Vegatopia Forum

Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #40 Gepost op: 09 februari 2005, 22:03:30 »
Dan kun je ook zeggen dat je het heel erg waardeert dat ze zo je best voor je hebben gedaan maar dat je het niet eet. Dan is het ook meteen duidelijk voor een volgende keer.
Dat is echt onbeleefd!

Waarom? Je zegt netjes bedankt dat je je best hebt gedaan, maar wijst ze vervolgens op een fout, waardoor diegene er van leert dat het in het vervolg anders zou moeten. Dat lijkt me eerder juist erg netjes.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #41 Gepost op: 09 februari 2005, 22:04:25 »
Sociaal vaardig ben jij niet echt he?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #42 Gepost op: 09 februari 2005, 22:08:29 »
Sociaal vaardig ben jij niet echt he?

Nee niet echt nee...

Maar leg me dan maar uit waarom ik het als iemand een foutje heeft gemaakt het dan moet eten (omdat het volgens jou hoort bij de beleefdheidsregels (? zijn die vastgelegd ofzo?)

Waarom moet ik dan mijn principes opzij schuiven?
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #43 Gepost op: 09 februari 2005, 22:13:30 »

Waarom moet je anderen zo bot afstraffen als ze alleen maar hun best voor je hebben gedaan?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #44 Gepost op: 09 februari 2005, 22:33:55 »
Sociaal vaardig ben jij niet echt he?

Nee niet echt nee...

Maar leg me dan maar uit waarom ik het als iemand een foutje heeft gemaakt het dan moet eten (omdat het volgens jou hoort bij de beleefdheidsregels (? zijn die vastgelegd ofzo?)

Waarom moet ik dan mijn principes opzij schuiven?

Omdat sociale relaties gebaseerd zijn op het principe van geven en nemen. Rekening houden met elkaar, elkaar tegemoet komen.
Iemand komt jou tegemoet door zijn/haar best voor je te doen. Dat er een foutje insluipt, is niet een kwestie van kwade opzet. Jij komt diegene tegemoet door erop te wijzen en het vervolgens wel op te eten. Als het goed is, blijft het toch bij die ene keer, immers, je hebt het aangegeven.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #45 Gepost op: 09 februari 2005, 22:48:50 »
Kijk, als je daadwerkelijk over je nek gaat van het idee iets met vleesboullion ofzo te eten (ik kan me echt voorstellen dat ik dat ook zou doen) dan moet je dat ook niet doen. Maar dan hoef je je nog niet te gedragen of je gedrag te verantwoorden alsof die ander een fout heeft gemaakt en jij dat corrigeert. Accepteer dan ook dat die ander zijn best heeft gedaan en teleurgesteld of boos (maar dat is misschien wat overdreven) kan zijn dat jij dat niet gaat eten. Maar met een moreel superieure houding kom je er niet.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Monie

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #46 Gepost op: 09 februari 2005, 22:56:49 »
Dan kun je ook zeggen dat je het heel erg waardeert dat ze zo je best voor je hebben gedaan maar dat je het niet eet. Dan is het ook meteen duidelijk voor een volgende keer.

Dat is echt onbeleefd!

Zo zie ik dat niet. Ik heb immers gezegd dat ik de moeite heel erg waardeer maar dat ik het niet op eet omdat het erg tegen mijn gevoel in gaat. Iedereen bepaalt toch zelf hoe ver hij/zij daarin wil gaan? De ene eet die soep wel en de ander doet dat liever niet. Ik ben ook niet beledigd als ik iets heb gekookt en iemand wil dat vanwege principes of andere oorzaken niet opeten. Als iemand daar een goede reden (of misschien minder goede) voor heeft is daar toch niks beledigends aan?
Niet dat de situatie ooit is voorgekomen want degenen waar ik eet weten dat ik vegetarier ben en houden daar rekening mee. En als er geen vegetarische soep is eet ik geen soep, geen probleem toch. Niemand in mijn omgeving maakt er een probleem van, tenminste.
Ik heb ook een infectie waardoor ik geen geraffineerde suikers mag gebruiken. Ik sla gebak en koekjes ook af, ben ik dan ook onbeleefd? Dat zie ik echt niet zo.

Monie

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #47 Gepost op: 09 februari 2005, 23:02:15 »

Waarom moet je anderen zo bot afstraffen als ze alleen maar hun best voor je hebben gedaan?


Ik weet niet of dit aan mij gericht is maar als ik geen soep wil eten waar vlees in heeft gezeten dan straf ik toch niemand bot af?
Mijn vrienden hebben meer iets van: "hè verdorie, de vegetarische soep vergeten", als er alleen soep met vlees is. En dan eet ik gewoon wat anders.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #48 Gepost op: 09 februari 2005, 23:06:27 »

Omdat sociale relaties gebaseerd zijn op het principe van geven en nemen. Rekening houden met elkaar, elkaar tegemoet komen.
Iemand komt jou tegemoet door zijn/haar best voor je te doen. Dat er een foutje insluipt, is niet een kwestie van kwade opzet. Jij komt diegene tegemoet door erop te wijzen en het vervolgens wel op te eten. Als het goed is, blijft het toch bij die ene keer, immers, je hebt het aangegeven.

In praktijk zie je dat het elke keer gebeurd. Dus of het bij de ene keer blijft dat denk ik dus niet.
Een foutje vind ik niet erg. Dat kan gebeuren. Maar ik ga iets wat ik niet eet niet eten.  Het idee alleen al dat ik het dan zou eten....

Citaat
Kijk, als je daadwerkelijk over je nek gaat van het idee iets met vleesboullion ofzo te eten (ik kan me echt voorstellen dat ik dat ook zou doen) dan moet je dat ook niet doen.
Nou daarom doe ik het toch ook niet. De gedachte dat ik het zou eten maakt me ziek. Dat is omdat ik die gedachte (principes) heb dat het me ziek maakt. En dat is dan ook waarom ik het niet zou eten.

Stem op de Partij voor de Dieren

Online Sam

  • ******
  • 7.146
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #49 Gepost op: 10 februari 2005, 13:03:09 »
Ik eet het echt niet, ook niet als mensen hun best hebben gedaan. Ik heb het weleens gehad dat ik bij een groep vrienden ging eten. Ik ben de enige vegetarier. De gastheer maakt een heel groot vegetarisch eenpansgerecht met quorn. En gooit er dan op het laatst een halve fles vissaus overheen. "Is dat niet vegetarisch? Ohhh...." Ik weet niet wie van ons twee zich toen lulliger voelde. Ik heb geen arrogante houding van "jij bent fout" maar het resultaat van zijn actie was wel dat hij voelde dat hij een grote misser had begaan, ik heb namelijk niet meegegeten. Ik krijg het niet voor elkaar, het staat me zo ontzettend tegen dat ik echt misselijk wordt bij de gedachte. Ja, hij heeft zijn best gedaan. En ik, zeikerd, heb niet meegegeten. Vast niet sociaal, maar niet te vermijden. Toen ik net een paar jaar vegetarier had ik het misschien wel gekund, maar nu na bijna 20 jaar dus echt niet meer!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Miezemiez

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #50 Gepost op: 10 februari 2005, 14:32:07 »
Ik zou het ook niet eten, vegetarier betekend geen diertjes en als het dan TOCH gaan trekken in dierelijke boullion tja, dat is hun fout, daar hoef ik mijn principes nite voor over boord te doen.
Hoe 'onbeschoft' het ook zou zijn, ik vind t onbeschofter om er TOCH vlees in te doen terwijl je weet dat iemand vega is.

Tamara

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #51 Gepost op: 10 februari 2005, 16:27:08 »
Citaat
Ik zou het ook niet eten, vegetarier betekend geen diertjes en als het dan TOCH gaan trekken in dierelijke boullion tja, dat is hun fout, daar hoef ik mijn principes nite voor over boord te doen.
Hoe 'onbeschoft' het ook zou zijn, ik vind t onbeschofter om er TOCH vlees in te doen terwijl je weet dat iemand vega is.

Hier ben ik het wel mee eens, alhoewel de meeste mensen op het moment dat ze je uitnodigen niet helemaal zeker zijn over welk soort Vegetariër je bent, ben je een flexibele vegetariër of een standvastige principiële Vegetariër?
De een vind het geen probleem als de balletjes uit de soep worden geschept om dan vervolgens zonder blikken of blozen die soep lekker op gaan zitten lepelen, de ander denkt daar anders over, ik weiger ook maar iets te eten waar vlees in zit, die zou dan ook gewoon consequent moeten blijven vind ik, ongeacht wat die persoon daar van vindt ja of nee.

Maar... Eet je bij kennissen die behoorlijk op de hoogte zijn wat jouw standpunten betreft, en vervolgens maken ze de fout, door je soep aan te bieden waar vlees in zit?

Tsja, dan vind ik dat die persoon dan niet het recht heeft om boos te worden als jij vervolgens die soep weigerd en vriendelijk bedankt, zij zouden dan beter moeten weten, vind ik.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2005, 21:02:04 door Magic Aura »

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #52 Gepost op: 05 februari 2008, 15:15:05 »
De moeder van mijn vriend is ook zo'n gevalletje. Ze vindt vegetarisch eten eten zonder vlees. Bij mij was het dus ook balletjes uit de soep vissen en zelfs gehakt uit de roerbakmie (voordat ik 3 happen op had was ik een kwartier verder).

Nu ik sinds kort strenger vegetarisch ben, zal ik een aantal dingen die ze kookt niet meer 'kunnen' eten. En haar op de hoogte stellen van mijn nieuwe situatie is geen optie. Sowieso heb ik met haar in die 6 jaar dat ik haar nu ken nooit een fatsoenlijk gesprek gevoerd. Bovendien vindt ze me maar een aansteller (o.a. het vegetariër zijn). Ik denk dat ik de komende tijd maar doe alsof ik geen honger heb als ze me iets dergelijks voorzet...

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #53 Gepost op: 05 februari 2008, 19:10:29 »
Je kan niet via je vriend tactisch laten overbrengen wat onder vegetarisch eten wordt begrepen?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #54 Gepost op: 05 februari 2008, 20:03:32 »
Hebben we geprobeerd, maar mijn vriend heeft ook geen goeie band met zijn moeder. Het loopt steeds op wat over en weer schreeuwen uit  :-\

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.567
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #55 Gepost op: 05 februari 2008, 21:14:10 »
Hmm, dat klinkt gezellig... en je vriend woont nog bij zijn ouders, begrijp ik? Is het een optie om dan bij jou thuis (op jezelf? bij je ouders?) te eten? Wellicht biedt je stiefmoeder-in-spe dan uit zichzelf aan rekening met je te houden, zodat jullie ook weer eens bij hen komen eten. Maarja, ik ken de situatie niet.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #56 Gepost op: 06 februari 2008, 17:32:03 »
Dan kun je ook zeggen dat je het heel erg waardeert dat ze zo je best voor je hebben gedaan maar dat je het niet eet. Dan is het ook meteen duidelijk voor een volgende keer.

Dat is echt onbeleefd!

Ik vind het allemaal zo onbeleefd nog niet. Wat ik wel onbeleefd vind, is, dat als mensen wéten dat je vegetariër bent, tóch gerechten met vlees klaarmaken (zoals soep met balletjes, of pasta met stukjes ham (die je er overigens nooit helemáal uitkrijgt)) wanneer je er gaat eten.
Dat getuigt van weinig respect.
Ik eet geen soep waar vlees in gezeten heeft, met de beste wil van de wereld, je proeft het dier er gewoon in, ook wanneer de balletjes er 'netjes' zijn uitgehaald.
Soep zonder is net zo (/ veel) lekker(der) !!  
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2008, 17:32:38 door IneN »

Offline Laura

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #57 Gepost op: 06 februari 2008, 18:40:42 »
Hmm de situatie is nog wat ingewikkelder, ik heb namelijk een relatie op afstand. Als ik dan een weekend bij mijn vriend ben, kan ik dus niet zelf even beslissen wat te koken of naar mij thuis te gaan.

Over respect gesproken.. mijn schoonmoeder heeft het niet zo op mij (en ik niet op haar) dus respect is ver te zoeken..  :(

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #58 Gepost op: 10 februari 2008, 23:30:41 »
dat is wel spijtig dat je een slechte relatie hebt met je schoonmoeder... hopelijk komt er snel een oplossing!

voor mij probeer ik het altijd zo duidelijk mogelijk te zeggen... en iedereen houd er wel rekening mee, behalve dan mijn grootmoeder... ik denk niet dat zij het zou snappen dat ik haar soep niet meer zou eten.
ik zeg dat dan ook tegen iedereen, dat ik die soep eigenlijk liever niet eet, maar dat ik nog veel minder lief mijn "moeke" kwets. dat begrijpen ze allemaal bij mij thuis, en gaan dan ook geen vleesbouillon ergens tussen draaien.

ik snap nochtans volledig dat iemand dat niet wilt, en veel hangt ook gewoon af van de manier waarop zoiets gezegd wordt...
als je zegt "oei, dat eet ik eigenlijk niet" en heel spijtig kijkt, geeft dat een heel ander effect als wanneer je een zedenpreek afsteekt dat jij geen kadavers wilt aanraken (wat terzijde geheel begrijpbaar is, maar kom)

scarabee

Re:Hoe 'leer' je vleeseters wat vegetarisch eten inhoudt?
« Reactie #59 Gepost op: 11 februari 2008, 11:53:59 »
ik heb niet zo'n moeite met balletjes uit de soep halen en 'm dan eten. Ben misschien te kort vegetarier daarvoor. Overigens zou ik zelf nooit iets met vleesbouillon maken maar in sociale situaties zou ik wel een uitzondering maken. Vlees of vis zelf weiger ik echter pertinent.

Zo eet ik zelf geen vleesvervangers waarin ei is verwerkt, maar als ik bij andere mensen eet die bij wijze van spreken in paniek raken bij het woord 'vegetarisch' (bijv. mijn ouders) dan eet ik ze wel. Als ik ga doordrammen over tofu of seitan roep ik alleen maar meer weerstand op. Ook eet ik kaas als iemand vegetarisch eten voor me heeft klaargemaakt met kaas erin. Normaal vermijd ik het.

Ik zit nog wel met het volgende probleem. Ik ga koken voor een groep niet-vegetariers. Het wordt een maaltijd met vlees. Daar heb ik niet zo'n problemen mee. Ik zie het niet als mijn taak om andere mensen vegetarisch eten op te dringen. Nu moet ik de boodschappen doen en heb ik dat onnadenkend toegezegd. Echter, ik zie steeds meer op tegen het kopen van vlees. Ik denk ook dat ik dat niet ga doen en het aan iemand anders vraag. Ook begin ik op te zien tegen het bereiden van het vlees. In dat opzicht denk ik dat ik ze toch maar een vega-maal moet 'opdringen'. Moeilijk hoor.