Ik eet strikt vegetarisch, en 'comfortabel' veganistisch. In de praktijk vertaalt dit zich in geen vis, vlees, gelatine of stremsel, en zelf koop ik ook geen zuivel. Ik ga echter niet steeds zitten kijken of er eieren of melk gebruikt zijn als ik bijvoorbeeld ergens een koekje neem of zo.
dat is ook niet comfortabel veganistisch, maar gewoon vegetarisch.
.
Ik vind het wel een mooi gevonden uitdrukking. Voor 90% veganistisch is toch een mooi eind op weg.
Ik weet dat het verrevan 'echt' veganistisch is, maar volgens mij is het hier in het westen ongelofelijk onpraktisch om op alles te letten, als het al niet onmogelijk is.
Als je een boek koopt, is dat toch ook gemaakt met inkt die dierlijke produkten bevat? En met beenderlijm in de kaft? En als er dierlijke mest gebruikt wordt voor de granen uit je brood, is dat dan ook onrechtstreeks profiteren van dieren in gevangenschap? Zitten er in produkten die je tandarts gebruikt geen glycerine of dergelijke? Etc, etc..
Om niet steeds met zulke zaken bezig te zijn vind ik het dus comfortabeler ergens een grens te trekken, en niet strikt veganistisch te leven.
Dat vind ik prima, maar dan leef je niet veganistisch. Dat is voor mij zoveel mogelijk uitzoeken en vermijden. En al helemaal niet als je gewoon koekjes eet waar melk, ei etc. etc inzitten.
Van mij mag je zo leven, maar dan vind ik de term veganistisch gewoon niet passend. Dan ben je gewoon vegetarier.
De reden waarom ik hier op reageer is omdat ik het vervelend vind dat toen ik vegetarier was dat mensen vroegen of ik wel vis at. Omdat er waarschijnlijk mensen zijn die zich vega noemen en gewoon vis eten.
Hetzelfde met vegan zijn, mensen die denken dat honing wel okay is, of bijenwas of koekjes met ei erin! Dat is gewoon erg vervelend. Die termen zijn volgens mij dus ook niet voor niets uitgevonden.
Voornamelijk gaat t om de intentie. Mijdt zoveel mogelijk. En dat doe jij absoluut niet (aangezien je niet WIL letten op bv koekjes). En wilskracht, daar draait t om.