Vegatopia Forum

Reden om geen vlees te eten...

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #40 Gepost op: 04 februari 2005, 23:06:33 »
Ja, laten we Lenie t hart en consorten ook even vergeten in de categorie schuldige factoren.
Die doet het ook niet helemaal goed nee. Ingrijpen in de natuur moet je niet zomaar doen. Echter als zeehonden (welke eigenlijk sterke zijn) door boten ofzo gewond raken is het niet erg als men deze oplapt.

Citaat
Het is prachtig dat de natuur het zelf zou kunnen regelen, maar inmiddels zijn we dat stadium toch wel ruim voorbij.
In canada kan de natuur toch echt veel meer zijn gang gaan dan in Nederland. In Nederland is het een beetje kunstmatig. Echter zie je ook dat de natuur het daarna wel zelf kan regelen ondanks dat de mens er veel bemoeid heeft. Zie het geval in de waterleiding duinen waarbij de hertenpopulatie zonder jachtbeheer zich mooi instand houdt.

Citaat
Maar goed, laten we dan maar hopen dat de jagers het als een sport zullen zien om de zeehondjes precies goed tussen de ogen te kunnen raken, zodat ze in een keer dood zijn. En natuurlijk hun demper ook niet vergeten op te doen...

Ik denk dat we eerder moeten hopen dat de jagers elkaar goed raken. Of dat ze inzien dat ze het niet moeten doen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Paula

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2005, 22:32:58 »
Laatst hoorde ik dat vis nooit 'diervriendelijk' gedood wordt en dat er ook geen keurmerken voor zijn. Het enige keurmerk is 'dolfijnvriendelijk gevangen'. Dan weet je zeker dat er geen dolfijnen bij gedood zijn. Zegt niets over de vis.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #42 Gepost op: 19 februari 2005, 22:37:32 »
Laatst hoorde ik dat vis nooit 'diervriendelijk' gedood wordt en dat er ook geen keurmerken voor zijn. Het enige keurmerk is 'dolfijnvriendelijk gevangen'. Dan weet je zeker dat er geen dolfijnen bij gedood zijn. Zegt niets over de vis.

Nou.... het keurmerk dolfijnvriendelijk wilde geloof ook niet perse zeggen dat het echt dolfijnvriendelijk is. Geloof dat een tv programma dat eens aantoonde. En inderdaad... vis diervriendelijk gedood? Nope. Nou ja het is wat je onder diervriendelijk verstaat natuurlijk :)
Stem op de Partij voor de Dieren

Paula

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #43 Gepost op: 19 februari 2005, 22:41:46 »
Nee dat zal wel inderdaad. Want hoe controleer je dat op zee? (van dat dolfijnvriendelijk)

Aiko

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #44 Gepost op: 19 februari 2005, 22:45:08 »
Hoe wordt een vis gedood dan? Geƫlektrocuteerd? De kop geamputeerd (maar niet bij allen, getuige de viskraam op een markt)? Stikken?

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #45 Gepost op: 19 februari 2005, 23:10:58 »
Hoe wordt een vis gedood dan? Geƫlektrocuteerd? De kop geamputeerd (maar niet bij allen, getuige de viskraam op een markt)? Stikken?

Op www.vissenbescherming.nl staat hoe vissen gedood worden.

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #46 Gepost op: 19 februari 2005, 23:12:41 »
Nee dat zal wel inderdaad. Want hoe controleer je dat op zee? (van dat dolfijnvriendelijk)

http://www.rvu.nl/kvw/index.php?i=8&r=30&n=384

Daar is die uitzending erover.
Stem op de Partij voor de Dieren

Paula

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #47 Gepost op: 19 februari 2005, 23:15:02 »
Dat is toch vreselijk!  :'(

teigetje

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #48 Gepost op: 22 februari 2005, 11:43:27 »
Dat is inderdaad vreselijk, dat programma laat gewoon zien dat er geen onafhankelijke organisatie bestaat die dat logo dolphinfree uitgeeft, maar dat dat gewoon rechtstreeks uit de visindustrie komt.

De belangrijkste reden voor mij om geen vis meer te eten is de enorme overbevissing op vele vissoorten, en de resultaten van die overbevissing zijn gewoon te walchelijk voor woorden;
- Het jaarlijks afmaken van enorme aantallen zeehonden in Canada, (maar ook Noorwegen) omdat deze dieren schuldig zouden zijn aan het ineenstorten van de kabeljauwstand.
- het vangen, mishandelen en afmaken van vele dolfijnen vooral in Japan, eveneeens omdat zij verantwoordelijk worden gehouden voor het teruglopen van de visvangst.
- Bij bijna elke vorm van visserij vallen enorme aantallen onbedoelde slachtoffers; Te jonge vissen, dolfijnen, zeehonden, zeevogels, zeeschilpadden en vele vele andere soorten zeedieren

Voor de rest is gekweekte vis dan ook geen oplossing, het voer van deze vissen bestaat uit andere vissen en zeedieren en die moeten nog steeds gevangen worden in zee.

voor de zeehondenknuppelarij bekijk deze site even; http://www.harpseals.org/index.html

Kiwi

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #49 Gepost op: 22 februari 2005, 11:47:00 »
Voor de rest is gekweekte vis dan ook geen oplossing, het voer van deze vissen bestaat uit andere vissen en zeedieren en die moeten nog steeds gevangen worden in zee.

Afgezien nog van het voer; vissenkwekerij is ook bio-industrie; er zit over het algemeen veel te veel vis in een veel te klein bassin bij elkaar.

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #50 Gepost op: 22 februari 2005, 12:12:13 »
Op het blaadje dat in de Odin groentepakketten zit heb ik een aantal keer de goede visgids zien staan van Wouter Klootwijk. Kent iemand die? (of had ik eerst even bij de kookboekendraad moeten kijken  :-\?)

Omdat mijn ouders wekelijks vis eten en denken dat dat heel gezond en diervriendelijk is zit ik te denken om 'm voor ze te bestellen. Misschien dat ze er iets mee kunnen (en willen) doen. Ze eten tegenwoordig namelijk wel vaker biologisch vlees.

Het lukte me niet om een linkje te maken (stomme UB compu's!) maar meer info staat op www.goedevis.nl (geloof ik).


teigetje

Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #51 Gepost op: 22 februari 2005, 12:25:23 »
Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar in dat boekje zit in ieder geval een lijst met drie honderd soorten vis met daarbij informatie of je die vissoort rustig zou kunnen eten of absoluut links moet laten liggen ivm overbevissing enzo. Op zich wel een goed initiatief, volgens mij blijft het eten van vis sowieso niet goed, maar het is goed dat ze daar gradaties in maken.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #52 Gepost op: 22 februari 2005, 13:43:03 »
Voor de rest is gekweekte vis dan ook geen oplossing, het voer van deze vissen bestaat uit andere vissen en zeedieren en die moeten nog steeds gevangen worden in zee.

Afgezien nog van het voer; vissenkwekerij is ook bio-industrie; er zit over het algemeen veel te veel vis in een veel te klein bassin bij elkaar.

plus de antibiotica die ze er in gooien enzo.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re:Reden om geen vlees te eten...
« Reactie #53 Gepost op: 22 februari 2005, 14:13:50 »
Op zich wel een goed initiatief, volgens mij blijft het eten van vis sowieso niet goed, maar het is goed dat ze daar gradaties in maken.

Inderdaad. Mijn ouders bijvoorbeeld denken, net als veel mensen trouwens, dat vis eten minder erg is omdat die vrij rond gezwommen hebben. Wat er verder allemaal aan vast zit daar hebben ze volgens mij geen idee van, laat staan dat ze op de hoogte zijn van die massale kwekerijen van zalm e.d. Ik heb ze er wel eens op gewezen maar dan dringt het volgens mij niet echt door. Als ik ze iets redelijk objectiefs laat lezen willen ze er misschien op gaan letten.