GOED voor je, als iets misschien niet verschrikkelijk schadelijk is betekend niet meteen dat het zo goed voor je is als de zuivelindustrie beweert (ze zeggen bijna, al je botten breken zonder zuivel en je hersenen gaan achteruit zonder zuivel! zonder de alternatieven te vertellen).
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 12:02:41 door Kirsten »

Miezemiez

« Reactie #162 Gepost op: 07 juni 2005, 12:03:57 »
Ik heb het ook gelezen, in een link van Sander naar nu.nl denk ik.

PCRM had ook laatst een artikel over dat je van melk dik word.

haha een amerikaans blad zei dat je van melk juist vet verbrand! *waar nu in amerika veel commentaar op is *

« Laatst bewerkt op: 07 juni 2005, 12:04:09 door Kirsten »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #163 Gepost op: 07 juni 2005, 12:06:05 »
O ja, die website zal je ook wel devoot volgen, ja.
Nee, niet echt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #164 Gepost op: 07 juni 2005, 12:06:21 »
Maar ik geloof inderdaad niet dat zuivelgebruik zo verschrikkelijk schadelijk is als hier wordt gesteld.

Dat niet, maar wat vind je nou eigenlijk van het idee dat je zonder zuivel gewoon beter af bent, er vanuit gaande dat je verder wel gebalanceerd eet (lees: voldoende B12 binnenkrijgt)?

Melk blijft een mengsel van pus, bloed, eiwitten waar het afweersysteem van de meeste mensen geen raad mee weten en lactose waar de meeste mensen intolerant voor zijn.

“it's strange how life makes sense in time...”

Kiwi

« Reactie #165 Gepost op: 07 juni 2005, 12:06:33 »
Dierlijk is 'alien' in ons lichaam. Het hoort er naar mijn mening gewoon niet in thuis.

Dan vergeet je voor het gemak maar even dat we van oorsprong omnivoren zijn, alleseters. Dus behalve wortels, knollen en vruchten aten we ook eieren en insecten. Dus ons lichaam is wel degelijk ingericht om dierlijke stoffen aan te kunnen. Anders zouden we alleen maar rauwe gewassen eten en zouden onze ongewanden en tanden er heel anders uitzien.
Maar dat is weer een hele andere discussie, en die hoort niet thuis in deze draad.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #166 Gepost op: 07 juni 2005, 12:09:53 »
haha een amerikaans blad zei dat je van melk juist vet verbrand! *waar nu in amerika veel commentaar op is *

Linkje?

Volgens mij was ik dat al een paar weken terug tegen gekomen ergens. Ik ga even zoeken.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #167 Gepost op: 07 juni 2005, 12:10:02 »
Melk blijft een mengsel van pus, bloed,
:smaail:

Heerlijk, zulke overdrijvingen! Als ik dit lees verwacht ik dat er in melk gele en rooie klodders drijven!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #168 Gepost op: 07 juni 2005, 12:13:35 »
Dan vergeet je voor het gemak maar even dat we van oorsprong omnivoren zijn, alleseters. Dus behalve wortels, knollen en vruchten aten we ook eieren en insecten. Dus ons lichaam is wel degelijk ingericht om dierlijke stoffen aan te kunnen. Anders zouden we alleen maar rauwe gewassen eten en zouden onze ongewanden en tanden er heel anders uitzien.
Maar dat is weer een hele andere discussie, en die hoort niet thuis in deze draad.

Omnivoren ok, maar je vergeet wel dat omnivoren niet per definitie eten die dingen eten.  Daarnaast lijken we meer herbivorische omnivoren, dus niet dat we echt gebouwd zijn om een continue stroom van die dierlijke vetten.

Zelfs Otzi de ijsman schijnt na analyse van de haren vegan te zijn. :)

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #169 Gepost op: 07 juni 2005, 12:14:59 »
Melk blijft een mengsel van pus, bloed,
:smaail:

Heerlijk, zulke overdrijvingen!

Mee eens!  ;D

Al is het nieteens zo heel overdreven.

Citaat
Als ik dit lees verwacht ik dat er in melk gele en rooie klodders drijven!

In melk zitten ook geen klontjes vet, melk wordt gehomogeniseerd weet je.
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #170 Gepost op: 07 juni 2005, 12:15:37 »
Zelfs Otzi de ijsman schijnt na analyse van de haren vegan te zijn. :)
Ja, en de pijlen die hij bij zich had en de bontjes die hij droeg wijzen helemaal nergens anders op

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #171 Gepost op: 07 juni 2005, 12:16:49 »
In melk zitten ook geen klontjes vet, melk wordt gehomogeniseerd weet je.
Goed, dan zou ik verwachten dat het bruine meuk was.

Kiwi

« Reactie #172 Gepost op: 07 juni 2005, 12:17:20 »
Dat niet, maar wat vind je nou eigenlijk van het idee dat je zonder zuivel gewoon beter af bent, er vanuit gaande dat je verder wel gebalanceerd eet (lees: voldoende B12 binnenkrijgt)?

Het nuttigen van zuivel is voor mij (en ik denk voor de meeste mensen die geen vlees eten) de makkelijkste manier om de jusite voedingsstoffen binnen te krijgen. Anders wordt het inderdaad wel erg lastig om aan je ADH B12 te komen.

Nu moet ik zeggen dat ik nooit gewone melk drink (alleen 4 keer per week een bekertje karnemelk in de lunchpauze) en weinig toetjes eet. Maar ik eet wel veel kaas, dat is gewoon te lekker om te laten staan, en soms kook ik met crème fraiche of zo, en af en toe ijs. En zolang ik geen lekkere vervanger voor kaas ken zal ik ook niet stoppen met het eten daarvan.

Het wil er bij mij alleen niet in dat zuivel zo verschrikkelijk schadelijk is als hier beweerd wordt. Ik ken niemand in mijn omgeving die lactose-intolerant is, en ik geloof ook al die onderzoeken die er in de loop der tijd uitgevoerd zijn best wel.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #173 Gepost op: 07 juni 2005, 12:19:14 »
Als je 2 partijen hebt en de ene geeft positieve en ander negatieve. Hoe haal je het welles-nietes spelletje onderuit?
Door goede argumenten, en niet door te hameren op het gegeven dat ze naast hun onderzoeksbaan toevallig ook nog een nevenfunctie hebben.
Je hebt veel te veel vertrouwen in d(i)e mensen...

De onderzoeken van Willet en Campell lijken me goede argumenten. Die van voedingscentrum enzo hebben het nog niet echt ontkracht. Voedingscentrum is niet met links anar onderzoeken gekomen en gezondheidsraad ook niet.
Op waarheid toetsen hoort ook bij dat je het onderzoek dat gedaan is over kunt doen. Nu gaat dat moeilijk bij die grote hoeveelheden en het is ook nog over die grote plas water. Daarom is het wel handig af te gaan op de beweringen van de twee. Ze doen het met grote voorzichtigheid en omzichtigheid. En het moet ook nog passen op de beweringen van het tegenkamp. Het moet als het ware met argumenten onderuit worden gehaald. Dat vroeg ik jou ook te doen, maar je komt weer met verdachtmakingen. Dat valt me toch wel tegen van jou Dr.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #174 Gepost op: 07 juni 2005, 12:28:33 »
Ja, en de pijlen die hij bij zich had en de bontjes die hij droeg wijzen helemaal nergens anders op

Geen idee wat die droeg. Analyse van zijn haar zegt dat die een veganistische levensstijl had. En die pijl is waarmee die is doodgeschoten.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #175 Gepost op: 07 juni 2005, 12:31:22 »

Geen idee wat die droeg. Analyse van zijn haar zegt dat die een veganistische levensstijl had. En die pijl is waarmee die is doodgeschoten.
Is die vraag van mij aan jou te lastig?! :)
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #176 Gepost op: 07 juni 2005, 12:31:31 »
En die pijl is waarmee die is doodgeschoten.

Toen vond men veganisten dus ook al strontvervelend?  :devil: ;)

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #177 Gepost op: 07 juni 2005, 12:31:33 »
Het nuttigen van zuivel is voor mij (en ik denk voor de meeste mensen die geen vlees eten) de makkelijkste manier om de jusite voedingsstoffen binnen te krijgen. Anders wordt het inderdaad wel erg lastig om aan je ADH B12 te komen.
Een tablet werkt ook heel makkelijk :)

Citaat
Het wil er bij mij alleen niet in dat zuivel zo verschrikkelijk schadelijk is als hier beweerd wordt.
Maar dat is denk vooral omdat je lange tijd geloofd hebt dat het verschrikkelijk goed is. De tegenonderzoeken betekent juist dat je er voorzichting in moet zijn. En sterk matig moet innemen of beter (naar mijn mening) helemaal niet.

Citaat
Ik ken niemand in mijn omgeving die lactose-intolerant is, en ik geloof ook al die onderzoeken die er in de loop der tijd uitgevoerd zijn best wel.
In NL is maar 5% dat de ergste vorm heeft. Sommige weten het misschien niet eens :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #178 Gepost op: 07 juni 2005, 12:33:07 »
:o

Mijn god. Je bent naiever dan ik dacht. Je bent ook maar bereid om elk verhaal dat half geloofwaardig is zo aan te nemen als het maar strookt met jouw idealen.

Citaat
Analysis of the contents of the Stone Age human's intestines shows he probably dined on venison just before his death, having previously consumed cereals, plants, and ibex meat.
http://www.crystalinks.com/oetzi.html

Citaat
Zijn boog was nog niet klaar en een aantal pijlen was niet afgewerkt.
http://www.geocities.com/bxlboy_2000/otzi.html

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #179 Gepost op: 07 juni 2005, 12:35:39 »
En die pijl is waarmee die is doodgeschoten.

Toen vond men veganisten dus ook al strontvervelend?  :devil: ;)

:laugh: