Vegatopia Forum

Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn

andrez

Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn
« Gepost op: 14 februari 2005, 18:40:32 »
Zijn er vegetariërs hier die al dan niet moeite hebben met leren kleding dragen?

Heb een leren jas gekocht die echt goed staat maar voel me er toch niet helemaal lekker bij. Daar staat tegenover dat ik dat weer minder heb met de leren of suede schoenen die ik draag. Wat natuurlijk op hetzelfde neer komt, alleen dat het minder in het oog springt.

Groet,

André.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2005, 10:47:06 door J@n »

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Leren (bont) kleding dragen en vegetariër zijn
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2005, 18:44:22 »
Ik weet niet wat je redenen zijn om vegetarier te zijn, maar als dat toch wel ethische redenen zijn, dan vind ik dat je leer beter naast je kan leggen ipv kopen enzo (ook om wat oprechter over te komen op andere natuurlijk). Er zijn ook goede alternatieven voor leer. Jassen en schoenen zonder leer. Diervriendelijk en minder milieuvervuilend.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 18:47:39 door Dr@gonfly »
Stem op de Partij voor de Dieren

bienne

« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2005, 18:46:03 »
Ben daar zelf niet zo uit..
Ik heb er gewoon voor gekozen om geen dieren te eten en niet zo zeer over het gebruik van bijv leer oid.
Ik ben niet zo'n figuur die naar een ander gaat wijzen  van "Oh je eet geen vlees en gebruikt wel leer". Je zit in de overgang van vegetarier naar veganist met dit soort zaken.
Mmmmm, leuk discussiepunt :D

andrez

« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2005, 18:53:13 »
Denk wel dat ik hem weer inruil (hoewel ik 'm meteen ben gaan dragen, ai!), aangezien het naast gezondheidsredenen toch zeker ook om ethische en principiële redenen is dat ik vegetariër ben.

Jammer dat ie zo verrekte goed staat, wat ik ook van mensen om me heen vernam! Wat je noemt een dilemma, maar ik geef er toch een bepaald signaal mee af of straal er iets mee uit wat haaks staat op hoe strikt ik ben met geen vlees en vis eten.

Met de schoenen ligt dat toch net iets genuanceerder, hoewel dat niet overeind te houden is natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 18:54:09 door andrez »

Offline Mariek

• 3.972
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2005, 19:18:18 »
Drie jaar geleden heb ik een hele mooie Afgaanse jas (zoveelstehands) voor mijn verjaardag gehad. Lekker warm en lekker zacht, maar dat komt dus omdat het een suede lammy is... Er zit een grote harige kraag op waar mensen van zeiden dat het bont was. Ik had daar niet eens bij nagedacht, voor 150 gulden een jas met echt bont leek mij wat teveel van het goede. Ik heb een paar keer de proef op de som genomen en een haar verbrandt, maar dat geeft geen typische verbrandde haar-geur. Ik ga er dus maar vanuit dat de kraag niet van echt bont is, het voelt ook veel minder fijn en zacht dan een dierenvelletje.

De jas vind ik nog steeds erg mooi. Ik doe hem ook niet weg, hoewel hij nu al een winter in de kast ligt.

Ik hou verder niet echt van leer. Ik zou niet snel een leren jas kopen of een broek ofzo. Alleen schoenen...
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline willem

• 2.430
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2005, 19:49:19 »
Ik weet niet wat je redenen zijn om vegetarier te zijn, maar als dat toch wel ethische redenen zijn, dan vind ik dat je leer beter naast je kan leggen ipv kopen enzo (ook om wat oprechter over te komen op andere natuurlijk). Er zijn ook goede alternatieven voor leer. Jassen en schoenen zonder leer. Diervriendelijk en minder milieuvervuilend.
Ook hier heb je weer gelijk; als principe dan hè? De grensbepaling is natuurlijk persoonlijk, maar heeft te maken met het functionele. Ik zelf gebruik wel leren schoenen, omdat ik slechte ervaringen heb met ander materiaal. Ik heb zelf hennep schoenen geprobeerd, maar heel snel stuk. Ik koop alleen schoenen als het echt nodig is. Jassen en zo koop ik nooit in leer, vind ik inderdaad ook niet nodig. Heb heel sterk hennepjasje en dat wordt vaak voor suède uitgemaakt.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2005, 20:17:44 »
Ook hier heb je weer gelijk; als principe dan hè? De grensbepaling is natuurlijk persoonlijk, maar heeft te maken met het functionele. Ik zelf gebruik wel leren schoenen, omdat ik slechte ervaringen heb met ander materiaal. Ik heb zelf hennep schoenen geprobeerd, maar heel snel stuk. Ik koop alleen schoenen als het echt nodig is. Jassen en zo koop ik nooit in leer, vind ik inderdaad ook niet nodig. Heb heel sterk hennepjasje en dat wordt vaak voor suède uitgemaakt.

Een leren jas is idd niet perse nodig. Maar als je zoiets graag wilt dragen maar toch gewetensbezwaren hebt, dan zijn er aardig alternatieven. Op www.no-leather.be staan een paar nepleren jassen.
Ik heb nog geen hennep schoenen geprobeerd. Ik heb wel goede ervaring met vegetarian shoes (te verkrijgen bij www.vega-life.nl). Ze zitten perfect en na intensief gebruik op curacao (half jaar) zien ze er nog zo goed als nieuw uit. Voorheen met goedkope schoenen (kunsstoffen enzo) was het profiel aan de onderkant na een half jaar al erg versleten. Nu ziet het er nog goed uit. Perfecte dingen.

Overigens is het juist leuk om nepleren schoenen te hebben die er als echt leer uitzien. Mensen gaan meteen zeggen dat je leren schoenen hebt en dan kan ik zeggen dat ze eens het label moeten oplezen :)
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 20:18:11 door Dr@gonfly »

Offline Dick

• 517
    • plenty food
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2005, 20:43:28 »
Zelf koop ik al enige tijd geleden geen leren schoenen meer. Ik koop mijn schoenen tegenwoordig bij Vega-Life en voor een enkele keer bij de gewone schoenenzaak.
Het is jammer dat de keus niet echt groot is om leervrij te kopen en kan mij dan ook wel voorstellen dat het niet voor iedereen mogelijk is geen leren schoenen te kopen.
Informatie over leer:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/wvd_n_broc_2000.htm
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/wvd_n_broc_1999.htm

Wie weet of suede echt alleen maar verkregen wordt van ongeboren of pasgeboren dieren?

Wat ik wel heb gemerkt is dat de keuze van leervrije schoenen voor dames vele malen groter is dan voor heren.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 20:44:56 door Dick »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

andrez

« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2005, 21:29:31 »
Heb hier net iemand op bezoek gehad die vroeger in het leer heeft gewerkt en niet helemaal zeker weet of het wel leer is. Hij denkt van niet. Zo niet, dan zit ik alleen nog maar met de uitstraling naar anderen toe, waar ik mee zit. Misschien ben ik te streng voor mezelf in deze.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2005, 21:45:13 »
Heb hier net iemand op bezoek gehad die vroeger in het leer heeft gewerkt en niet helemaal zeker weet of het wel leer is. Hij denkt van niet. Zo niet, dan zit ik alleen nog maar met de uitstraling naar anderen toe, waar ik mee zit. Misschien ben ik te streng voor mezelf in deze.

Of het leer is of niet... dat vind je toch wel in zo een labeltje in de jas terug?

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2005, 21:54:21 »
Als je je er niet helemaal lekker bij voelt, dan zou ik hem terug brengen. Want een jas gebruik je zo vaak...daar continue negatieve gevoelens bij hebben, lijkt me niet zo.
Maar er zijn nu eenmaal vage grenzen. Er is volgens mij niet een heel scherpe grens te bedenken.
Ik heb altijd een voorkeur gehad voor degelijke, goedzittende schoenen(ik zweer bij Clarks en Ecco's) en zeker toen ik pas vegetarier was, kreeg ik naar mijn hoofd: "maar je draagt wel leren schoenen", nooit van vegetariers natuurlijk... Ik redeneerde voor mijzelf: geen koe wordt voor het leer gehouden, het is een bijprodukt. Die redenatie gaat natuurlijk enigszins mank.
Ik heb 1x een paar schoenen gehad, zonder leer, die prima liepen. Maar ik ga zeker er nog eens naar op zoek.
Daarbij...ik houd ook best flink rekening met het milieu, maar bega ook daar wel eens een zonde. Het moet wel leuk blijven. Ik wil niet al te zwaar door het leven gaan. Ik denk al overal over na...soms erg vermoeiend.
de tuin: dat ben ik

andrez

« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2005, 21:57:06 »
Ahum, dit staat er op het label:

Shell (dus buitenkant, dacht ik): 100% polyurethane

Voering: 50% polyester en 50% acryl.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 21:58:13 door andrez »

Tamara

« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2005, 22:01:38 »
Citaat
Ahum, dit staat er op het label:

Shell (dus buitenkant, dacht ik): 100% polyurethane

Voering: 50% polyester en 50% acryl.

Niet van leer dus :-*

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2005, 22:03:01 »
Het is dus geen leer. Met de "uitstraling naar anderen toe" zou ik dan maar niet zitten.
Je kunt altijd nog het labeltje uit de binnenkant knippen en voorop je jas naaien.
Maar wat ik niet snap: een leren jas is toch peperduur? Deze imitatie ook dan? Of heb je die jas gejat?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 22:04:37 door Lovel¤cker »
de tuin: dat ben ik

andrez

« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2005, 22:08:05 »
Al een hele geruststelling, maar ik betrap me er nu op dat ik kennelijk toch iets belerends heb naar buiten toe, zo van het goede voorbeeld willen geven en dus ook niet de schijn willen wekken ::) Nu het geen echt leer en bont blijkt te zijn, toch iets om me over heen te zetten, wellicht.  

Misschien toch een idee, dat labeltje aan de buitenkant stikken  ;D

Deze "imitatie" was afgeprijsd van € 100.- naar € 25.- Ook niet misselijk natuurlijk!
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 22:19:11 door andrez »

Offline willem

• 2.430
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2005, 22:41:24 »
's zomers heb ik eigenlijk een veel kleiner probleem dan draag ik teva-sandalen. Prima lopers ook voor in de bergen, helemaal kunststof.
's Winters heb ik voor mezelf wel als eis dat ik geen last krijg van vocht, noch van binnen, noch van buiten. Dus zweer ik bij Ecco. Gaan ook ontzettend lang mee.
Eigenlijk heb ik nooit meer gesprekken in de zin van: "Waarom draag jij nog wel leren schoenen?" Heeft ook met respect te maken, denk ik. Ik heb ook bij anderen niet zo'n behoefte om hen te wijzen op inconsequenties. Wel heb ik redelijke gesprekken over waar iemands grenzen liggen. En dan kom je er vanzelf achter dat een vleeseter ook haar/zijn grenzen heeft. Bij zangvogeltjes of hondenvlees bijvoorbeeld. Op dat moment heb je ook iets van (h)erkenning.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2005, 22:44:52 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Sam

• 7.188
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2005, 13:04:37 »
Wie weet of suede echt alleen maar verkregen wordt van ongeboren of pasgeboren dieren?

Suede wordt niet gemaakt van ongeboren of pasgeboren dieren, het is de binnenkant van de huid ipv de buitenkant, die glad is. Hij wordt dan speciaal bewerkt om nog zachter te worden.
Er worden wel handschoenen etc gemaakt van leer van pasgeboren (en vast ook hele decadent van ongeboren) dieren maar dat kan dan zowel glad leer als suede zijn.

Andrez, ik heb ook nepleren stoere jassen en mensen die het vragen wijs ik ook gewoon op het labeltje, met de opmerking: als je al niet eens kunt zien dat het niet echt is, waarom zou je dan echt leer kopen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

andrez

« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2005, 13:10:46 »
Mm, ook weer gezien jouw reactie, Sam, geloof ik dat ik wat dit aangaat vromer dan de paus wil zijn. Een goede gelegenheid om me daar overheen te zetten.

Paula

« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2005, 22:26:07 »
Mijn vriend en ik gebruiken niets waar dieren voor doodgemaakt of voor pijn gedaan zijn. Dus ook geen leer. Er zijn zoveel alternatieven!

Bont kun je trouwens erg goedkoop krijgen. Ze houden je zo voor de gek. Bij broeken  van € 10,- op de markt zit soms al bont. Mensen hebben dat niet door en dat is de bedoeling.

Zjest en Zjaar

Re:Leren kleding of bont dragen en vegetariër zijn
« Reactie #19 Gepost op: 24 juni 2007, 07:56:12 »
Nu sta ik toch weer even stil bij mezelf..Het is zo dat ik (zjest) reeds als kind al fel gekant was tegen het dragen van bond en ik herinner me nog zeer goed toen ik een jaar of 11 was en met mijn vader kerstinkopen ging doen en toen hij richting bondwinkel ging om voor mijn bomma een bontjas te kopen (mijn bomma die in haar ogen de grootste dierenvriend is)dat ik me daar een scene maakte en aan mijn vader begon te sleuren en hem probeerde om te praten..Maar nu ik wat ouder ben en er bij stil sta is het eigenlijk allemaal hetzelfde...Bont of leder dragen ...Wij zijn alvast op zoek naar niet lederen schoenen...Groetjes van Zjest en Zjaar