Vegatopia Forum

Vegetarische spekjes

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #20 Gepost op: 01 maart 2005, 18:06:46 »
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2005, 18:58:25 »
klikkerdeklik

Hé dat is leuk. Kun je dit ook in winkels krijgen?
Vanavond heb ik rookworsten van Tivall in stukjes gesneden en gebakken met gerookte paprikapoeder. Daar is wel wat meer mee te doen. Nu was het nog niet optimaal.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2005, 19:35:19 »
Als je rookkaas op een velletje bakpapier 3 minuten in de magnetron doet krijg je een "rookkaascracker" (het vocht verdampt ofzo dus het wordt knapperig!) In stukjes breken en erover strooien?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Elsbeth

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2005, 19:39:59 »
Nu was het nog niet optimaal.
Tjsa, echte spekjes zul je niet krijgen nee  :-X

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #24 Gepost op: 02 maart 2005, 20:14:28 »
Als je rookkaas op een velletje bakpapier 3 minuten in de magnetron doet krijg je een "rookkaascracker" (het vocht verdampt ofzo dus het wordt knapperig!) In stukjes breken en erover strooien?
Zal ik ook eesn uitproberen. Kun je die daarna dan ook bakken?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Efa

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2005, 20:58:40 »
Mijn favoriet 'spekvervanger' (ook al eens getest en okay bevonden door vlees-etende vriendje)

(dubbelepunt)  ;)

Gebakken Tempeh, afgeblust met veel te sterke bouillon.

Smaakt erg zout en als je het hard genoeg gebakken heeft heeft het ook ongeveer de bite van spek.
jamjam..

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2005, 22:04:13 »
Mijn favoriet 'spekvervanger' (ook al eens getest en okay bevonden door vlees-etende vriendje)
Gebakken Tempeh, afgeblust met veel te sterke bouillon.

Gebakken rookTempeh of Tempeh Bacon vind ik ook erg in de richting van spek gaan.  Ik ben in ieder geval nog niets anders tegen gekomen dat de smaak meer benaderd (maar ik heb ook nog niet zo heel veel dingen geprobeerd).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2005, 23:05:56 »
Mijn favoriet 'spekvervanger' (ook al eens getest en okay bevonden door vlees-etende vriendje)
Gebakken Tempeh, afgeblust met veel te sterke bouillon.

Gebakken rookTempeh of Tempeh Bacon vind ik ook erg in de richting van spek gaan.  Ik ben in ieder geval nog niets anders tegen gekomen dat de smaak meer benaderd (maar ik heb ook nog niet zo heel veel dingen geprobeerd).
Ik heb dat wel eens geprobeerd, maar je hebt heel lang nodig om het te bakken. Misschien doe ik iets verkeerd?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Efa

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #28 Gepost op: 14 maart 2005, 09:53:54 »
Ik bak het toch niet echt lang dunkt me, hooguit 10 minuutjes...

ik bak het waarschijnlijk wel enigzins te hard, maar sois..  :)

Henri_2

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2005, 16:59:13 »
Er bestaat een smaakmaker die heet Dry Smoke. Een veganistische versie is te koop bij www.vegashopping.nl

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #30 Gepost op: 15 april 2005, 20:18:19 »
Heb je dit al geprobeerd? En ging dat ook goed, qua smaak?
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Tamara

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2005, 17:59:28 »
Oesterzwammen lijken wel een beetje op spek :-\, als je ze bakt in de koekepan met een beetje zout.
Zorg er overigens wel voor dat ze niet aan de zachte kant zijn, het mag best een beetje flink doorbakken zijn.


Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2005, 11:03:47 »
Bij de natuurvoedingswinkel heb ik wel eens iets gezien wat vegetarische bacon heette. Heb 't ook gekocht, alleen vervolgens zo lang in de koelkast laten liggen, dat de houdbaarheidsdatum ruim verstreken was, ik weet dus niet hoe het smaakt.......

En de vegatische gerookte ham van de Appie, kun je ook opbakken tot ie knapperig is, is anders dan spek, maar heeft er wel iets van weg.

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #33 Gepost op: 08 december 2005, 17:25:24 »

Heb dit wel eens gevonden.
Is redelijk bruikbaar om een eitje mee te bakken, of om door een stamppot te roeren.
Ik neem voor het gemak maar aan dat de smaakstoffen vegetarisch verantwoord zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #34 Gepost op: 08 december 2005, 18:42:20 »
klikkerdeklik

Er bestaat een smaakmaker die heet Dry Smoke. Een veganistische versie is te koop bij www.vegashopping.nl

Heeft iemand wel eens bij één van deze twee zaken besteld? Ik wil die spekvervangertjes wel eens proberen.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2005, 18:42:56 door Superguppie »
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

smikkeltje

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #35 Gepost op: 15 december 2005, 20:22:34 »
ik doe vaak nootjes door de stamppot, ook lekker zout! en gewoon lekker natuurlijk. cashewnootjes, pecannoten, pinda's, dat soort dingen, en bij de notenkraam op de markt weten ze ook vaak wel een lekkere nootjesmix voor door de stamppot!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.577
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2005, 12:22:17 »
Ik ben enigszins bevooroordeeld - ik ben niet zo van de vleesvervangers -, maar waarom zou je een 'spekjesvervanger' door de stamppot willen doen, terwijl je net zo lekker 'echt vegetarische' stamppotten kunt maken?

Stamppot andijvie, spinazie, spruitjes en broccoli kun je al lekker op smaak brengen met kaas en Italiaanse kruiden. Eventueel een tomaat-komijnsausje erbij, en pijnboompitten.

Hutspot wordt erg lekker als je de uitjes bakt ipv kookt, op smaak brengen met curry en wat doperwtjes erdoor voor de peulvruchten.

Boerenkool combineert fantastisch met een tomaat-sojabonensaus - je kunt ook nog wat tahoe door de saus gooien.

Ook de niet-vega's die ik deze zaken heb voorgezet, hebben er heerlijk van gesmuld en niemand die de spekjes of rookworst miste.

Om even lekker te chargeren: als je graag wilt dat de stamppot naar spekjes smaakt (persoonlijke mening: :pukey:), dan gebruik je toch gewoon echte spekjes ('voor een keertje') - of staat dat dan weer tegen? ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #37 Gepost op: 18 december 2005, 17:05:24 »
Er zijn ook van die hele kleine nootjes die een rooksmaak hebben (of standaard waren gerookt in die winkel) maar dat is natuurlijk ook lekker.
Weet niet hoe ze heten.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #38 Gepost op: 18 december 2005, 20:45:26 »
Croutons van de AH (in verschillende versies te koop bak ik na met kruiden die ik daarvoor uitzoek totdat ze echt donkerbruin zijn. De eerste keer deed ik dit door de stampot heen, hoewel lekker, werd dit te zacht. Nu zet ik het in een apart schaaltje naast de stamppot en mijn 'stiefschoonzoon' (ja, je moet er een naam aan geven, het vriendje van mijn partners dochter dus), een echte vleeseter, vond het een lekkere vondst. En echt lijken op spekjes. Dat gerookte zout kan er ook toe bijdragen.
Ik zal wel verder experimenteren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

spacewolf

Re:Vegetarische spekjes
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2005, 23:52:17 »
Ik mis ook wel heel erg de spekjes (kwijl), maar ik gebruik ook wel eens gefrituurde uitjes (uit de winkel) door het eten.