Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #80 Gepost op: 19 juni 2005, 13:29:58 »
Misschien beter om daar maar 5kg biologisch vlees per dag van te maken! En wat minder groente... je moet immers genoeg ruimte hebben voor het vlees.

biologische industrie vind ik ook maar niks. Het is nog steeds dierenleed. Alleen hebben ze een goede PR-man.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2005, 13:38:27 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

« Reactie #81 Gepost op: 19 juni 2005, 14:37:25 »
biologische industrie vind ik ook maar niks. Het is nog steeds dierenleed. Alleen hebben ze een goede PR-man.

Maar mensen die wel vlees eten kunnen toch beter allemaal biologisch vlees eten dan bio-industrievlees, dat ben je hopelijk wel met me eens?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #82 Gepost op: 19 juni 2005, 14:41:29 »
Maar mensen die wel vlees eten kunnen toch beter allemaal biologisch vlees eten dan bio-industrievlees, dat ben je hopelijk wel met me eens?
Tuurlijk elk stapje in de goede richting is goed. Maar men moet niet gaan doen alsof biologisch vlees e.d. zo goed is. Sommige lijken te doen alsof de dieren eindelijk in hun natuurlijke gedrag vrij zijn enzo. Maar die dieren worden net zo goed misbruikt voor een goed wat niet nodig is.
Leuk dat je de biologische vlees wilt steunen, maar als je vegetarisch steunt ziet men in de markt ook de groei. En dan word de vegetarische markt juist groter en komen er meer vleesvervangers op de markt. Dat lijkt me beter te steunen dan de vleesindustrie.

Offline iammars

• 288
« Reactie #83 Gepost op: 19 juni 2005, 16:49:04 »
Leuk dat je de biologische vlees wilt steunen, maar als je vegetarisch steunt ziet men in de markt ook de groei. En dan word de vegetarische markt juist groter en komen er meer vleesvervangers op de markt. Dat lijkt me beter te steunen dan de vleesindustrie.
Het marktaandeel vegetarische producten is 1.5-2 % (2004). Het marktaandeel biologisch vlees is 2.3% (in 2004). Beide sectoren groeien flink, maar da's nog steeds vrij weinig t.o.v. de bio-industrie. De doorsnee vleeseter zal weleens vleesvervangers eten, maar ik betwijfel of dat meer dan 1x per week zal zijn. Ik zie dan liever een vleeseter een biologisch stuk vlees eten dan bio-industrie vlees - wat nog steeds 96% van de consumenten daadwerkelijk koopt!

Miezemiez

Re:Hoe braaf zijn jullie???
« Reactie #84 Gepost op: 19 juni 2005, 22:58:15 »
Maar aan de strikte veganisten dus: koop je nog wel boeken? Of zijde? Vraag je je dokter en tandarts welke produkten hij gebruikt? Controleer je wel echt alles wat je kan controleren om zonder dierlijke produkten te leven?

Ja ik koop wel boeken, maar ik ben blij dat je me hebt verteld dat de llijm in de kaft dierlijk kan zijn want dat ga ik dus nu navragen.
EN NATUURLIJK is zijde niet vegan  ::) net zoals leer trouwens! En de ei in de ah koekjes! ook niet vegan!
En ik slik geen medicijnen omdat ze getest worden op dieren naast dat ze vaak niet vegan zijn. Gelukkig heb ik ze trouwens haast nooit nodig *afkloppen*.
Tandarts idem dito.
En ja.
Dat lijkt me logisch. Daarom ben ik vegan geworden. Zodat ik leef  zonder de exploitatie van dieren.

En ik vind vegetariers prima, ik ben blij met alles wat een mens doet om de dieren te helpen.
Alleeeeeeen,  ik was het niet eens met jou bewoording en gebruik van termen. Thats it. Net zoals mensen die maar 1 lap vlees per maand eten ook niet vegetarier zijn.

Offline Mrie

• **
  • 57
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #85 Gepost op: 20 juni 2005, 15:31:53 »
Ik ben dus echt nog maar net vegatarisch, zit nog helemaal in het proces.. Ik merk dat het af en toe heel makkelijk is om in plaats van een vega recept te zoeken een stukje vlees te pakken. Nou doe ik dat niet hoor, maar dat gemakkelijke zit er dus nog in.
Gelukkig is mijn vriend ook net vegatarisch dus samen motiveren we mekaar om er bewust mee bezig te zijn.
Ik at nog wel een stukje vis af en toe, maar na vandaag doe ik dat ook niet meer
Verder biologische melk, ga vanaaf soja melk proberen en soja toetjes ben benieuwd

Wel halen we gewone geraspte kaas. Soep maken we zelf dus dat is niet van vlees getrokken,
Wist ik het maar, dan had ik het wel geweten

Monie

« Reactie #86 Gepost op: 20 juni 2005, 19:38:43 »
Zijn er nog meer mensen die er een vergelijkbare gedachte op nahouden?

Het komt bij mij als een kromme gedachte over. Als je van bio-industrievlees overgestapt was op biologisch vlees dan zou ik het zien als een vooruitgang (waar het dierenwelzijn betreft). Maar als je van vegetarisch overstapt op biologisch vlees zie ik geen vooruitgang, integendeel. Je kunt toch beter helemaal niet meewerken aan de vleesindustrie?
Waarom wil je liever de biologische markt groter maken dan de vegetarische?

Offline Anya

• 737
« Reactie #87 Gepost op: 20 juni 2005, 20:23:52 »
EN NATUURLIJK is zijde niet vegan  ::) net zoals leer trouwens!

Niet als je het opeet, natuurlijk :P

Terminologisch gezien slaan vegetarisme en veganisme alleen op wat je eet (dus niet op wat je draagt, ook al zou het wel heel vreemd zijn om een veganist in een bontjas tegen te komen).

En over het al dan niet nodig hebben van de reguliere geneeskunde (met gelatinecapsules en al) mag je niet te veroordelend doen. Misschien heb jij wel heel veel geluk dat je 't niet nodig hebt.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #88 Gepost op: 20 juni 2005, 20:25:23 »
Terminologisch gezien slaan vegetarisme en veganisme alleen op wat je eet
Veganisme niet! Dat is wel degelijk afzien van het gebruik van welke dierlijke produkten dan ook. Geen dierlijke produkten eten is "strikt vegetarisme".
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

• 737
« Reactie #89 Gepost op: 20 juni 2005, 20:28:24 »
Zijn er nog meer mensen die er een vergelijkbare gedachte op nahouden?

Ik heb alle respect voor jouw beslissing om weer af en toe vlees te gaan eten; ik heb er echt alle begrip voor en vind het heel goed dat je voor biologisch vlees kiest. Maar ik geloof persoonlijk niet in jouw argumentatie dat dat beter zou zijn voor de dieren; ze kunnen dan wel niet voor zichzelf spreken, maar ik ben er bijna zeker van dat ze zouden zeggen dat ze liever een natuurlijke dood zouden sterven ;) Ik denk dat jouw beslissing gewoon voortkomt uit het feit dat je af en toe een ontzettende, onweerstaanbare craving voor vlees krijgt, en daar wil ik echt niet over oordelen of zo, maar ik denk wel dat het de eerlijkste verklaring is.

Offline Anya

• 737
« Reactie #90 Gepost op: 20 juni 2005, 20:32:34 »
Terminologisch gezien slaan vegetarisme en veganisme alleen op wat je eet
Veganisme niet! Dat is wel degelijk afzien van het gebruik van welke dierlijke produkten dan ook. Geen dierlijke produkten eten is "strikt vegetarisme".

Van Dale Handwoordenboek Hedendaags Nederlands:
"veganisme: streng vegetarisme, waarbij men zich ook van zuivelproducten onthoudt"

In de VS komt het trouwens vaker voor dat mensen veganist zijn (eerder om gezondheidsredenen of "zuiverheid") en toch leder, zijde, kasjmier e.a. dragen.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #91 Gepost op: 20 juni 2005, 20:42:10 »
Ik vertrouw van Dale niet zo erg. Als je wil weten wat veganisme is moet je bij de Vegan Society zijn. Dat is waar veganisme is begonnen. En de Vegan Society beperkt de definitie niet tot het dieet.

Het gebruik in de VS is dan waarschijnlijk ook overdrachtelijk, omdat bepaalde mensen dus wel veganistisch eten maar zich er in andere productkeuzes niet door laten leiden.

Zoals gezegd: "strikt vegetarisme" is de (minder gebruikte) term voor iemand die geen dierlijke producten in zijn dieet heeft, maar anderszins nog wel dierlijke producten gebruikt.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Anya

• 737
« Reactie #92 Gepost op: 20 juni 2005, 21:25:44 »
Zoals gezegd: "strikt vegetarisme" is de (minder gebruikte) term

Jee, waarom zou dat zijn :P

Aangezien dit dan kennelijk toch openstaat voor interpretatie, hou ik het erop dat de begrippen op de (al dan niet principiële) eetgewoonten van personen slaan en niet ook op kleding e.d. Dat vind ik namelijk consequenter; een veganist is iemand die geen produkten afkomstig van dieren [eet/gebruikt] en een vegetariër [eet/gebruikt] geen produkten waarvoor dieren dood moeten. Als je leder, zijde e.a. daar al bij insluit, hoort het gebruik van die dingen dus al niet bij vegetarisme thuis en is het weigeren om ze te gebruiken dus niet specifiek aan veganisme - dus dan kloppen de definities weer niet.
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2005, 21:27:09 door Anya »

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #93 Gepost op: 20 juni 2005, 21:28:03 »
O. Jij probeert logica op te leggen aan iets?

Offline Anya

• 737
« Reactie #94 Gepost op: 20 juni 2005, 21:34:31 »
Ja, waarom doe ik dat nu? :bonk:

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #95 Gepost op: 20 juni 2005, 21:42:36 »
Veganisme is erg breed. Voor mij is het veel meer dan een dieet. Veganisme betekent vooral tegen exploitatie van dieren. Kortom proberen alles te mijden waarvoor dieren zijn misbruikt.
Voor mij gaat het nog wel verder in andere onderwerpen. Natuur & Milieu, voedselvraagstuk, mensen, etc.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #96 Gepost op: 20 juni 2005, 23:59:57 »
Dat is het handige van vegetarisch/veganistisch: je kunt het zo ver oprekken als je zelf wilt. Mensen die geen rund- of varkensvlees eten, noemen zich soms al vegetariër, maar de arme stakkers die alleen uit zichzelf van de boom gevallen appels consumeren en zich inzetten voor de uitroeing van de menselijke soort doen dat ook.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #97 Gepost op: 21 juni 2005, 00:11:44 »
vegetarisme is duidelijk. Dat gaat over niet nemen van spijzen waarvoor dieren zijn gedood. In principe dus ook geen melk, kaas en eieren. Echter hebben mensen dat woord zo aangepast dat een lacto-ovo-veg gewoon een vegetarier is. En voor het totale betekenis van het woord noemen ze dan maar totaal-vegetarier.

Veganisme heeft een sterkere basis nog wel, maar als mensen zich veganist gaan noemen en nog dierlijke dingen consumeren zal het misschien net zo aflopen met dat woord. Ik ben al veganisten tegengekomen op een engels forum die nog schelpdieren aten. Sorry, maar dan ben je nog niet eens vegetarier, maar dat snappen ze niet.

Veganisme is gewoon duidelijk. Zoveel mogelijk producten vermijden waarvoor dieren zijn misbruikt.

Kiwi

« Reactie #98 Gepost op: 21 juni 2005, 00:26:39 »
vegetarisme is duidelijk. Dat gaat over niet nemen van spijzen waarvoor dieren zijn gedood. In principe dus ook geen melk, kaas en eieren. Echter hebben mensen dat woord zo aangepast dat een lacto-ovo-veg gewoon een vegetarier is.

Ja, want je kunt best eieren en kaas eten of melk drinken zonder dat daar dieren voor worden gedood, bijvoorbeeld als je zelf kippen en een koe hebt. En zelfs al koop je je melk, kaas en eieren in de winkel, dan worden er nog niet direct dieren voor gedood.
Misschien wel indirect (ja ja, ik ken alle theorieën), maar dan kun je als veganist eigenlijk ook helemaal niets meer eten wat je niet zelf verbouwd hebt. Want voor alles waarvoor bijvoorbeeld vrachtwagens naar de winkel moeten rijden zijn dieren opgeofferd, al waren het maar de muggen op de koplampen van de vrachtauto.
Dus om nu maar iemand die geen dode dieren eet maar wel zuivel en eieren gebruikt geen vegetariër te noemen gaat me wel erg ver.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #99 Gepost op: 21 juni 2005, 00:30:31 »
Ja, want je kunt best eieren en kaas eten of melk drinken zonder dat daar dieren voor worden gedood, bijvoorbeeld als je zelf kippen en een koe hebt. En zelfs al koop je je melk, kaas en eieren in de winkel, dan worden er nog niet direct dieren voor gedood.
Misschien wel indirect (ja ja, ik ken alle theorieën), maar dan kun je als veganist eigenlijk ook helemaal niets meer eten wat je niet zelf verbouwd hebt. Want voor alles waarvoor bijvoorbeeld vrachtwagens naar de winkel moeten rijden zijn dieren opgeofferd, al waren het maar de muggen op de koplampen van de vrachtauto.
Dus om nu maar iemand die geen dode dieren eet maar wel zuivel en eieren gebruikt geen vegetariër te noemen gaat me wel erg ver.

Het ging om de betekenis van het woord. Nu betekent een vegetarier vooral een lacto-vegetarier of ovo-vegetarier oid. Maar vegetarier betekende eigenlijk wat anders. "iem. die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen"
En met zo een definitie zou je dus niet melk, kaas en ei en honing enzo kunnen nemen. En zoals je zelf al aangeeft is er direct en indirect dood. Dus dan zou iemand geen vegetarier zijn.
De betekenis in de samenleving is verandert in de loop van de jaren.