Hoezo verantwoordelijkheid? Wie zouden er verantwoordelijkheid moeten hebben en waarom?
Niet bedoeld als aanval, maar meer een vraag van principiële aard:
Is het eigenlijk niet een egocentrische gedachte om te verwachten dat je omgeving jouw ideeën betreffende die veronderstelde verantwoordelijkheid moet overnemen?
Wat mij betreft niet hoofdzakelijk als die verantwoordelijkheid niet primair gericht is op jezelf maar op een derde partij die niet voor zichzelf op kan komen. En ik bedoel niet dat men een bepaalde verantwoordelijkheid zou moeten hebben (dus dat je iemand zou kunnen dwingen) t.a.v. dieren, maar dat ik
vind dat men er zoveel mogelijk naar moet streven om verantwoordelijkheid te dragen van de manier waarop we met onze mededieren omgaan.
Is het zelfs niet egocentrisch te noemen om altruïsme of zelfs maar begrip voor je standpunten te verwachten van anderen?
Natuurlijk is het nooit zwart/wit, en iets is nooit zuiver altruïstisch. Iets (een keuze) kan echter wel zuiver egocentrisch zijn naar mijn idee (en dit kan zich uiten in egoïsme). Egocentrisme speelt echter altijd wel een rol in de manier waarop mensen handelen. Maar ik zie persoonlijk een duidelijk verschil tussen iets wat zuiver op het eigen belang is gericht (hoe erg anderen belangen hieronder ook zouden kunnen lijden) en iets dat in beginsel gericht is op medeleven en compassie met anderen en dat als gevolg daarvan ook het eigen belang dient (een goed gevoel, bijvoorbeeld verkregen door het mededogen naar dieren toe).