Vegatopia Forum

Zwakke botten door vegetarisch eten?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2005, 19:58:38 »
Als de botontkalking erg hoog is in Nederland en er zijn onderzoeken overdat zuivelgebruik de kans op botontkalking toeneemt, dan is het verleidelijk om het aan te nemen dat ons (het nederlandse) zuivel gebruik daar oorzaak van is.  Maar dat is wat ik er dan bij denk.
Ja, ik denk ook dat het verleidelijk is om dat te denken, zeker als het in je straatje past. Maar wat zeggen geisoleerde getallen? En zelfs als een hogere melkconsumptie en osteoporose statistisch aan elkaar verbonden kunnen worden dan is het nog moeilijk aan te tonen dat het een causaal verband is.

Ik denk dat het al belangwekkend genoeg is dat duidelijk is geworden dat melkconsumptie echt niet noodzakelijk is.

Het rare is dat we dankzij dat idee, en het landbouwbeleid dat dat idee heeft voortgebracht (of is het andersom? waarom is dat subsidiebeleid ooit opgezet? omdat men na de schaarste van de oorlog nooit meer zonder boter wou zitten?) nu zozeer in de melk verzuipen dat fabrikanten als Campina de gekste dingen doen om er maar van af te komen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2005, 20:26:30 »
De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)
Waren er daar ook niet op- en aanmerkingen op? En niet te vergeten kanttekeningen?

Zoekt en gij zult vinden?

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2005, 20:29:07 »
Poekt en gij zult vinden ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re:zwakke botten??
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2005, 20:30:44 »
De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)

Is er nog steeds geen andere studie die die resultaten kan bevestigen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2005, 20:32:36 »
De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)
Is er nog steeds geen andere studie die die resultaten kan bevestigen?

Goh, ik zeg wat over zuivel en An is er ook weer gelijk als de kippen bij hoor.

Maar het antwoord is: "ja, al lang".

EOF.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2005, 20:33:33 »
“it's strange how life makes sense in time...”

teigetje

Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2005, 21:51:58 »
Wat ik wel weet, ben even kwijt waar ik het gelezen heb, is dat als je erg veel zuivel drinkt (zeg meerdere liters melk per dag) dit absoluut bijdrage levert aan botontkalking, ik zal eens zien of ik het nog ergens kan vinden...

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2005, 21:56:54 »
Ik heb sterke botten, Pinda: na  ruim 28 jaar vegetarierschap en opgegroeid met Joris Driepinter en schoolmelk. Tja...en wat zegt dat nu eenmaal? In ieder geval moet je die dokter niet serieus nemen als die niet met een beter verhaal komt. Hetzelfde geldt voor dat onderzoek wat mij betreft. Als ik zelf botontkalking had zou ik geneigd zijn het te lezen.
de tuin: dat ben ik

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2005, 22:07:38 »
De uitkomsten van de Harvard Nurses Study zeker nog steeds niet bestudeerd? ;)

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium.html
Er lijkt nog geen duidelijkheid over te zijn:
Milk and dairy products are a convenient source of calcium for many people. They are also a good source of protein and are fortified with vitamins D and A.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2005, 22:09:27 »
Pinda: je kan ook nog sinaasappelsap nemen waaraan calcium is toegevoegd.

Qua sport worden sporten aangeraden die druk op je botten zetten, zoals lopen, joggen, dansen etc.

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #30 Gepost op: 22 februari 2005, 09:28:46 »
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium.html
Er lijkt nog geen duidelijkheid over te zijn:
Milk and dairy products are a convenient source of calcium for many people. They are also a good source of protein and are fortified with vitamins D and A.

En als je verder leest:

Milk is actually only one of many sources of calcium, and there are some important reasons why milk may not be the best source for everyone. These include:
[...]


En dat van die 'convenient source of calcium for many people' is erg misleidend. Ten eerste wordt zuivel alleen goed verdragen door caucasiers (blanke mensen), veruit het grootste deel van de negroiden en aziaten verdraagt geen zuivel. Overigens is een niet onaanzienlijk deel van de caucasiers ook zuivel-intolerant en een klein deel is er allergisch voor. Convenient source my ass, zoals dat heet. Er is dus maar een klein deel van de wereldbevolking dat zuivel kan verdragen. Daarnaast zit zuivel dan wel bomvol calcium, het wordt vaak slecht opgenomen door gebrek aan magnesium.

Anyway, mijn punt is dat je beter groene (blad-)groentes kan aanraden, zeker aan een vegetarier, want daar kleven minder (mogelijke) bezwaren aan, ook wat dierenleed betreft. Want stel dat zuivel wel goed voor je zou zijn, het moge inmiddels duidelijk zijn dat het niet noodzakelijk is (en gezien de mate waarin osteoporose voorkomt in zuivel-minnende landen als het onze, werkt het blijkbaar 'niet zo goed' tegen osteoporose als men ons wil doen geloven) dus waarom geen diervriendelijk(-er) alternatief?

En om te voorkomen dat straks weer mensen denken dat ik een zuivel-mijdende veganist ben: ik ben een vegetariër en ik eet wel eens kaas.  ;)

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Zwakke botten door vegetarisch eten?
« Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2005, 12:39:47 »
Calcium en fosfor zijn voor vegetariërs van belang om dat in goede hoeveelheden te krijgen. Het is niet alleen voor de beenderen en tanden maar ook voor bijvoorbeeld het samentrekken van de hartspier belangrijk. Daarbij is het voor overdracht van zenuwimpulsen en stolling van het bloed.
Klopt dat zuivel vooral voor de blanke mens is. Maar in delen van de wereld waar calcium niet zo in het voedsel zit zijn de mensen kleiner, maar hebben wel sterk genoeg ontwikkelde beenderen.
Als het lichaam gewend is om dagelijks grote hoeveelheden calcium te krijgen, raak het eraan gewend om de meeste calcium te laten passeren. Als er perioden met weinig inname passeren gaat er weken en soms maanden voorbij voordat het lichaam weer efficiënt opneemt. Daarom kan het in het geval van pinda wel eens de overgang van veel kalk naar weinig zijn.
Daarnaast is vitamine D van belang. Is dat te weinig aanwezig dan neem het lichaam niet goed op ook al is de hoeveelheid calcium genoeg. Ook is fosfor van belang voor de opname. De producten waar calcium in zitten hebben ook genoeg fosfor. Vitamine D is vetoplosbaar en daardoor zijn melkproducten geschikt. Maar ook in margarine zit D aan toegevoegd.
Nog een weetje: overvloedige hoeveelheden eiwit belemmert het opnemen van calcium. Voor veganisten is dit dus een goed bericht, omdat de hoeveelheid eiwit in het dieet al wat lager is.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2005, 14:38:18 »
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/calcium.html
Er lijkt nog geen duidelijkheid over te zijn:
Milk and dairy products are a convenient source of calcium for many people. They are also a good source of protein and are fortified with vitamins D and A.

En als je verder leest:

Ik had het helemaal gelezen en voorlopig blijkt zuivel toch het handigste. Ik heb voor het gemak maar aangenomen dat Pinda blank is, net als de rest hier op het forum, en ze is denk ik niet lactose-intolerant, anders had ze dat er wel bij gezet, gezien het onderwerp.

Er mag dan weinig magnesium in zuivel zitten, magnesium zit wel weer in andere voedingsmiddelen.

Groene blad-groenten hebben ook nadelen:
Citaat
Calcium is also found in spinach and chard, but these vegetables contain oxalic acid, which combines with the calcium to form calcium oxalate, a chemical salt that makes the calcium less available to the body.

Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.

Kiwi

Re:zwakke botten??
« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2005, 14:42:35 »
Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.

Nitriet dat wordt omgezet in nitraat, of was 't nou andersom?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2005, 14:51:03 »
Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.

Nitriet dat wordt omgezet in nitraat, of was 't nou andersom?
Net andersom: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=815&init=menu394

Kiwi

Re:zwakke botten??
« Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2005, 15:05:21 »
Net andersom

Nou ja, ik wist waar je het over had. :P

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2005, 15:47:08 »
Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.

Nitriet dat wordt omgezet in nitraat, of was 't nou andersom?
Net andersom: http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/pageViewer.jsp?id=815&init=menu394
Op de site staat niet helemaal volledig waar je ook op moet letten. Opwarmen van nitraatrijke groente. Pas daar voor op. Het heeft te maken met het traject van verhitting. Tussen 30 en 40 graden wordt het nitraat omgezet in nitriet. Daarom staat er terecht wel op dat je het snel moet afkoelen, maar dat geldt natuurlijk ook voor weer opwarmen. En sterker nog, want dan passeert de groente twee keer het kritische traject.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sander

  • ******
  • 5.528
  • Geslacht: Man
Re:zwakke botten??
« Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2005, 15:53:00 »
Ik had het helemaal gelezen en voorlopig blijkt zuivel toch het handigste.

Geen meningen met feiten verwarren aub...  :)

En waarom ga je compleet voorbij aan het dierenleed dat aan zuivel kleeft? Nog maar niet te spreken over negatieve effecten voor het milieu?

Citaat
Er mag dan weinig magnesium in zuivel zitten, magnesium zit wel weer in andere voedingsmiddelen.

Ja, groene (blad-)groentes, bijvoorbeeld! Er zit sowieso veel magnesium in plantaardige voeding. Je kan natuurlijk calcium uit het ene en magnesium uit een ander voedingsmiddel halen, maar is het niet handiger om voedsel te eten waar het allebei in zit?

Citaat
Groene blad-groenten hebben ook nadelen:
Citaat
Calcium is also found in spinach and chard, but these vegetables contain oxalic acid, which combines with the calcium to form calcium oxalate, a chemical salt that makes the calcium less available to the body.


Dan noem je 2 groentes op die je vanwege het nitraat-gehalte toch al niet vaker dan 2 keer per week mag eten. Blijven er méér dan voldoende groene blad-groenten over die je wèl dagelijks kan eten. Volgens jou kan je dus beter iets ongezonds als zuivel (gek hè, dat de slogan "melk is goed voor elk" niet meer gebezigd mag worden) nemen voor je calcium omdat je niet elke dag spinazie en bleekselderij kan eten? Of bedoelde je dat niet?

Citaat
Daarnaast mag je max. 2x per week bladgroente ivm iets waarvan de naam me even ontschoten is.

Wil je nou zo graag je gelijk halen dat je met deze klok-en-klepel nonsens komt? Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel.

Nogmaals, er blijven méér dan voldoende plantaardige bronnen van calcium over voor de overige 5 dagen in de week. En mocht je die allemaal niet lusten, dan heb je nog altijd calcium/magnesium/D-supplementen als alternatief.

Zuivel moet je gewoon nemen omdat je het lekker vindt, niet voor je gezondheid.

“it's strange how life makes sense in time...”

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:zwakke botten??
« Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2005, 21:59:40 »

Wil je nou zo graag je gelijk halen dat je met deze klok-en-klepel nonsens komt?

Ja Sander, komt het je bekend voor :P?

Ik vind gewoon niet dat je meteen met je anti-zuivelpropaganda aan moet komen. Ja, calcium kan je ook uit groente halen, maar zuivel zal voor de meeste mensen toch makkelijker zijn. Die pillen had ik al aangehaald.

Citaat
Je kan natuurlijk calcium uit het ene en magnesium uit een ander voedingsmiddel halen, maar is het niet handiger om voedsel te eten waar het allebei in zit?

Ja, misschien moet ik dan ook maar weer vlees gaan eten, daarin zitten alle aminozuren bij elkaar!

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:zwakke botten??
« Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2005, 22:03:40 »
Ik vind gewoon niet dat je meteen met je anti-zuivelpropaganda aan moet komen. Ja, calcium kan je ook uit groente halen, maar zuivel zal voor de meeste mensen toch makkelijker zijn. Die pillen had ik al aangehaald.

Waarom is dat dan makkelijker? Ik kan me meer voorstellen dat men elke dag groente eet en juist niet elke dag zuivel...
Stem op de Partij voor de Dieren