Vegatopia Forum

Hoe braaf zijn jullie?

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe braaf zijn jullie?
« Reactie #140 Gepost op: 21 juni 2005, 11:02:35 »
Maar als ei en melk weer wel mag. Hoe zit het dan met gelatine? Dat eten sommige vegetariers gewoon en dan is de reden dat daar het dier niet voor gedood is maar dat het restafval is. Zelfde met leer. Dat is toch heel direct?

Dat bepaalt ieder voor zich, er zijn geen regels wat wel en wat niet 'mag'. Dat zou je nu zo langzamerhand wel eens moeten weten, je leest al lang genoeg mee op dit forum. :P

Tuurlijk bepaald iedereen wat mag, maar volgens mij noemde jij (of iemand anders) dat het gaat om direct dieren dood en niet indirect. Dan zou 'vegetariers' die gelatine nemen enzo geen vegetarier zijn.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

• 2.430
« Reactie #141 Gepost op: 21 juni 2005, 11:02:48 »

Dat bepaalt ieder voor zich, er zijn geen regels wat wel en wat niet 'mag'. Dat zou je nu zo langzamerhand wel eens moeten weten, je leest al lang genoeg mee op dit forum. :P

Jammer genoeg kunnen de dieren niet ieder voor zich beslissen wie wel hun lichaam geeft voor ons plezier en wie niet.
Dus de mensen bepalen voor zich (de generalisatie ieder geld dus niet voor de dieren) de dieren moeten zich daar maar aan schikken.
Ook daar is ieder het over eens, dat dit de consequenties zijn. Dit is ook een forum van en over vegetarisme.  Het gaat dan ook niet over die consequenties, maar over het trekken van een grens. En dat blijft individueel. Een ander hoeft en mag daarover geen oordeel geven.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

« Reactie #142 Gepost op: 21 juni 2005, 11:04:09 »
Jammer genoeg kunnen de dieren niet ieder voor zich beslissen wie wel hun lichaam geeft voor ons plezier en wie niet.
Dus de mensen bepalen voor zich (de generalisatie ieder geld dus niet voor de dieren) de dieren moeten zich daar maar aan schikken.

Hoe jammer het ook is, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. En zolang het nog niet wettelijk verboden is om vlees te eten heb je geen enkel recht om iemand daar op aan te spreken, op af te rekenen, op aan te vallen of wat dan ook.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #143 Gepost op: 21 juni 2005, 11:05:53 »
Het is gewoon zo dat je eieren en melk makkelijk kan laten staan.

Dat vind jij. Ik vind dat je in de meeste gevallen prima zonder auto kan. En Lovelocker vindt dat je prima zonder vliegtuig kan (hoewel ik hem laatst wel zag twijfelen).
Ja dat vind ik. Maar het is ook goed te doen. Als je al vlees kan laten staan is het toch niet moeilijker om melk te laten of eieren? Wat is daar dan 'moeilijker' aan?
Ik vind ook dat je niet te snel een auto of vliegtuig moet pakken. Daar zijn de meeste hier het denk wel over eens. En als je een auto neemt dan gewoon de milieuvriendelijkste en niet kijken naar uiterlijk enzo.

Miezemiez

« Reactie #144 Gepost op: 21 juni 2005, 11:06:34 »

Hoe jammer het ook is, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. En zolang het nog niet wettelijk verboden is om vlees te eten heb je geen enkel recht om iemand daar op aan te spreken, op af te rekenen, op aan te vallen of wat dan ook.

Als we maar accepteren dan dat de wereld zo is zal het NOOIT veranderen.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #145 Gepost op: 21 juni 2005, 11:08:43 »
In NL is het iets van 5 miljoen dieren (vogels enzo) wat de dood vind jaarlijks in het verkeer. Tenminste dat zei iemand eens.

En het aantal muggen is helemáál niet te overzien. :devil:

Nee, die komen vooral bij plekken waar water is tegen je auto. En die zijn niet zo snel nee. Hoe harder je rijd des te minder vliegjes raak je denk ik. Iemand vertelde eens dat er dan meer zuiging is langs de auto en ze dan langs de auto worden geblazen... maar weet niet of dat klopt. Geen verstand van al die zaken.

Miezemiez

« Reactie #146 Gepost op: 21 juni 2005, 11:09:08 »
Omdat ik mensen wijs op het onrecht wat ze dieren aandoen? Jaaaja, fyi ik heb ontzag voor dieren, de mensheid vind ik walgelijk. Misschien komt daar mijn 'onaardigheid' naar andere mensen vandaan.

Nee, je redeneert erg vanuit jezelf. Dat doen Jehova's getuigen ook, vandaar dat die langs de deuren gaan om mensen te waarschuwen voor het onheil dat hun dreigt te overkomen als ze zich niet laten bekeren.

hahahaha jajajajaja.

Ik redeneer vanuit het dier, het dier wil niet gemolken worden door iemand anders dan zn kalfje, het dier wil niet opgegeten worden.  Ze willen vrij zijn.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #147 Gepost op: 21 juni 2005, 11:10:06 »
Ook daar is ieder het over eens, dat dit de consequenties zijn. Dit is ook een forum van en over vegetarisme.  Het gaat dan ook niet over die consequenties, maar over het trekken van een grens. En dat blijft individueel. Een ander hoeft en mag daarover geen oordeel geven.

Ok, grens trekken mag iedereen voor zichzelf weten, maar mag je de grens trekken over de grens van vegetarisme?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #148 Gepost op: 21 juni 2005, 11:10:49 »
Hoe jammer het ook is, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.

"You should be the change that you want to see in the world." - Ghandi

Offline willem

• 2.430
« Reactie #149 Gepost op: 21 juni 2005, 11:12:14 »

Maar ik geen bioindustriemelk drinken en legbatterij eieren eten vallen niet onder absurdisme. Dat valt onder zorg dragen en verantwoordelijkheid nemen voor de wereld hoe die nu is en dat er dingen moeten veranderen.
Het blijft toch je manier van praten. In dit citaat van jou zeg jij dat iemand pas haar/zijn verantwoordelijkheid neemt als die geen bioindustriemelk drinkt en geen legbatterijei eet. En dat je dan pas zorgt draag voor de dingen die veranderen.
Kijk als je het anders had geformuleerd was ik het direct met je eens geweest: bijvoorbeeld, bioindustriemelk en legbatterijei eet ik niet, omdat ik daarvoor mijn verantwoordelijkheid neem en er voor zorgen wil dat dingen veranderen. Nu krijg ik de kriebels om er tegenin te gaan. zo van: wie ben jij dan wel dat je dat voor mij wilt gaan bepalen.

Kiwi

« Reactie #150 Gepost op: 21 juni 2005, 11:12:20 »
Hoe jammer het ook is, zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.

"You should be the change that you want to see in the world." - Ghandi

Ik eet geen vlees meer, dus aan mij zal het niet liggen. Maar dat betekent niet per se dat ik anderen moet bekeren.

Kiwi

« Reactie #151 Gepost op: 21 juni 2005, 11:14:56 »
Ok, grens trekken mag iedereen voor zichzelf weten, maar mag je de grens trekken over de grens van vegetarisme?

Die is al getrokken in de definitie, namelijk: vegetarisme = de leefwijze van vegetariërs. En dat zijn dan weer personen die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voeden of die zich alleen onthouden van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #152 Gepost op: 21 juni 2005, 11:20:56 »

Ja, dat mag je. Maar dan alleen om vast te stellen dat je het over hetzelfde hebt. Je geeft precies aan wat het probleem is. Grens trekken is blijkbaar o.k. maar je zelf zo noemen is niet o.k. En waarom niet? Wie bepaalt dat? Jij die zichzelf afwisselend vegetariër noemt en veganist? Wie heeft het alleenrecht op termen? Zijn dat mensen die volgens de gangbare definities binnen de grenzen vallen of zijn dat de mensen die de consequentheid van hun redenaties het beste vinden?

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #153 Gepost op: 21 juni 2005, 11:21:16 »

Die is al getrokken in de definitie, namelijk: vegetarisme = de leefwijze van vegetariërs. En dat zijn dan weer personen die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voeden of die zich alleen onthouden van spijzen die door het doden van dieren zijn verkregen.
Ja, dus er is een definitie, maar die grens mag je niet over. Met gelatine ga je er naar mijn mening ook overheen, omdat het iets is van dat 'directe' dode.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #154 Gepost op: 21 juni 2005, 11:24:18 »

Ja, dus er is een definitie, maar die grens mag je niet over. Met gelatine ga je er naar mijn mening ook overheen, omdat het iets is van dat 'directe' dode.
Opnieuw: je zegt het zelf al. Naar mijn mening.

Kiwi

« Reactie #155 Gepost op: 21 juni 2005, 11:25:50 »

Ja, strikt genomen is dat zo. Maar wat probeer je hiermee nou aan te tonen? Dat mensen die wel (eens) niet-vegetarisch gestremde kaas eten geen vegetariërs zijn?
En wat schiet jij er mee op als dat zo zou zijn? Dat jij nog principiëler en beter lijkt dan de rest van de mensheid?
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2005, 11:26:55 door Kiwi »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #156 Gepost op: 21 juni 2005, 11:26:53 »
Nou laat dat maar weg. Zo is het gewoon.
Als gelatine wel mag als vegetarier als je dat als bijproduct ziet, dan mag je ook wel vlees eten als dat een bijproduct zou zijn. Snap je?
Er moet toch ergens een grens zijn wat een vegetarier niet mag en wel mag?

Dat je wat flexibel bent maakt je dan meer een soort van flexitarier.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #157 Gepost op: 21 juni 2005, 11:29:34 »
Ja, strikt genomen is dat zo. Maar wat probeer je hiermee nou aan te tonen? Dat mensen die wel (eens) niet-vegetarisch gestremde kaas eten geen vegetariërs zijn?
Dat het woord vegetarier soms wat betekenisloos kan zijn, omdat er teveel zijn die een eigen definitie er aan geven.
Denk maar aan dat mensen soms denken dat vegetariers wel vis of kip eten enzo.

Ik hoop niet dat het met de 'veganisme' definitie gebeurd.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #158 Gepost op: 21 juni 2005, 11:32:48 »
Ja, dat mag je. Maar dan alleen om vast te stellen dat je het over hetzelfde hebt. Je geeft precies aan wat het probleem is. Grens trekken is blijkbaar o.k. maar je zelf zo noemen is niet o.k. En waarom niet? Wie bepaalt dat? Jij die zichzelf afwisselend vegetariër noemt en veganist? Wie heeft het alleenrecht op termen? Zijn dat mensen die volgens de gangbare definities binnen de grenzen vallen of zijn dat de mensen die de consequentheid van hun redenaties het beste vinden?

Het gaat toch vooral om dat er vegetariers zijn die geen vegetarier zijn en die zich zo noemen. Iemand die vis eet die zich vegetarier noemt. Dat mag zomaar? Dat gaat toch wel ver over de grens. Zulke dingen lijkt me juist de term vegetarier steeds meer af te brokkelen in een term die totaal bestaat uit iemands eigen invulling.

Offline willem

• 2.430
« Reactie #159 Gepost op: 21 juni 2005, 11:32:50 »
Nou laat dat maar weg. Zo is het gewoon.
Als gelatine wel mag als vegetarier als je dat als bijproduct ziet, dan mag je ook wel vlees eten als dat een bijproduct zou zijn. Snap je?
Er moet toch ergens een grens zijn wat een vegetarier niet mag en wel mag?

Dat je wat flexibel bent maakt je dan meer een soort van flexitarier.
O.k. dan laat ik dat weg. En wat dan? Je hebt een feit geconstateerd en wat betekent dat dan voor jouw mening over iemand anders? Mag die zich van jou dan geen vegetariër meer noemen? En waarom dan niet? Ik voor mijzelf mag alles: zangvogeltjes eten, cavia's (sorry zusje), honden, er is niemand die mij dat kan verbieden. Ik doe dat niet en zo heeft ieder haar/zijn grens. Jij hebt die gelegd bij computergebruik hoewel die electriciteit gebruiken en daarmee koelwater en dit heeft consequenties voor de visstand en ander waterleven. Ik zal je daar echter niet op aanspreken. Die grens mag je helemaal alleen zelf leggen.