Zolang de honden zelf er geen last van hebben zie ik het probleem niet. Waarom zouden we (als verschillende diersoorten zijnde) niet mogen samenwerken?
Is er sprake van echte diersoorten? Honden zijn in de menselijke wereld nou niet echt een dier te noemen, maar meer een object wat gebruikt is door de mens voor de behoeften van de mens.
De wil van de mens is de wet voor de voortgang van honden. En in hoeverre kan je spreken over samenwerking?
De honden zijn opgevoed in hun 'matrix'-wereld, dus een omgeving die wij gecreeert hebben en die kennen alleen die wereld. Hoeverre kan je dan spreken over die samenwerking? Immers hebben we geen wederzijdse toestemming, maar gewoon wat honden is aangeleerd om te doen in een wereld waarin de honden niet 'beter' weten.
Ik zie het bij de hulphond van mijn schoonmoeder, die voelt zich op zijn best als hij dingen voor haar kan doen. Het gaat veel verder dan alleen de dingen die hij doet, de emotionele band is voor haar (en voor de hond) ook heel waardevol. Zolang er ook aan zijn behoeften wordt voldaan (voldoende uitlaten etc.) zie ik echt geen probleem, integendeel.
Ja, dat zal best. De hond is vanalles geleerd. En die kent verders geen andere wereld dan die voor hem gecreeerd is. De hond heeft nooit een keuze gehad in de samenwerking. De mens heeft bepaald.
Al zag ik laatst iets op tv (ik viel er midden in) over een aap die werd getraind als hulpaap en daar had ik wel weer twijfels bij, dat leek mij onnatuurlijker.
Terwijl er eigenlijk geen verschil is. Dan zie je toch wel een beetje dat het niet 'juist' is.