Vegatopia Forum

Waar ligt de grens van veganisme

Re:Waar ligt de grens van veganisme
« Reactie #380 Gepost op: 03 februari 2014, 13:14:14 »
De veganist lijkt meer als uitgangspunt te nemen dat op geen enkele wijze van dieren gebruik gemaakt mag worden. Misschien is dat een makkelijker uitgangspunt, en voorkomt dat de gehele discussie of dieren al dan niet te lijden hebben van zus of zo [het oogsten van honing bijvoorbeeld, of het scheren van schapen].

Dat is wel gemakkelijker, maar als dat het echte uitgangspunt zou zijn, dan is het meer een dogmatisch uitgangspunt zonder goede of bevredigende motivatie.
De hele natuur is immers vol van diersoorten die andere diersoorten gebruiken voor hun eigen nut, niet steeds, maar ook wel ten nadele van de gebruikte diersoort.

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
« Reactie #381 Gepost op: 05 februari 2014, 19:00:25 »
Het is nogal vreemd om mensen met de natuur of met andere dieren te vergelijken.

Ondanks dat sommige veganisten anders beweren is het uitgangspunt van veganisme juist dat mensen anders zijn dan andere dieren, in die zin dat mensen bewust de keuze kunnen maken om andere dieren niet te gebruiken.

Het argument van "ik eet vlees/doe dit of dat want dat is in de natuur ook zo" vind ik altijd zo vreemd. Dan maak je jezelf zoveel dommer dan je bent. Plus dat de natuur niet in huizen woont en computers gebruikt natuurlijk.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.665
    • Mijn Homepage
« Reactie #382 Gepost op: 05 februari 2014, 21:23:49 »
Ondanks dat sommige veganisten anders beweren is het uitgangspunt van veganisme juist dat mensen anders zijn dan andere dieren, in die zin dat mensen bewust de keuze kunnen maken om andere dieren niet te gebruiken.
Maakt dat mensen dan ook beter dan dieren, dat ze bewust de keuze kunnen maken?

Wat mensen ook anders maakt dan andere dieren, is dat ze andere dieren voor een paar euro of dollar kunnen kopen, in handige kant-en-klare stukjes, en zonder te (willen) zien waar het vandaan komt. Bij mij in de buurt woont in ieder geval niemand die eind van de middag met een speer het bos in gaat.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

« Reactie #383 Gepost op: 15 februari 2014, 08:49:29 »

Het argument van "ik eet vlees/doe dit of dat want dat is in de natuur ook zo" vind ik altijd zo vreemd. Dan maak je jezelf zoveel dommer dan je bent. Plus dat de natuur niet in huizen woont en computers gebruikt natuurlijk.

Maar dat is dan ook het tegenstrijdige bij de serieuze veganist. Enerzijds doet hij een beroep op de morele verantwoordelijkheid van de hoger ontwikkelde mens ten opzichte van het dier en anderzijds wijst hij het onderscheid maken tussen soorten af op grond van hun ontwikkelingsgraad qua bewustzijnsniveau. Daar zit een diepere tegenstrijdigheid of inconsistentie onder.
Een wereld waarin je evenveel aandacht zou moeten besteden aan het redden van het leven van een worm voor een tractorwiel als aan het beschermen van een fietsend kind in een drukke verkeersstraat is immers een totale absurditeit.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2014, 08:57:21 door Herbidoo »

Offline eno2

• 758
« Reactie #384 Gepost op: 27 april 2014, 13:18:46 »
Tegen vrij uitloopei en scharrelkippen kan er volgens mij niets serieus ingebracht worden. Behalve pietluttigheden.
Maar ja, veganisten zijn nu eenmaal extremisten.
Ik woon bij een familie waar aan biologische landbouw en dito wijnteelt gedaan wordt, ze hebben ook scharrelkippen. Ik kan hier vrije uitloopeieren gratis krijgen. Maar als veganist weiger ik die. Omdat ik nu eenmaal gewoon geen dierlijke producten gebruik. Maar er is geen enkel zwaarwegend  argument tegen het houden van scharrelkippen. Veganisten die daarop vitten tonen zich onnodig dogmatisch .

@ Herbidoo: Veganisme is nog geen Jaïnisme.
« Laatst bewerkt op: 27 april 2014, 13:23:31 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #385 Gepost op: 28 april 2014, 00:05:51 »
Ik woon bij een familie waar aan biologische landbouw en dito wijnteelt gedaan wordt, ze hebben ook scharrelkippen. Ik kan hier vrije uitloopeieren gratis krijgen. Maar als veganist weiger ik die. Omdat ik nu eenmaal gewoon geen dierlijke producten gebruik. Maar er is geen enkel zwaarwegend  argument tegen het houden van scharrelkippen.

Een mogelijk (zwaarwegend) argument zou kunnen zijn dat bij het fokken van kippen de haantjes vaak vermoord worden (omdat er - waarschijnlijk ook bij een biologische boerderij - nou eenmaal veel meer kippen dan haantjes nodig zijn).

Offline eno2

• 758
« Reactie #386 Gepost op: 28 april 2014, 01:23:24 »

Een mogelijk (zwaarwegend) argument zou kunnen zijn dat bij het fokken van kippen de haantjes vaak vermoord worden (omdat er - waarschijnlijk ook bij een biologische boerderij - nou eenmaal veel meer kippen dan haantjes nodig zijn).

Vermoord ;)

Dierenexploitatie is zelden helemaal onschuldig.

Ik zie onder mijn raam  met afgrijzen die brave mensen hier  af en toe  een kip kelen om op te eten. Waarschijnlijk als dank voor de eieren.

Offline eno2

• 758
« Reactie #387 Gepost op: 30 juli 2014, 23:53:00 »

Persoonlijk schep ik er groot genoegen in de roofdier voedselketen  te hebben kunnen doorbreken.
In zekere zin is dat een luxe, het is de moderne maatschappij die zulk een keuze mogelijk maakt.