Vegatopia Forum

Waar ligt de grens van veganisme

Offline Draek

• 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waar ligt de grens van veganisme
« Reactie #140 Gepost op: 23 augustus 2005, 00:17:35 »
Ik las ergens op het forum, dat een koe elk jaar een kalfje moet krijgen om melk te blijven geven?  Weet iemand waarom dat zo is?  Want mensen/vrouwen kunnen zo lang borstvoeding geven, als ze willen; zolang er vraag is, is er aanbod.
De lactatieperiode van een koe is iets van 10 maanden (300 dagen). Alleen door nieuw zwanger te zijn komen er denk weer hormonen die dat proces op gang brengen. Blijkbaar is continu melken ook geen stimulans voor dat melk blijven geven. Daarom is na die 10 maanden meestal nog wel rustperiode ofzo en daarna word het weer zwanger gemaakt.

De mens zal denk ook niet oneindig kunnen doorgaan. Maar misschien kan het aardig lang doordat de vrouw het zelf wilt en daardoor het produceren nog doorgaat. Maar ik denk dat als een mensenkind bij de ouder weggehaald word dat de vrouw ook na een tijdje niet meer geeft. Je kan het misschien nog even in stand houden, maar denk dat het na een tijd ook gewoon uitgemolken is :) Of niet?
Stem op de Partij voor de Dieren

Aap

« Reactie #141 Gepost op: 23 augustus 2005, 11:43:07 »
Ik las ergens op het forum, dat een koe elk jaar een kalfje moet krijgen om melk te blijven geven?  Weet iemand waarom dat zo is?  

Je zegt het zelf al: omdat de koe anders geen melk meer geeft. :)

Citaat
Want mensen/vrouwen kunnen zo lang borstvoeding geven, als ze willen; zolang er vraag is, is er aanbod.

Koeien zijn ten eerste geen mensen, ten tweede geldt dit gewoon niet altijd.

Is hier weer een grens berijkt van veganisme? Wel melk drinken waardoor er kalfjes (voortijdig?) moeten sterven. En geen vlees eten... Kan je nu als rechtschapen vegetarier welk "verantwoord' melk drinken?

Aap

« Reactie #142 Gepost op: 23 augustus 2005, 11:49:27 »
Citaat
Nee, want vlees is niet verantwoord. Er worden dieren voor gedood, uitgebuit, misbruikt, ontbossingen voor veevoer of grond voor vee, mensenrechten geschonden op deze veevoerplantages, etc.

Hierin verschillen we gewoon van MENING. Ik vind het verantwoord om koeien te kweken, melk te drinken en hun vlees te eten. Dit zolang de koeien een goed leven hebben.

Het woord GOED is hier weer een mening. Als ik koeien die "onder" de mensen leven vergelijk met wilde dieren in bv Africa ben ik van mening dat het leven dat onze koeien beter is dan de wilde dieren.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #143 Gepost op: 23 augustus 2005, 11:53:52 »
Is hier weer een grens berijkt van veganisme? Wel melk drinken waardoor er kalfjes (voortijdig?) moeten sterven. En geen vlees eten... Kan je nu als rechtschapen vegetarier welk "verantwoord' melk drinken?

Ja, want als je geen melk drinkt, dan hoeven er geen kalfjes geboren te worden en ontneem je dus heel veel kalfjes het recht op een goed leven.

In jouw wereld dan hè. :)

“it's strange how life makes sense in time...”

Aiko

« Reactie #144 Gepost op: 23 augustus 2005, 11:57:39 »
Het woord GOED is hier weer een mening. Als ik koeien die "onder" de mensen leven vergelijk met wilde dieren in bv Africa ben ik van mening dat het leven dat onze koeien beter is dan de wilde dieren.

Die mening deel ik deels, onder voorbehoud dat je het hier met klem niet hebt over dieren uit de bio-industrie. 'Onze' koeien worden vast in sommige gevallen ouder dan in 'de natuur' (maar wellicht ook wel niet), hoeven bij zware verwondingen niet te kreperen (of ze mogen genezen is iets anders, een langzame dood hoeven ze niet te ondergaan), krijgen in voldoende mate te eten en drinken en hebben in principe geen vrees om op elk moment aangevallen te worden door een vijandelijk dier. Wat niet wegneemt dat ik dit geen verantwoording vind om dieren te houden voor consumptie.

Bio-industrie dieren zijn veel en veel slechter af. Véél slechter.

Aap

« Reactie #145 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:16:42 »

Die mening deel ik deels, onder voorbehoud dat je het hier met klem niet hebt over dieren uit de bio-industrie. 'Onze' koeien worden vast in sommige gevallen ouder dan in 'de natuur' (maar wellicht ook wel niet), hoeven bij zware verwondingen niet te kreperen (of ze mogen genezen is iets anders, een langzame dood hoeven ze niet te ondergaan), krijgen in voldoende mate te eten en drinken en hebben in principe geen vrees om op elk moment aangevallen te worden door een vijandelijk dier. Wat niet wegneemt dat ik dit geen verantwoording vind om dieren te houden voor consumptie.

Bio-industrie dieren zijn veel en veel slechter af. Véél slechter.

Ik ben blij dat we het op dit punt eens zijn.

Aap

« Reactie #146 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:18:12 »

Ja, want als je geen melk drinkt, dan hoeven er geen kalfjes geboren te worden en ontneem je dus heel veel kalfjes het recht op een goed leven.

Bedoel je dat je als rechtschapen vegetarier dus verantwoord melk kan drinken? Of dus juist niet?

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #147 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:29:40 »

Bedoel je dat je als rechtschapen vegetarier dus verantwoord melk kan drinken? Of dus juist niet?

Dat kan wel hoor, maar dat heeft verder helemaal niks met bovenstaande te maken, en je moet je melk dan zeker niet bij een supermarkt halen.

Aap

« Reactie #148 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:45:39 »
Citaat
Dat kan wel hoor, maar dat heeft verder helemaal niks met bovenstaande te maken, en je moet je melk dan zeker niet bij een supermarkt halen.

Waarom niet? De melk van "onze" boeren gaat in de melk, koeien daar hebben een tov de natuur en goed leven.

En als je dus melk drink ben je ook verantwoordlijk voor het kalfje dat in de frikandel moet. Das met twee maten meten.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #149 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:55:42 »
Citaat
Waarom niet?

Je hebt helaas nog niet de indruk gegeven dat het ook maar enigszins zin heeft om dat verder uit te gaan leggen.  :)

Aap

« Reactie #150 Gepost op: 23 augustus 2005, 12:58:36 »
Citaat
Waarom niet?

Je hebt helaas nog niet de indruk gegeven dat het ook maar enigszins zin heeft om dat verder uit te gaan leggen.  :)

Doe je best maar, koeien lijden een beter leven dan jij denkt, zeker melkkoeien.

Offline Sander

• 5.528
« Reactie #151 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:02:18 »
Citaat
Waarom niet?
Doe je best maar, koeien lijden een beter leven dan jij denkt, zeker melkkoeien.

Wat arrogant zeg, zo stellig denken te weten wat ik denk. :)

Aap

« Reactie #152 Gepost op: 23 augustus 2005, 13:03:12 »
Citaat
Waarom niet?

Wat arrogant zeg, zo stellig denken te weten wat ik denk. :)

Jajaja, leg nou maar uit.

Ayla

« Reactie #153 Gepost op: 23 augustus 2005, 16:34:03 »
De mens zal denk ook niet oneindig kunnen doorgaan. Maar misschien kan het aardig lang doordat de vrouw het zelf wilt en daardoor het produceren nog doorgaat. Maar ik denk dat als een mensenkind bij de ouder weggehaald word dat de vrouw ook na een tijdje niet meer geeft. Je kan het misschien nog even in stand houden, maar denk dat het na een tijd ook gewoon uitgemolken is :) Of niet?

Als je een kind bij de moeder wegneemt, en er dus ook geen zuigstimulatie meer is, dan stopt de melkproductie ja.  De prolactinespiegel daalt in het bloed en dan is het finito.
Maar zolang een kind regelmatig wordt aangelegd (regelmatig is bijvoorbeeld ook na een hele tijd, alleen nog 's avonds), is er melk.  Door het zuigen wordt namelijk de productie van oxytocine in de hersenen geprikkeld en dat hormoon zorgt voor het 'losschieten' van de melk.
(Oxytocine is trouwens ook het hormoon dat ervoor zorgt dat de baarmoeder gaat samentrekken, tijdens de arbeid en bevalling.  Als de moeder dus na de bevalling borstvoeding geeft, wordt er weer oxytocine in het bloed vrijgegeven wat ervoor zorgt dat de baarmoeder beter samentrekt en dan is er dus minder kans op nabloedingen 8).)

Maar goed, kan heel goed dat het bij een koe anders werkt hoor.  Dat zal ook wel, anders zouden ze melkkoeien niet elk jaar weer zwanger laten worden :).

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #154 Gepost op: 23 augustus 2005, 20:05:47 »
Als ik koeien die "onder" de mensen leven vergelijk met wilde dieren in bv Africa ben ik van mening dat het leven dat onze koeien beter is dan de wilde dieren.
En dat is natuurlijk dé reden bij uitstek om koeien te fokken! Om ze te vertroetelen, om de dames een manicure te geven!
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Aap

« Reactie #155 Gepost op: 23 augustus 2005, 20:40:01 »
Citaat
En dat is natuurlijk dé reden bij uitstek om koeien te fokken! Om ze te vertroetelen, om de dames een manicure te geven!

Nee, een reden om te zeggen dat ze zielig zijn en eigenlijk niet zouden mogen leven. Dat is een lekker beeld van de situatie.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #156 Gepost op: 23 augustus 2005, 20:53:01 »
Citaat
Nee, een reden om te zeggen dat ze zielig zijn en eigenlijk niet zouden mogen leven. Dat is een lekker beeld van de situatie.
Niet hoeven en niet mogen zijn wel twee verschillende dingen.

Bovendien betekent het niet dat als ze het beter zouden hebben dan wilde dieren dat betekent dat ze het goed hebben, zeker niet als wij er verantwoordelijk voor zijn.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Monie

« Reactie #157 Gepost op: 23 augustus 2005, 21:35:53 »
Ja dus als je jou redenatie volgt mogen alle katten en honden ook weg?

Ja. Die bestaan ook alleen maar voor de mens.

Jij bent dus eigenlijk een soort veganistische extremist? Ik denk dat iedereen wel weet wat we met extremisten moeten doen.

Eh......nee, ik niet. Wat moeten "we" met extremisten doen ;)? Ben wel benieuwd.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2005, 21:36:15 door Monie »

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #158 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:23:46 »
Hierin verschillen we gewoon van MENING. Ik vind het verantwoord om koeien te kweken, melk te drinken en hun vlees te eten. Dit zolang de koeien een goed leven hebben.

Ok, maar kan je de rest ook verantwoorden naar je zelf? Dat er zelfs mensen onder lijden? Je bent gewoon een misantroop.

Offline Draek

• 4.449
« Reactie #159 Gepost op: 24 augustus 2005, 00:26:41 »
Als je een kind bij de moeder wegneemt, en er dus ook geen zuigstimulatie meer is, dan stopt de melkproductie ja.  De prolactinespiegel daalt in het bloed en dan is het finito.
Maar zolang een kind regelmatig wordt aangelegd (regelmatig is bijvoorbeeld ook na een hele tijd, alleen nog 's avonds), is er melk.  Door het zuigen wordt namelijk de productie van oxytocine in de hersenen geprikkeld en dat hormoon zorgt voor het 'losschieten' van de melk.
(Oxytocine is trouwens ook het hormoon dat ervoor zorgt dat de baarmoeder gaat samentrekken, tijdens de arbeid en bevalling.  Als de moeder dus na de bevalling borstvoeding geeft, wordt er weer oxytocine in het bloed vrijgegeven wat ervoor zorgt dat de baarmoeder beter samentrekt en dan is er dus minder kans op nabloedingen 8).)

Maar goed, kan heel goed dat het bij een koe anders werkt hoor.  Dat zal ook wel, anders zouden ze melkkoeien niet elk jaar weer zwanger laten worden :).

Ok, maar wat gebeurd er als het kind dus dood gaat of weggenomen wordt, maar de melk nog word afgenomen. Hoe lang blijft het er dan nog? Of kan men dan ook door blijven gaan?