Vegatopia Forum

De stijlpolitie in de keuken

Offline Bast

• 4.149
Re:De stijlpolitie in de keuken
« Reactie #40 Gepost op: 07 december 2004, 13:42:33 »
duiveltjes te paard.

Wat zijn dat ???

Overigens vind ik rauwe bloemkool wel lekker
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Annemieke

• 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #41 Gepost op: 07 december 2004, 13:42:48 »
Ik weet ook niet wat in en uit is.
Maar de keuze wat te maken is misschien gewoon groter dan 15 jaar geleden.

Aiko

« Reactie #42 Gepost op: 07 december 2004, 13:43:43 »
Hoe fout is simpel brood met kaas eigenlijk?

Kiwi

« Reactie #43 Gepost op: 07 december 2004, 13:45:45 »
Citaat
Mja.

Maar waarom zou je gevulde eieren voorzetten/eten als je ook [zet hier 1001 lekker creaties van Bart en Selly neer] kan maken?

Ik heb mijn gasten nog nóóit gevulde eieren voorgezet, maar dit even terzijde.

Tot de borrelhapjesworkshop vond ik dadels met monchou ook ongeveer het lekkerste borrelhapje wat ik kon maken. Nu weet ik beter. ;D :P
Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat gevulde dadels niet meer kunnen, die vind ik nog steeds erg lekker. Ik weet nu alleen hoe ik originelere hapjes kan bereiden. Maar dat is geen kwestie van mode of wel of niet kunnen, ik zou mijn gasten nog steeds dadels voor durven zetten. Gewoon omdat ze dat allemaal lekker vinden, en het mij (en mijn gasten) niet uitmaakt of iets in de mode is of niet. Wij eten liever iets afgezaagds wat we erg lekker vinden dan iets wat heel erg in is en we eigenlijk niet zo lekker vinden.

Mijn motto in deze: smaak is belangrijker dan hipheid!

Edit: quote ingevoegd
« Laatst bewerkt op: 07 december 2004, 13:46:50 door Kiwi »

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #44 Gepost op: 07 december 2004, 14:00:28 »

Dat je dit nog durft toe te geven :o

;)

Offline bart

• 2.585
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 07 december 2004, 14:00:54 »

Als borrelhapje, bedoel je?
It's a long way to the top if you wanna rock n' roll

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #46 Gepost op: 07 december 2004, 14:14:44 »
Neejoh.

Maargoed. Bart, vertel eens. Wat kan nog meer niet?

Offline bart

• 2.585
« Reactie #47 Gepost op: 07 december 2004, 14:20:29 »
Buckler erbij schenken.

Kiwi

« Reactie #48 Gepost op: 07 december 2004, 14:25:31 »
Buckler erbij schenken.

Tja, Buckler... dat is ook belachelijk, dat mensen dat niet meer durfden te drinken omdat Youp er iets over had gezegd. Als je het lekker vindt vind je het lekker, en zo niet dan niet. Maar ik vind het erg fout om je smaak door (de mening van) anderen te laten bepalen.

Offline Nick

• 578
« Reactie #49 Gepost op: 07 december 2004, 15:17:51 »
Gevulde eieren allemaal goed en wel, maar gevuld met wat??? of waarmee.
"Teaching a child not to step on a caterpillar is as valuable to the child as it is to the caterpillar."
-- Bradley

Kiwi

« Reactie #50 Gepost op: 07 december 2004, 15:20:14 »
Gevulde eieren allemaal goed en wel, maar gevuld met wat??? of waarmee.

:O Dat maakt niet uit; waar je ze ook mee vult, gevulde eieren schijnen uit te zijn!  ;D

Aiko

« Reactie #51 Gepost op: 07 december 2004, 15:25:04 »
Maar dan; gaat het om het ei-aspect, of om het vulling-aspect? Zou een gevulde paprika met ei wel mogen?

Offline Piek

• 2.510
« Reactie #52 Gepost op: 07 december 2004, 15:33:02 »
Vulling mag volgens mij nog wel. Gevulde paprika is volgens mij nog best hip ( ???).
Eet gezond & eet taartjes

Kiwi

« Reactie #53 Gepost op: 07 december 2004, 15:34:11 »
Wie bepaalt eigenlijk of een gerecht uit is of niet? En hoe kom ik dat te weten dan? Want van de garnalencocktail, gevulde eieren en dadels met monchou wist ik het ook niet..  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 december 2004, 15:53:39 door Kiwi »

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #54 Gepost op: 07 december 2004, 15:56:56 »
Ik weet eigenlijk niet eens wat fusion is...

Volgens mij is oorspronkelijkheid en puurheid weer in... wat dat precies is weet ik ook niet, maar die woorden hoor je vaak.

Zoals bart al zei is Fusion al weer een paar jaar uit. Daarna kwam inderdaad de pure eerlijke keuken als hype. We zitten nu in het staartje daarvan. Ik heb het idee dat de nieuwe trend de rustieke keuken is, met voorop de Engelse Sunday roast, dus als dat zo is kunnen we als vegetariers ons lol nog op, maar wellicht komt er wel een andere nieuwe trend.
,,,,فلافل

Offline J@n

• 99% uitgekookt
  • 10.299
« Reactie #55 Gepost op: 07 december 2004, 16:30:26 »
Ik begin nu echt te twijfelen J@n en dat mag je best weten...

Meen je dat écht??? Of heb ik een spontane naïviteitsaanval?

Dat gevulde eieren passé zijn en dat je dat je gasten uit esthetisch oogpunt niet meer kunt voorzetten? Ach ja, dat is wel een beetje met een knipoog natuurlijk, maar in principe mkeen ik dat wel. Met dien verstande dat iedereen lekker zelf moet weten wat ie doet en dat niks verplicht is, maar dat mensen die willen laten zien dat ze een beetje van nu zijn en dat ze van koken en eten houden daar niet mee moeten komen aanzetten als ze gasten krijgen.

kookboeken die nauwelijks ouder zijn dan ik (jaren '70) wekken in geen enkel opzicht de eetlust op.

Nou dat vind ik toch wel ietsje verder weg dan de jaren tachtig hoor.
Mijn smaakpapillen lusten heus nog wel dingen die ik vanaf het begin van mijn proeftijd lustte.

Ik heb hier nog wel een kookboek uit begin jaren tachtig liggen. Van Hans Beltman als ik het me goed herinner. Zal het eens openslaan, maar wat daar in stond was destijds helemaal je van het en ik heb het juist uit de ramsj gehaald omdat ik het er (anno nu) ze verschrikkelijk vond uitzien. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Is wel leuk om eens een overzichtstentoonstelling van te maken, van 'lekker door de jaren heen'.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #56 Gepost op: 07 december 2004, 17:54:01 »
Gevulde eieren zijn een culinair cliché. Het is gewoon te vaak gedaan om nog creatief of verrassend genoemd te kunnen worden, en ze strekken de kok of de gastheer die ze wil opdienen daardoor eigenlijk niet meer tot eer. Want er is niet over nagedacht. Het is net iets meer werk dan een zak chips lostrekken maar qua fantasie komt het niet verder.

En zo'n belediging wil je je gasten toch niet aandoen?

Misschien dat er over een jaar of wat nog een kok komt met een werkelijk geniale en verrassende draai aan het concept, waarna gevulde eieren voorzichtig weer een plaatsje mogen innemen in het culinaire pantheon, maar niet meer op zo'n hoge plaats als waar ze ooit ten onrechte eerder terecht zijn gekomen. Want gezond kan het ook niet zijn ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline bart

• 2.585
« Reactie #57 Gepost op: 07 december 2004, 18:06:00 »
Okeej. Hoeveel vegetariërs hebben zich wel eens geërgerd aan de zoveelste gebakken kaasplak, salade met geitenkaas of slechte omelette?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #58 Gepost op: 07 december 2004, 18:06:18 »
Wie bepaalt eigenlijk of een gerecht uit is of niet? En hoe kom ik dat te weten dan? Want van de garnalencocktail, gevulde eieren en dadels met monchou wist ik het ook niet..  ::)
waarschijnlijk restaurants en cateraars, zoals selly en bart
en als je niet uberhip wilt zijn, maar wel mee wilt doen, kun je prima in de allerhande bladeren voor inspiratie
allerhande loopt dan misschien wel niet voor, maar hele volksstammen doen hun boodschappen nog steeds met de allerhande in hun hand, dus het blad bepaalt uiteindelijk wel welke hype een trend wordt

van andere kookbladen weet ik niet precies wat voor invloed ze hebben, ik denk dat ze wat hipper zijn, omdat de kookbladen tegenwoordig vooral bedoeld lijken te zijn voor hippe mensen, maar ik vind ze achterlijk duur, en de verhouding vegetarisch/niet-vegetarisch  (die verhouding vind ik trouwens door naar de cover te kijken, ik zou natuurlijk ook in de inhoudsopgave kunnen kijken voor een eerlijker oordeel, maar klanten stellen het waarschijnlijk niet op prijs als ik hun blad eerder uitheb dan zij :P) vind ik nooit goed genoeg om zo'n blad ook te kopen
Supercalifragilisticexpialidocious!

« Reactie #59 Gepost op: 07 december 2004, 18:07:02 »
Gevulde eieren zijn een culinair cliché.
....
En zo'n belediging wil je je gasten toch niet aandoen?

Waar slaat die flauwekul-rant in vredesnaam allemaal op?
Laten we dan ook maar geen wijn meer serveren bij het eten, want dat is ook een cliché dat zijn weerga niet kent.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner