Vegatopia Forum

Aardappels vs. pasta & rijst

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2005, 17:56:05 »
We gaan nú eten dus zal ik 't meteen proberen!

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2005, 17:59:17 »
Ik ben dan geen vegetarier, maar ik ben echt gek op aardappels. Als ik vleesloos eet dan is dat toch wel vaak met aardappels, en mocht ik ooit vegetarier worden (alhoewel het waarschijnlijker is dat ik het gewoon hou bij beperkt vlees) dan zal ik echt mijn aardappeltjes niet willen missen.


Offline Jasper

  • ***
  • 338
    • Jasper M - virtuele expositie
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2005, 18:39:24 »
Aardappels komen bij mij veruit in de minderheid naar binnen. Ik ben toch vooral een pasta- en rijstpersoon. Als ik ze gebruik dan toch wel als friet, anders in de vorm van een stamppot, en soms gepoft. Een aardappelrestjes doen het ook erg goed in de curry (bijv. de astrix-variant, die in de plaatselijke super als Asterix-aardappel in de schappen ligt).

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2005, 19:00:20 »
rijst en tarwe hebben waarden die dicht bij elkaar in de buurt liggen. Behalve de vezels dat heeft tarwe veel meer. Maar witte rijst niets.
Maar witte pasta dan wel vezels ???
Citaat
Aardappelen in de schil zijn minder calorierijk, zit vitamine c in (rijst niets), maar minder ijzer.
In aardappelen zit minder ijzer dan in rijst of dan in pasta? En dan in witte of zilvervlies/volkoren ?
Ja zelfs in witbrood zit een beetje vezel. In de biologische witte deegwaren van AH (volgens het pak) zit 2% vezel. In de volkoren spaghetti wel 8%. Daaraan kun je zien dat bruin wel beter is. Het misverstand komt voort uit dat voedingsvezel wat anders is dan de kiemen en zemelen (soms vezels genoemd) van de tarwe. Vezel heet ook wel cellulose en is het structurele deel van de plant. Niet de voedingsstof, want het wordt niet verteerd. Maar de darmen kunnen door de vezels beter de inhoud voortbewegen.
In bruine rijst zit 3 microgram ijzer in. In witte een heel klein beetje. In witte pasta een heel klein beetje. In bruine pasta1,3 tot 2 microgram. In aardappel 0,9. Als je een lijstje wilt met hoeveelheden ijzer per product dan kan ik je die wel geven. Aflopend van veel naar weinig. Het meeste ijzer bevat sap van gedroogde pruimen, in reformwinkels nog wel te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 20:15:33 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2005, 12:08:49 »
Ik houd dus echt niet van aardappels. Ik eet gemiddeld per week een keer rijst (meestal basmati), pasta (niet volkoren), flourtortilla, naanbrood, pita's. Maar aardappels... misschien een of twee keer per maand.
De smaak, de bite....  :nooo:

Ik gooi het weleens in een curry of we bakken het. Altijd biologisch.

Aiko

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2005, 12:12:51 »
Ik eet het wel eens op brood; best lekker!

Kiwi

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2005, 12:14:08 »
Ik eet het wel eens op brood; best lekker!

Gekookte aardappels? :o

Aiko

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2005, 12:17:00 »
Jawelles. En soms met ketchup of slasaus d'roverheen ook nog eens.
Stampot op brood is ook erg lekker, trouwens. Alles op brood is lekker want het brood zelf is natuurlijk lekker...

Kiwi

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2005, 12:20:18 »
Stamppot op brood kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar aardappels.... :-X
Ik ga het niet proberen ook!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2005, 12:40:42 »
Stamppot op brood kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar aardappels.... :-X
Ik ga het niet proberen ook!

nee  :pukey:

bienne

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2005, 17:05:35 »
Ik eet gewoon aardappels maar ook rijst en pasta. Eigenlijk gewone ( hollandse)kost

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2005, 18:20:34 »
Oh ik ben gek op aardappels! Gekookt met een lekkere gevulde jus, vind ik te bewerkelijk en eet ik niet zo vaak. Maar gebakken in roomboter met flink wat kruiden, oh anytime! Aardappelovenschotels vind ik ook erg fijn en een zelfgemaakte aardappelsalade is ook  :vork:
Meestal ga ik voor een flinke zak van die Redstaraardappelen.
Nou vind ik rijst ook erg lekker, dus dat eet ik ook erg veel op allerlei manieren. Meestal zilvervliesrijst, basmati of pandan. Enkele keer notenrijst of meergranenrijst. Gebruik alleen van die witte snelkookrijst als ik biryani maak, die zuigt alles zo lekker op. De combi van rijst en aardappels in een Indiase stoofpot vind ik trouwens ook erg lekker.
Pasta eet ik steeds minder, ondanks dat ik het wel lekker vind. Ben wat gevoelig voor tarwe en pasta gemaakt van kamut of spelt is toch wel erg prijzig.
Sin chile, no tiene chiste!

Tamara

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #32 Gepost op: 12 februari 2005, 18:47:38 »
Ik ben eerlijk gezegd niet zo dol op gekookte aardappelen.

Wel in ovenschotels of gepureerd of gefrituurd.

Rijst vind ik wel erg lekker, voorl Nasi, en de Pikante tomaat room saus van Chicken tonight.

He, bah, doet me gelijk weer denken aan die reclame van chicken tonight, dan zingen ze:" I feel like chicken tonight en dan zie je iedereen een kip nadoen, alsof ze met hun vleugels slaan :P.

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #33 Gepost op: 12 februari 2005, 19:48:02 »
Ik eet meestal brood of naan o.i.d., of pasta. Ik hou niet zo van gekookte aardappels (wel van kroketten, maar die eet ik niet vaak), frietjes kunnen wel eens lekker zijn maar niet elke week, en ik hou ook niet zo van rijst.

Danielle

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2005, 16:47:07 »
Dank je, Willemk49!  :shiny:

Weet je toevallig ook hoe het zit met de vitamine B in de verschillende zetmeelproducten?

Aardappels op brood is trouwens prima te eten, maar dan als aardappelsalade.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2005, 19:30:04 »
quote van Daniëlle:Weet je toevallig ook hoe het zit met de vitamine B in de verschillende zetmeelproducten?



Allereerst, noem mij maar Willem hoor, dat is wat korter en komt wat minder formumachtig over.

Komt ie: Het complex van de B-groep is wateroplosbaar, kan niet in het lichaam worden opgeslagen, daarom geen giftige opeenhoping mogelijk en moet eigenlijk elke dag in het eten aanwezig zijn. De hoeveelheden hieronder telkens per 100 gram tenzij anders aangegeven
B1 (Thiamine) 0,8 - 1,6 mg per dag nodig (aanbevolen) DAH
 tarwemeel 0,66,
rijstzemelen (25 gram) 0,56
rijstslijpsel (25 gram) 0,48
tarwekiemen (25 gram) 0,44
gierst (25 gram) 0,42
tarwekorrels (35 gram) 0,38
gerst (25 gram) 0,33
roggekorrels (35 gram) 0,31
havermeel 0,19
bruine rijst 0,18
sesamzaad twee eetlepels 0,18
volkorenbrood 2 plakken 0,15

andere producten
biergist en voedingsgist per eetlepel 1,2
doperwten 0,45
sojabonen 0,38
limabonen -,31
witte bonen 0,27
spinazie 0,25
sinaasappel 0,24
avocado halve middelgrote 0,23
broccoli 0,16

B2 Ribolflavine DAH 1,1 tot 2,3
Naast (heel) veel in melkproducten en biergist zit er aardig wat in champignons, asperges, spinazie, spruiten en spliterwten.
In zetmeel veel minder maar:
amandelmeel (25 gram) 0,26
gierst (25 gram) 0,22
tarwekiemen (25 gram) 0,20

Niacine 13 - 18 mg DAH
in tofu zit heel veel, dus ook in andere sojaproducten in 100 gram zit 14,1 mg
Daarnaast in veel peulvruchten in zetmeel:
rijstslijpsel (25 gram) 8,5
tarwekorrels, boekweit, havermeel, pinda's allemaal ongeveer 4,4 per 25 gram
Ook in champignons, spinazie en aaardappel, gierst, spruiten, broccoli ongevee 3,0 per 100 gram

Vitamine B6 (in verschillende onderdelen uit te splitsen, maar voor het gemak maar even niet)
DAH 20 mg
Veel in soja en ander peulvruchten
In zetmeel:
rijstzemelen, rijstslijpsel, boekwet, volkoren tarwe, aardappel, roggemeel, aflopend van 0,8 naar 0,4 per 100 gram. Daarnaast in de al genoemde artikelen bij de B1 en B2 en Niacine.

B12 staat wel in een aparte draad hoe belangrijk dat is en dat het alleen van nature in dierlijke producten voorkomt.

Dan is er nog foliumzuur, maar dat komt in zo veel producten voor dat je dat haast niet kunt mislopen bij gevarieerde voeding. Wel belangrijk omdat bij tekorten hetzelfde gebeurt als bij B12. Foliumzuur heb je bij zwangerschappen veel nodig, maar zoals gezegd: eet gevarieerd.


wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Aiko

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2005, 19:37:26 »
Allereerst, noem mij maar Willem hoor, dat is wat korter en komt wat minder formumachtig over.

(Je kunt de zichtbaarheid van je naam veranderen onder 'profiel'. In Willem dus. Of Wimpie, mocht je willen...?)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2005, 19:43:36 »
goed idee, maar ja, er is ook zoiets van herkenbaarheid
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2005, 21:35:15 »
@Dragonfly: ik herinner mij dat ter bestrijding van beri-beri (bestaat dat nog? woord geen eeuwen gehoord) mensen in ontwikkelingslanden werd aanbevolen rijst met vliesje te eten. Daar zit de vitamine B-nogwat namelijk in en beri-beri onstaat bij gebrek daaraan.

Ik vind aardappelen lekker, maar nijg toch naar vaak rijst en pasta te eten. Roerbakken is nogal makkelijk en altijd lekker en rijst in een rijststomer makkelijk te maken. Daar heeft het deels mee te maken. Maar het is denk ik ook ontstaan vanwege dat ik gewend ben 2 dingen te combineren uit de eiwitrijke produkten. Toen ik vegetarier werd, werd dat nu meestal aangeraden en nu zit het hardnekkig in mijn systeem genesteld.
Daarnaast is Nederland in rap tempo anders gaan koken...veel meer "buitenlands", voor zover het nog kan koken natuurlijk.
de tuin: dat ben ik

andrez

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2005, 00:29:16 »
Vijf keer per week. Zou ze, ondanks m'n dieet niet willen, missen. Wel afgemeten (± 125 gram per keer). Koken doe ik ze zo'n 11 minuten. Meestal gewoon van die kruimige Euroshopper aardappels van AH.

Voorheen at ik er zoveel dat ik met recht van een aardappelbuik kon spreken. Ach, een beetje Drent (wat ik inderdaad een beetje ben) is toch zeker aardappeleter (naast bruine bonen natuurlijk, die ik ook van harte eet, hoewel ik er niet voor bid).