Vegatopia Forum

Kookblunders

Blackpurplegreen

Re:Kookblunders
« Reactie #180 Gepost op: 13 mei 2008, 02:06:47 »
In een grijs verleden maakte ik vaak zelf ijs van kwark en fruit, Smaakte altijd goed (heel goed al zeg ik het zelf) tot ik dat met kiwi probeerde. Ik had een oud-kok over de vloer, dus dat maakte het extra genant. Het ijs was súúúperbitter, echt heel goor. Het schijnt dat kiwi in de vriezer bitter wordt. En een zoete saus erover maakt de zaak ècht niet beter! :P

Gatver!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #181 Gepost op: 13 mei 2008, 02:26:21 »
Kiwi is een rare vrucht. Hard en bitter als hij nog niet rijp genoeg is, week en muf als hij overrijp is, en de periode tussen beide fasen is nogal kort. En toch smaakt kiwi heerlijk, als je hem op het juiste moment eet. Ik denk dat juist de subtiele balans tussen bitter en zoet de charme en de vloek van kiwi is. Ik kan me goed voorstellen dat kiwi-ijs niet te genieten is - tenzij je ontzettend geluk hebt of heel goed weet wat je doet.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #182 Gepost op: 13 mei 2008, 02:37:53 »
Kiwi was toch één van die vruchten die melk en melkproducten heel erg vies maakte?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Ligfietsertje

• 1.633
« Reactie #183 Gepost op: 13 mei 2008, 08:02:48 »
Kiwi was toch één van die vruchten die melk en melkproducten heel erg vies maakte?

Bepaalde enzymen van kiwi reageren met bepaalde zaken in zuivel waardoor er bittere stoffen ontstaan.

Indien men de kiwi vlak voor de consumptie toevoegd of indien men de kiwi blancheert (b.v. voor het maken van kiwi-ijs) is de combinatie kiwi + zuivel wel mogelijk.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #184 Gepost op: 13 mei 2008, 13:38:06 »
ik herinner mij nog zefgemaakt kiwi-ijs uit mijn jeugd, maar dat zal dan wss sorbetijs geweest zijn, want het is toen uitgeroepen tot mijn favoriete ijssoort...

ik moet dringend de ijsjesmaker nog eens bovenhalen! :D

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #185 Gepost op: 13 mei 2008, 17:17:13 »
Gisteren gezellige mini chocolademuffins gebakken.  Zien er heel leuk uit, goed gerezen, substantie is prima, maar ze smaken he-le-maal nergens naar! Ik had er cacao en chocola doorheen gedaan, maar ik proef het niet, gek hoor...

En ook wel suiker?

Offline renske

• 809
    • Zoetekauwen
« Reactie #186 Gepost op: 14 mei 2008, 09:34:23 »
Ja, maar niet zo heel veel. En ik bedenk me nu dat het receptje geen zout bevat en ik heb er ook niet aan gedacht om er een snufje bij te doen, dus ik denk dat ze met iets meer suiker en een snuf zout wel lekker geweest waren. Ik ga t gauw nog ns proberen!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #187 Gepost op: 14 mei 2008, 12:48:00 »

Bepaalde enzymen van kiwi reageren met bepaalde zaken in zuivel waardoor er bittere stoffen ontstaan.

Indien men de kiwi vlak voor de consumptie toevoegd of indien men de kiwi blancheert (b.v. voor het maken van kiwi-ijs) is de combinatie kiwi + zuivel wel mogelijk.

Dat wist ik dan weer niet. Ik eet bijna elke ochtend een bakje yoghurt met kiwi en cruesli. Die kiwi voeg ik dan inderdaad net voor het eten toe en dan is het echt heel lekker.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Laurita_27

• 979
« Reactie #188 Gepost op: 15 september 2008, 12:23:22 »
Zo, weer eens tijd voor een mega-blunder:

Ik had oud brood en wilde dit toasten. Aangezien onze toaster is overleden ging ik het grillen in onze combi magnetron. Boven het knopje "Grill" zit een knopje "power level" en deze drukte ik dus per ongeluk in. Dan blijf ik er ook niet bij staan wachten tot het klaar is, nee...ik ga achter de tv zitten kijken naar Lindsey Lohan's ontzettend zware leven. Gelukkig heb ik een goede reuk, hoewel deze lucht niemand kan ontgaan, en ja hoor: hevige rokend verbrand brood in de magnetron!! Snel alle deuren naar andere vertrekken dicht en de keukendeur open. Het is nu 2 uur later en de lucht hangt er nog steeds aardig penetrant... :-\ Heb de magnetron al schoon gemaakt, de deuren staan nog steeds open, een geurkaarjes staat aan. Ik vrees dat het toch een kwestie van geduld is. Dus, het moraal van dit verhaal? Rooster geen brood in je combi op de verkeerde stand. En kijk geen domme programma's. En loop niet weg tijdens het roosteren. En leer van je fouten (want dit is me al eens eerder overkomen!!).
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #189 Gepost op: 30 november 2008, 22:37:00 »
Die mensen die op je mandoline een stikker plakken met 'watch your fingers', die hebben volkomen gelijk!
This is between me and the vegetable!

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #190 Gepost op: 30 november 2008, 22:59:39 »
Auw!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #191 Gepost op: 05 december 2008, 12:42:00 »
Ineens een briljante ( ahum) ingeving krijgen als je de halflege pot mascarpone die heel erg nodig op moet in de koelkast zien staan. Bladerdeeg bijeen liggen, uitrollen en een gedeelte besmeren met mascarpone/abrikoos/citroenraspmengsel, oprollen en in stukjes snijden en in de oven doen...

het was uiteindelijk heel erg lekker, alleen jammer dat er vooral mascarpone op de bakplaat lag in plaats van in de rolletjes  ;D
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #192 Gepost op: 06 december 2008, 00:57:21 »
Die mensen die op je mandoline een stikker plakken met 'watch your fingers', die hebben volkomen gelijk!

Het valt me nu pas op dat dit in de kookblundersdraad staat. Ik dacht dat je je had verwond aan een muziekinstrument.
Ben benieuwd wat er dan wel is gebeurd. Als het een cactusvrucht is, kan ik het begrijpen; daar heb ik ook wel eens van dichtbij kennis mee gemaakt. :-[
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #193 Gepost op: 06 december 2008, 01:02:56 »
Een mandoline is zo'n plankje met een heel scherp mes erin waar je groenten overheen schaaft, en zo mooie plakjes krijgt. Maar als je iets te enthousiast bent, maakt ie ook mooie plakjes van je vingers.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #194 Gepost op: 06 december 2008, 09:11:50 »
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #195 Gepost op: 06 december 2008, 11:43:53 »
Aha! En: au. :(
Mijn ouders hebben of in elk geval hadden ook zoiets, van plastic weliswaar; tja, dat noemden wij een... ehm... komkommerschaaf? ;D
Ik wil vega bananenschuimpjes.

« Reactie #196 Gepost op: 06 december 2008, 12:09:04 »
Wij hadden vroeger ook zo'n ding. Een eenvoudig plastic gevalletje. En de houder was dermate lastig te gebruiken (te klein? ik zou het niet meer weten) dat die mandoline altijd zonder plectrum werd bespeeld.
Ik geloof dat ik nog steeds een beetje bang ben voor zo'n ding...
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #197 Gepost op: 25 april 2009, 00:57:13 »
Op bezoek bij schoonfamilie. Buiten lag een pikzwarte cake. Van binnen en van buiten. ;) Dat het kan zeg. Kok was al weg, maar beweerde toch zeker niet de combifunctie te hebben aangezet, maar dit was binnen 10 minuten gebeurd.

Van een ander kaliber maar enigzins gerelateerd aan eten. Ik zette van de week mijn tanden in een enorme bonbon (van mijn moeder meegekregen die het zelf weer bij een winkel had gehad) en het smaakte nogal naar... niks. Nou ja, niet zoet. En het was ook wel taai. Ineens besefte ik me dat ik in een heerlijke .... kaars in bonbonvorm had gebeten. Tsja....

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #198 Gepost op: 25 april 2009, 01:07:36 »
Van een ander kaliber maar enigzins gerelateerd aan eten. Ik zette van de week mijn tanden in een enorme bonbon (van mijn moeder meegekregen die het zelf weer bij een winkel had gehad) en het smaakte nogal naar... niks. Nou ja, niet zoet. En het was ook wel taai. Ineens besefte ik me dat ik in een heerlijke .... kaars in bonbonvorm had gebeten. Tsja....
:heehee:

Dat doet me denken aan mijn moeder, die in Oostenrijk na een bijzonder lange wandeltocht door de bergen een fikse teug uit een klein flesje nam dat haar met veel omhaal was aangeboden op het eindpunt. Het bleek eau de cologne te zijn.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #199 Gepost op: 25 april 2009, 10:30:26 »
:heehee:

Dat doet me denken aan mijn moeder, die in Oostenrijk na een bijzonder lange wandeltocht door de bergen een fikse teug uit een klein flesje nam dat haar met veel omhaal was aangeboden op het eindpunt. Het bleek eau de cologne te zijn.

Gehoord bij l'amuse: er is een Noorse kaas, van restjes ofzo, en dan gekookt en gecarameliseerd, een bruin blokje dus;  enfin: iemand kwam langs en zei 'hij wou maar niet schuimen, hoe hard ik me er ook mee insmeerde ...'.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken