Vegatopia Forum

Aardappels vs. pasta & rijst

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Aardappels vs. pasta & rijst
« Gepost op: 09 februari 2005, 14:25:35 »
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of hier nu veel aardappeleters zitten of dat de meesten altijd rijst of aardappels eten.

Is aardappels eten iets wat vegetariers minder doen omdat ze niet meer het 'drie dingen op het bord' idee (aardappels, groente en vlees) hebben? Of omdat het makkelijker is een vleesvervanger door rijst en pasta te verwerken?

Of zijn aardappels uit de tijd?

Eten jullie net als ik liever vastkokende aardappels?
En krijgen jullie bij je ouders ook altijd van die 'droogkloten' waar volgens mijn ouders de jus zo goed in oplost?

Aardappels zijn vezel- en vitaminerijk, in tegenstelling tot de toch gangbaardere witte pasta en rijst. Is pasta en rijst wel een goede aardappelvervanger dan?

Ben benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben!
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2005, 15:41:44 door Sånde® »

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2005, 14:31:43 »
Ik koop altijd biologische aardappelen van AH. Die kun je in de schil verwerken geen bestrijdingsmiddelen resten. Poffen, bakken en puree/stampot. Nooit alleen gekookt. In de schil is er ook nog meer voedingswaarde in gebleven. Als ik ze bak doe ik een middelgrote aardappel 1 minuut in de magnetron, dan hoef je het ook minder lang te bakken. Pof ik ze dan gaat een grote aardappel 2 en een halve minuut er in. Die AH aardappel is van het vaste soort. Lekker. Puree/stampot doe ik in de hogedrukpan ook ongeschild. Gaat ook heel snel. Rijst, pasta, aardappels kwart, kwart, kwart en het laatste kwart is voor de variatie.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Kiwi

Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2005, 14:36:34 »
Wij eten heel veel rijst, en dan meestal zilvervliesrijst. Maar ook wel pandan- of basmatirijst, we hebben in ieder geval nooit gewone witte rijst in huis. Zilvervliesrijst is vezelrijker dan aardappels, dus wat dat betreft een goede vervanger. Ook eten we regelmatig mie of mihoen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van gekookte aardappels, maar dat heeft geloof ik niets met mijn vegetariërzijn te maken. Wel kook ik aardappels voor de stamppot, en ik bak en frituur ze regelmatig. Dat vinden we dan weer wel lekker.

Pasta vind ik ook lekker, daar houdt G. echter niet van dus dat eten we minder vaak.
Verder vind ik couscous ook lekker en makkelijk. Dus ik eet best gevarieerd, al zeg ik het zelf.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2005, 14:38:58 »
Vind alles best. Aardappel, rijst of pasta. Is witte rijst niet zo vol met vezels?
Stem op de Partij voor de Dieren

Kiwi

Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2005, 14:42:53 »
Is witte rijst niet zo vol met vezels?

Nee, alle vezels zaten in het velletje wat er afgehaald is!

Danielle

Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2005, 14:46:15 »
Ik koop altijd biologische aardappelen van AH. Die kun je in de schil verwerken geen bestrijdingsmiddelen resten.
Dat vind ik ook de lekkerste aardappels! en ik kook ze ook meestal in de schil, al is het maar omdat ik geen zin heb om te schillen.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2005, 14:49:08 »
Vind alles best. Aardappel, rijst of pasta. Is witte rijst niet zo vol met vezels?
rijst en tarwe hebben waarden die dicht bij elkaar in de buurt liggen. Behalve de vezels dat heeft tarwe veel meer. Maar witte rijst niets. Aardappelen in de schil zijn minder calorierijk, zit vitamine c in (rijst niets), maar minder ijzer. Vezels zijn vergelijkbaar tussen rijst en aardappelen. Dus variatie blijft belangrijk.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2005, 14:51:35 »
Is witte rijst niet zo vol met vezels?

Nee, alle vezels zaten in het velletje wat er afgehaald is!

dan voortaan maar een andere rijst soort. Of zit er in de rest nog wat bijzonders in rijst?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sam

  • ******
  • 7.103
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 09:10:33 »
Elke dag iets anders: aardappels, rijst, pasta, ovenschotel, couscous, pizza etc. Vastkokende aardappels vind ik niet lekker, ik begrijp niet hoe mensen bintjes kunnen eten, de vieste aardappel die er is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 09:23:52 »
Pasta heeft onze voorkeur. Gert eet niet graag rijst, dus dat komt ook niet zo vaak op tafel. Aardappelen eten we zo'n drie maal per week maar dan meestal als puree of stamppot, anders vind ik het nogal smakeloos. Couscous eten we vooral in de zomer, meestal in een slaatje ofzo. Die specialiteitenpasta's van de ah vinden we ook lekker (gigli, penne met basilicum...), de volkorenpasta's van Soubry smaken ook wel.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2005, 09:53:34 »
Couscous eten we vooral in de zomer, meestal in een slaatje ofzo.
Jakkes. Als ik het woord slaatje hoor denk ik direct aan iets met heel veel vette majodressing er overheen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Brent

  • ****
  • 600
  • Geslacht: Man
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2005, 11:51:25 »
Couscous eten we vooral in de zomer, meestal in een slaatje ofzo.
Jakkes. Als ik het woord slaatje hoor denk ik direct aan iets met heel veel vette majodressing er overheen.

Nee hoor, daar hou ik ook niet zo van. Ik bedoelde dat ik de couscous meng met wat rozijntjes en verse groentjes ...

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2005, 12:27:22 »
Aardappels, lekker! Je kunt er zoveel kanten mee op!
Maar... rijst en pasta vind ik ook lekker. Alhoewel ik denk dat rijst en aardappels mijn voorkeur hebben. En couscous, mie, etc ook lekker!
Eet gezond & eet taartjes

Miezemiez

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2005, 14:33:20 »
eigenlijk ivnd ik alleen gebakken aardappels lekker.. of in een stamppot ofzo, maar andres vind ik ze zo zetmelerig.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2005, 14:56:53 »
ik vind aardappels net zo lekker als pasta, rijst, etc. Aardappels eten we regelmatig, ik koop het liefst biologische van bv Natuurwinkel, ah of andere supermarkt. Alleen voor stamppot koop ik kruimige, voor de rest vastkokende. Ook wel eens rode aardappels, heel soms truffelaardappel en nu zijn er al weer nieuwe aardappels, ook heel lekker. Bio aardappels zijn niet zo geschikt voor friet helaas. Gekookte aardappels zijn wel lekker maar dan wel met iets erbij wat niet droog is, zoals een mosterdkwarkdip ofzo. Aardappels uit de oven vind ik heerlijk, gebakken aardappels ook wel.
Maar pasta eten we net zo vaak, rijst ook wel maar momenteel om een of andere reden iets minder, heel soms mie, bulghur, couscous of quinoa of zoiets (ik vind quinoa eigenlijk niet zo lekker) soms iets met deeg als een quiche of zelfgemaakte pizza, eigenlijk van alles wat dus.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 14:57:47 door Selly »
,,,,فلافل

Toeps

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2005, 15:10:09 »
In verband met technische problemen (lees: een tweepits kookplaatje) eet ik voornamelijk pasta of rijst. Simpelweg omdat je hier meestal maar twee pannen voor nodig hebt.

En ik ben sowieso niet zo'n fan van aardappelen.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2005, 15:29:26 »
Nooit zo'n aardappelfan geweest, tenzij gebakken of als frietjes, van purree hou ik al helemaal niet. Maar ik eet het wel 1 of 2 keer per week, omdat het bij sommige dingen nu eenmaal beter past of voor de variatie. Vastkokende idd. Pasta en rijst eet ik het vaakst (wel geen volle, dus niet zo heel gezond :-[), en van couscous en quinoa hou ik ook heel erg.

Danielle

Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2005, 16:36:15 »
een mosterdkwarkdip
Vertel ?!  :yummie:
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2005, 16:36:32 door Danielle »

Danielle

Re:aardappels vs. pasts&rijst
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2005, 16:40:56 »
rijst en tarwe hebben waarden die dicht bij elkaar in de buurt liggen. Behalve de vezels dat heeft tarwe veel meer. Maar witte rijst niets.
Maar witte pasta dan wel vezels ???
Citaat
Aardappelen in de schil zijn minder calorierijk, zit vitamine c in (rijst niets), maar minder ijzer.
In aardappelen zit minder ijzer dan in rijst of dan in pasta? En dan in witte of zilvervlies/volkoren ?

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Aardappels vs. pasta & rijst
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2005, 17:38:26 »
een mosterdkwarkdip
Vertel ?!  :yummie:

Oh, hihi. Dat is wat t is: naar smaak kwark en mosterd mengen, evt. wat zout of peper er bij, en in een klein bakje doen om je aardappels in te dippen.
,,,,فلافل