Vegatopia Forum

Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn

Offline Hausfrau

• 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn
« Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2007, 13:12:25 »
Bont vind ik ook niks en leren kleding ook niet, maar om leren schoenen kom ik niet heen. Deze winter 48 duizend paar laarzen geprobeerd en slecht 1 paar met 41 en smalle schachten gevonden, van leer. Ja, helaas, maar ik kom er niet omheen. Ik probeer het echt maar met maat 41 en smalle voeten is het al lastig om passende schoenen te vinden. Helaas kan ik niet zo principieel zijn als ik wil. (maar leren slippers doe ik dus bijvoorbeeld niet...)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2007, 21:38:02 »
Ik draag katoenen schoenen en een katoenen riem. Het staat voor geen meter, maar ik hoef niet "representatief"te zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2007, 17:16:38 »
Iedereen bepaalt gelukkig voor zichzelf waar zijn of haar grenzen liggen. Ik merk zelf dat leer me steeds meer tegen gaat staan. De producten die ik heb (portemonee, schoenen) gebruik ik nog wel, maar ik ben niet van plan weer iets van leer aan te schaffen. Hoe moeilijk dat gaat worden, moet ik nog ervaren, maar ik hoop dat het meevalt.
In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Pijlstaartrog

« Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2007, 07:51:55 »
Iedereen bepaalt gelukkig voor zichzelf waar zijn of haar grenzen liggen.

Ik weet niet hoor. Dat klinkt voor mij alsof dierenrechten niet echt belangrijk zijn, alleen goed voor iemands persoonlijke gemoedsrust.

Citaat
Ik merk zelf dat leer me steeds meer tegen gaat staan. De producten die ik heb (portemonee, schoenen) gebruik ik nog wel, maar ik ben niet van plan weer iets van leer aan te schaffen. Hoe moeilijk dat gaat worden, moet ik nog ervaren, maar ik hoop dat het meevalt.

Mijn nieuwste schoenen zijn sneakers van Vegetarian Shoes, voor het eerst sinds ik gestopt ben met leer kopen heb ik schoenen gevonden die stevig genoeg zijn voor mijn voeten.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2007, 07:53:27 door Pijlstaartrog »

Sigurd

« Reactie #24 Gepost op: 09 juli 2007, 17:28:06 »
verwarren jullie vegetarisch niet met veganistisch?

ik geef wel toe dat er bezwaren zijn tegen leren kleding (enkel omdat het een product is van de zelfde verdraaide bioindustrie) maar hoe ver ga je?

Geen melk en melkproducten? Eieren? Wol? (Tussah) zijde?

Ik denk dat iedereen de grens persoonlijk moet stellen op grond van eiogen afwegingen, maar blijf dan wel "to the point"

Er bestaat al genoeg verwarring.

Persoonlijk heb ik geen moeite met het eten van vlees, maar ik doe het niet omdat ik het niet, onder geen beding, uit de bioindustrie wil betrekken. Voor bio vlees etc. heb ik geen geld, en ik kan toch zonder.

Maar ik draag wel wollen kleding (zuivere wol) zelfs geitenharen sokken (en da's geen wol) en leren schoenen. Waarom? omdat het duurzaam is. Ik doe gemiddeld 10 jaar met een paar schoenen, waarschijnlijk omdat ik meestal op klompen loop.

Leer is trouwens niet altijd leer...

heel veel leer is een dode huis die vol zit met chemische rommel.

leer is een door tannine gestabiliseerde huid. da's wat anders dan wat doorgaans te koop is.

Ze zijn er trouwens wel, leren schoenen van echt, natuurlijk gelooid leer van huiden van dioeren die wel fatsoenlijk gehouden zijn. de rest van die beestjes is dan al opgepeuzeld door mensen die bio(dynamisch) vlees wel kunnen betalen en willen eten.

dan is het ook zonde die huid niet te gebruiken, toch?

« Laatst bewerkt op: 09 juli 2007, 17:28:32 door Sigurd »

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #25 Gepost op: 09 juli 2007, 19:25:32 »
Maar ik draag wel wollen kleding (zuivere wol) zelfs geitenharen sokken (en da's geen wol) en leren schoenen. Waarom? omdat het duurzaam is. Ik doe gemiddeld 10 jaar met een paar schoenen, waarschijnlijk omdat ik meestal op klompen loop.

Zo duurzaam is leer anders niet hoor. Vergeet niet alle processen die er zijn om tot die leren schoenen te komen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #26 Gepost op: 09 juli 2007, 20:53:52 »
dan is het ook zonde die huid niet te gebruiken, toch?

Als er geen vraag is naar alternatieven, zullen ze er ook nooit komen.

Inderdaad, iedereen moet voor zich bepalen waar z'n grenzen liggen. Deze kunnen zeer flexibel zijn en zolang je deze voor jezelf kan verantwoorden moet je daar niet moeilijk over doen. Wat je echter moet voorkomen, is dat definities gaan vervagen. Dus "ik ben vegetarier, maar ik eet wel vis", dat kan echt niet. Dit wekt misverstanden als vegetariërs in een restaurant of bij  kennisen gaan eten.

Je kan vegetariër zijn, omdat je dit een gezonde leefwijze vindt. En dan kan je ook leren schoenen dragen, omdat deze mogelijk beter voor je voeten zijn. En bont dragen omdat het heel mooi is om te pronken met andermans veren. Je mag dan ook geld doneren aan het Wereld Natuur Fonds, om dat je het belangrijker vindt dat dieren die natuurlijk uitsterven, beschermd worden, zodat we er nog jaren naar kunnen kijken.
Mogelijk vind je het dan minder belangrijk om dieren te beschermen die met sterven worden bedreigd.

Een vegetariër mag best streven naar veganisme, maar zeg niet dat je veganist bent, zolang je nog "hele oude" leren schoenen draagt.

Offline lianne

• **
  • 79
« Reactie #27 Gepost op: 09 juli 2007, 21:28:38 »
ik heb leren schoenen ja. Eigenlijk kan het mij momenteel niet zoveel schelen; ze zitten goed, ze lopen lekker en sinds ik ze heb kan ik uren lopen/staan zonder last van mn rug en voeten te krijgen.

Sigurd

« Reactie #28 Gepost op: 09 juli 2007, 23:19:13 »
Citaat van: Draek link=board=1;threadid=9451;start=0#msg415043

Zo duurzaam is leer anders niet hoor. Vergeet niet alle processen die er zijn om tot die leren schoenen te komen.
[quote

Ok. Wel goed lezen AUB. "gewoon leer" is rommel. daarmee bedoel ik chromaatleer. huiden die gelooid zijn middels een proces dat rond 1880 in gebruik werd genomen omdat het goedkoper en sneller is dat het oude proces. Het oude looiproces, waarbij een huid gedurende maanden (soms jaren) tannines (uit bijvoorbeeld de schors van eiken) geeft een 100% natuurlijk en AFBREEKBAAR product. Er worden geen, helemaal geen synthetische stoffen voor gebruikt (immers, wij mensen looien al zo'n 5000 jaar leer, en synthetische looizouten zijn er "pas" zo'n 130 jaar) Nu nog wordt in de Duitstalige landen, in de VS, Engeland en Scandinavië op de "oude" manier gelooid. Ik geef toe, 99,99 % van de leerproducten op de markt zijn gemaakt van milieuvervuilend, niet duurzaam "modern" gelooid leer. Het is dus even zoeken, maar je mag de twee niet op een hoop gooien. Daarmee doe je niet alleen de vakmensen die heerlijk tegen de stroom ingaan en gewoon een goed product maken onrecht aan.

Ik geef overigens de voorkeur aan niet leren kleding, dus denk nou niet dat ik hier een pleidooi houdt voor de leren schoen, dat doe ik dus niet.
Wel ben ik van mening dat goed gemaakte (ambachtelijk) schoenen van leer niet milieuvervuilender of slechter zijn dan een paar canvas of plastic schoenen. Ook daarvoor worden grondstoffen gebruikt en de levensduur is stukken korter. Ik denk dat als je die zaken tegen elkaar afweegt, dat je gelijk spel overhoud.

Let wel, ik vergelijk hier ambachtelijk gemaakte schoenen van natuurlijk gelooid leer met canvas en kunststof schoenen! Niet zo'n chromaatleren voetvodje van de schoenenreus uit de volksrepubliek China.

En over alternatieven gesproken:

KLOMPEN.

Nog een nationaal product ook. (p.s. als je klompen zoekt, koop er die van wilgenhout zijn gemaakt, die gaan langer mee en je houdt er droge voeten in.)

En AUB de quote van mijn post wel in z'n context houden. Ik bedoel precies dat wat ik geschreven heb, en alleen in die context. Dus alleen huiden van fatsoenlijk gehouden dieren (ik ben realist genoeg dat er altijd mensen zullen zijn die vlees blijven eten, en ALS dat er zo weinig worden dat leer zo schaars zou worden dat het geen haalbare zaak meer is? Prima.) Tot die tijd ben ik van mening dat als er dan al een dier geslacht wordt, we wel verplicht zijn alle delen te gebruiken. Het weggooien van ook maar een beetje vindt ik eigenlijk nog erger dan het feit dat er mensen zijn die vlees eten.

En qua dierenrechten? Wel, ik ben op z'n felst gekant tegen de moderne bio industrie, maar ik heb eigenlijk geen bezwaren tegen het houden van vee. Mits:

Dit behoorlijk gebeurd.

En dan kom je in de westerse wereld al snel bij de biologisch-dynamische landbouw uit.

En zelfs dan kan het nog beter, wat dacht je van loslopende Schotse hooglanders in natuurgebieden? Wellicht is het niet bekend, maar daarvan zijn er soms teveel, of raakt een dier bij onderlinge "competitie" zwaar gewond. ook zijn er dieren bij die een gevaar voor anderen of mensen gaan vormen door de hormoontjes. Zo'n dier moet dan worden afgeschoten. wellicht vervelend, maar in alle praktische redelijkheid in Nederland de enige werkbare optie.
En dan, zo'n dier wel afschieten en vervolgens maar laten verrotten?
(hetzelfde geld trouwens voor wild.)

Nu zal dit wel een hele discussie op gang brengen over de noodzaak/geen noodzaak maar laat ik daar kort over zijn: In Nederland, zonder grote predatoren (roofdieren) is afschot noodzakelijk mits je omkomen van honger/teloorgang van biostabiliteit in natuurgebieden/verlies van biodiversiteit/verzwakking van genenbank etc voor lief wilt nemen.

Dierenrechten. Dieren die leven in een door ons verziekt ecosysteem hebben het recht op een waardig bestaan, en daar hoort een waardige dood bij. Als de natuurlijke vijanden (en daar hoort de mens zeker bij) zoals wolf, beer, veelvraat, lynx er niet meer zijn, acht ik het normaal dat de mens die taak verricht.

Vervolgens acht ik het getuigen van minachting voor het leven wanneer je het karkas verlvolgens laat verrotten. Iets wat in het Nederlandse ecosysteem geen enkel doel dient, behalve voor (excuus) Volslagen idioten als Frans Vera. (bioloog Min. LNV) die het lijden van dieren zien als "leuk" studiemateriaal. Wat je leuk noemt.

Een hoop dieren binnen een afrastering, vervolgens wachten hoe de "natuurlijke selectie" (minus de predatie - factor) toeslaat.

Ik beweer dat iedereen die echt van dieren houdt, niet zou moeten kunnen toezien hoe een dier langzaam verhongerd, door de kudde/roedel/rotte/sprong  verstoten wordt en eenzaam en panisch van angst sterft van honger en dorst. Dit is overigens niets natuurlijks in deze streken, in de gematigde streken zouden, in een intact ecosysteem predatoren zo'n dier allang hebben gedood zodra het ook maar wat verzwakte.

ok. de zeepkist is weer vrij.

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #29 Gepost op: 09 juli 2007, 23:43:50 »
#Sigurd, ik ben het voor 99% met je eens.

Eén ding wil ik toch even recht zetten.  Ook in ons ecosysteem dienen karkassen nog een doel.  Bepaalde vogels (raven) en vele insecten en paddestoelen zijn afhankelijk van kadavers.  Daarmee pleit ik dus niet tegen het menselijk ingrijpen en zeg niet dat alle kadavers moeten blijven liggen.  Maar voor mij horen in natuurgebieden, ook in België en Nederland, een beperkte hoeveelheid kadavers wel thuis en bieden ze een belangrijk meerwaarde voor de biodiversiteit.

Sigurd

« Reactie #30 Gepost op: 10 juli 2007, 00:33:13 »
Ben ik met je eens. Dat er een paar kadavers wel in horen had ik erbij moeten schrijven. (ik zal mezelf een academisch verantwoorde schop onder mijn achterwerk geven ;D )

Een vraagje heb ik wel, nu ben ik niet zo bekend met de mykologie, maar ken je wellicht een of meerdere necrofiele schimmels?

Ben zeer geïntreseerd.

vr. groet. Sigurd

Offline Roodbaard

• 260
« Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2007, 15:25:27 »
Ik dacht vroeger altijd dat vegetariërs geen leer gebruiken, omdat dat ook van dode dieren komt.

In het ruisen van de wind hoor ik melodieën lang verloren, in de stemmen van het woud hoor ik liederen van het onterfde land.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2007, 20:25:42 »
Op WikiPedia wordt uitgebreid geschreven over vegetarisme: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

Ik denk dat de meeste vegetariers gewoon leer dragen.

Patronum

« Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2007, 17:49:36 »
Ik ben vegetarier en ik vind leer wel een moeilijke. Leren kleding vind ik erg mooi. Nu verkopen ze bij een winkel met leren kleding hier in de buurt vanwege het 60-jarig bestaan de leren jassen voor 60 euro. Das natuurlijk geen prijs voor een mooie jas. Maar dan zit ik toch met m'n principes. Aan de ene kant wil ik wel een mooie leren jas dragen en ben ik geneigd een sprint naar die winkel te trekken, aan de andere kant vind ik het een beetje een raar idee om geen vlees te eten maar wel leer te dragen.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2007, 17:50:09 door Patronum »

mjets

« Reactie #34 Gepost op: 17 juli 2007, 21:43:19 »
Wat ik nog aan leer heb draag ik op, al zou ik het liefst leerloos door het leven gaan; het voelt niet gezellig. Maar ja, iets nieuws aanschaffen terwijl ik nog schoenen/riem heb.. Mijn lange leren jas heb ik wel weggegeven -aan hunkerende vriendin... Dat vond ik wel te erg, zo'n hele lap, wat ooit een liefelijk beesie was, om me heen. Als mijn gympen overleden zijn stap ik wel over op "bijna" leren schoenen  ;). Mijn heavy wandelschoenen gaan een leven mee... dus die blijven...  En net als @rno, hoef ik ook niet representatief te zijn... dus tot het op is en dan katoen of what ever... Het is een kwestie van tijdens de schoenenkoorts, die mij soms overvalt, niet naar de stad te gaan/internetten  :P Maar ook voor tweedehands geldt voor mij dat ik geen leer wil dragen. Niet alleen dat je dan toch nog een markt in stand houdt, maar ook (vooral bij mij) het gevoel dat er een dier is gedood om een product voor mij van te maken. swielig  :'( Verder is alles van (kunst)stof (tassen, portomonaie etc.) En over bont wil ik het niet eens hebben  >:(
En wat Patronum zegt, beetje raar idee om geen vlees te eten maar wel het jasje van het beestje....? Alsof hij daarvoor niet dood is gemaakt  ??? Voor mij zijn het gewetenskwesties. Zoals ik mijn favorite spijkerbroek niet meer wil kopen omdat ik China blue heb gezien. Maar "het" allerfijnste broekie opgeven...oef dat valt zwaar. Volg ik mijn geweten (waar ik blij van word) of heb ik schijt aan alles en iedereen (waarna ik mezelf constant moet overtuigen waarom ik ook al weer die foute broek heb gekocht, of die jas/schoenen van die koe... ) Soms vechten ze nog, maar mijn "blije-gevoel" wint uiteindelijk altijd!
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2007, 21:54:40 door mjets »

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #35 Gepost op: 18 juli 2007, 00:18:44 »
Er zijn heel wat stappen naar het "hoogste ideaal".
Elke stap moet met beleid genomen worden en uiteindelijk moet jij er mee leven.

Maak je eigen leven niet onmogelijk door te voldoen aan de hogere eisen, die hier soms gesteld worden. Iemand die rustig in een hutje op de hei kan wonen heeft een ander leven, dan iemand die een drukke representatieve baan heeft en woont in het hartje van Amsterdam.

Voor sommigen is vegetarisme een voedingswijze, voor anderen een levensfilosofie die veel verder gaat.  
We kunnen niet allemaal in een hutje op de hei wonen.

Offline Wildflower

• 114
« Reactie #36 Gepost op: 29 juli 2007, 16:04:36 »
Er zijn heel wat stappen naar het "hoogste ideaal".
Elke stap moet met beleid genomen worden en uiteindelijk moet jij er mee leven.

Maak je eigen leven niet onmogelijk door te voldoen aan de hogere eisen, die hier soms gesteld worden. Iemand die rustig in een hutje op de hei kan wonen heeft een ander leven, dan iemand die een drukke representatieve baan heeft en woont in het hartje van Amsterdam.

Voor sommigen is vegetarisme een voedingswijze, voor anderen een levensfilosofie die veel verder gaat.  
We kunnen niet allemaal in een hutje op de hei wonen.

Je hoeft volgens mij echt niet in een hutje op de hei te wonen om principieel te leven hoor! Ik vind het zo makkelijk om te zeggen 'ik moet er representatief uitzien voor mijn werk, dus draag ik nog leer etc.'.  Het is voor mij echt niet moeilijk om 'nette' schoenen te kopen die ook diervriendelijk zijn, daarvoor hoef je niet eens naar 'speciale' winkels. Neem een merk als Esprit, die hebben regelmatig schoenen en tassen zonder leer (of ze sweatshop-vrij zijn weet ik niet).
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

scarabee

« Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2007, 07:46:31 »
even inhakend op het vorige bericht: dat is ook weer zo'n dilemma. Probeer je leren schoenen te vermijden, dan kom je toch vaak uit bij de Bristols en de Scapino's. En die schoenen daar zijn waarschijnlijk weer gemaakt door uitgebuite mensen in landen als China. Dus wat laat je voorgaan: dierenrechten of mensenrechten?

Trouwens ook van (duurdere) leren schoenen is het me vaak niet duidelijk waar ze zijn gemaakt, bij kleding is het veel makkelijker te achterhalen.

Ikzelf heb nog wel leren schoenen en ook een leren jas. Ik voel er wel wroeging over maar nog niet genoeg om ze weg te doen. Ik ben ook wel voor afdragen van de dingen die ik al had.

Ik koop nu geen leren tassen en kleding meer, maar schoenen nog wel. Al probeer ik wel leervrije exemplaren te vinden. Ik vind die vegaschoenen er echt niet uitzien.

Offline Wildflower

• 114
« Reactie #38 Gepost op: 01 augustus 2007, 11:03:39 »
even inhakend op het vorige bericht: dat is ook weer zo'n dilemma. Probeer je leren schoenen te vermijden, dan kom je toch vaak uit bij de Bristols en de Scapino's. En die schoenen daar zijn waarschijnlijk weer gemaakt door uitgebuite mensen in landen als China. Dus wat laat je voorgaan: dierenrechten of mensenrechten?

Trouwens ook van (duurdere) leren schoenen is het me vaak niet duidelijk waar ze zijn gemaakt, bij kleding is het veel makkelijker te achterhalen.

Ikzelf heb nog wel leren schoenen en ook een leren jas. Ik voel er wel wroeging over maar nog niet genoeg om ze weg te doen. Ik ben ook wel voor afdragen van de dingen die ik al had.

Ik koop nu geen leren tassen en kleding meer, maar schoenen nog wel. Al probeer ik wel leervrije exemplaren te vinden. Ik vind die vegaschoenen er echt niet uitzien.

Beroepsgewijs heb ik een bescheiden onderzoek gedaan naar sweatshops, en daaruit is gebleken dat ook veel dure leren schoenen (bv. Clarks) onder slechte arbeidsomstandigheden worden geproduceerd in lage lonen-landen. Allebei even slecht dus.  :(
"If I could make everyone
in the world see one film,
I'd make them see EARTHLINGS"
~Peter Singer ~

Offline blingda

• 149
« Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2007, 18:06:25 »
ik probeer zelf zo min mogelijk leer te dragen,
maar met schoenen koop ik toch gauw leren schoenen, want ik vind
persoonlijk dat ze lang meegaan en mooi uit blijven zien.
Natuurlijk heb ik daar niet echt een heel goed gevoel over, maar goed heb vaak kunststof schoenen gekocht en daar gaan je voeten echt snel van stinken, het ademt niet, en wanneer het beschadigd haalt poetsen ook weinig uit.
En om dan nog even in te haken op de vorige posts: goedkope schoenen van merk x, daar komt wellicht kinderarbeid of slechte werkomstandigheden aan te pas.
Vegetarische schoenen, als ik eerlijk ben heb ik er nog weinig leuke gezien. Ja van stella mccartney misschien, maar where to buy?
Jassen en tassen probeer ik zoveel mogelijk tweedehands leer te kopen. Het blijft natuurlijk wel een dood dier, maar ik geloof ook wel dat recyclen een goed iets is. Anders hangt het toch maar in iemands kast. Beetje kromme beredenering voor sommigen, maar goed ik vind dat beter dan nieuw kopen.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2007, 18:08:05 door blingda »