Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Ivy

Re:Hoe braaf zijn jullie???
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2005, 13:12:40 »
Iki vind lasagna / pizza zonder kaas inderdaad lekkerder dan met zo'n dikke laag :pukey: kaas erop. Dus nee, hetzelfde is het niet. :)

ik vind juist die laag kaas bovenop de lasagna heerlijk.... :)

mirrie

« Reactie #61 Gepost op: 25 mei 2005, 12:23:23 »
Geen vlees en geen vis (en dan ook echt helemaal niet.) Verder een geadopteerde kip en alleen biologiche zuivel. Ik probeer er altijd op te letten dat soep ook vega is. Kaas eet ik heel af en toe. En verder heb ik een zwak voor dropjes (oei...), maar tegenwoordig eet ik bijna altijd vormen die wel vega zijn (volgens mij). Ik ben niet zo thuis in alle stoffen die dierlijk of niet dierlijk zijn. Ik ben dan ook altijd erg blij als producenten zelf aangeven of hun product vegetarisch is. Mijn moeder is daar ook heel blij mee. Als ik daar eet en ze wil eens een kant-en-klaarsoepje of sausje serveren, dan hoeft ze alleen de groene V te zoeken!

Verder zou ik het fijn vinden als het biologische in  Nederland wat meer doorgevoerd zou worden. Hier is alles duurder, maar bijvoorbeeld in Zwitserland is heel veel biologisch en niet duurder dan de niet-biologische varianten.

Ivy

« Reactie #62 Gepost op: 25 mei 2005, 13:41:29 »
Ik heb vandaag maar besloten dat ik geen gelatine en stremsel meer eet.. Ik eet nog wel ff de smeerkaas op die we hebben (vriend eet het niet) en wat andere kaasjes. Maar daarna zo min mogelijk meer... Wil niet zeggen dat ik nooit meer kaas zal eten maar iig veel minder dan nu..

irezumi_x

« Reactie #63 Gepost op: 17 juni 2005, 06:53:03 »
Ik eet strikt vegetarisch, en 'comfortabel' veganistisch. In de praktijk vertaalt dit zich in geen vis, vlees, gelatine of stremsel, en zelf koop ik ook geen zuivel. Ik ga echter niet steeds zitten kijken of er eieren of melk gebruikt zijn als ik bijvoorbeeld ergens een koekje neem of zo.

Toeps

« Reactie #64 Gepost op: 17 juni 2005, 08:09:19 »
Ik eet soms wel eens drop met gelatine. Ik vind het eigenlijk een heel smerig idee, maar eigenlijk merk je er niks van.

Aan die drop ben ik jaaaaren verslaafd geweest, en het was echt mijn comfort food. Het is ook maar één soort drop. Dus nu eet ik het zo ongeveer eens per maand. Moet kunnen, vind ik.

Miezemiez

« Reactie #65 Gepost op: 17 juni 2005, 09:30:07 »
Ik eet strikt vegetarisch, en 'comfortabel' veganistisch. In de praktijk vertaalt dit zich in geen vis, vlees, gelatine of stremsel, en zelf koop ik ook geen zuivel. Ik ga echter niet steeds zitten kijken of er eieren of melk gebruikt zijn als ik bijvoorbeeld ergens een koekje neem of zo.

dat is ook niet comfortabel veganistisch, maar gewoon vegetarisch.
.

Offline Piek

• 2.510
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #66 Gepost op: 17 juni 2005, 09:32:42 »
Flexanistisch!
Eet gezond & eet taartjes

Offline willem

• 2.430
  • Geslacht: Man
« Reactie #67 Gepost op: 17 juni 2005, 10:40:50 »

.
Ik vind het wel een mooi gevonden uitdrukking. Voor 90% veganistisch is toch een mooi eind op weg.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Monica

« Reactie #68 Gepost op: 17 juni 2005, 11:04:21 »
Ik ben ook nog wel een flexatariër, want ik merk dat vegetarisch eten toch ook wel een proces is. Ik heb nog wat voorraad in huis, zoals bouillonblokjes bv. van kip en die maak ik toch maar op, daar zit nauwelijks kip in en weggooien vind ik ook zonde.
En aangezien ik vanwege mijn gezondheid ook al diverse, soms zeer strenge diëten heb gedaan, word ik kriegel bij het idee om dingen niet te mogen eten. Ik doe het uit vrije wil en op mijn eigen tempo.
Mijn jongste zoon heeft soms echt heel veel trek in een stukje vlees en neemt dit dan ook. Volgens mijn oudste zoon zijn we hier in huis dus parttime-vegetariërs.

irezumi_x

« Reactie #69 Gepost op: 17 juni 2005, 12:08:07 »

.
Ik vind het wel een mooi gevonden uitdrukking. Voor 90% veganistisch is toch een mooi eind op weg.

Ik weet dat het verrevan 'echt' veganistisch is, maar volgens mij is het hier in het westen ongelofelijk onpraktisch om op alles te letten, als het al niet onmogelijk is.
Als je een boek koopt, is dat toch ook gemaakt met inkt die dierlijke produkten bevat? En met beenderlijm in de kaft? En als er dierlijke mest gebruikt wordt voor de granen uit je brood, is dat dan ook onrechtstreeks profiteren van dieren in gevangenschap? Zitten er in produkten die je tandarts gebruikt geen glycerine of dergelijke? Etc, etc..
Om niet steeds met zulke zaken bezig te zijn vind ik het dus comfortabeler ergens een grens te trekken, en niet strikt veganistisch te leven.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2005, 14:05:46 door irezumi_x »

Miezemiez

« Reactie #70 Gepost op: 17 juni 2005, 16:01:21 »

.

Ik weet dat het verrevan 'echt' veganistisch is, maar volgens mij is het hier in het westen ongelofelijk onpraktisch om op alles te letten, als het al niet onmogelijk is.
Als je een boek koopt, is dat toch ook gemaakt met inkt die dierlijke produkten bevat? En met beenderlijm in de kaft? En als er dierlijke mest gebruikt wordt voor de granen uit je brood, is dat dan ook onrechtstreeks profiteren van dieren in gevangenschap? Zitten er in produkten die je tandarts gebruikt geen glycerine of dergelijke? Etc, etc..
Om niet steeds met zulke zaken bezig te zijn vind ik het dus comfortabeler ergens een grens te trekken, en niet strikt veganistisch te leven.

Dat vind ik prima, maar dan leef je niet veganistisch. Dat is voor mij zoveel mogelijk uitzoeken en vermijden.  En al helemaal niet als je gewoon koekjes eet waar melk, ei etc. etc inzitten.
Van mij mag je zo leven, maar dan vind ik de term veganistisch gewoon niet passend. Dan ben je gewoon vegetarier.

De reden waarom ik hier op reageer is omdat ik het vervelend vind dat toen ik vegetarier was dat mensen vroegen of ik wel vis at. Omdat er waarschijnlijk mensen zijn die zich vega noemen en gewoon vis eten.
Hetzelfde met vegan zijn, mensen die denken dat honing wel okay is, of bijenwas of koekjes met ei erin! Dat is gewoon erg vervelend. Die termen zijn volgens mij dus ook niet voor niets uitgevonden.

Voornamelijk gaat t om de intentie. Mijdt zoveel mogelijk. En dat doe jij absoluut niet (aangezien je niet WIL letten op bv koekjes).  En wilskracht, daar draait t om.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2005, 16:02:38 door Kirsten »

Monie

« Reactie #71 Gepost op: 17 juni 2005, 18:25:21 »

Voornamelijk gaat t om de intentie. Mijdt zoveel mogelijk. En dat doe jij absoluut niet (aangezien je niet WIL letten op bv koekjes).  En wilskracht, daar draait t om.

Het woordje absoluut vind ik wat overdreven in deze, Irezumi_x heeft duidelijk aangegeven een aantal producten wel te mijden. Het lijkt alsof je het hem/haar kwalijk neemt dat hij/zij niet let op koekjes etc. Ik ben ook vegetarier en ik gebruik steeds minder zuivel. Dat voelt goed voor mij. Maar ook ik let niet bij alles op of ergens wel of niet melk/ei inzit. Wilskracht heb ik genoeg, daar gaat het niet om. Ik heb geen zin om zo gespannen met voeding om te gaan (helemaal niet na de eetstoornis die ik heb gehad). Ik heb veel respect voor mensen die veganist zijn maar heb dat ook voor mensen die niet veganist zijn maar toch op zijn/haar manier zijn steentje bij dragen.

bienne

« Reactie #72 Gepost op: 17 juni 2005, 19:20:38 »
pss. Alle beetjes helpen.
Ik heb minder moeite om produkten te gebruiken van dieren die een gewoon leven hebben gehad dan een een dier die bijv. uit de bioindustrie komt.
Een huiskip die een eitje legt en die wordt geconsumeerd vind ik anders dan een kip die in een veel te klein hokje vet gemest zit te wachten op de dood.
Wel is het zo dat als alle mensen minder dier(lijke produkten) gebruiken of in ieder geval diervriendelijkere produkten, er minder dierenleed is en minder mestoverschot...

irezumi_x

« Reactie #73 Gepost op: 17 juni 2005, 21:34:14 »
Wilskracht heb ik genoeg, daar gaat het niet om. Ik heb geen zin om zo gespannen met voeding om te gaan

Precies.
Mettertijd ben ik steeds meer en meer gaan laten en op gaan letten, tot op het punt dat ik enkel nog dingen eet die ik of gemakkelijk kan controleren, of waarvan ik kan veronderstellen dat ze zonder dierlijke produkten gemaakt kunnen zijn. Hoe je dat dan noemt maakt me niets uit hoor, ik gebruikte de term 'comfortabel veganistisch' enkel om te omschrijven wat men hier op het forum blijkbaar 'flexatarisch' noemt? Ook gewoon uit gemakzucht, om aan te duiden dat ik een lakse veganist ben, of een strenge vegetariër, zo je wil.

Maar aan de strikte veganisten dus: koop je nog wel boeken? Of zijde? Vraag je je dokter en tandarts welke produkten hij gebruikt? Controleer je wel echt alles wat je kan controleren om zonder dierlijke produkten te leven?

Kiwi

« Reactie #74 Gepost op: 17 juni 2005, 22:24:12 »
Hoe je dat dan noemt maakt me niets uit hoor, ik gebruikte de term 'comfortabel veganistisch' enkel om te omschrijven wat men hier op het forum blijkbaar 'flexatarisch' noemt? Ook gewoon uit gemakzucht, om aan te duiden dat ik een lakse veganist ben, of een strenge vegetariër, zo je wil.

Dat wordt eerder een 'flexanist' genoemd, een flexitariër is meer een lakse vegetariër.
Maar het zijn allemaal maar benamingen, om je in een hokje te kunnen plaatsen. Je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. En als je daar gewoon een beetje pragmatisch mee wilt omgaan; nou, prima toch!

irezumi_x

« Reactie #75 Gepost op: 17 juni 2005, 22:39:40 »
Ah, dank je, ik moet de terminologie nog wat onder de knie krijgen denk ik  ;)
En inderdaad, zo kan je het omschrijven. Ik leer trouwens een heleboel bij op dit forum, en moet dringend eens met mijn bakker gaan babbelen. Van industriëel brood had ik wel ongein kunnen verwachten, maar als elk brood een potentiële bron van dierlijke produkten kan zijn, ga ik toch wat opletten.
En dat bedoel ik dus ook, ik ga er waarschijnlijk te vaak van uit dat er plantaardige ingrediënten gebruikt worden. Maar ik ga er natuurlijk ook weer niet van uit dat alle pudding op basis van soja is bijvoorbeeld, zo erg is het ook weer niet  :P
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2005, 22:40:50 door irezumi_x »

Superboerj

« Reactie #76 Gepost op: 18 juni 2005, 22:52:08 »
Tot een jaar geleden was ik (17) vegetarisch. Ik ben echter een andere benadering gaan hebben tegenover het vegetarisch zijn. Zoals velen deed ik dit vanwege de barbaarse wijze waarop dieren 'geproduceerd' worden in de bio-industrie. Ik twijfelde op een gegeven moment echter wat voor effect mijn vegetarisch zijn had voor diezelfde dieren (even afgezien van of iets effect moet hebben, dat moet ieder voor zich weten)
Ik kom / leef in een vegetarisch huisgezin. Sinds dat jaar geleden eet ik (met mijn broertje als medestander) echter ( +/- elke 2 weken)  biologisch vlees. Hierom buiten onthoud ik mij van vlees (en ja, dat doe ik zeer braaf). Mijn gedachte hierachter is dat mijns inziens dit meer goed doet voor 'de dieren' (klinkt een beetje outbollig maar toch). Een stimulans van de biologische vlees 'industrie' zal zorgen voor een economisch sterkere biologische vleestak en zodoende mogelijk de consumptie van 'normaal' vlees' iets kunnen verschuiven naar de biologische variant. Dit is in het voordeel van de dieren.
Zijn er nog meer mensen die er een vergelijkbare gedachte op nahouden?

Monica

« Reactie #77 Gepost op: 19 juni 2005, 07:58:30 »
Citaat

Zo ongeveer gaat dat hier in huis ook. Ik eet zelf geen vlees, maar mijn man en oudste zoon soms nog wel. Dus als ik vlees koop, dan is dat altijd biologisch vlees.

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #78 Gepost op: 19 juni 2005, 09:39:24 »

Ze zijn er wel, die er soortgelijke gedachten op nahouden. En als je het je verder niet boeit dat moeders van hun kinderen gescheiden worden, dat dieren hun leven in gevangenschap moeten slijten en dat ze na een fractie van hun natuurlijke leven geleefd te hebben in een vrachtwagen worden gejaagd om afgeslacht te worden in het slachthuis, dan is dat ook een vrij normale gedachtegang.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #79 Gepost op: 19 juni 2005, 13:18:16 »
Waarom zou 1 persoon die zelden biologisch vlees eet wel verschil maken, en 1 persoon die vegetarisch eet niet?

Dat paar lapjes vlees per maand maken niet zoveel uit. Wil je echt de biologische vleesindustrie helpen, raad ik je aan om dagelijks minstens een lap vlees te eten.