Vegatopia Forum

De zin van leven & lijden

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Monie

Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #60 Gepost op: 25 februari 2005, 11:34:17 »
Ik zie leven niet als zinloos. Alhoewel het aan de oppervlakte wel zo kan voelen heb ik van binnen het gevoel (ook door ervaringen en regressies die ik heb gehad) dat leven wel degelijk zinvol is. Ik zie de aarde als een school waar je lessen hebt te leren.  Ontwikkeling. En de hogere macht daar ben je zelf onderdeel van. Dit is mijn gevoel, iemand anders kan dit heel anders ervaren. Maar zo zit het, voor mij, in elkaar. Geloven dat het na dit kleine leventje op zou houden doe ik dan ook niet. Evenmin als ik geloof dat dit leven hier mijn 1e levensvorm is. Ik zie ons als deel van een groter geheel en dat gaat gewoon verder als we ons lichaam hebben verlaten, in een andere vorm. Wetenschappelijk valt dit niet te bewijzen vrees ik maar dat maakt voor mij niks uit. De wetenschap is ook beperkt en heeft niet overal een antwoord op.
Ik accepteer ook dat ik niet alles precies kan weten.
Daarom accepteer ik het feit dat de leeuw de gnoe opeet. Al vind ik het wel moeilijk en zou mijn ideale wereld er anders uit zien, het is niet aan mij om daar over te oordelen.
De bio-industrie die de mensheid heeft ontwikkeld heeft hier echter mijns inziens niets mee van doen. Dat gaat niet om evenwicht, dat gaat puur om de mens, om zo goedkoop mogelijk aan zijn behoefte te voldoen, ten koste van andere levensvormen. Dat vind ik walgelijk en daar wil ik dan ook niet aan mee doen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #61 Gepost op: 25 februari 2005, 13:52:30 »
Het laatse stuk van Monie kan ik het van harte mee eens zijn. Bioindustrie is een egoïstische inrichting van mensen omdat het goedkoper werkt.
Het eerste deel, daarbij slaat mij de schrik om het hart. Ik moet er niet aan denken dat ik eeuwigdurend moet doorleven zonder zintuigelijke waarneming, want die kan alleen maar via een lichaam plaatsvinden. Eeuwig dromen? Eeuwig in een soort van meditatie? Dat lijkt mij pas een straf.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #62 Gepost op: 25 februari 2005, 15:41:09 »
Met welk zintuig neem jij je gevoel waar ?
Volgens de Boedhisten blijf je wel degelijk ervaren na je dood.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #63 Gepost op: 25 februari 2005, 15:55:09 »
Ik moet er niet aan denken dat ik eeuwigdurend moet doorleven zonder zintuigelijke waarneming, want die kan alleen maar via een lichaam plaatsvinden. Eeuwig dromen? Eeuwig in een soort van meditatie? Dat lijkt mij pas een straf.

Wie zegt dat het een 'eeuwig dromen' of medidatie is? Wellicht kan je in een lichaam bestaande uit energie net zo leven als nu (zelfs nu leven we al in een lichaam van energie). Je hebt wellicht wat minder beperkingen als een levend leven, maar is het dodenleven wellicht net zo 'fijn'

Citaat
Volgens de Boedhisten blijf je wel degelijk ervaren na je dood.
Die reincarneren dan toch ook? Of zweven ze daar tussen nog even rond?

Ik ga lekker re-energizen na mijn dood :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #64 Gepost op: 25 februari 2005, 16:09:22 »
Ze zweven even rond met de grootste kans op verlichting

Zie het Tibetaanse boek van leven en sterven of het Tibetaanse dodenboek

Monie

Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #65 Gepost op: 25 februari 2005, 16:54:41 »
Ik zie het hiernamaals niet als eeuwig dromen of eeuwige meditatie. Ik zie het als doorgaan met leven, met je leerproces maar dan zonder de stoffelijke vorm die je nu hebt. De 5 stoffelijke zintuigen zijn maar beperkt, je hoort toch vaak van mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad dat ze hun eigen lichaam zagen liggen en hoorden wat er gezegd werd. Daar heb je dan geen ogen of oren voor nodig.
Ik denk dat de aarde gewoon geschikt is om die lessen te leren die je nu hebt te leren. Ik ben niet bang om mijn stoffelijke lichaam achter te laten als de tijd daar is, het lijkt mij juist aangenamer dan nu. Maar voorlopig wil ik graag nog hier blijven, ik ben hier blijkbaar nog niet klaar. Wat niet wil zeggen dat iedereen die heengaat zich er klaar voor voelt. Ik heb in mijn directe omgeving ook sterfgevallen van jonge mensen meegemaakt en dan ben je gewoon boos en vind je het onrechtvaardig. Maar ook dat is niet aan mij. Het feit dat ik de reden achter gebeurtenissen niet kan zien wil niet zeggen dat die reden er niet is.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2005, 17:49:57 door Monie »

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #66 Gepost op: 25 februari 2005, 19:36:09 »
Lovelocker for 15th Dalai Lama!

Zitten jullie mij nu in de maling te nemen vanwege een open deur!?

Ik ben kansloos, trouwens...er deugt veel aan mij niet. Maar ik ben de laatste jaren erg geduldig t.a.v. mijn tekortkomingen. Een daarvan is dat ik weinig geduld heb met tekortkomingen van anderen.

Ik laat het maar in het midden: reincarnatie en God...het is goed voor jezelf als je probeert te verbeteren en ik ben persoonlijk niet bezig met of ik eindig in het niets, in de hemel of hel of terugkom als kreeftje. Als mens ben je veel te klein voor dit soort vraagstukken eigenlijk m.i.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2005, 19:38:37 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #67 Gepost op: 26 februari 2005, 01:51:07 »
Met welk zintuig neem jij je gevoel waar ?
Volgens de Boedhisten blijf je wel degelijk ervaren na je dood.

Ja, daar gaat het nu net om. als je alleen maar ervaart zonder de uitwisseling met je lijfelijke zintuigen te hebben dan is het contemplatie, droom, meditatie enz. En niets meer. En dat eeuwigdurend. Daar wil ik me niet eens een voorstelling van maken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #68 Gepost op: 26 februari 2005, 02:05:21 »
De 5 stoffelijke zintuigen zijn maar beperkt, je hoort toch vaak van mensen die een bijna-dood ervaring hebben gehad dat ze hun eigen lichaam zagen liggen en hoorden wat er gezegd werd.
Daar zit ik toch wat anders tegenaan te kijken. Het brein is volgens mij het zesde zintuig. De coördinator van alles wat in je lichaam gebeurt. Het is meestal twee-richtingenverkeer. Het kan ook sturend optreden, maar zonder lichaam met de eigen zintuigen heeft het niets meer te coördineren of te sturen. Als het lichaam er nog is zoals in jouw voorbeeld bij die bijna dood-ervaring dan kan het een extra waarnemening krijgen, een soort van hallucinatie en dan in wisselwerking met de omgeving.  En dat je brein kan hallucineren weten we door heel veel waarnemingen. Ook bij mensen die in eenzame opsluiting zitten maken meer beelden en geluid dan er in werkelijkheid zijn.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2005, 02:17:07 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #69 Gepost op: 26 februari 2005, 08:58:05 »
Deze draad degenereert nu naar een hoop metafysisch gespeculeer over waarop de zin van het leven gebaseerd zou zijn. Persoonlijk denk ik niet dat je daar ooit uit komt, en denk ik dat het ook zonder zou moeten kunnen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Monie

Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #70 Gepost op: 26 februari 2005, 10:17:15 »
Hèt antwoord op de vraag van deze topic krijg je ook niet. Dat kan niet. Maar iedereen mag toch zeggen hoe hij/zij hier tegenaan kijkt? Ik vind het wel interessant.

Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #71 Gepost op: 26 februari 2005, 11:09:52 »
Hèt antwoord op de vraag van deze topic krijg je ook niet. Dat kan niet.

Jawel hoor, het antwoord luidt: 42 :)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #72 Gepost op: 26 februari 2005, 11:23:32 »
Hèt antwoord op de vraag van deze topic krijg je ook niet. Dat kan niet.

Jawel hoor, het antwoord luidt: 42 :)
Als je je leeftijd hiermee bedoelt: ik loop nog wat langer mee en ik blijf het een interessant onderwerp vinden. Bovendien vind ik dat er respectvol geschreven wordt, niemand is onheus bejegend. Als je maar vanuit jezelf blijft redeneren en hoe bepaalde voorstellingen bij jou doorwerken.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2005, 11:31:16 »
Hèt antwoord op de vraag van deze topic krijg je ook niet. Dat kan niet.
Jawel hoor, het antwoord luidt: 42 :)
Als je je leeftijd hiermee bedoelt:
Nee, hij is een nerd, en hij vergeet er bij te vermelden dat het onbekend is wat de vraag dan nou is ::)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #74 Gepost op: 26 februari 2005, 11:34:47 »
Als je je leeftijd hiermee bedoelt: ik loop nog wat langer mee en ik blijf het een interessant onderwerp vinden.

Nee hoor, 42 is geen leeftijd.  Het is gewoon het antwoord op de vraag wat  de essentie van het leven is.  42!
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Answer_to_Life,_the_Universe,_and_Everything

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar het zou een aanrader zijn.  Even verder zoeken op The Hitchhiker's Guide to the Galaxy zal je nog een massa informatie opleveren.

Correctie: 'boek' is op zich niet de juiste term vermits het oorspronkelijk geen boek was.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2005, 11:38:16 door Ligfietsertje »

Monie

Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #75 Gepost op: 26 februari 2005, 12:47:03 »
Hèt antwoord op de vraag van deze topic krijg je ook niet. Dat kan niet.
Jawel hoor, het antwoord luidt: 42 :)
Als je je leeftijd hiermee bedoelt:
Nee, hij is een nerd, en hij vergeet er bij te vermelden dat het onbekend is wat de vraag dan nou is ::)

Ik vatte de titel van deze topic: "de zin van leven en lijden", op als een vraag maar zo is het dus niet bedoeld?

Online Sam

  • ******
  • 7.164
Re:De zin van leven & lijden
« Reactie #76 Gepost op: 26 februari 2005, 17:15:07 »
[Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar het zou een aanrader zijn.  Even verder zoeken op The Hitchhiker's Guide to the Galaxy zal je nog een massa informatie opleveren.

Correctie: 'boek' is op zich niet de juiste term vermits het oorspronkelijk geen boek was.
Boek is wel de juiste term hoor, het is toch ook een boek? Liever gezegd een trilogie in 5 delen... Of wil je als purist met de hoorspelserie beginnen? Het is een van de beste boeken/hoorspelseries/spelletjes'/tvseries die ik ooit gelezen/gehoord/gespeeld/gezien heb.  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light