Vegatopia Forum

Het dubbele leed

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #60 Gepost op: 04 april 2005, 16:32:46 »
Sorry hoor, maar dan denk ik dat dat nog maar het minste van je problemen is.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Het dubbele leed
« Reactie #61 Gepost op: 04 april 2005, 16:35:47 »
 ;D

Edit: even voor de goede orde: het is mijn probleem ook niet he  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 16:42:09 door Kiwi »

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #62 Gepost op: 04 april 2005, 16:44:31 »
Ik stond op de trein te wachten en omdat de bus nogal vroeg was aangekomen moest ik 7 minuten tussen het gegil van de varkens in het slachthuis tegenover het spoor staan...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het dubbele leed
« Reactie #63 Gepost op: 04 april 2005, 16:49:00 »
In hoeverre ben je aansprakelijk voor het psychische leed waar je een ander mee opzadelt door jouw legale handelingen?

Ik denk niet. Je doet niets wat volgens de wet niet mag, en het gros van de bevolking neemt geen aanstoot aan wat je ook doet. Het is dus echt vooral en alleen het probleem van degene die zich er getraumatiseerd door voelt. Vlees verkopen en eten is volledig geaccepteerd in de samenleving, dus ik denk dat iedere rechter deze redenatie zal volgen.
Het is dan ook geen juridische vraag, maar meer een etische. Toen ik eeuwen geleden nog vlees at kon ik me schuldig voelen als ik voorbij een slachthuis fietste en de varkens hoorde gillen. Na het stoppen was dat schuldgevoel over. Er zitten meer mensen met dit etische dilemma. Vlees wordt hen door de omgeving, reclame en voorlichtingsbureau vlees aangepraat als goed. Terwijl sommigen er echt van wakker liggen in de wetenschap dat ze iets verkeerds doen. Daarom zijn er ook steeds meer part-time vegetariërs en kun je ook zoveel producten in de supermarkt krijgen. Dit natuurlijk afgezien van de gezondheidsinsteek.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:Het dubbele leed
« Reactie #64 Gepost op: 04 april 2005, 16:50:27 »
het gegil van de varkens in het slachthuis

 :'(

Dat vindt niemand prettig om te horen, zelfs degenen die 's avonds een karbonaadje op hun bord hebben liggen. Maar de meeste mensen kunnen zich hier toch wel in zoverre voor afsluiten dat ze er geen ernstige (psychische, emotionele) schade door oplopen.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 16:50:41 door Kiwi »

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #65 Gepost op: 04 april 2005, 16:51:08 »
Toen ik eeuwen geleden nog vlees at kon ik me schuldig voelen als ik voorbij een slachthuis fietste en de varkens hoorde gillen. Na het stoppen was dat schuldgevoel over.
Nee, het ging er om dat Magic Aura als vegetarier ook niet geconfronteerd wil worden met die beelden.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 16:52:21 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Kiwi

Re:Het dubbele leed
« Reactie #66 Gepost op: 04 april 2005, 16:53:07 »
Het is dan ook geen juridische vraag, maar meer een etische.

De vraag die Magic Aura stelde was wel degelijk juridische bedoeld volgens mij. Haar insteek was om dierenleed te laten verbieden omdat het trauma's bij mensen kan veroorzaken.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het dubbele leed
« Reactie #67 Gepost op: 04 april 2005, 16:54:16 »
Ik denk dat je gelijk hebt dat het daarmee begon. Maar de oplossing zou zijn dat je alles wat leed berokkent zou moeten wegstoppen en dat gaat mij toch wel te ver. Hoe moet je dan nog kunnen oordelen. Het gaat er juist om dat je het WETEN gebruikt om het leed te verminderen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #68 Gepost op: 04 april 2005, 17:11:28 »
Maar dan begin je dus al met een negatieve insteek, in plaats van een positieve. Dat maakt dat je je gaat afzetten of gaat schoppen tegen alles wat je niet wilt zijn, in plaats van dat je vanuit het goede in jezelf probeert te worden hoe je wilt zijn.
Nee, ik weet hoe ik wil leven. Dat is positief. Dat ik het beter beschrijf met een negatieve gedachten betekent niet dat het een negatieve ingang is.

Citaat
Je bent naief omdat je niet nadenkt over wat voor impact je uitspraken kunnen hebben op anderen. Uiteindelijk heeft dat ook z'n invloed op jou. Je kunt wel heel radicaal tegen iedereen ageren maar uiteindelijk heb je daar zelf het meeste last van.
Dat weet ik wel. Maar ik zie niet in waarom ik bijvoorbeeld niet mag zeggen dat ik tegen huisdieren ben. En dat deed ik een vorige keer en dan duikt iedereen er meteen boos bovenop. Terwijl ik alleen maar mijn mening gaf. Net als met de donor-topic. Ik geef mijn mening. Ik geef hoe ik me daarover voel. Dat mensen die gedachten niet leuk vinden... tsja... moet je eens indenken hoe ik me voel als mensen steeds over dat ze een huisdier kopen of dat ze vlees eten. Ik ga daar niet altijd op in. Alleen als er een topic over is waar ik me in kan uitspreken. En niet in topics over huisdieren en wat ze meemaken. En zie je mij mijn meningen posten in topics als net iemand een huisdier verloren heeft? Nee. Ik heb ook wel gevoel. Ik doe het alleen dus in topics waar iedereen het recht heeft zijn mening neer te zetten.
Jullie mening heeft dus ook impact op mij. Waarom maakt het mij dat erger? Alleen maar omdat ik niet onder de meerderheid val?

Citaat
Dit is Dragonfly, die komt hier al zo lang, die kennen we, dat zal wel meevallen, hij weet niet bete
Overigens met dank aan vegatopia ben ik zo geworden :)

Citaat
Bovendien geloof ik niet dat je op deze manier echt iets bereikt, je stelt je te extreem op
Ik stel me helemaal niet te extreem op. Het is gewoon mijn mening die anders is dan de meeste hier. Dat noemt de meerderheid alleen meteen extreem.

Maar goed... terug naar het topic :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #69 Gepost op: 04 april 2005, 17:20:33 »
Dus het is uitsluitend de waarheid die jij verkondigt en die anderen niet willen horen waarom je soms van die scherpe reacties krijgt?

Sorry hoor, maar ik zie jou met die instelling jezelf ooit nog wel eens zo'n hoek indrijven dat je zo in het nauw komt dat je alleen met een paar hele rare bokkesprongen er weer uitkomt.

Maar wat mij betreft ook maar weer gauw terug on-topic...
« Laatst bewerkt op: 04 april 2005, 17:24:54 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #70 Gepost op: 04 april 2005, 18:43:19 »
Dus het is uitsluitend de waarheid die jij verkondigt en die anderen niet willen horen waarom je soms van die scherpe reacties krijgt?
Niemand heeft de waarheid. Ik heb een waarheid net als iemand anders zijn waarheid heeft. Alleen mensen met een waarheid die in de minderheid is vind men daarom vaak bedreigend.
Citaat
Maar wat mij betreft ook maar weer gauw terug on-topic...
jep
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #71 Gepost op: 04 april 2005, 18:54:05 »
Niemand heeft de waarheid. Ik heb een waarheid net als iemand anders zijn waarheid heeft. Alleen mensen met een waarheid die in de minderheid is vind men daarom vaak bedreigend.
Waarom hou je dan aan jouw waarheid vast?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Het dubbele leed
« Reactie #72 Gepost op: 04 april 2005, 19:06:19 »
Niemand heeft de waarheid. Ik heb een waarheid net als iemand anders zijn waarheid heeft. Alleen mensen met een waarheid die in de minderheid is vind men daarom vaak bedreigend.
Waarom hou je dan aan jouw waarheid vast?
Omdat het mijn waarheid is. Dan ga ik toch niet iemand anders zijn waarheid overnemen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Het dubbele leed
« Reactie #73 Gepost op: 04 april 2005, 20:17:17 »
Niemand heeft de waarheid. Ik heb een waarheid net als iemand anders zijn waarheid heeft. Alleen mensen met een waarheid die in de minderheid is vind men daarom vaak bedreigend.
Waarom hou je dan aan jouw waarheid vast?
Omdat het mijn waarheid is. Dan ga ik toch niet iemand anders zijn waarheid overnemen.
Ik vind dat Dragonfly ook aan zijn waarheid moet vasthouden. Ik ben het heel vaak niet met hem eens. Ook niet met de manier waarop hij het zegt, maar ik blijf verdedigen dat hij zijn mening mag verkondigen.
En bovendien is hij ook zijn eigen waarheid aan te spreken. Hij stelt het wel degelijk ter discussie. Daarnaast wordt zijn toon milder en als het aan de orde is (direnleed, consequenties daarvan) is het ook goed dat een principieel geluid wordt gehoord.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #74 Gepost op: 04 april 2005, 20:19:10 »
Ik denk ook wel dat Draakje het goed bedoeld, het komt alleen een beetje erg verkeerd over soms.


Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Het dubbele leed
« Reactie #75 Gepost op: 04 april 2005, 20:51:17 »
Dan ga ik toch niet iemand anders zijn waarheid overnemen.
Dat zeg ik toch niet ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Tamara

Re:Het dubbele leed
« Reactie #76 Gepost op: 05 april 2005, 12:43:08 »
Citaat
Die kennis van mij zei dat je er zelfs trauma's aan over kunt houden, en dat is ook zo, het zijn ook trauma's, ellendige gedachten die je levenslang bij zullen blijven.
Iemand richt dus schade aan bij mens en dier.

Mijn vraag is eigenlijk:"Kun je hier een aanklacht voor aandienen?


Ik denk dat het juridisch gezien wel kan, maar ben er nog niet zeker van, omdat je iets eerst aan moet kunnen tonen, voordat je ook daadwerkelijk ergens werk van probeert te maken.

- J e mag iemand niet discrimineren op grond van geloofsovertuiging.

-  Je mag iemand niet discrimineren op basis van geaardheid, en dus ook geen aanstootgevende dingen zeggen of laten zien wat betrekking heeft tot homofilie.



.

Mensen laten dus kwetsende beelden zien wat betrekking heeft tot onze geaardheid, dat ligt dus voor ons gevoelig.

Je mag geen rasitische leuzen roepen tegen een allochtoon.
Je mag een homo niet kwetsen op grond van zijn sexe.

Waarom een Vegetariër dan wel?
Wij hebben ook rechten, net zoals ieder ander.


Vegetarisme is ook een geaardheid
, en geen levensstijl, zoals men dat noemt, ja, bij mensen mischien die  zo leven vanwege gezondheidsredenen voor hunzelf of vanwege het milieu.



« Laatst bewerkt op: 05 april 2005, 12:48:47 door Magic Aura »

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Het dubbele leed
« Reactie #77 Gepost op: 05 april 2005, 12:54:56 »
Heb je niet in de gaten dat je heel erg subjectief naar jezelf toe aan het redeneren bent Magic Aura?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Het dubbele leed
« Reactie #78 Gepost op: 05 april 2005, 12:56:28 »
Vegetarisme is ook een geaardheid, en geen levensstijl, zoals men dat noemt, ja, bij mensen mischien die  zo leven vanwege gezondheidsredenen voor hunzelf of vanwege het milieu.

Mag ik even heel hard lachen... Niemand kiest ervoor om een bepaald kleurtje te hebben of om op mannen of vrouwen te vallen. Dat zit in je, da's biologisch en geen aangeleerd gedrag. Ik KIES er voor om vegetarier te zijn, net zo goed als iemand er voor kan kiezen om fan van Ajax te zijn. Dat zijn keuzes waar je negatieve reacties op kunt verwachten (door vleeseters en Feyenoordfans) en daar moet je je maar tegen wapenen.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Tamara

Re:Het dubbele leed
« Reactie #79 Gepost op: 05 april 2005, 12:58:51 »
Er gaat hier even iets fout geloof ik.

Jij hebt het verkeerd begrepen Zusje, ik zeg juist dat het Vegetarisme een geaardheid is, gevoel zit in je Genen :P
« Laatst bewerkt op: 05 april 2005, 13:00:47 door Magic Aura »