Vegatopia Forum

Borrelhapjes, tapas, fingerfood, snacks, dips, etc

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #160 Gepost op: 09 januari 2013, 10:59:30 »
Bij Jumbo hebben ze olijven gevuld met roomkaas, die vind ik heeeeeeerlijk!

Offline Selly

• 30.783
Re:Borrelhapjes, tapas, fingerfood etc
« Reactie #161 Gepost op: 07 augustus 2013, 20:07:22 »
Hebben jullie die mini-pitabroodjes wel eens gezien, een soort eenhapsdingen zijn dat.

Ik vind het leuk voor feestjes ze te vullen met:
-kleine tuinbonenfalafel en knoflooksaus
- geroosterde bloemkool, tahinsaus en platte peterselie
- bietendip met mierikswortel en dille
- gegrilde paprikasliertjes met haloumi
- feta-artisjokkendip
- doperwtjesdip met munt
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2013, 20:11:46 door Selly »
,,,,فلافل

Denise321

Vegetarische Snack
« Reactie #162 Gepost op: 24 maart 2014, 14:12:12 »
Hallo iedereen!

Mijn naam is Denise en ik ben student voedingmiddelentechnologie (ik weet het een mond vol). Op dit moment ben ik aan het afstuderen met de opdracht: 'ontwikkel een gezonde snack'. Hiermee wordt bedoeld een broodje of iets in die richting wat je tijdens de lunch of in de na middag kan eten. Denk aan de broodjes bij de benzine pomp.

Nu zouden ik graag een vegatarisch product willen maken.
Hebben jullie ideeën wat voor soort groente ik kan gebruiken? En daar een lekkere saus bij?

Groetjes!!

Edit: titel aangepast [mod]
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2014, 14:18:55 door Hizikigrrrl »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
Re:Vegetarische Snack
« Reactie #163 Gepost op: 24 maart 2014, 14:19:44 »
Dat is wel heel makkelijk, een forum laten bedenken wat je afstudeeropdracht wordt;).

Heb je zelf al ideeën?

Denise321

« Reactie #164 Gepost op: 24 maart 2014, 14:28:03 »
Ja ik heb al best wat ideeën! Maar het is lastig een te kiezen en je blijft uiteindelijk in een bepaald denk patroon hangen.
Ik heb deze vraag op het forum gezet omdat ik input van de doelgroep nodig heb om een goed product te maken.

Ik kan natuurlijk van alles bedenken wat ik zelf leuk/lekker vind maar het moet uiteindelijk wel verkocht worden ;)

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #165 Gepost op: 24 maart 2014, 22:30:02 »
Ik wil de vega wrap van de kiosk op het station wel weer terug. Met falafel, peppadew hummus, tomaat en ijsbergsla. Alvast bedankt. ;D
Of anders iets van sushi. ;)
Groetjes, Antje

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #166 Gepost op: 25 maart 2014, 00:12:31 »
Als admin cq medemoderator moet ik voor de goede orde even melden dat dit draadje op de grens van het toelaatbare is. Volgens de beruchte forumregels zijn oproepen voor hulp bij (afstudeer-)onderzoeken en het meewerken aan enquêtes niet toegestaan. Dit omdat we in het verleden werden doodgegooid met (veelal slechte) enquêtes.

Dit gezegd hebbende, vind ik dit best een leuke vraag, die tot een interessante discussie zou kunnen leiden. Voorlopig heb je dus het voordeel van de twijfel  :). Hou het echter bij je vraag naar ideeën voor een gezonde snack, en kom ajb niet met een link naar een marktonderzoek aanzetten. En omdat je de snack moet ontwikkelen, past het inderdaad in het 'koken'-forum en niet in 'vegetarische producten'.

Misschien handig om eerst eens te melden wat de 'requirements' zijn:
- moet de snack 'in een fabriek' worden geproduceerd, of 'dagvers' in bijvoorbeeld een tankstation?
- is er een richtprijs, een specifieke doelgroep (is het specifiek voor vegetariërs, voor flexitariërs of wil je vleeseters verleiden)?
- in welke hoeveelheden moet het worden geproduceerd, gemaakt, belegd, etc.?
- hoe vernieuwend moet de snack zijn?
- warm of koud, of maakt dat niet uit?

Vega wraps zijn niet erg origineel, maar wel lekker. Arabisch platbrood, bestreken met hummus, met falafel, verse (wilde) spinazie, tomaat en (ingelegde) pepertjes is makkelijk te maken, goedkoop, en heel erg lekker. Ook nog eens vegan (veganisme is in opmars, net als seizoensgroente).

Een wrap met seizoensgroenten zou ook iets zijn. In de winter met beetgare boerenkool, sojasaus en tempeh (of met geraspte rode kool en gebakken appel met kaneel). In de lente naast bovengenoemde wrap ook iets met pesto, groene asperges en pijnboom-, zonnebloem- of pompoenpitten. In de zomer heb je volop keus. En in de herfst gevuld met pompoencurry.

In plaats van Arabisch platbrood kun je ook Turks brood of pitabroodjes nemen.

Uit de frituur: samosa's met korianderdip. Of een Europese variant: ik denk aan iets als boerenkoolsamosa met uienchutney, maar dat is misschien iets te experimenteel.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #167 Gepost op: 25 maart 2014, 00:21:15 »
Ik at laatst ergens boerenkoolchips, freaking lekker, maar 5 euro voor een minizakje. Betaalbare boerenkoolchips ben ik dus voor. (En verder wraps of brood met humus en groenten.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline neleH

• 1.736
« Reactie #168 Gepost op: 25 maart 2014, 08:50:59 »
Hoi Denise,

Ik zou gaan voor een snack met een vleesvervanger (dus niet alleen groente oid). Iets met een bite. Bij voorkeur veganistisch en niet alleen vegetarisch.

Zonan

« Reactie #169 Gepost op: 25 maart 2014, 20:03:35 »
Aanhakend bij 'de bite' waar superhelen voor zou gaan, denk ik aan ingrediënten als gerookte temphe (verkrijgbaar bij oa Ecoplaza -Hobbit-, om eens te proeven Denise) of gekruide saitan.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #170 Gepost op: 25 maart 2014, 20:05:03 »
Ik at laatst ergens boerenkoolchips, freaking lekker, maar 5 euro voor een minizakje. Betaalbare boerenkoolchips ben ik dus voor.

Zelf maken in de oven? Met 1 boerenkool kan je heel veel chips maken.

Oeps, maar dat was de vraag niet.

Een lekkere vegetarische snack. Ik zou iets inderdaad iets met peulvruchten (falafel of humus inderdaad) erg lekker vinden. Geen kaassouffle ofzo (daar zijn er ook al veel van). Iets met tempeh lijkt me ook lekker.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2014, 20:12:57 door LL de Ling »

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #171 Gepost op: 25 maart 2014, 20:23:18 »
En graag met een "logische" ingredientenlijst. (De kantoorAH heeft nu een vegan wrap met houmous en groenten, maar er zit heel veel in waarvan ik denk "huh waarom?", sowieso, er zit heel veel in. Ook appelzuur, geen idee wat het is, maar toen durfde ik hem niet meer te kopen. Maar sowieso heb ik de neiging om dingen met ellenlange ingredientenlijsten niet te kopen, meestal is dat toch niet zo lekker.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Frank

• *
  • 4
« Reactie #172 Gepost op: 30 maart 2014, 09:58:30 »
wat dacht je van een vegetarische groentekroket of een lekkere champignonragout?

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #173 Gepost op: 30 maart 2014, 12:57:31 »
Als 't een gezonde snack moet zijn zou ik niet direct gaan voor kroketten, falafel en andere frituurwaar, tenzij je die op een andere manier laat bereiden dan in de frituur.
Het probleem De uitdaging met een gezonde snack is dat als je behoefte hebt aan snackwaar, je vaak behoefte hebt aan iets dat niet per se ultragezond is/lijkt/smaakt/voelt. Een sinaasappel is lekker, maar pak ik niet zo gauw als ik wil snacken.
(Nu ben ik dan ook geen voorbeeldig levend iemand ofzo.)
Iets als avocado is ook lekker, en ook gezond, maar heeft ook dat vettige waardoor het denk ik wel lekker snackt. Je kunt er een lekkere dip mee maken bijvoorbeeld. (Er zijn natuurlijk wel meer dingen te bedenken, of ingrediënten waarvoor hetzelfde geldt.) Dan zou ik het eerder in die hoek zoeken.

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Vegatopia

Tapas
« Reactie #174 Gepost op: 29 december 2014, 13:00:15 »
Spaanse 'gehakt'ballen in amandelsaus

Vegetarisch gehakt. Echt lekker heb ik het nooit gevonden. De brokkelige, bruine korrels, die ik volgens de verpakking prima door mijn spaghetti kan roeren, heb ik altijd links laten liggen. Maar er lijkt een revolutie gaande bij de vleesvervangers en o.a. de makers van GoodBite doen een goede gooi naar een prettige gehaktvervanger. Tijd om eens te testen!

Source: Spaanse 'gehakt'ballen in amandelsaus

Offline Selly

• 30.783
Re: Tapas
« Reactie #175 Gepost op: 22 februari 2015, 17:16:15 »
Oh lekker tapas  :D

Ik ben tijden op zoek geweest naar het perfecte tortilla-recept. Als ik weinig tijd hebt maar ik hem gewoon zo maar als ik meer tijd heb nu zo en dan krijg ie van die mooie laagjes en dat is superlekker.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #176 Gepost op: 22 februari 2015, 17:21:40 »
Oeh tapas! Gisteravond nog gegeten. Ik had onder andere mini-aardappeltortilla uit de pie-maker (dat werkt echt perfect), gebakken paddestoelen met knoflook, mozzarella met tomaat en basilicum, en nog wat hapjes die niet typisch tapas zijn maar wel lekker zoals koolsalade en tomaten creme soep van verse tomaat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #177 Gepost op: 22 februari 2015, 17:24:12 »
Ik had onder andere mini-aardappeltortilla uit de pie-maker (dat werkt echt perfect)

Ha, dat idee had ik ook al, maar nog niet geprobeerd. Goed om te weten!
Tot hoe ver vul je het en hoe lang laat je het ongeveer zitten Sam?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #178 Gepost op: 22 februari 2015, 17:25:52 »
Oh nee, niet nog meer redenen om een piemaker aan te schaffen, de kasten zijn hier al overvol  :bonk:  ;)
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #179 Gepost op: 22 februari 2015, 17:36:37 »
Nog erger, ik ben laatst voor de bijl gegaan met een popcakemaker :scaredblue: Goedkoop, een van de laatste en leek me ideaal voor een hartige hapje...
Sin chile, no tiene chiste!