Vegatopia Forum

Bruiloft & eten

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2005, 10:07:57 »
Ik heb nu zoiets van:
- (stel) trouwen om 10.00, aansluitend receptie met een drankje en een hapje (laten verzorgen)
- 13.00 een broodje en wat drinken (1 luxe broodje en 2 drankjes, laten verzorgen)
- 16.00 high tea (laten verzorgen)
- ik denk dat we het beste een zaaltje kunnen huren, en wat studenten van de hotelschool als bediening vragen
- 20.00 aanvang receptie en taart (zelf verzorgen)
- 21.00 hapjes en drank (zelf verzorgen, of enkel drank zelf en door catering hapjes)

Ik denk dat vooral de dranken bij een trouwerij het erg duur maken (wat betaal je voor een biertje tegenwoordig, 2 euro?) en het lijkt me daarom handig dit 's avonds zelf te verzorgen.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #41 Gepost op: 26 januari 2005, 10:11:11 »
Ik denk dat vooral de dranken bij een trouwerij het erg duur maken (wat betaal je voor een biertje tegenwoordig, 2 euro?) en het lijkt me daarom handig dit 's avonds zelf te verzorgen.

Als je een zaaltje huurt, of je laat ergens de dranken verzorgen, betaal je bijna nooit de volle mep. Je kunt dan prijsafspraken maken voor een fust oid.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 10:13:56 door Piek »
Eet gezond & eet taartjes

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #42 Gepost op: 26 januari 2005, 10:31:51 »
Maar ik weet ook nu al dat er maar heel weinig bars zijn die dé hapjes kunnen leveren die ík wil (als ik kijk naar de hapjes op fijn eten denk ik: mmm, lekker. Maar wie maakt dat nou in een bar?), dus lijkt het me handig om de hapjes te laten bezorgen en de dranken zelf te doen.
Volgens mij kan geen enkele bar de dranken net zo goedkoop maken als dat je ze zelf koopt....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #43 Gepost op: 26 januari 2005, 10:38:20 »
Als je een zaaltje huurt, of je laat ergens de dranken verzorgen, betaal je bijna nooit de volle mep. Je kunt dan prijsafspraken maken voor een fust oid.

Dta klopt, heeft mijn oma ook laten doen toen ze een keer haar verjaardag vierde in een zaaltje. Ook flessen frisdrank, pakken sap en flessen alcohol werden daar voor het feestje neergezet en na afloop kreeg ze een rekening voor wat er op was.
Voor een feestje betaal je nooit de horeca-prijzen per glas, dat zou wel erg duur worden...

In je schema wordt het wel een hele lange dag. Moet je je voorstellen dat je voor die tijd ook al je haren en make-up gaat doen en je in je jurk moet inpakken, dan moet je vast al om 6 uur 's ochtends beginnen, als het al niet eerder is... En als het feest dan tot middernacht (of later...) doorgaat, dan heb je er een hele intensieve en superlange dag op zitten (en dan komt van die huwelijksnacht niks meer ;)).
Ik zou daarom trouwen om half 3 (ik weet niet of je de mensen eerst naar je huis laat komen of dat je afspreekt in het stadhuis, bij het eerste moet je er op rekenen dat ze er ook al vanaf half 2 zijn) en vervolgens een high tea. Daarbij rustig kletsen enzo, foto's maken, en als je familie en vrienden het echt willen: 'leuke stukjes en andere opvoeringen'.
Vervolgens om half 8/8 uur aanvang van het feest/ontvangst van de gasten (of doe een een open receptie? Mensen die op de receptie komen, komen over het algemeen niet op het feest, omdat ze niet dicht genoeg bij je staan en zo'n receptie zou je nog ergens tussen moeten plakken) met taart en koffie, en dan om half 9/9 uur feest tot een uur of middernacht.

Een receptie zoals ik die ken (mensen van het werk waar je niet zo veel mee omgaat, maar die je er niet buiten kunt laten, buren en weet ik wie nog meer) is meestal rond een uur of 4 en duurt dan een uurtje. Ik zou dat zelf niet doen, omdat je dan vijf handschudmomenten hebt: na de huwelijksvoltrekking, bij het begin en einde van de receptie en bij het begin en einde van het feest, beetje veel...
Daarna wordt er meestal gedineerd met de genodigden voor de huwelijksvoltrekking en vervolgens het feest met de grote groep genodigden.

Wat ik zelf zou willen:
Rond een uur of vier 's middags trouwen (met (groot-)ouders, broers en zussen, paar beste vrienden).
Een lichte maaltijd (rond half zes), eventueel picknick + foto's maken met bovenstaande gasten.
's Avonds (uur of acht) groot feest met buffet en muziek (vrienden, uitgebreide familie, buren, collega's, enzovoort).
(en dat zijn drie handschudmomenten ;))
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 10:39:12 door Zusje »
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Re:Trouwen
« Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2005, 10:41:40 »
(en dan komt van die huwelijksnacht niks meer ;)).

Maar daar gaat het toch ook helemaal niet om?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #45 Gepost op: 26 januari 2005, 10:43:35 »
Nee, tegenwoordig niet meer. Hoewel ik iemand ken die gaat trouwen in de zomer, en die houdt wel een traditionele huwelijksnacht.

Ik ga echt eens nazoeken wat er allemaal voor werk te doen is in de huwelijksbranche, ik vind trouwerijen echt geweldig en misschien is er wel een carriere voor me weggelegd!
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Trouwen
« Reactie #46 Gepost op: 26 januari 2005, 11:00:32 »
Wij hebben relatief veel pas afgestudeerde starters als klant, die niet echt veel te besteden hebben. Wat zij vaak doen: huren een zaaltje of kampeerboerderij voor hun receptie, waar ook een keuken(tje) aanwezig is.
Vragen wat vrienden om de drankcatering te doen (slijter alles laten bezorgen en de rest op laten halen). Daar valt echt bakken met geld te besparen; zelfs als de cateraar nog schappelijke horecaprijzen rekent voor de drank scheelt zelf doen al gauw een tientje per gast.

Als je wilt kan ik eens een offerte opsturen om je een idee te geven van wat je kwijt zou zijn voor de bruiloft zoals je die nu in gedachten hebt. Hoeveel mensen verwacht je ongeveer?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #47 Gepost op: 26 januari 2005, 11:16:20 »
Citaat
Als je wilt kan ik eens een offerte opsturen om je een idee te geven van wat je kwijt zou zijn voor de bruiloft zoals je die nu in gedachten hebt. Hoeveel mensen verwacht je ongeveer?
Het zou dan om de hapjes 's avonds gaan en dan kunnen we denk ik rekenen op zo'n 70 mensen.
Ben benieuwd!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Trouwen
« Reactie #48 Gepost op: 26 januari 2005, 11:26:54 »
Voor alleen de hapjes leveren wij in de regio voor bedragen van € 4,- (een paar eenvoudige doch lekkere hapjes) tot € 35 (veel hapjes, luxe dingen als gemarmerde kwarteleitjes met truffelschaafsel, reeboutjes met cantharellenmousse, verse artisjokbodems met een tartaar van rode paprika). Als je alleen daarvoor een cateraar zoekt zou ik echter eerst eens in de regio Zwolle rondkijken of er daar niet een fatsoenlijke collega van ons zit, bespaar je op de vervoerskosten.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2005, 11:27:27 door bart »
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2005, 11:34:33 »
Oh, je bedoelt v.a 4 euro?
Reeboutjes? :'(
Heb jij een adres van een soortgelijke catering?
In ieder geval bedankt!
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #50 Gepost op: 26 januari 2005, 11:36:24 »
Is het ook verstandig om de gangbare zoutjes en chips op tafels te zetten? Dan heb je de lekkere, verfijnde hapjes en de borreldingentjes die goed vullen ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline bart

  • *****
  • 2.585
  • Geslacht: Man
Re:Trouwen
« Reactie #51 Gepost op: 26 januari 2005, 13:28:38 »
Oh, je bedoelt v.a 4 euro?
Jup. Daar krijg je vier à vijf verschillende soorten hapjes voor.

Citaat
Reeboutjes? :'(

Breek me de bek niet open. Wij werken uit principe alleen met biologisch vlees of wild. Probleem is dat bijna al het 'wild' in Nederland gewoon van een boerderij afkomt. Laatst privé nog een godsvermogen betaald voor everzwijn waar werkelijk geen flintertje wildsmaak aan zat... Maar goed, dit soort problemen zullen aan jou (jij was toch helemaal geen vegetariër?) en de rest van Vegatopia niet besteed zijn.

Citaat
Heb jij een adres van een soortgelijke catering?
Nope, ik zou gewoon even Googlen. Als nou blijkt dat ze daar in 't Oost'n alleen maar schnitzelkoningen hebben verzorgen we overigens graag de catering voor je bruiloft, hoor! Ik denk alleen maar even met je mee omdat je zegt dat geld zo'n probleem is.
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Aiko

Re:Trouwen
« Reactie #52 Gepost op: 26 januari 2005, 14:10:31 »
Maar goed, dit soort problemen zullen aan jou (jij was toch helemaal geen vegetariër?) en de rest van Vegatopia niet besteed zijn.

Ze was toch wel vegetarier, maar dan een visetende, toch?

Kiwi

Re:Trouwen
« Reactie #53 Gepost op: 26 januari 2005, 14:17:47 »
Ze was toch wel vegetarier, maar dan een visetende, toch?

Je bedoelt toch zeker dat ze geen vlees eet en wel vis? Dus is ze geen vegetariër, hooguit een pescotariër.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Trouwen
« Reactie #54 Gepost op: 26 januari 2005, 15:08:28 »
Laten we Laurita niet pesten door daar weer over te beginnen.  :P

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #55 Gepost op: 27 januari 2005, 14:56:05 »
Citaat
Ze was toch wel vegetarier, maar dan een visetende, toch?

Ik bén een vegetariër en át vis. Nu niet meer :D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Trouwen
« Reactie #56 Gepost op: 27 januari 2005, 15:04:27 »
 :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2005, 15:12:29 »
Maar Bart, ik wil gewoon wat lekkere, simpele hapjes die wel redelijk vullen.
Voor 70 mensen heb je x4 ofzo nodig? Dus 280 hapjes x 1,- ???
Of maak ik nu rare berekeningen?
En leveren jullie ook dingen als tapende? Want dan kun je bv broodjes neerzetten met schaaltje tapenade. Vult ook weer goed....
Of een lekkere dip voor tacochips.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #58 Gepost op: 27 januari 2005, 15:48:14 »
Op broodjes:
- de oude vertrouwde kruidenboter die, als ik het zelf maak, er altijd met bakken doorheen vliegt op verjaardagen :)
- olijventapenade
- bieslook-roomkaas
- Griekse fetapasta

Bij de dips:
- guacamolle
- tomatensalsa
- salsa verde

Dit soort dingen lijkt me lekker! Tenminste, dat vind ík lekker....
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re:Trouwen
« Reactie #59 Gepost op: 27 januari 2005, 15:49:50 »
Oh, en op een kookbeurs heb ik iets heel lekkers geproefd:
Artisjokharten in creme fraiche, véél knoflook en peterselie. Lékker! :o
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)