Tips: Zeg niet: ik eet geen vlees, dan krijg je alsnog kip of vis of slang of zeeslakken of gebraden kikker of mussen ofzo. Niet omdat ze het niet willen begrijpen, maar gewoon omdat er geen woord is dat vlees in zijn algemeenheid aanduidt. Gebruik de term: ik eet rein/boeddhistisch:wo chi su (wo tsjuh soe), dan krijg je veganistisch eten, wel zo veilig, en overal in China begrepen en gerespecteerd. Niet te verwarren met ce suo (tse swo), wat de wc betekent
Reuzel vermijden is een hele lastige, vissaus ben ik niet vaak tegengekomen. Goedkope restaurantjes zijn beter dan dure, omdat die dure overal (duur) vlees ingooien om de prijs op te krikken. Beijing is een goede plaats voor lekker vegetarisch eten, probeer vooral de hot plates, de gietijzeren platen met gegrilde groentes.
Duizend jaar eieren zijn in mest ingepakt en niet in urine trouwens. De smaak is best neutraal maar ze zien er niet uit. Een acquired taste en leuk om westerlingen mee op stang te jagen. Uit hetzelfde hoofdstuk "griezelen voor vegetariers" de xiang dofu, stinkende tahoe. Dit is een grijzige gegiste tahoe die gefrituurd wordt en hemeltergend stinkt. Hebben ze niet vaak in restaurants maar kun je wel op de markten krijgen, of als snack. Het proberen waard.
Echt lekker zijn de zeewier achtige dingen die je o.a. in boeddhistische tempelrestaurants kunt krijgen, hoewel ik wel mijn vraagtekens heb bij sommige dingen die ze als zeewier aanprijzen maar die volgens mij sponsachtigen zijn, die dus eigenlijk geen plant zijn.
Als je de kans hebt, vooral een sechuanees restaurant bezoeken, die hebben ze ook in Beijing. Heel erg lekker pittig als je daar van houdt!
Op straat snacken: baozi, gestoomde broodjes, hebben ze vaak met groente. Jiaozi, gebakken wontons, zijn bijna altijd met vlees.