Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #360 Gepost op: 13 december 2011, 02:57:16 »
12 jaar heel braaf
1 jaar stout
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hega

• 131
Hoe principieel zijn jullie?
« Reactie #361 Gepost op: 23 december 2011, 21:23:42 »
Sinds 2009 ben ik het eten van vlees en vis heel wat gaan minderen.
Het is me nog niet gelukt helemaal strikt vegetariër te worden.
Dit vind ik toch wel moeilijk, ook omdat er in mijn omgeving behoorlijk veel vlees en vis gegeten wordt.
Toch zie ik mezelf wel als een fanatieke flexitarier.
Bij mij thuis heb ik vrijwel geen vlees en vis en kaas heb ik van het EKO-keurmerk (met plantaardig stremsel).
Als ik bij mijn ouders ben eet ik bij het avondeten nog weleens biologisch vlees of vis (het liefst MSC).
Dit is gemiddeld 1 a 2 keer in de week.
Ergens heb ik wellicht toch B-vitaminen en D-vitaminen (vis, margarine) nodig.
Toch probeer ik zo weinig mogelijk vlees en/of vis te eten.

Hoe principieel zijn jullie?
Wie van jullie is strikt vegetariër?
En wie flexitarier, pescotarier etc?
« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 21:25:50 door Hega »

Yoko

Re:Hoe principieel zijn jullie?
« Reactie #362 Gepost op: 23 december 2011, 22:28:13 »
Ik ben langzaam aan helemaal vegetariër geworden. Heb jarenlang alleen maar vlees op brood gegeten en af en toe een frikandel uit de muur getrokken of een rookworst bij de stamp, maar verder ging t ook niet. Sinds 2008 helemaal vegetarisch. In ieder geval hier thuis wel. Ook biologische kaas met plantaardig stremsel net als jij. En probeer ook zoveel mogelijk gelatine te vermijden.
Maar als ik bij mijn ouders ben of bij anderen, neem ik gewoon wel de kaas die zij hebben en toetjes eet ik dan ook, zonder te kijken of er gelatine in zit.

Re:Hoe principieel zijn jullie?
« Reactie #363 Gepost op: 23 december 2011, 23:09:45 »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

« Reactie #364 Gepost op: 02 januari 2012, 07:25:05 »
Ik ben pas tweede kerst begonnen om vegetarisch te gaan eten. ik heb oudejaarsavond wat chinees meegegeten en zoals ik al eerder zei: "ik moet nog wat vis opeten dat ik nog in de diepvries heb. Ben dus nog even een Pectotariër. Ik heb nog niet gezegd dat ik vegetarier ben/wil worden, daar mijn schoonfamilie grote vleeseters zijn. Maar ik wil doorzetten!

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #365 Gepost op: 02 januari 2012, 19:31:20 »
Ben dus nog even een Pectotariër.

Pectariër = pescotariër.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #366 Gepost op: 03 januari 2012, 08:03:35 »
Ik ben nu iets meer dan een maand vegetarier (met trema, maar dat doet mijn phone niet ;-) ), maar heb wel een keer gezondigd. Mijn vriend had op dinsdag met zijn zus afgesproken dat we daar de volgende dag kwamen eten. Hij had er niet bij gezegd dat ik nu vegetarisch eet. Ik dacht: "Dan laat ik het vlees wel weg", maar eenmaal daar bleek dat niet te kunnen, het was er helemaal in verwerkt, zowel voor- als hoofdgerecht... Ik ken zijn zus nog niet zo goed en vond het beleefd om te zeggen dat ik het niet wilde eten. Ik voelde me er wel rot onder. Maar goed, wel wat van geleerd, ik heb sindsdien ook absoluut geen vlees en vis meer aangeraakt en dat wil ik graag zo houden.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #367 Gepost op: 03 januari 2012, 08:05:41 »
beleefd moet zijn: onbeleefd

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #368 Gepost op: 03 januari 2012, 19:46:42 »
beleefd moet zijn: onbeleefd

Binnen jouw tekstdeel staat rechtsboven het woordje "verander". Als je daarop klikt kan je de tekst eenvoudig veranderen.

Bij iPhone weet ik niet of dat ook kan.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2012, 19:56:36 door @rno »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #369 Gepost op: 03 januari 2012, 19:54:50 »
Is dat echt zo eenvoudig met een phone?

« Reactie #370 Gepost op: 03 januari 2012, 19:58:52 »
Nee, wijzigen kan niet met de mobiele forumversie.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #371 Gepost op: 03 januari 2012, 21:00:30 »
Ik dacht dat het met mijn mobiel niet kon, maar nu blijkt het toch te kunnen. Weer wat geleerd ;-)

Offline MoniqueS

• **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
    • Verzamelpunt Acties Tegen Dierenleed
« Reactie #372 Gepost op: 27 februari 2012, 16:25:46 »
Ik ben heel streng voor mezelf. Eerst als vegetariër, nu als (bijna) veganist.
Nooit zal ik iets eten waarvan ik alleen al het vermoeden heb dat er iets dierlijks in zit of heeft gezeten.
Het geeft soms pijnlijke situaties, maar ik doe het niet.
Bijvoorbeeld iemand die soep heeft gemaakt en voor mij een apart pannetje heeft waar ze uit dezelfde soep het vlees heeft gevist. Sorry, maar dat eet ik niet.
*Kip, het meest mishandelde stukje vlees.*

« Reactie #373 Gepost op: 28 februari 2012, 13:28:25 »
Ik ben heel streng voor mezelf. Eerst als vegetariër, nu als (bijna) veganist.
Nooit zal ik iets eten waarvan ik alleen al het vermoeden heb dat er iets dierlijks in zit of heeft gezeten.
Het geeft soms pijnlijke situaties, maar ik doe het niet.
Bijvoorbeeld iemand die soep heeft gemaakt en voor mij een apart pannetje heeft waar ze uit dezelfde soep het vlees heeft gevist. Sorry, maar dat eet ik niet.

Heel herkenbaar :)

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #374 Gepost op: 28 februari 2012, 15:58:53 »
Ik ben wel altijd heel nieuwsgierig naar hoe vis smaakt. Maar aan m'n vork prikken zal ik het niet. Wel wil ik zeker een keer imitatievis proberen, lijkt me grappig/leuk/interessantig, wat ik dan weer best suf vind van mezelf.
In sommige soepen doe ik af en toe nori, anderen dachten daardoor wel eens dat ik vis in de soep gedaan had, dus ik weet wel een beetje waar het naar zou moeten smaken. Al smaakt soep met nori voor mij gewoon naar soep met nori. ::)

« Reactie #375 Gepost op: 11 juni 2012, 19:07:41 »
Pfoeh! Ik eet sinds bijna 2 maanden geen vlees meer, nog wel vis. Ik doe sinds 1 juni mee met de veggie challenge, maar dat geen vis vind ik een uitdaging hoor! Vooral met die Hollandse Nieuwe in beeld.... ahhhh ik ben zó dol op het eten van vis.... *zucht*

Ik heb tot nu toe het best goed vol kunnen houden. Ergens halverwege de eerste maand een paar plakjes worst op een verjaardag. Een paar weken geleden een winegummie (voordat ik bedacht dat er gelatine in zat). Verder let ik op stremsel etc en ik bereid de nasi nu zonder trassi ;) en eet er cassave kroepoek bij.

Maar vandaag heb ik een gigantische dip-dag. Eigenlijk begon dat een week geleden. Misschien komt het wel omdat ik het deze maand te streng 'veggie' wilde aanpakken. Het idee van jezelf echt iets ontzeggen ipv je goed voelen dat je iets laat staan (wat ik de afgelopen maanden heel sterk had en wat het reuze veel makkelijker maakte).

Maar dit is een fijn topic! Ik denk dat ik gewoon eens volop, voluit ga 'zondigen' en 1 van de twee bio-slavinken die in de pan liggen op ga smikkelen. Als ik het dan 'fout' doe, dan ook gelijk maar GOED fout om het uit mijn systeem te krijgen. Ik ken mezelf; anders ga ik bijsnaaien en hopelijk is het met de slavink gewoon klaar en kan ik weer verder! En ik kijk hoe de rest van juni qua zo volledig veggie mogelijk gaat. Als ik écht trek heb in die haring neem ik hem gewoon, het mág. En daardoor moet het veel minder, als je begrijpt wat ik bedoel.

Re:Waar ligt je grens?
« Reactie #376 Gepost op: 11 juni 2012, 19:16:15 »
Zodra een vegaburger of groenterecht of wat dan ook smaakt naar vlees (en dat gaat zeer snel), mag je mijn portie aan Fikkie geven. De nodige ervaringen in hotelrestaurants hebben mij geleerd dat ik me beter wat rabiater, principiëler kan opstellen, anders is het einde zoek.
Beetje oud bericht, maar ik wilde er even op reageren. Ik vind dat je in een restaurant JUIST mag verwachten dat alles op een goed vegetarische (danwel veganistische) manier is klaargemaakt. Tekort aan pannen zal er niet zijn en je betaalt er goed voor je eten. Dan mag het net zoals vlees- en visgerecht óók aan bepaalde voorwaarden voldoen!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #377 Gepost op: 12 juni 2012, 09:22:41 »
Pfoeh! Ik eet sinds bijna 2 maanden geen vlees meer, nog wel vis. Ik doe sinds 1 juni mee met de veggie challenge, maar dat geen vis vind ik een uitdaging hoor! Vooral met die Hollandse Nieuwe in beeld.... ahhhh ik ben zó dol op het eten van vis.... *zucht*

Ik heb tot nu toe het best goed vol kunnen houden. Ergens halverwege de eerste maand een paar plakjes worst op een verjaardag. Een paar weken geleden een winegummie (voordat ik bedacht dat er gelatine in zat). Verder let ik op stremsel etc en ik bereid de nasi nu zonder trassi ;) en eet er cassave kroepoek bij.

Maar vandaag heb ik een gigantische dip-dag. Eigenlijk begon dat een week geleden. Misschien komt het wel omdat ik het deze maand te streng 'veggie' wilde aanpakken. Het idee van jezelf echt iets ontzeggen ipv je goed voelen dat je iets laat staan (wat ik de afgelopen maanden heel sterk had en wat het reuze veel makkelijker maakte).

Maar dit is een fijn topic! Ik denk dat ik gewoon eens volop, voluit ga 'zondigen' en 1 van de twee bio-slavinken die in de pan liggen op ga smikkelen. Als ik het dan 'fout' doe, dan ook gelijk maar GOED fout om het uit mijn systeem te krijgen. Ik ken mezelf; anders ga ik bijsnaaien en hopelijk is het met de slavink gewoon klaar en kan ik weer verder! En ik kijk hoe de rest van juni qua zo volledig veggie mogelijk gaat. Als ik écht trek heb in die haring neem ik hem gewoon, het mág. En daardoor moet het veel minder, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dan hoop ik dat ze je geweldig smaken :D
Jezelf dingen ontzeggen waar je (nog?) niet aan toe bent, dat is toch voor niemand aangenaam. Ik denk dat een flexitariër die dat vol overtuiging doet, zonder iets te moeten 'opgeven' en zonder frustraties een heel erg leuk 'uithangbord' is voor andere verstokte vleeseters.
Maar ik snap wat je wil zeggen, als ik op dieet ben krijg ik ook plots meer zin in koekjes, en ik eet niet eens graag zoetigheid  ::)

Ik krijg zelf ook nog wel eens zin in vlees, zeker als ik een tijdje vegan of bijna vegan geleefd heb. Dat had ik vroeger op kot nogal eens, dan was ik eitjes van de thuiskippen vergeten, en ik koop niet zo heel graag eitjes, en dan had ik niet veel zin in kaas, en dan leefde ik een week of 2 op vooral groenten en koolhydraten. Dat bekomt niet zo goed, natuurlijk.
Wat bij mij dan helpt zijn kaasgehaktballen, een giga-omelet met kaas, quorndingen (vooral de stukjes) in belachelijk grote hoeveelheden, en een aantal naar vlees smakende burgers, iets waar ik normaal niet zo heel erg dol op ben.