Vegatopia Forum

Esthetisch

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Esthetisch
« Gepost op: 04 februari 2005, 13:21:45 »
Ik open een boekje van Osho en kom op de vraag: waarom staat u uitsluitend vegetarisch voedsel in de ashram toe?

Het komt er op neer dat hij het eten van vlees en vis onesthetish vindt.
Het is eens iets anders.
Vegetariër zijn om esthetische redenen.

Lijkt het jullie wat?
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Esthetisch
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2005, 13:27:23 »
Citaat
es·the·tisch (bn.)
1 betr. hebben op de waardering van het schone
2 smaakvol, in overeenstemming met de schoonheidsleer <=> onesthetisch

van www. woordenboek.nl

Smaakvol, daar kan ik mee leven  ;D
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2005, 13:29:31 »
 :O
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Aiko

Re:Esthetisch
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2005, 13:57:49 »
Nou was er van de week een mini discussie danwel slechts een vraag of veganist (misschien ook vegetarier) zijn je er jonger uit zou laten zien (sommigen ouder). Tja, het kan ook een reden zijn, als je ver genoeg doordenkt...

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Esthetisch
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2005, 14:00:45 »
Veel vlees of vis ziet er idd niet zo esthetisch uit, maar groenten toch ook niet altijd. Denk maar aan een prutje linzen of spinazie, of (een vega versie van) moambe...

Fabian

Re:Esthetisch
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2005, 14:11:14 »
Kan het niet zijn dat hij eigenlijk onethisch bedoelt?

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Esthetisch
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2005, 14:16:39 »
nah
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2005, 14:40:02 »
Kan het niet zijn dat hij eigenlijk onethisch bedoelt?

Nee, zeker niet! .."gewoon een puur esthetishe kwestie."
Dat is het juist!

Ik neem hier een paar zinnetjes uit de tekst:

Het idee dat je een dier doodt om hem op te eten, het idee alleen al is onesthetisch.
...
De kwestie is niet dat je een dier gedood hebt en dat doden slecht is. Nee, de kwestie is dat JIJ het dier gedood hebt- JIJ.
Alleen om te eten? Terwijl er heerlijk vegetarisch voedsel beschikbaar is?...  Waarom zou je een lichaam dood maken?
...
Maar het is geen religieuze kwestie. Het is een kwestie van esthetica. Een esthetisch persoon zal erop toezien dat zijn leven mooi blijft, dat het geen nachtmerrie wordt.
...
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Re:Esthetisch
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2005, 14:48:09 »
Vind ik wel een verbazend egocentrische invulling van het begrip esthetisch.
Ik zou het bijna onethisch noemen ;)
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2005, 14:53:32 door b@ña@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2005, 15:07:39 »
Omdat het niet belangrijk is dàt het dier gedood werd?  

Hier liet ik iets weg omdat het misschien te boedistisch over zou komen, nl:

"Ik ben er niet tegen dat het dier gedood wordt, want de essentie van het dier blijft leven, die kan niet gedood worden. En datgene dat niet essentieel is, of je het nu doodt of niet, moet toch sterven. Dus het heeft er niets mee te maken, dat is voor mij geen punt van overweging."

Deze redenering gaat voor velen waarschijnlijk te ver.
Blijft dat ik mezelf er wel eens op betrap dat ik vegetarisch wil eten, om ethische redenen jawel, maar ook omdat ik wil "schoon blijven." Geestelijk én lichamelijk.
Esthetisch dus.

"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Re:Esthetisch
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2005, 15:18:29 »
Omdat het niet belangrijk is dàt het dier gedood werd?  

Omdat die argumentatie veel uitstraalt van: Wat kan het mij bomme wat er om me heen gebeurt, het gaat er alleen om hoe ik er zelf afkom.
Het stukje dat je vervolgens aanhaalt bevestigt dat nog eens. Ik vermoed dat dat zelfs (juist) voor het gros van de Boedhisten ook te ver gaat. Het is een weinig barmhartige instelling.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2005, 16:03:41 »
Dat vind ik niet. Het heeft helemaal niets met barmhartig te maken.
En zeker niet met -het kan mij niet schelen wat er rond mij gebeurt.-
Ik zie zelfs niet hoe je er op komt.
Volgens mij heeft het te maken met het feit dat voor Jou de essentie bij het nutteloos doden ligt en het walgelijke ervan. Even los te zien van wat het verder voor het dier en ev. andere personen betekent.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re:Esthetisch
« Reactie #12 Gepost op: 04 februari 2005, 16:35:10 »
Alleen om te eten? Terwijl er heerlijk vegetarisch voedsel beschikbaar is?...  Waarom zou je een lichaam dood maken?

 Het is een kwestie van esthetica. Een esthetisch persoon zal erop toezien dat zijn leven mooi blijft, dat het geen nachtmerrie wordt.

Dat eerste geef ik ook vaak als reden aan, zo van: ik eet geen dieren omdat het niet nodig is. Maar dat heeft toch ook juist met ethiek te maken imo?

Hoe het overkomt is dat hij bedoelt dat je (met je geweten) in het reine wil zijn, da's ook meer ethiek dan esthetiek toch?

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2005, 16:52:50 »
Ander stukje:

je verlichting staat niet op het spel, maar wel je poëzie, je gevoel voor schoonheid. Je menselijkheid staat op het spel, niet je supermenselijkheid. Daarom is het in mijn ashram niet toegestaan en zal het ook nooit worden toegestaan. Het is een kwestie van schoonheid.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2005, 16:54:47 »
...  je er jonger uit zou laten zien (sommigen ouder).

 ???
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Esthetisch
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2005, 18:27:48 »
Ik heb wel eens vaker als reden voor vegetarisme de esthetische gezien. Meestal werd dat uitgelegd als zou het betekenen dat mensen vlees op hun bord lelijk vinden, maar dat vind ik op de een of andere manier een te nauwe zienswijze.

De onderverdeling in het Ware, het Schone en het Goede is een bekende manier om de belangrijke dingen des levens te categoriseren in de filosofie. Als je een monistisch systeem aanhangt (waarbij alles tot één ding te reduceren is, noem het God of iets anders), dan zijn het Ware, het Schone en en Goede uiteindelijk gewoon precies hetzelfde.

Kierkegaard heeft religiositeit in drie fasen onderverdeeld waarvan de esthetische er ook één was. Ik weet alleen niet meer of dat nou juist de laagste of een hogere vorm was. Maar ik denk niet dat Osho (de nieuwe naam van de Bagwhan, niet?) iets heeft met een Deense existentialist.

Het zou ook nog eens kunnen zijn dat esthetisch niks anders betekent dan dat wat je bedoelt wanneer je zegt dat je iets doet omdat het mooi gebaar is. Ik sluit niet uit dat een morele handeling aan het gevoel voor schoonheid kan appeleren. Het is toch een vorm  van harmonie.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:Esthetisch
« Reactie #16 Gepost op: 06 februari 2005, 10:07:51 »
Het was een heel grappige man, die Osho. Misschien moet je het zo zien: je zegt iets anders dan men verwacht, waardoor je mensen aan het denken zet. Hè? Wat bedoelt hij nou? Dat is toch gek? Is het niet zo dat... Ik weet verder niet zoveel van Osho, maar dat lijkt me een tactiek die hij weleens aangehangen zou kunnen hebben. Hij zette graag dingen op z'n kop.

Offline Nick

  • ****
  • 578
Re:Esthetisch
« Reactie #17 Gepost op: 06 februari 2005, 13:20:47 »
Ja, het is zeker goed gevonden. Stel je eens voor welke reacties je krijgt wanneer je het esthetische als reden geeft voor je vegetarisme.
Het opent perspectieven!
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re:Esthetisch
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2005, 11:45:26 »

Kierkegaard heeft religiositeit in drie fasen onderverdeeld waarvan de esthetische er ook één was. Ik weet alleen niet meer of dat nou juist de laagste of een hogere vorm was.


De laagste (al heb je in feite nog een lagere en dat is niets, want je moet eerst een sprong maken naar het esthetische stadium)
Zo.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Esthetisch
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2005, 12:05:06 »
Ik vind het wel een vies idee, dat vlees heel lang in de darmen zit voor het verteerd.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.