Vegatopia Forum

De grote stoofschoteldraad

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #40 Gepost op: 10 december 2007, 09:18:49 »
Ja seitan, of quorn. Dat laatste is wat makkelijker te krijgen (nl. dat dat in mijn vriezer ligt, en seitan in een biowinkel in Groningen)
« Laatst bewerkt op: 10 december 2007, 09:19:00 door Modub »

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #41 Gepost op: 10 december 2007, 19:55:17 »
Tempeh zou ook nog kunnen. Bij 'mijn' Jumbo hebben ze seitan, misschien bij de in Drachten ook?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline karl

  • *****
  • 6.352
  • Geslacht: Man
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #42 Gepost op: 16 december 2007, 11:59:33 »
Een ander vleesgerecht dat je in een vegetarische versie kan maken is de onvolprezen Franse cassoulet.
Ui en look in olie aanbakken, selderstukjes, peen-en champignonschijfjes erbij. Later groot blik witte bonen in tomatensaus toevoegen. Facultatief rode wijn. Kruiden: oregano en peterselie. Tijd laten pruttelen. Apart je geliefde veggie-worstjes braden en op einde bijvoegen (of apart serveren). Kleine gebakken aardappelblokjes vind ik er zelf lekker bij. In een versie zet je het nog met amandelschijfjes en kaaslaag in de oven, maar dat hoeft niet voor mij.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2007, 13:46:39 »
In Peter Berley staat een recept voor bier-seitanstoofpot.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2007, 13:55:53 »
Tempeh zou ook nog kunnen. Bij 'mijn' Jumbo hebben ze seitan, misschien bij de in Drachten ook?

Ja soms wel. De laatste tijd doe ik echter meestal boodschappen bij een AH in Leeuwarden omdat die vlak bij m'n werk is. Komende week doen we wel weer de boodschappenronde in Drachten dus ik zal er eens kijken.

Offline evelyn

  • **
  • 52
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #45 Gepost op: 17 december 2007, 21:19:41 »
Wij hebben net een heerlijk stoofpotje op met bier (LaTrappe Bokbier), wortel, ui, courgette, paprika, thijm, klein beetje linzen, champignons, quorn stukjes en helaas geen laurierblad (want dat was op)
Ik twijfelde even over het bier, maar dit was echt ideaal (in belgie lachen ze me vast uit, wie gebruikt er nu hollandse trappist voor stoofvleesgroenten, ik had er een half flesje in gedaan, maar het had echt meer mogen zijn.  
Het grappige is dat het echt heel erg smaakte en rook naar het echte Vlaamse stoofvlees dat mijn moeder vroeger maakte, maar dan zonder het vlees natuurlijk (sorry voor het overmatig gebruik van dat woord)

Het was echt heerlijk,mm die worteltjes..., ik dacht dat het wel genoeg voor 2 dagen zou zijn maar het is helemaal op :bloos:


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #46 Gepost op: 17 december 2007, 22:27:05 »
Wanneer is iets eigenlijk een stoofpot?
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #47 Gepost op: 17 december 2007, 22:31:07 »
Als het lekker lang in veel vocht langzaam op het vuur gaarstooft, zodat alle smaakjes van het vocht (bier/bouillon/wijn) in de ingrediënten trekken?

Dit zegt de wiki

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:De grote stoofpottendraad
« Reactie #48 Gepost op: 30 december 2007, 20:00:37 »
Ik heb gisteren, bij toeval, een lekker stoofie gemaakt. Eigenlijk wilde ik ratatouille maken, maar ik had nog een stuk flespompoen liggen en toen deze in stukken samen met kastanjechamps in de pan lag dacht ik: "hé, dit ziet er herfstig uit!" "Laat ik het eens afblussen met rode wijn." En toen het gaar gesudderd was, heb ik er mascarpone doorheen geroerd. En lekker dat het was!! Mjum, met aardappelpuree of rijst....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Stoofschotel
« Reactie #49 Gepost op: 26 februari 2008, 20:26:20 »
Ik heb vandaag dan toch maar eens een stoofpot gemaakt, en eigenlijk is het inderdaad heel makkelijk. Ik had het losjes gebaseerd op dit recept voor seitan stoofpot, met als aanpassing dat de groente bestond uit winterwortel, rode paprika, rode ui, courgette, champignons en doperwten. Verder ook flinke hoeveelheden van de volgende kruiden toegevoegd: laurier, paprikapoeder, provinciaalse kruiden en cayennepeper.
Ik vond het wel lekker en ik ga het zeker nog een keer maken maar dan met een aantal aanpassingen.

Vegatopia

[Koken] Vegetarische zoervleisj van linzen
« Reactie #50 Gepost op: 25 oktober 2015, 12:00:50 »
Vegetarische zoervleisj van linzen

Zoervleisj is één van de meest bekende Limburgse gerechten. Het vlees, gestoofd met uien, azijn, specerijen en ontbijtkoek, kun je op de menukaart van bijna elk eetcafé in Maastricht vinden en wordt traditioneel geserveerd met frieten en mayonaise. Het recept is klassiek; er zijn weinig varianten op. Daarom heeft dit gerecht iets nostalgisch. Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede vegetarische variant, met hetzelfde warme gevoel, maar dan zonder vlees.

Source: Vegetarische zoervleisj van linzen

Vegatopia

[Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #51 Gepost op: 04 januari 2016, 13:00:18 »
Midden-Oosters stoofje met baldorijst

In drukke tijden ben ik dol op gemakkelijke eenpans-maaltijden. Weinig afwas, lekker alles bij elkaar mikken en je hebt snel een smakelijk bordje vol. En nog voedzaam ook! Dit soort recepten komen bij mij vaak voort uit de restjes in de koelkast. Deze stoof met baldorijst is ook zo’n gerecht. Ik deed een rondje in de groentela en keukenkastjes, en voila!

Source: Midden-Oosters stoofje met baldorijst

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #52 Gepost op: 04 januari 2016, 13:50:45 »
Klinkt lekker! Ik neem aan dat je hier ook risottorijst voor kunt gebruiken? (dan past het mooi in mijn "eet de kasten leeg" uitdaging voor januari  :D)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #53 Gepost op: 08 januari 2016, 09:54:53 »
Ik dacht precies hetzelfde Sam :)
Want om nou weer een andere soort rijst te kopen....ik heb er denk ik sowieso al vijf staan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #54 Gepost op: 08 januari 2016, 12:27:14 »
Ik ga het even aan Miranda vragen.
Baldorijst is trouwens echt een aanrader (maar met volle voorraadkasten kan ik me de vraag heel goed voorstellen natuurlijk!).
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #55 Gepost op: 08 januari 2016, 13:20:00 »
Ik ga het even aan Miranda vragen.
Baldorijst is trouwens echt een aanrader (maar met volle voorraadkasten kan ik me de vraag heel goed voorstellen natuurlijk!).

Oh sorry, ik had het al gevraagd! Ze dacht van wel, maar had het nog niet zelf geprobeerd.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #56 Gepost op: 08 januari 2016, 13:22:22 »
Ik ga het even aan Miranda vragen.
Baldorijst is trouwens echt een aanrader (maar met volle voorraadkasten kan ik me de vraag heel goed voorstellen natuurlijk!).
Oh sorry, ik had het al gevraagd! Ze dacht van wel, maar had het nog niet zelf geprobeerd.
Ik heb het recept even gelezen. Ik zou niet weten waarom je geen risottorijst zou kunnen gebruiken - het resultaat is dan natuurlijk wel wat anders.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #57 Gepost op: 08 januari 2016, 14:02:53 »
Ik ga het even aan Miranda vragen.
Baldorijst is trouwens echt een aanrader (maar met volle voorraadkasten kan ik me de vraag heel goed voorstellen natuurlijk!).
Inderdaad geen goede actie in het kader van mijn voorraadkast leegeten. Maar over een maand is hij weer leeg dus... :)
Wat vind je specifiek lekkerder aan baldorijst, in vergelijking met bijvoorbeeld arborio?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #58 Gepost op: 10 januari 2016, 18:17:47 »
Wat vind je specifiek lekkerder aan baldorijst, in vergelijking met bijvoorbeeld arborio?

Wat romiger en het plakt wat meer aan elkaar. Dit recept http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12402-baldorijst-met-dille is echt lekker bijvoorbeeld. Daarin is dan wel weer de boter redelijk essentieel, dus niet veganvriendelijk.
,,,,فلافل

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Midden-Oosters stoofje met baldorijst
« Reactie #59 Gepost op: 17 januari 2016, 13:13:44 »
Sorry, was even druk en dus afwezig.... :)
Baldorijst is inderdaad echt een aanrader. Ik gebruik het vooral graag en vaak voor dit soort eenpansgerechtjes. Net wat anders dan risotto, en goedkoper. Maar ik denk wel dat het daarmee ook kan.