Vegatopia Forum

Vegetarische voorlichting op scholen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #40 Gepost op: 03 januari 2005, 15:18:31 »
Nog leuker is het om veganist te zijn op een middelbare school. Vooral wanneer je er broodjes kaas, eierkoek, muffins, melk en cola kunt kopen, maar geen appels, salades of sap... Scholen houden niet echt rekening met een gezonde gebalanceerde voeding, tenminste niet naar mijn maatstaven. Als kind moet je geluk hebben met het voedselpakketje dat je van thuis meekrijgt

Nou ja, de middelbare schoolkantine is ook niet echt bedoeld om een voedzame lunch bijeen te kunnen kopen, maar meer om iets extra's te kopen naast het brood e.d. dat je van huis meeneemt, en ik neem aan dat je als middelbare scholier wel kan zorgen dat je van huis iets fatsoenlijks meeneemt en niet alleen 'geluk hoeft te hebben'. Als je zelf kan besluiten vegetarier/veganist te worden, kun je ook zelf zorgen voor een voedselpakketje
,,,,فلافل

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #41 Gepost op: 03 januari 2005, 15:29:14 »
Als je zelf kan besluiten vegetarier/veganist te worden, kun je ook zelf zorgen voor een voedselpakketje

Als je een mes kunt vasthouden kun je zelf zorgen voor een lunchpakketje ;)
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #42 Gepost op: 03 januari 2005, 21:33:07 »
Ik vind het ook  wel bij levensbeschouwing passen.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline animal lover

  • ****
  • 592
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #43 Gepost op: 03 januari 2005, 21:36:23 »
1) Kiwi: Er bestaat niet zoiets als een evolutieladder, en als hij er was zou de kakkerlak waarschijnlijk hoger eindigen dan de mens.

Je kunt toch niet ontkennen dat mensen zich verder ontwikkeld hebben dan onze neefjes aap?

Maar eigenlijk doet het er niet zo toe. Wat ik bedoelde was dat ik een mensenleven meer waard vind dan een dierenleven. Een aantal van jullie zullen het hierover wel niet met me eens zijn, maar dit is nu eenmaal mijn mening. En dat betekent niet dat ik dan ook maar dieren eet, maar als ik de keuze zou hebben tussen een mens redden of een dier redden zou ik altijd voor een mens kiezen.


Deze mening deel ik.
Vegetariër, die flirt met het veganisme.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #44 Gepost op: 04 januari 2005, 00:59:23 »
17 jaar heb ik in het onderwijs gewerkt als leerkracht. Ik heb daar veel over vegetarisch verteld, ook vanuit een must. Je kreeg bij verjaardagen nogal eens worst en zo aangeboden. In één van mijn groepen pakte ik dat verkeerd aan. Bij het voorstellen zei ik: "als je wilt tracteren is dat prima, maar worstjes? Dat wil ik niet hebben". De kinderen en daarmee de ouders dachten door die formulering dat ik het verbood om hiermee te tracteren. Ik had toen veel uit te leggen. Maar daaruit is wel voortgekomen dat ik veel vertelde over de achtergrond en dat zelfs ook kinderen besloten om ook vegetarisch te gaan eten.
Over de ene soort dier boven de andere: praten over een hogere of lagere diersoort veronderstelt dat het voor de instandhouding van leven op aarde nodig is om een hiërarchie te hebben. En dit dan in de betekenis van macht. Maar de natuur zit veel meer als een ongelooflijke ingewikkelde wisselwerking in elkaar. De mens zou meer waard zijn omdat die meer hersens heeft. Het verschil tussen mensen en andere dieren zit hem in meer dingen dan alleen de hersenen. De oponeerbare duim (er is gemakkelijk iets vast te pakken, fijn voor de motoriek), de eigenschappen hardlopen, zwemmen en klimmen in één wezen verenigd, strottenhoofd waarmee genuanceerde klanken zijn te maken en de mogelijkheid rechtop te lopen waarmee de armen vrij komen om er meer mee te doen. De hersenen hebben het vervolgens ook nog kunnen coördineren. Maar of dat nou aan diezelfde mens het recht geeft om zichzelf boven andere soorten te plaatsen en vervolgens uit te buiten?
Buiten deze belangrijke fysieke eigenschappen is er nog een opvallend verschil: de mens is waarschijnlijk de enige soort die zich bewust is van zichzelf in de omgeving. (waarschijnlijk, omdat bij proeven met spiegels chimpansees zichzelf ook herkennen en van dolfijnen weet men het niet, maar is wel mogelijk). Maar deze eigenschap is zelfs belangrijker voor het zich wat bescheidener opstellen, wat invoelender dan bovenaan de ladder van de macht. Je hebt als degene die zich bewust is van zichzelf in de omgeving ook de mogelijkheid te zien wat de onbedoelde gevolgen zijn van macht en uitbuiting. Hoe sterker je ervaart dat je bijzonder bent, hoe meer je rekening kunt houden met zwakkeren. Kunt invoelen hoe die zwakkere ook rechten heeft zonder dat die ze kan verwoorden.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2005, 01:14:36 door willemk49 »
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Gretz

  • ***
  • 190
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #45 Gepost op: 03 april 2006, 22:27:49 »
Afgelopende week, zag ik iets op de school prikbord waar mijn neefje in groep 3 zit, "Kinderen moeten meer groenten en fruit eten"  en "sommige kinderen hadden nooit een kiwi gezien"

Met zo'n campagne beginnen ze op m'n oude basisschool nu ook. M'n broertje en zijn klasgenoten zijn verplicht om 2 weken lang fruit mee te nemen i.p.v. de tussendoortjes die gebruikelijk waren voor de meesten. Op zich wel een goed plan, maar echt geloofwaardig zijn ze daar niet, zie ook dit draadje

Wat betreft voorlichting op scholen: Op de basisschool ervaar ik de voorlichting als zeer beperkt, ik kan me niet herinneren dat we er het ooit over hebben gehad (vanuit biologisch, wetenschappelijk oogpunt).
Op het voorgezet onderwijs: Bij biologie was er bij ons in de 2e klas al een heel hoofdstuk aan voeding gewijd, waarin in de verrijkingsstof ook het verschijnsel vegetarisme naar voren kwam. Ook de reden van vegetari�rs. Vanaf dat moment kende ik argumenten die ik eerst nog niet wist.
Nu ik biologie als bovenbouwvak heb, keert het af en toe nog weleens terug. Als het bijv. over planten gaat, en de opslag van assimilatieproducten, wordt ook verteld dat eiwitten als aleuronkorrels in het cytoplasma worden opgeslagen. Aleuronkorrels bevinden zich veel in de zaden van granen en peulvruchten, en laten vegetari�rs daar nu net hun eiwitten vandaan halen.

Ik heb nog even verder gekeken in het laatste deel en ook bij het kopje Alternatieve voeding komt vegetarisme naar voren. Verder gaat het thema Mens & Milieu ook over de bio-industrie.

Ik kan me niet herinneren dat het bij mij op school ooit klassikaal over vegetarisme ging. Maar de voorlichting vind ik toch redelijk goed. :)

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #46 Gepost op: 06 april 2006, 20:29:36 »
Maar over die kantines: de meeste ouders gaan geen lunchpakketje meegeven en geven liever geld mee om wat te kopen dan kun kids te stimuleren zelf een pakketje te maken. Kunnen ze in de kantine dan geen troep kopen doen ze het wel in de snackbar ernaast....

Dus wederom: voedt de ouders op!

(op de peuterspeelzaal van mijn dochtertje is ook al een moeder gevraagd haar kind niet constant chocolade mee te geven omdat dat niet eerlijk is tegenover de andere kinderen die vaak fruit of meergranen koekjes meekrijgen. en ja dit gaat over 3/4-jarigen!)
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Anna

  • ***
  • 319
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #47 Gepost op: 06 april 2006, 23:18:55 »
Helemaal mee eens

Uitleg over voedsel in het algemeen zou erg goed zijn. Ik zou zeggen maak er een apart vak van. In deze tijd van dikke mensen, overgewicht en steeds slechtere eetgewoontes lijkt me dat een goed iets! Ik vraag me echt af waarom dit nog niet bestaad, als je nagaat welke problemen we allemaal hebben door onze geringe info over voeding deze dagen!!

Zoals anderen al aangaven: kinderen en sommige ouders weten tegenwoordig niet eens wat een tuinboon is en hoe bloemkool groeit, laat staan over waar hun worstje vandaan komt  :'(

In die lessen zou ook aandacht voor vegetarisme en veganisme moeten zijn. De vele voordelen zijn ons toch allemaal bekend en het word tijd dat iedereen die leert kennen, en ik denk dat je dara jong mee moet beginnen. Kinderen zijn eerlijk en puur, de meeste van ons zijn niet voor niks jong begonnen met het vegetarier zijn...

Misschien kunnen we eens wat politieke partijen aanschrijven of zit dit onderwerp geen deel kunnen laten worden van hun partijprogramma, met de verkiezingen "voor de deur". Dit kan je toch eigenlijk niet weigeren als je na gaat dat elke dag wel in het nieuws is dat kinderen overgewicht hebben en mensen steeds slechter eten enz...
« Laatst bewerkt op: 06 april 2006, 23:19:51 door Anna »

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische voorlichting op scholen
« Reactie #48 Gepost op: 08 april 2006, 15:32:06 »
Over het vernuft en welke soort staat bovenaan enzo. Omdat de aap minder heeft (en de dolfijn enzo) aan materiële zaken, hebben ze het daardoor minder voor elkaar??? Hebben ze het in Afrika nu beter voor elkaar doordat ze in een hutje met televisie zitten te verhongeren i.p.v. een moeilijk maar leefbaar bestaan te hebben al rondtrekkend? Wanneer sta je dus eigenlijk hoger op de ladder qua ontwikkeling?
Hoor wie klopt daar kinders???