Vegatopia Forum

PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2004, 19:34:46 »
Is vegetarier of veganist zijn dan niet ´fundi´?

100% veganist willen zijn is fundi.
En 100% vegetarier niet?

En waarom dan?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2004, 19:44:53 »
En 100% vegetarier niet?

En waarom dan?

Vegetarier zijn zou je sowieso als een concessie kunnen zien; en 100% vegetarier zijn is, hoewel lastig, niet onrealistisch denk ik.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2004, 20:06:01 »
Als dierenrechtenbeweging heb je de mening dat de dieren niet gehouden moeten worden

O ja?

Ja...  als je voor rechten gaat, dan heb je het over vrijheid en dieren zijn niet vrij als ze opgesloten zitten.
Als je wel vind dat dieren recht hebben op meer vrijheid dan nu, dan is dat meer gewoon spreken over welzijn van de dieren. Als dierenrechtenbeweging ben je natuurlijk wel tevreden als het welzijn van de dieren steeds meer verbetert, maar dat is natuurlijk niet het einddoel.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2004, 20:17:36 »
Is vegetarier of veganist zijn dan niet ´fundi´?

100% veganist willen zijn is fundi.

Ja voor een grote groep mensen ja, maar dat is gewoon omdat ze het niet begrijpen en willem begrijpen dat een veganist die keuze maakt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2004, 20:19:49 »
Maar je hoeft natuurlijk geen 100% veganist te zijn om fundi te zijn, zoals Dr@gonfly bewijst ;)

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #25 Gepost op: 29 december 2004, 20:24:29 »
Maar je hoeft natuurlijk geen 100% veganist te zijn om fundi te zijn, zoals Dr@gonfly bewijst ;)

Is dat een loze reactie omdat ik met mijn vorige antwoord gewoon gelijk heb?
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #26 Gepost op: 29 december 2004, 20:36:17 »
Is dat een loze reactie omdat ik met mijn vorige antwoord gewoon gelijk heb?

Eigenlijk is het een loze reactie omdat je antwoord onzin is: want 100% veganistisch zijn is uit zichzelf al onrealistisch, los ervan of anderen die keuze wel of niet begrijpen.

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #27 Gepost op: 29 december 2004, 21:12:59 »
Ja...  als je voor rechten gaat, dan heb je het over vrijheid

Een dier heeft maar één recht .....   :D
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline J@n

  • 99% uitgekookt
  • *****
  • 10.299
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2004, 23:31:22 »
Maar fundi Laden heeft heel erg veel bereikt.

Hij leeft nog en rent van grot naar grot om cassettebandjes in te spreken. De islam heeft nog nooit zo'n slechte naam gehad. Is dat heel erg veel bereikt?

choekiewoekie

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2004, 23:33:48 »
Tja, ik begrijp de vraag van Pietje wel. Je hebt organisaties die strijden voor dierenwelzijn, en organisaties die strijden voor dierenrechten. Dat zijn twee zulke verschillende dingen, als je ze door elkaar gaat halen wordt het allemaal erg verwarrend. Zeker als je ervan uitgaat dat veel mensen zich helemaal niet bezig houden met het leven van de dieren die ze graag eten.
Ik denk dat het voor organisaties heel belangrijk is om goed in het oog te houden wat ze willen nastreven, dierenwelzijn of dierenrechten. Dan weet het publiek je ook te vinden, en is het in ieder geval makkelijker om onterechte kritiek weg te wimpelen.
Ik denk dat fundi's en realo's (jemig wat een woorden  :-\) allebei hard nodig zijn. Ze houden elkaar scherp denk ik. Net als idealisten en pragmatisten, ze hebben elkaar nodig.

Pietje

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #30 Gepost op: 30 december 2004, 03:06:30 »
Best grappig zo hier bij die vegetariers, denkt Pietje.

Prikje hier en een prikje daar, maar... het ging over dierenrechten vs dierenwelzijn.

Nou, wat het verschil hiertussen is al beantwoordt door iemand voor mij, rest mij nog slechts enige prikkeling...

Ik vind dierenwelzijnsorganisaties hypocriete verraders van hen, daar waar zij voor op, zeggen te komen.

Het erge is in mijn ogen dat door dierenwelzijnsorganisaties zand wordt gestrooid in de ogen van de consument die denkt een diervriendelijk produkt te kopen. Bijvoorbeeld een scharrelkip. Of..... ja, ja, een..... jawel, biologisch dynamische kip. Dieren die iets minder, maar OOK gemarteld worden en vermoord. Vaak in hetzelfde slachthuis, door dezelfde slachters!

Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.

De basis, daar moet aan gewerkt worden. (Biologisch) vlees eten/ is fout! Toch? Vegetarische superrrforummers? Waarom nog meepraten over scharrelkippen als de Albert Heijn grote schappen heeft met lekkere vegetarische vleesvervangers.

Welzijnsorganisaties als de Dierenbescherming, Wakker Dier, Varkens in Nood etc zijn blijven hangen in de prehistorie.

Ik denk dat het tijd is voor verandering! En... inderdaad kleine beetjes verandering zijn beter dan geen verandering. Maar een dooie mus blijft dood, zelfs als tie een biologische dynamiek heeft.

Met andere woorden, als er al 30 jaar geleden was begonnen te werken vanuit de basis, namelijk vegetarisme prediken ipv scharrelvlees, dan had zelfs Balkenende wellicht nu vegetarisch geweest. Dat hadie dan wel in de kerk geleerd. En dan had Bite Back in Belgie verleden week ook niet met een vegetarisch heilig man op de proppen hoeven komen bij een heus slachthuis.

Een dierenbescherming(welzijns)sorganisatie, dient zijn clienten te beschermen en dus niet het biologisch dynamische slachthuis in te promoten.

Mooi en daarom moeten er dus meer foldertjes uitgedeeld worden van belangenorganisaties voor vegetariers en veganisten en dierenrechtenorganisaties.

En de dierenwelzijnsorganisaties, verplicht op cursus.




Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #31 Gepost op: 30 december 2004, 08:41:06 »
Ik vind dierenwelzijnsorganisaties hypocriete verraders van hen, daar waar zij voor op, zeggen te komen.

Op de elektrische stoel ermee!

Fabian

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2004, 09:12:27 »
En Pietje heeft de wijsheid in pacht dus allemaal massaal actie voeren tegen de dierenwelzijnsorganisaties!

Fabian

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #33 Gepost op: 30 december 2004, 09:15:48 »
Ja...  als je voor rechten gaat, dan heb je het over vrijheid en dieren zijn niet vrij als ze opgesloten zitten.

Rechten van dieren worden vaak geassocieerd met het recht op vrijheid en niet te worden opgegeten.
Dat is eigenlijk grote kul. Dierenrechten betekent dat je verplichtingen van mensen ten opzichte van dieren grondwettelijk vastlegt. Niets meer, niets minder.

Kiwi

Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #34 Gepost op: 30 december 2004, 09:34:28 »
Zolang goedbedoelende vegetariers/veganisten zich laten lenen voor promotiecampagnes van dierenwelzijnsorganisaties of partijen om vooral een biologisch lijk te kopen heb ik een hard hoofd in verandering.

Zolang het grootste deel van de mensen nog altijd niet-biologisch vlees eet, en vegetariërs vaak nog als lastpakken worden beschouwd zou het voor de dieren die nu en in de nabije toekomst gehouden en geslacht worden een hele verbetering zijn als ze alleen al een dierwaardiger bestaan hebben.
Nu meteen iedereen veganist maken lukt je toch niet, dus probeer eerst het ergste onnodige lijden te voorkomen. Beter een kleine stap vooruit dan helemaal stil blijven staan omdat mensen zich niets aantrekken van fundi's.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #35 Gepost op: 30 december 2004, 12:32:26 »
Is dat een loze reactie omdat ik met mijn vorige antwoord gewoon gelijk heb?

Eigenlijk is het een loze reactie omdat je antwoord onzin is: want 100% veganistisch zijn is uit zichzelf al onrealistisch, los ervan of anderen die keuze wel of niet begrijpen.

Waarom zou 100% veganist zijn per definitie volgens jouw onzin zijn? Dat het in de huidige situaties niet aanwezig is betekent niet zozeer dat het totaal onmogelijk is.
Daarnaast hangt het ook van de definitie af. Als je veganisme al beschouwd als een constant streven, dan is 100% veganist een 100% streven naar iets wat je wil.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2004, 12:35:47 »
Rechten van dieren worden vaak geassocieerd met het recht op vrijheid en niet te worden opgegeten. Dat is eigenlijk grote kul. Dierenrechten betekent dat je verplichtingen van mensen ten opzichte van dieren grondwettelijk vastlegt. Niets meer, niets minder.

Niet zozeer over opeten of niet... dat kan ook in vrijheid...

Dierenrechten lijkt mij toch meer gewoon dat de mens de dier in zijn/haar waarde laat leven en niet al die beperkingen of dingen oplegt. Vrijheid dus om zelf te leven ipv door de mens het leven bepaald te laten worden.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.920
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #37 Gepost op: 30 december 2004, 12:43:01 »
Waarom zou 100% veganist zijn per definitie volgens jouw onzin zijn? Dat het in de huidige situaties niet aanwezig is betekent niet zozeer dat het totaal onmogelijk is.
Daarnaast hangt het ook van de definitie af. Als je veganisme al beschouwd als een constant streven, dan is 100% veganist een 100% streven naar iets wat je wil.

Ik zou het dan niet een streven, maar een obsessie noemen.

Fabian

Re:KFC-actieweek 7-16 januari
« Reactie #38 Gepost op: 30 december 2004, 12:48:11 »

Dierenrechten lijkt mij toch meer gewoon dat de mens de dier in zijn/haar waarde laat leven en niet al die beperkingen of dingen oplegt. Vrijheid dus om zelf te leven ipv door de mens het leven bepaald te laten worden.

Prima dat jou dat lijkt, maar dat is dus een hele persoonlijke visie. En mijns inziens een foutieve vertaalslag. Je kunt prima zeggen dat je dieren het recht op vrijheid wilt geven, maar dat betekent niet dat je het zomaar kunt omdraaien.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:PETA vs. Wakker Dier vs. EDEV vs. Etc.
« Reactie #39 Gepost op: 30 december 2004, 12:53:32 »
Ik zou het dan niet een streven, maar een obsessie noemen.

tsja... obsessief gedrag lijkt veel voor te komen bij mensen... wanneer niet dan he...
Stem op de Partij voor de Dieren