Over het betoog bij Nederlands:
Ik heb een aantal maanden geleden er ook eentje moeten schrijven (schoolexamen). En een half jaar daarvoor eentje op de computer, waar je zo lang over kon doen als je wilde.
Ik herken bij het verhaal van 'anti-vegetarist' hoe ze het betoog moest schrijven; dus hoe op te bouwen en met een schema. Ik ben alleen als vegetariër van mening dat er te weinig goede argumenten zijn om 'het vlees eten' te verdedigen. Daarom zou ik ook nooit daarover mijn betoog hebben gehouden. Ik bedoel dat je in principe ook een goed betoog kunt schrijven met een standpunt waar je het zelf eigenlijk helemaal niet eens mee bent. Dat is wel ongebruikelijk natuurlijk, maar hét kan. 'anti-vegetarist' had dus ook een betoog kunnen schrijven over de voordelen van vegetariër zijn.
Ik heb er ook wel over gedacht om tóen mijn betoog over vegetarisme te houden. Ik heb dat om twee redenen (nog) niet gedaan (er komt nog een betoog, voor mij volgend schooljaar). Ik had nog niet zoveel zin om openlijk voor m'n lerares (en leerlingen die 't toevallig zouden lezen) uit te komen voor m'n vegetarisme. En bovendien had ik toevallig voor ANW al een soort betoog geschreven, en daarvan nam ik het onderwerp mooi over (scheelt toch weer werk). Dat was xenotransplantatie (ook een leuk discussiepuntje).
Maar goed, na alles in dit draadje te hebben gelezen ben ik wel van mening dat dat betoog anti-vegetarist onvoldoende hoort te zijn. Ik haal zelf goede cijfers voor mijn betogen en dit is er echt een waarvan je kunt zeggen: ondermaat, niet goed onderbouwd. Op zich wel leuk dat iemand op het idee komt om even vega's om hun mening/hulp te vragen, maar zo te zien heeft het niet echt gewerkt. Jammer voor haar dat de vleeseters zich niet verenigd hebben in een forum. Maar ja, zij (vleeseters) zullen misschien ook weinig te discusseren hebben...