Vegatopia Forum

Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne

Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Gepost op: 08 maart 2005, 17:17:42 »
Argh!!
ik kan gewoon echt geen boodschappen doen. Ik probeer zo hard zuivel te bannen, maar ik kan gewoon niet het kaasschap in de supermarkt voorbij lopen, en dan kom ik thuis met mn kaas en moet het persee gelijk op :(
Het is echt niet expres en ook niet dat ik heel erg honger heb ofzo, maar gewoon de behoefte aan (vet) eten.

En vanmiddag kon ik de kaas wel weerstaan, maar een bakje macadamia's gekocht (duur, vet, maar wel lekker). Met het idee dat later een keer in porties op te eten.
Maar na een half uur was het weer op :(
En dit zijn maar voorbeelden... Ik kan het gewoon echt niet laten, wat doe ik eraan?

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2005, 17:27:08 »
Niet kopen... Of naar de notenboer gaan en bijvoorbeeld 50 (of nog minder) gram noten halen en bij de kaasboer ook een klein stukje kaas ipv een heel stuk. Of een broodje kaas halen: toch kaas, niet de hoeveelheid.

Zei Zusje die vandaag al een halve zak frietjes-chips en een reep witte chocolade op heeft.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

bienne

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2005, 17:53:45 »
Klinkt wel erg cliche, maar ga met een volle maag boodschappen doen.
Als je geen trek hebt kom je ook minder in de verleiding om "foute"dingen te kopen

Elsbeth

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2005, 18:56:11 »
Wat ook helpt is er eens flink over nadenken, je gedachten op een rijtje zetten en nagaan wat je nou echt wil.
Eigenlijk wil je dat eten helemaal niet kopen en opeten. Omdat je jezelf voorhoudt dat je het gedoseert kan eten (bijv. over 2 of 3 dagen kan spreiden), sta je jezelf toe dat eten toch te kopen. De praktijk wijst echter uit dat je NIET gedoseert kan eten en dus elke alles in een keer opeet.
Dat je alles in een keer opeet, zorgt ervoor dat je je rot voelt: je vindt jezelf een slappeling en schaamt je ook een beetje.
Probeer, ik weet hoe moeilijk het is, gewoon die dingen NIET te kopen. Wat helpt is een andere doel te stellen als je boodschappen gaat doen, een soort uitdaging. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk verse groenten halen voor een zo laag mogelijk bedrag. Wat bij mij vooral geholpen heeft, is voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk volwaardige, goed vullende maaltijden te vormen. Focus je daar zoveel mogelijk op en probeer die dingen die je snel 'opvreet' en niet echt nodig hebt, te laten liggen.
In het begin is het heel moeilijk, maar al naar 1 keer zul je merken dat je trots bent op jezelf dat het je gelukt is om niets 'vreterigs' in huis te halen. Bij mij is het nu zelfs zo dat ik helemaal geen behoefte meer heb aan die 'vreet' dingen: nu haal ik bijvoorbeeld een vruchtentoetje in huis als 'lekkers': niet ongezond en ook een verwennerij.
Na een tijdje ben je hier aan gewend en kan je bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je 1 keer in de 2 weken iets heel lekkers mag kopen, wat je in een keer op mag eten. Dat is dan een soort beloning voor jezelf en zorgt ervoor dat je het de andere keren dat je boodschappen gaat doen beter volhoudt om geen onzin 'vreetdingen'  te kopen.
Het kan ook zijn dat ik er helemaal naast zit, in dat geval heb je niks aan dit advies. Als het wel klopt, raad ik je echt aan om dit een keer te proberen. Het heeft bij mij heel erg geholpen. Succes!
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2005, 18:59:53 door Elsbeth »

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2005, 20:16:34 »
Je kunt jezelf beter afvragen wáárom je het doet en/of naar psycholoog gaan.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2005, 20:39:33 »
Omdat je jezelf voorhoudt dat je het gedoseert kan eten (bijv. over 2 of 3 dagen kan spreiden), sta je jezelf toe dat eten toch te kopen. De praktijk wijst echter uit dat je NIET gedoseert kan eten en dus elke alles in een keer opeet.
Dat je alles in een keer opeet, zorgt ervoor dat je je rot voelt: je vindt jezelf een slappeling en schaamt je ook een beetje.

Ehm... Nee hoor!

Misschien moet ik wel even vermelden dat ik geen vreetbuien heb. Ik kan wel lekkere dingen heel moeilijk wegleggen en snoep ze op, maar ik geniet van elk hapje en 't is niet zo dat ik het naar binnen schrok. Als het om lekkers gaat heb ik gewoon te weinig zelfbeheersing ::)
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2005, 20:41:13 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2005, 21:18:28 »
Een lijstje maken met je boodschappen. Moet je je daar wel aan houden ofcourse!

Is het echt zo erg als je wat zuivel eet? Houdt het gewoon bij kleine porties, mager spul en evt. biologisch. Zie het als een tussenweg.

Je vet-behoefte kun je proberen in te dammen met omega3-olieen (lijnzaadolie bv.).

En waarom moet je je schuldig voelen als je iets lekkers in een keer op eet??!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2005, 12:00:43 »
doe gewoon net zoals ik: elk jaar zeven weken vasten om van al je veslavingen af te komen. helaas sluipen die gewoontes er weer langzaam in gedurende het jaar, maar dan is het al weer vastentijd.

Elsbeth

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2005, 12:07:49 »
doe gewoon net zoals ik: elk jaar zeven weken vasten om van al je veslavingen af te komen. helaas sluipen die gewoontes er weer langzaam in gedurende het jaar, maar dan is het al weer vastentijd.
Dan heeft het toch geen nut, als je het elk jaar moet herhalen? Zeven weken vasten.. hmm sorry maar 't lijkt me niet echt effectief!

Kiwi

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2005, 12:11:58 »
hmm sorry maar 't lijkt me niet echt effectief!

En niet echt gezond ook.

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2005, 12:19:01 »
Je bedoelt vasten in de zin van : niet snoepen (en geen vlees eten) of in de zin van helemaal niet eten?
Zo.

Elsbeth

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2005, 12:30:21 »
hmm sorry maar 't lijkt me niet echt effectief!

En niet echt gezond ook.
Inderdaad.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2005, 12:45:25 »
hmm sorry maar 't lijkt me niet echt effectief!
En niet echt gezond ook.
Inderdaad.

Ben je al gestopt met roken, Elsbeth?  :bye:
“it's strange how life makes sense in time...”

Elsbeth

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2005, 12:57:11 »
hmm sorry maar 't lijkt me niet echt effectief!
En niet echt gezond ook.
Inderdaad.
Ben je al gestopt met roken, Elsbeth?  :bye:
Sorry, maar ik mis de link "vreetbuien/vasten -- roken" als ik heel eerlijk ben.  ??? Aaah.. het heeft allebei met gezondheid te maken! Knap gelegd hoor!... Overigens wíl ik helemaal niet stoppen met roken en die luttele keren dat ik rook (2 avonden per week zo +/-)..  ::)
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2005, 12:57:33 door Elsbeth »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2005, 19:26:55 »
Om er nu meteen een psycholoog bij te halen.....zolang het nog geen eetstoornis is, niet nodig. Heb al zolang ik mij kan herinneren de neiging verpakkingen leeg te eten. Kleinere hoeveelheden kopen helpt dan inderdaad. Of de helft van de koekjes meteen in een blik te doen en wegbergen.
Wat boodschappen doen betreft: als je nu een lijstje meeneemt met wat je strict nodig hebt en je voegt en je neemt je voor dat je daarnaast 2 of 3 dingen mee mag nemen die niet op het lijstje staan?
Gisteren toevallig Superzise Me gezien. Een aanrader voor wie wil afvallen, trouwens...zat meteen 's avonds aan de salade. Daarin werd ook even genoemd dat in kaas (ik dacht meteen aan Annemieke) endorfinen zouden zitten...iig verslavend werkend. Schijnt sowieso  i.h.a. ook voor vet en suiker te gelden: een enigszins verslavend effect. Ik heb daar eigenlijk zelf nooit wat van gemerkt. Wel als iets lekker is: door te gaan, ook als het eigenlijk al niet meer zo lekker is.
de tuin: dat ben ik

Elsbeth

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2005, 13:28:02 »
Om er nu meteen een psycholoog bij te halen.....zolang het nog geen eetstoornis is, niet nodig.
Indd, mijn reactie was ook een tip!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2005, 16:17:19 »
Gisteren toevallig Superzise Me gezien. Een aanrader voor wie wil afvallen, trouwens...zat meteen 's avonds aan de salade. Daarin werd ook even genoemd dat in kaas (ik dacht meteen aan Annemieke) endorfinen zouden zitten...iig verslavend werkend. Schijnt sowieso  i.h.a. ook voor vet en suiker te gelden: een enigszins verslavend effect. Ik heb daar eigenlijk zelf nooit wat van gemerkt. Wel als iets lekker is: door te gaan, ook als het eigenlijk al niet meer zo lekker is.


Dat is trouwens wel een hele goede tip. Als je ziet hoe verslaafd hij op een gegeven moment wordt aan eten... das gewoon eng. En ik bedacht toen gelijk: he, ik wil niet verslaafd zijn. Dus ik ben ook gelijk daarna supergezond gaan eten....
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Kiwi

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2005, 16:44:08 »
Heb al zolang ik mij kan herinneren de neiging verpakkingen leeg te eten.

Hier ook; wat het ook is, de zak of het pak mòet gewoon in 1 keer leeg! :-[ En wat erger is; zolang iets nog niet open is kan ik er goed afblijven. Maar dan gaat G. 's avonds in de kasten neuzen of er 'nog iets lekkers' in huis is. Voor ik het weet zit ik dan weer met hem mee te snaaien (chocolade, koekjes of chips). Gelukkig heb ik ook wel eens winegums of worst of zo in huis, wat hij dan erg lekker vindt, en waar ik heel goed vanaf kan blijven! ;D

Danielle

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2005, 12:47:07 »
Om er nu meteen een psycholoog bij te halen.....zolang het nog geen eetstoornis is, niet nodig.
Zoek de hulp ook niet te laat, want anders wordt het alleen maar erger. Mensen met een eetstoornis hebben erg de neiging te ontkennen dat ze een probleem hebben. Zelf heb ik heel veel gehad aan ZieZo
Citaat
Heb al zolang ik mij kan herinneren de neiging verpakkingen leeg te eten.
En dan dat schuldgevoel achteraf, of die ellendige misselijkheid...
Citaat
zat meteen 's avonds aan de salade.
Wat ook niet altijd helpt want de behoefte is nog niet bevredigd en het gewenste gaat er alsnog in

Efa

Re:Vreetbuien / teveel boodschappen, wat doe je eraan?
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2005, 12:14:38 »
Heb al zolang ik mij kan herinneren de neiging verpakkingen leeg te eten.

Hier ook; wat het ook is, de zak of het pak mòet gewoon in 1 keer leeg! :-[ En wat erger is; zolang iets nog niet open is kan ik er goed afblijven.

 :-\ ja, dat ken ik ook... verschrikkelijk en zwak vind ik het altijd.
Maar de (voorlopig) beste remedie is voor mij: gewoon niet in huis halen, ook niet voor eventueel 'bezoek', want in de praktijk ben ik dat toch vaak zelf  :P