Vegatopia Forum

De Bijkom-Draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
De Bijkom-Draad
« Gepost op: 09 februari 2005, 14:26:53 »
Als tegenhanger van De Afval-Draad vind ik het als mager ventje dat het tijd is voor een Bijkom-Draad voor alle informatie over hoe je zwaarder kan worden als vegetariër (of veganist), hoe je ondergewicht kan voorkomen of bestrijden, ...

Ik ben dus 1.83 m en weeg 63 kg.  Dat is voor mijn gevoel op het randje van aanvaardbaar.  Ik ben altijd al mager geweest maar ik wil er best wel een paar kg bij.  Zo'n 70 kg lijkt me ideaal.
Maar kieskeurig als ik ben wil ik natuurlijk geen lokale vetophopingen, bierbuikje, ...

Ik weet dat sporten helpt om extra spierweefsel te kweken, dat zie ik ook aan mijzelf.  Mijn benen zijn immers wel redelijk goed gebouwd vanwege de ongeveer 8000 km die ik jaarlijks fiets, maar mijn bovenlichaam is maar mager en niet bepaald gespierd.  Heel veel extra sporten vind ik geen optie en bovendien ben ik bang dat ik enkel gewicht ga verliezen door nog meer te sporten.  Maar misschien is die angst niet terecht.

Iemand tips om zonder heel veel moeite toch gezond bij te komen?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2005, 14:35:47 »
Al eens bij een dietist geweest? Die hebben daar veel tips voor.

Je zou meerdere kleine maaltijden per dag kunnen eten.
Veel calorierijk voedsel zoals pasta's en rijst (wel verstandig als je de volkoren varianten neemt).
Niet te zuinig zijn met  (gezonde) vetten.

Wat mij erg hielp was veel gebak eten ::) ;D.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2005, 16:16:58 »
pinda's, pindakaas, pindarotsjes, snickers enz.
650 calorieën per 100 gram> Pinda's hebben ook nog andere gunstige werkingen.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2005, 16:40:22 »
Ik zou het ook in noten zoeken. Bij de natuurvoedingswinkel heb je ook Tahin(sesamzaadpasta) en bijvoorveels cashewnotenpasta. Verder veel tussendoortjes nemen, o.a. vruchtensappen. Persoonlijk ben ik nogal dol op slagroom...helaas ben ik zo een tonnetje als ik mij zou laten gaan.
Je kunt evt. ook naar de apotheek of echte drogist en bijvoorbeeld een blik Fantomalt kopen, een poedertje wat geen smaak heeft en overal in kan en veel goede koolhydraten bevat.
de tuin: dat ben ik

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2005, 16:40:48 »
Op brood margarine en pindakaas, tahin, kaas. Veel avocado's eten, wat meer olijfolie in de pan om te bakken. In het weekend kruidenboter maken voor stokbrood.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2005, 17:35:13 »
pinda's, pindakaas, pindarotsjes, snickers enz.
650 calorieën per 100 gram> Pinda's hebben ook nog andere gunstige werkingen.

Jakkes, pindakaas  ;) Ik had moeten weten dat op een forum met veel Nederlanders dit advies niet achterweg kon blijven.  Pinda's op zich vind ik wel lekker.  Veel gebruik van veel 'holle' calorieën zoals snickers probeer ik in ieder geval te vermijden.  Het lijkt me niet echt gezond en bovendien kom ik er niet van bij.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2005, 17:38:30 »
Ik heb een paar jaar geleden in een kinderziekenhuis gewerkt. Daar werden kinderen en jongeren met ondergewicht vaak Fortimel gegeven. Het is een soort van calorierijk melkdrankje, ik heb het ook al in de bioshop zien liggen. Ongezond zal het dus wel nie zijn.

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2005, 17:59:46 »
Ik ben duidelijk ne moeilijke mens  ;)
Ik eet al wel veel noten, en ook met olijfolie ben ik niet zuinig.
Notenpastas vind ik wel lekker, toch als ze gezoet zijn (met honing, dadels, rozijnen, ...).  Spijtig dat ze meestal zo duur zijn.  Misschien moet ik eens proberen ze zelf te maken.
Pasta's, rijst, brood (natuurlijk allemaal volkoren of bruine versies) eet ik ook redelijk veel.

Ach, als ik eerlijk ben moet ik misschien gewoon vaker eten.  Ik durf in mijn haast wel eens een maaltijd overslagen en 's morgens neem ik zelden de tijd om goed te ontbijten.
En gezien ik wel wat fysieke arbeid doe en veel fiets schat ik dat ik dagelijks gemiddeld zo'n 2500 calorieën verbruik.
Mijn maaltijden zijn op zich wel rijk aan koolhydraten en onverzadigde vetten.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2005, 18:19:19 »
Fortimel

Die drankjes (je hebt ook bijvoorbeeld Nutridrink) zijn vrij prijzig - zo tegen de 2 Euro denk ik - Om die reden kwam ik met Fantomalt. Zeker niet goedkoop, maar er zit in zo'n blik een flinke hoeveelheid en uiteindelijk stukken goedkoper.
Pindakaas kun je ook vrij eenvoudig zelf maken...misschien lust je het dan wel?
de tuin: dat ben ik

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2005, 18:50:59 »
pinda's, pindakaas, pindarotsjes, snickers enz.
650 calorieën per 100 gram> Pinda's hebben ook nog andere gunstige werkingen.

Jakkes, pindakaas  ;) Ik had moeten weten dat op een forum met veel Nederlanders dit advies niet achterweg kon blijven.  Pinda's op zich vind ik wel lekker.  Veel gebruik van veel 'holle' calorieën zoals snickers probeer ik in ieder geval te vermijden.  Het lijkt me niet echt gezond en bovendien kom ik er niet van bij.
je mag ook pindagsaus bij je Belgische patat doen hoor! Ikzelf eet nooit pindakaas of pinda's. Kom ik veel te veel mee aan.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Ligfietsertje

  • *****
  • 1.633
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #10 Gepost op: 09 februari 2005, 18:58:14 »
je mag ook pindagsaus bij je Belgische patat doen hoor! Ikzelf eet nooit pindakaas of pinda's. Kom ik veel te veel mee aan.

Belgische patat >:(  ;) Belgische patat bestaat helemaal niet.  Belgische frieten wel, maar gelukkig is pindasaus nauwelijks te krijgen in Belgische frituren, het is immers een belediging voor de Belgische friet om er iets als pindasaus op te doen.

Valt het op dat ik geen pindasausliefhebber ben?  ;D  

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2005, 19:10:55 »
ik ook niet hoor!  :D
Ik vond het wel leuk om je even te plagen. Had ik wel gedacht dat je ongeveer zo zou reageren.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Elsbeth

Re:De Bijkom-Draad
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2005, 09:38:15 »
En gezien ik wel wat fysieke arbeid doe en veel fiets schat ik dat ik dagelijks gemiddeld zo'n 2500 calorieën verbruik.
Even voor de duidelijkheid: een man heeft 2500 calorien per dag nodig, maar dit cijfer is gebaseerd op een leven zonder fysieke arbeid of iets dergelijks. Jij verricht dat wel en daarnaast wil je aankomen. Ik zou als ik jou was proberen meer calorien te gebruiken, zo'n 3500. En zoals je weet kan dat ook uit gezonde voeding, in plaats gebak, slagroom en snickers.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2005, 09:38:40 door Elsbeth »