Ik heb met interesse het antwoord van Dragonly gelezen. Maar dat is nu precies het verschil tussen subjectief en objectief. Jouw indruk (!) is dat ze geëxploiteerd worden. Objectief (althans het streven naar objectief) zou zijn dat je argumenten kunt geven over het beperken van het niet-soorteigen gedrag. Kippen kunnen immers scharrelen, stofbaden nemen, op de stok zitten, op willekeurige plekken eieren leggen, enz. enz. Zelfs als ze te oud zijn om aan de leg te zijn, hebben ze een utierst plezierig leven. Ik heb het dus nadrukkelijk niet over kippen waar mensen winst mee maken. Ook de uitleg over mijn opmerking dat ze er zijn voor mijn plezier. Dat subjectieve element bedoelde ik niet, het was meer dat ik er van kan genieten om die kippen in mijn nabijheid te zien scharrelen. En dan blijft er bij dat genieten ook nog een ei liggen dat niet verder door diezelfde kip wordt gewenst.
Het gaat mij om dat er niks met de dieren gebeurd wat ik ook niet zou willen. Willen wij dat ons leven bepaald word door een ander diersoort? Nee, daarom vind ik dat die band totaal gebroken moet worden.
Dieren als kippen bestaan nu alleen omdat de mens wil dat ze bestaan. Ik zou het best vinden als de kip (geen fokkip maar een 'wilde kip' ) naar de mens toetrekt en dus bij je in de tuin zou scharrelen en zo en jij er dan van geniet, maar niet juist als jij (de mens) het dier als bezit toe-eigent en ze in de tuin zet voor het plezier. Tsja subjectief... dat zal het altijd wel zijn. Je kan nimmer bepalen dat een kip het leuk vind of niet leuk vind. Je kan je alleen indenken dat jij het ook niet prettig zal vinden als je gebruikt word als entertainment (dus dat ze je in iemands tuin zetten voor de 'gezelligheid') terwijl je ook een leven kan hebben waar je zelf alles kan bepalen (dus in welke tuin je gaat scharrelen
).
Als je kijkt naar welke beperking een kip heeft als deze in de tuin word gezet(1)
1) kip bepaald dus niet waar deze leeft
2) mag de kip en kan de kip zijn voortplantingsinstinct uiten? Neem aan dat er geen vruchtbare hanen bij zitten?
3) bepaald de kip zijn eigen voer? meestal niet, afgezonderd dat hij tussen de tuin wat vindt
4) kan de kip zelf bepalen of die naar een andere plek gaat? Neem aan dat deze niet zomaar bij de buren mag grazen enzo. Of dat deze nog veel verder mag scharrelen?
5) Volgens mij konden kippen toch ook vliegen (tot een kleine hoogte en afstand?) en zijn ze geholpen dat ze dat dus niet (goed) kunnen
6) Natuurlijke selectie is niet aanwezig; als een kip ziek is word die geholpen
7) Jij bepaald of deze dood mag/gaat. Als een kip ziek is en niet geholpen kan worden ben jij degene die bepaald of deze geeuthaniseerd word
Nou dit zijn al 7 dingen wat ik dus aanmerk over kippen in je tuin die (beperkt) kunnen scharrelen etc.