Vegatopia Forum

Droge huid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Droge huid
« Gepost op: 21 maart 2005, 07:40:25 »
Sinds afgelopen dinsdag is mijn huid (vooral in mijn gezicht) ontzettend droog. Ongeveer sinds de dag dat ik geen koemelk meer drink dus eigenlijk. Zou dat iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Waardoor zou 't sowieso kunnen komen? Ik heb mijn hele leven al een beetje een vettige/normale huid, maar ineens issie echt heel erg droog, tot schilfers (en jeuk!) aan toe.

Iemand een tip?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Droge huid
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2005, 09:15:29 »
Sinds afgelopen dinsdag is mijn huid (vooral in mijn gezicht) ontzettend droog. Ongeveer sinds de dag dat ik geen koemelk meer drink dus eigenlijk. Zou dat iets met elkaar te maken kunnen hebben?

Waarschijnlijk wel, want zuivelgebruik verstoort je hormoonhuishouding, die moet nu dus weer in evenwicht komen. Kan even duren...
“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge huid
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2005, 10:28:13 »
Nou, meteen op de dag dat je geen melk meer drinkt een droge huid krijgen lijkt me niet echt met elkaar te maken hebben. Als er een paar dagen of weken tussen zit kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar dit is wel erg snel.

Je kunt vette creme smeren, maar daar went je huid snel aan. Je kunt ook een paar weken doorbijten, dan herstelt het evenwicht zich wel weer.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Droge huid
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2005, 10:52:07 »
Ik heb zelf eczeem en dus ook schilfertjes, droge huid, rode huid en heel af en toe een beetje jeuk. Ik gebruik en heb verschillende olien gebruikt. Ook wat cremes in het verleden. Je kan proberen lavendel of amandelcreme erop te smeren. Dat maakt het minder droog, de schilfertjes laten makkelijk los en verdwijnen, en het stopt het jeuk wel een beetje.
Ik heb het eczeem vast ook gekregen door melk. Het begon in de periode dat ik als vegetarier meer melk ging drinken omdat ik gelezen had dat het nodig was enzo. Dus toen was mijn melkconsumptie enorm veel (daarvoor was het bijna amper melk).
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge huid
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2005, 10:57:18 »
Goed scrubben in bad en een hydraterende crème gebruiken (van Body Shop bv.).

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Droge huid
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2005, 11:06:38 »
Ik heb het nog eens nagekeken. Mijn melk-stop is nu al bijna twee weken geleden. Dat betekent dat mijn huid een week na het stoppen met melk drinken zo droog is geworden.

Ik voel me verder heel erg goed door de melkstop, alleen mijn vel is er niet zo blij mee. Maar 't gaat wel (ooit) weer over denken jullie?
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Droge huid
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2005, 11:26:42 »
vast wel
in de tussentijd kun je weledacremes gebruiken, heel lekker spul (vooral de rozencremes) en omdat weleda ervanuit gaat dat je huid zelf het natuurlijk evenwicht moet vinden ben je niet zo aan het schommelen
(ik krijg van cremes tegen een vette huid, zo'n droge huid dat hij op een gegeven moment gaat scheuren, dan koop ik cremes voor een droge huid, en wordt mijn huid weer heel erg vet, en zit ik weer onder de acne, sinds ik natuurlijke cremes gebruik, en vooral de rozencremes, is mijn huid veel stabieler)
t is wel veel duurder dan huismerkcreme helaas
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge huid
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2005, 15:07:52 »
Niet teveel douchen en ook niet te warm. Terwijl je huid nog nat is, deze insmeren met vaseline of een hydraterende creme.


Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Droge huid
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2005, 20:52:10 »
Misschien is een douche-olie een optie (?)
de tuin: dat ben ik

Offline Sæna

  • ***
  • 294
Re:Droge huid
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2005, 21:14:12 »
Eenvoudig een paar druppels jojoba-olie, dringt meteen in de huid en sluit die niet af.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Droge huid
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2005, 09:24:42 »
't Kan ook met het weer te maken hebben, van die omslagen in het weer. Dan heb ik ook altijd last van een droge huid terwijl ik normaal een nogal vette huid heb.

(Maar het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat als het koud is ik warmer en langer ga douchen...).

Wat bij mij trouwens helpt als het zo jeukt (vooral mijn rug): in een bad (niet te warm natuurlijk) met een scheut baby-olie gaan zitten.

En verder vind ik dat verhaal van Fem fatale wel heel plausibel en logisch klinken...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Droge huid
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2005, 13:28:30 »
Ik heb altijd al een erg droge huid gehad en dat is niet veranderd door meer of minder zuivelconsumptie. Het heeft bij mij heel erg te maken met de omgevingslucht: als ik in de buitenlucht ben heb ik nauwelijks een droge huid, maar in een kantooromgeving juist wel. Ben jij de afgelopen tijd meer binnen in een omgeving met droge lucht Bloempjuh?

Ik ben pas dagcreme gaan gebruiken toen ik ben gaan werken en dus de hele dag in een kantooromgeving zat, toen hield ik het echt niet meer zonder creme. Ik gebruik verder ook babyolie en amandelolie, allebei erg lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Droge huid
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2005, 17:14:26 »
Ben jij de afgelopen tijd meer binnen in een omgeving met droge lucht Bloempjuh?

Nee, niet echt. Ik zit net zoveel binnen als een paar weken geleden. Het is echt begonnen met dat melk-gedoe..
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Droge huid
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2005, 11:18:02 »
Even een kleine update. Ik zet mijn sojamelk-drink-actie gewoon door, mijn huid begint iets minder vervelend te doen. Maar hij is nog steeds droog, 2x per dag insmeren is wel een must.
Nog geen tijd gehad om naar de huisarts te gaan..

Momenteel is vooral mijn voorhoofd, nek en schouders/armen erg droog. De rest valt mee.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log

Chrysalis

Re:Droge huid
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2005, 06:34:59 »
Mocht je naar de huisarts gaan, vraag dan of
die je schildklierfunctie wil (laten) controleren.

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re:Droge huid
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2005, 14:48:04 »
Ik heb ook een tijdlang last gehad van een extreem droge huid. Ik kon de velletjes van m'n gezicht afpeuteren. Ik werk in het ziekenhuis waar de airco altijd staat te loeien tevens is de omgeving behoorlijk stoffig. Na een dag van hevige jeuk was de maat vol. Ik ben even naar de poli dermatologie gestapt. Daar heeft een dermatologe m'n huid bekeken en ze zei dat het extreem uitgedroogd was. Ik was net op tijd want het zat al tegen eczeem aan. Ik moest meer drinken en 2 x per dag een medicinaal zalfje opsmeren dit zalfje heet: 'cetomacrogolzalf, dit bevat geen conserveermiddelen of parfum en ik moet zeggen het is echt een wondermiddel. Binnen een week was het weg. Nu heb ik telkens een halve literfles met spa op m'n bureau staan waarvan ik er tijdens werktijd 2 van moet leegdrinken. Ook koffie is een vochtonttrekker dus dat drink ik nu minder. Ik weet niet of je er iets aan hebt maar mij heeft het heel veel geholpen. Ik ben zo goed als klachtenvrij terwijl ik van mezelf een hele droge huid heb.

Monie

Re:Droge huid
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2005, 22:11:47 »
Mijn vriend had ook altijd een hele droge huid, vooral in zijn gezicht. Sinds hij minder koffie is gaan drinken maar wel veel meer ander vocht (kruidenthee) dan hij eerst deed is het helemaal over. Dus dat sluit aardig aan bij wat Ona schreef. Misschien een tip?

Offline bloempjuh

  • ***
  • 196
  • Geslacht: Vrouw
    • b-log
Re:Droge huid
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2005, 16:50:17 »
Het had toch met het sojamelk-gebeuren te maken denk ik, want het is nu helemaal weer zoals het hoort. Ik drink net zo veel/weinig water als voor mijn sojamelk-beslissing en doe verder alles hetzelfde. Maar het was, denk ik, gewoon een kwestie van gewenning.
Diervriendelijke weblog: http://weblogs.bnn.nl/b-log