Vegatopia Forum

Waarom eten mensen (nog) vlees?

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #60 Gepost op: 18 mei 2005, 01:01:04 »
Citaat
Hoezo natuurlijk als je zelf het argument gebruikt om geen dieren uit de bio-industrie op te eten. Dat betekent dat bij jou het argument van het je willen aantrekken van leed je wel aanspreekt. Dat is verre van natuurlijk. Dat zegt namelijk een wezen met een zekere ethiek. Waarom zou je die ethiek dan niet doortrekken en je nog meer aantrekken van het lijden van het dier.
natuurlijk wil niet zeggen dat je harteloos bent. Sowieso is ethiek aangeleerd.

Citaat
Dat is ook ethiek, en dat is ons specifieke sterke punt
Maar is dat een sterk punt om voedsel mee te krijgen?

Citaat
Het is verder wat merkwaardig dat je het argument van natuurlijkheid gebruikt als het je uitkomt en vervolgens voor je zelf de ethiek gebruikt om de keus tegen de bioindustrie te verdedigen. Om jouw taal te gebruiken: je moet maar eens consequent gaan redeneren. Oftewel (ook in jouw taal) het is hypocriet (je beter voor willen doen dan je bent) om zo te handelen.
Simpel. Een beest dat in een kist leeft heeft ook niks natuurlijks Ik ben concequent. Ik ben tegen de bioindustrie, maar niet tegen het eten van vlees.
Ik zou maar eens een boek gaan lezen over zindelijk denken en redeneren.
Het woordgebruik 'natuurlijk' gebruik je eerst als een verdediging voor een levenswijze als in de oertijd en daarna in de betekenis van dieren die moeten leven met de mogelijkheid van soorteigen gedrag. Die twee betekenissen kun je niet zo maar door elkaar gebruiken.
Als je niet harteloos bent (en dat ben jij niet) dan trek je je ook iets aan van het lijden van een medeaardbewoner. En dat doe jij ook. Prima. Jij hebt de grens bepaald bij de bioindustrie en dat is te respecteren. Maar het punt is dat anderen (en dat zijn er velen op dit forum) de grens verder hebben gelegd. Dat is ook te respecteren. Je kunt daar etische discussies over voeren (ik heb dat met Dragonfly ook gedaan) maar dat moet altijd op basis van iemand in haar/zijn waarde laten. Dat laatste merk ik wat minder in jouw bijdragen.
Dat ethische is hét sterke punt om voedsel mee te krijgen. Wat dacht je, in de oertijd leerde de mens om conflicten te beheersen, in te zien dat anderen er zijn om hulp van te krijgen als het nodig was en anderen geen dingen aan te doen die je zelf ook niet wilt ondergaan. Niet dat dit ideaalplaatje realistisch is, maar het is wel het streven van alle wereldgodsdiensten en het humanisme. Juist deze sprong voorwaarts heeft de mensheid verder gebracht in het samenwerken, behulpzaamheid en ontdekken van nieuwe dingen. Dus de ethiek heeft wel degelijk te maken met het beter kunnen verwerven van voedsel.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #61 Gepost op: 18 mei 2005, 01:09:43 »
Citaat
Dat laatste merk ik wat minder in jouw bijdragen
Mijn excuses daarvoor, zal er op proberen te letten. Is niet de bedoeling, maar ik kan wel eens wat (zacht gezegd) bot uit de hoek komen.



Citaat
Dat ethische is hét sterke punt om voedsel mee te krijgen. Wat dacht je, in de oertijd leerde de mens om conflicten te beheersen, in te zien dat anderen er zijn om hulp van te krijgen als het nodig was en anderen geen dingen aan te doen die je zelf ook niet wilt ondergaan.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan samenwerken wat je wilt, maar (vroeger) als je wou overleven, moetst je je verdedigen tegen verschillende roofdieren en je moest aan voedsel komen. Voor beide doelen was het toch handig om gereedschappen te hebben.

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #62 Gepost op: 18 mei 2005, 13:01:14 »
onwetendheid is ook een rede. Er zijn zat kinderen die niet weten dat melk van koeien komt en ook niet weten dat vlees van dieren af komt. Daarnaast leggen veel mensen niet de link tussen -vlees is dier- en -dier moet geslacht worden-.

Miezemiez

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #63 Gepost op: 18 mei 2005, 14:46:29 »
Peta kom maar op met die videos!  ;D

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #64 Gepost op: 18 mei 2005, 15:50:19 »
http://www.meetyourmeat.com/
http://www.goveg.com/feat/chewonthis/

 ;) Goede filmpjes... schijnen heel wat mensen veg van te worden :)
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #65 Gepost op: 18 mei 2005, 16:33:45 »
leuk filmpje, maar helaas niet erg werkelijkheidsgetrouw. (iig niet voor nederland) Het zal best dat er zo met dieren wordt omgegaan, maar dit zijn ook de extreme gevallen. Logisch, het is een pro vegetarisch filmpje, daar ga je echt geen boer afbeelden die een afvallig biggetje met de fles voedt. Maar om nou de hele vleesindustrie hier gelijk aan te stellen get me erg ver. M'n overbuurman heeft jaren als slachter gewerkt en ik kan je vertellen dat deze methode hier niet wordt toegepast (over het algemeen). Sowieso krijgt het varken of de koe eerst een pin door het hoofd geschoten zodat ze in coma raakt. Daarna wordt de hals doogeneden en het bloed opgevangen. Voor kippen wordt de stroomplaat gebruikt.

filmpje heeft op mij niet erg veel indruk gemaakt (wat wel of niet vleeseten betreft), behalve dan dat het maar weer eens liet zien hoe sommige mensen met dieren omgaan zodra ze in een machtspositie zijn. Het ergste is dat er nog steeds (rijke) landen zijn die dit gedrag (oogluikend) toestaan.

Miezemiez

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #66 Gepost op: 18 mei 2005, 16:40:16 »
...

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #67 Gepost op: 18 mei 2005, 16:41:23 »
Filmpje is inderdaad niet de situatie in NL, maar in Nederland moet je niet denken dat het zoveel beter is. Er kunnen wel heel wat regeltjes zijn, maar regels worden constant overtreden. Zoals ik zei zullen mensen in het slachthuis ook niet altijd gewoon zo maar door kunnen gaan. Die zetten een knop om enzo. En dan gaan ze gekken dingen doen met de dieren. Spelen met een stroomstok, voetballen met de dieren, etc. Dat blijkt wel uit verhalen van ex-slachters.
Stem op de Partij voor de Dieren

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #68 Gepost op: 18 mei 2005, 17:01:23 »
niet uit die die ik heb gehoord, maar ik geloof je wel. (als eenmaal iemand begint doet de rest natuurlijk makkelijk mee)
Dat is ook de rede dat ik m'n vlees steeds bij dezelfde slager/slachter haal. Hij heeft zelf iemand in dienst die bij het slachthuis de ruimte huurt en vervolgens (fatsoenlijk)slacht (het rustig krijgen van de dieren ook meegerekend zodra ze uit de veewagen komen, om zo de kans op onnodige verwondingen te verkleinen. Nadat ze geslacht zijn worden ze in het slachthuis nog ff door de zaag gehaald en gaan ze naar de zaak van de slager, waar ze uitgebeend worden.

Miezemiez

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #69 Gepost op: 18 mei 2005, 17:03:36 »
Gebruik je nou expres van die walgelijke bewoordingen?

net zoals toen je dit zei:

Waarom ik vlees eet? Het is lekker (vooral zo rood mogelijk en met de vleessappen er nog uitstromend zodra je vork erin gaat) en ik zie er geen voordelen in om vegetarisch te worden.


Ben je hier enkel om te shockeren ofzo?

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #70 Gepost op: 18 mei 2005, 17:08:48 »
nee, ik zeg gewoon zoals het is.
en ik vindt die filmpjes toch iets shockerender dan m'n stukje tekst. Nou zal wel komen dat dat filmpje is om mensen ergens van bewust te maken. Nou, dat stukje tekst ook. Het is niet allemaal ellende en mishandeling.

Miezemiez

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #71 Gepost op: 18 mei 2005, 17:11:29 »
oh okay, uitgebeend, nog ff door de zaag gehaald en vleessappen is geen ellende en mishandeling. I get it!
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:11:45 door no good advice »

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #72 Gepost op: 18 mei 2005, 17:13:18 »
oh okay, uitgebeend, nog ff door de zaag gehaald en vleessappen is geen ellende en mishandeling. I get it!
hoe mishandel je iets dat dood is?

de tekst kan shockerend zijn, ok, maar om het mishandeling te noemen gaat wel wat erg ver.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:19:02 door engeltje »

Miezemiez

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #73 Gepost op: 18 mei 2005, 17:20:27 »
Dat doet me denken aan iets wat ik in een essay gelezen heb.

Als je de wereld ziet als 1, en geen discriminatie uitvoerd onder de species, dan zouden dieren en mensen gelijk zijn (want immers is de dier minder zien dan een mens niet veel anders dan een vrouw minder te vinden dan een man).

Dan zouden mens en dier, broeders en zusters zijn zoals mensen dat noemen.
Dat betekend dat voor mij het slachten van een koe gelijk zou staan aan het vermoorden van jouw zus of broer.

Wat als ik je nou vertel dat ik jou zus fatsoenlijk heb geslacht?
En haar daarna nog door de zaag heb gehaald en ontbeend.
Maar ik verzeker je, ze is niet mishandeld. Het is allemaal erg fatsoenlijk gebeurd.
Zou jij daar dan vrede mee hebben?

Dit heb ik gelezen in een essay: decleration of war. Ik heb het enkel vertaald en jou termen toegevoegd. In dat essay ging het over humaan slachten. Dat als het humaan is dat het wel okay is.

Je kan dus nooit zeggen dat het fatsoenlijk is, moord kan niet fatsoenlijk gebeuren. Nooit. NEVER.

ps. dit is dus niet een directe aanval op jouw zus of broer, dit is enkel een vergelijking trekken en dier verplaatsen met mens. Dus niet perse persoonlijk bedoeld.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:24:00 door no good advice »

ShiN

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #74 Gepost op: 18 mei 2005, 17:22:37 »
oh okay, uitgebeend, nog ff door de zaag gehaald en vleessappen is geen ellende en mishandeling. I get it!
hoe mishandel je iets dat dood is?

de tekst kan shockerend zijn, ok, maar om het mishandeling te noemen gaat wel wat erg ver.

blaaaaaaaaaaaaaaaat....
het enige argument wat je kan geven om vlees te consumeren is : "ik vind het te lekker en ben te zwak om het niet meer te eten"

de rest.. allemaal bull-shit en discussies proberen aan te gaan die je bij voorbaat al verloren hebt.. zeg het dan gewoon eerlijk!  ::)

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #75 Gepost op: 18 mei 2005, 17:29:22 »
de mens staat ook boven de (meeste) dieren, net zoals sommige dieren weer boven andere dieren staan.

Als je de wereld ziet als 1, en geen discriminatie uitvoerd onder de species, dan zouden dieren en mensen gelijk zijn. Dan zou je met die gedachte naar een hongerige tijger toe lopen en dan eet die je op, maar dat verwacht je niet omdat je gelijk bent.

Wat natuur betreft is de vrouw in zekere zin ook minder dan de man. Als het bijv. niet voor goede BH's was zouden er toch veel vrouwen zijn die niet zouden rennen en of springen, behalve wanneer het hoognoodzakelijk was. Als het niet door onze medicijnen was zouden veel vrouwen iedere maand een week lang van pijn in mekaar gekrompen liggen.

engeltje

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #76 Gepost op: 18 mei 2005, 17:33:03 »
oh okay, uitgebeend, nog ff door de zaag gehaald en vleessappen is geen ellende en mishandeling. I get it!
hoe mishandel je iets dat dood is?

de tekst kan shockerend zijn, ok, maar om het mishandeling te noemen gaat wel wat erg ver.

blaaaaaaaaaaaaaaaat....
het enige argument wat je kan geven om vlees te consumeren is : "ik vind het te lekker en ben te zwak om het niet meer te eten"

de rest.. allemaal bull-shit en discussies proberen aan te gaan die je bij voorbaat al verloren hebt.. zeg het dan gewoon eerlijk!  ::)

de enige rede om geen vlees te eten is sentimenteel gezwets over dingen die ons aangeleerd zijn. Als je uitgaat van recht van de sterkste is er geen enkele rede om geen vlees te eten.
Dan heeft wel vlees eten 1 rede meer.


Niet dat er iets mis mee is om geen vlees te eten of om te proberen de wereld te verbeteren.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 17:33:49 door engeltje »

Aiko

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #77 Gepost op: 18 mei 2005, 17:33:22 »
Wat natuur betreft is de vrouw in zekere zin ook minder dan de man. Als het bijv. niet voor goede BH's was zouden er toch veel vrouwen zijn die niet zouden rennen en of springen, behalve wanneer het hoognoodzakelijk was. Als het niet door onze medicijnen was zouden veel vrouwen iedere maand een week lang van pijn in mekaar gekrompen liggen.

Oei, pas op met wat je zegt. Ik ben benieuwd hoeveel dames je hierop zullen aanvallen. Wel typische een mannengedachte, hè?

Aiko

Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #78 Gepost op: 18 mei 2005, 17:36:02 »
de enige rede om geen vlees te eten is sentimenteel gezwets over dingen die ons aangeleerd zijn. Als je uitgaat van recht van de sterkste is er geen enkele rede om geen vlees te eten.

Met dit soort uitspraken kweek je hier een slecht klimaat voor jezelf. Dat wat de meeste bezoekers hier denken - en een altruistische levenswijze voor dat belang hebben aangenomen - afdoen als gezwets vind ik een heel kwalijk punt. Ik raad jou aan je heel diep in de evolutietheorie te verdiepen om je eigen gedachten te relativeren, zodat je heel veel van de drogredenen niet meer maken zult. Dat is echt hard nodig voordat je het gaat hebben over 'natuurlijk' en 'recht van de sterkste'.

Aanpassing; had een hoop spelfoutjes goed te maken...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2005, 19:46:53 door Tchaikovsky »

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Waarom eten mensen (nog) vlees?
« Reactie #79 Gepost op: 18 mei 2005, 17:37:36 »
de mens staat ook boven de (meeste) dieren, net zoals sommige dieren weer boven andere dieren staan.
Nee, niet. De mens is ook gewoon maar een dier op deze planeet. En heeft net zoveel recht om te leven als andere dieren op deze planeet. Dit maakt het gelijk. De mensen hebben alleen dingen als kringloop bedacht en de voedselketen, maar allemaal vanuit menselijk standpunt. Logisch dat de mens zich boven alles zet. Dat doen we met andere levens, maar ook hebben we dat gedaan binnen onze eigen soort. En dat blijft ook nog wel.
Je kan dus moeilijk zeggen dat de mens boven iets staat.

Stem op de Partij voor de Dieren